Olisitko nyt kuolleena jos ei olisi nykylääketiedettä?
Minä olisin kuollut todennäköisesti 27-vuotiaana synnytykseen ja viimeistään 48-vuotiaana pahaan infektioon (crp lähes 300)
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut omaan syntymääni. Olin syntymässä niska täysin taaksepäin taitettuna, kasvot edellä = niska napsahtaa poikki. Synnyin sektiolla.
Lapsuuden korvatulehduksista olisin selvinnyt, mutta munuaistulehdus 17-vuotiaana oli sen verran rankka että henki olisi todennäköisesti mennyt ilman hoitoa.
Ja synnytyksiin menehtyminenhän nyt on ollut tavallista aiemmin. Se vaan on riskialtis tapatuma ihmiselle.
Synnytykseen olisin minäkin kuollut. Johtuen kohdun rakenteesta lääkäri totesi esikoiseni viimeisessä ultrassa, et tämä lapsi ei täältä tule ulos kuin sektiolla. Poikani oleli kohdussa poikittain. Tämä jälkeen olen kiittänyt kohtaloani - sain synnyttää länsimaassa ja 200-luvulla.
En kuollut sen vanhemman lääketieteenkään aikana, joten varmaan olisin elossa edelleen, kuten olenkin.
Minua ei mahdollisesti olisi olemassakaan, koska äitini olisi ehkä kuollut jo synnyttäessään isosiskoani. Äitini on niin pienikokoinen ja kapealantioinen, ettei välttämättä luonnollinen synnytys olisi onnistunut. Kaikki kolme lasta syntyivät keisarinleikkauksella.
Jos nyt niin vanhaa toimenpidettä kuin keisarinleikkaus voi pitää modernina lääketieteenä...
En olisi edes syntynyt elävänä, äidilläni niin ahdas lantio että minut sektioitiin.
Olisin kuollut sisäiseen verenvuotoon ja mieheni keuhkokuumeeseen, mutta todennäköisesti ilman rokotuksia ja antibioottia jo aiemmin isorokkoon, tuhkarokkoon, influenssaan tai muuhun vastaavaan, tai sitten haavasta lähteneeseen tulehdukseen.
Vierailija kirjoitti:
Synnytykseen olisin minäkin kuollut. Johtuen kohdun rakenteesta lääkäri totesi esikoiseni viimeisessä ultrassa, et tämä lapsi ei täältä tule ulos kuin sektiolla. Poikani oleli kohdussa poikittain. Tämä jälkeen olen kiittänyt kohtaloani - sain synnyttää länsimaassa ja 200-luvulla.
200-luvulla olisit kyllä kuollut synnytykseen :)
Olisin varmaankin kuollut munuaistulehduksen aiheuttamaan verenmyrkytykseen. Antibiootti kanyylin kautta meni viikon ajan niin parani
Olisin kuollut ainakin 15 kertaa erilaisiin onnettomuuksista johtuviin verenvuotoihin yms. ja näistä ensimmäisen kerran 5vuotiaana.
Olen syntynyt -69 keskosena ja painoin 1600g joten olisin voinut ehkä kuolla mutta olin kuitenkin terve niin olisin ehkä selvinnyt ilman keskoshoitoa hyvällä säkällä.
Veritulppaan olisin kuollut 48v ilman hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen synnytyksessä olisi lähteneet molemmat. Paitsi ettei koko esikoista olisi ollut, kun minä olisin kuollut lapsena keuhkokuumeeseen ja mies lymfoomaan. No, ei kyllä minuakaan olisi, kun toinen vanhemmistani olisi kuollut jo lapsena anafylaksiaan.
Miksi te täällä väitätte, että synnytykseen okiistte kuolleet molemmat.
Jollei lapsi mahtunut ennen vanhaan ilman hätäsektiota, sen pää pirstottiin, vedettiin ulos ja äiti säästyi. Näin kertoi mulle yksi lääkäri.
Synnytyksissä kuoltiin infektioihin ja vuotoihin.
Mutta itse olisin kuollut syntyessäni, sillä en vaan tullut ulos 18 tunnissa ja tehtiin sektio. Samoin kävi omassa synnytyksessäni.
Jos sisällä olevaa lasta aletaan pirstoa ja hänet vedetään sitten ulos, niin äidilläkin on siinä varmasti riski saada infektioita ja vuotoja.
Riski oli kuitenkin pieni. Tuo tilanne varmaan opetettiin kylien lapsenpäästäjille.
Tuota..minun kaksi kaveria olisi oikeasti kuollut synnytykseen, ei siksi ettei lapsi mahtunut ulos vaan siksi, että toisella repesi kohtu synnytyksessä ja hän vuoti 4 litraa verta vatsaonteloon. Toisella istukka ei irronnut ja hän menetti verta kaksi litraa. Sen jälkeen istukan palasia jäi vielä kohtuun ja olisivat aiheuttaneet kohtutulehduksen ilman leikkausta. Että synnytyksissä voi olla muitakin komplikaatioita kun se ettei lapsi mahdu ulos tai synnytys pysähtyy.
Olisin ehkä kuollut jo vauvana, synnyin vk 37 ja jouduin valohoitoon. Olisin varmasti kuollut ensimmäiseen synnytykseeni jossa lantiostani ei yksinkertaisesti mahtunut vauva laskeutumaan vaan jouduin kiireelliseen sektioon vk 40 3pv käynnistysyrityksen jälkeen. Crp huiteli 400 tienoilla kun antibioottia ei oltu laitettu kalvojen puhkaisusta huolimatta, vaikka tiedettiin siinä vaiheessa että kannan strep a:ta (itse en tiennyt).
Miten tuo synnytys muka niin vaarallista, että jokatoinen palstamamma olisi siihen kuollut? Ei Afrikassa mitää lääkäreitä ole ja siellä savimajassa synnyttävät ja väestönkasvu vain kiihtyy 🤔
Mahdollisesti. t. Kohdun ulkoinen raskaus
Olisin kuollut jo lapsena ja monta kertaa sen jälkeen. Lapseni olisi kuollut myös ja minäkin synnytyksessäkin. Myös molemmat siskoni lapset olisivat kuolleet synnytyksessä ja ekalla kerralla siskokin. Tosin olisi hänkin kuollut jo nuorempana tauteihin.
Ihme, että ihmisiä säilyi tarpeeksi väestön säilymiseen ennen. Mutta kun paljon syntyi, niin joku jäi aina henkiin siihen asti, että ehti saada oman lapsen.
Olisin kuollut keuhkoputkentulehdukseen tai poskiontelontulehdukseen tai korvatulehdukseen jo ennen kouluikää, jos ei olisi ollut antibiootteja.
Varmaakin esikoistani synnyttäessä olisimme kuolleet molemmat. Tämä 23 vuotiaana.
Keuhkokuume mihin tarvitsin antibioottejakin on ollut. Joku 40 vuotiaana.
Kohtu jouduttu poistamaan, leikkausarpi alkoi mätimään, antibiootteja. 43 vuotiaana.
Kolme eri verenpainelääkettä, perinnöllinen korkea verenpaine, ollut jo 40 vuotiaasta. Elikkä varmaan ilman niitä olis jo kuolema tullut jo vähän päälle 40 v.
Vierailija kirjoitti:
Varmaakin esikoistani synnyttäessä olisimme kuolleet molemmat. Tämä 23 vuotiaana.
Keuhkokuume mihin tarvitsin antibioottejakin on ollut. Joku 40 vuotiaana.
Kohtu jouduttu poistamaan, leikkausarpi alkoi mätimään, antibiootteja. 43 vuotiaana.
Kolme eri verenpainelääkettä, perinnöllinen korkea verenpaine, ollut jo 40 vuotiaasta. Elikkä varmaan ilman niitä olis jo kuolema tullut jo vähän päälle 40 v.
Siis lääkitys ollut jo 40 vuotiaasta. Toi korkea verenpaine ollut jo ennen sitä.
Olisin kuollut 31-vuotiaana synnytykseen, samoin vauva. Ballonkikäynnistys aiheutti karsean kohtuinfektion. Mutta ilman nykylääketiedettä synnytystäni tuskin olisi käynnistetty, ja olisin todennäköisesti revennyt pahasti ison vauvan synnytyksessä. Vauva olisi ehkä ok, kun heitä kai väkipakolla vaikka painettiin ulos. Ja tuskin olisin ollut 31-vuotias ensisynnyttäjä synnyttämässä 4500 grammaista lasta, vaan jokin 18-vuotias max. 3000 grammaista.
Saahan näitä miettiä.
Olisin elossa ellei jokin lukuisista virtsatietulehduksista olisi mennyt munuaisiin ja tappanut, mutta huonokuntonen ja hyödytön selkärankareuman ja migreenien kanssa.