Olisitko nyt kuolleena jos ei olisi nykylääketiedettä?
Minä olisin kuollut todennäköisesti 27-vuotiaana synnytykseen ja viimeistään 48-vuotiaana pahaan infektioon (crp lähes 300)
Kommentit (174)
Tätä ketjua lukiessa ymmärtää miksi ei ollut vanhusongelmaa. Joskus 1900-luvun alkuvuosikymmeninä kuoltiin bskteeriperäisiin tuöehduksiin, syöpiin kai melkein 100% yms. Ei tuona aikana ollut kuin häviävän pienet mahdollisuudet selvitä edes keuhkokuumeesta.
Todennäköisesti olisin. Olen ollut aina hyvin terve, eikä minulle ole sattunut mitään isompaa eikä juuri pienenpääkään onnettomuutta. Olen käynyt lääkärissä viimeksi parikymmentä vuotta sitten. En edes muista, milloin mulla on viimeksi ollut kuumetta, jotain pientä flunssaa oli pari vuotta sitten. Synnytykset sujuivat hyvin, ei ollut kivunlievitystä, en tarvinnut käytännössä mitään apua (toki kätiö otti lapsen vastaan) ja lapset olivat hyvävointisia ja ovat hekin pysyneet terveenä. Kukaan lapsistamme ei ole koskaan käynyt lääkärissä, paitsi normit neuvola- ja koulutarkastukset.
Saapas nähdä olenko yhtä pitkäikäinen kuin äitini suvussa on hyvin tavallista, eli todella monet elävät terveenä yli 90-vuotiaaksi. Äitinikin on jo iäkäs ja edelleen terve ja tulee toimeen itsekseen omassa kodissaan ja kaikki sanovat, että ei ikinä uskoisi minkä ikäinen on, on niin nuorekas ja näyttää paljon nuoremmalta. Sitten yhtäkkiä näille teräsmuoreille ja -vaareille iskee jokin sairaus ja he kuolevat nopeasti tai suorastaan saappat jalassa. Suvun vanhin on elänyt 99-vuotiaaksi. Isäni suvussa on myös paljon hyvin iäkkäitä, mutta oma isäni kuoli melko nuorena.
En olisi varmuudella kuollut, mutta isäni olisi kuollut lapsena ilman senaikaista lääketiedettä, joten ilman sitä en olisi koskaan syntynytkään... Olisin myös luultavasti jollain tavalla vammautunut omassa synnytyksessäni (siis ollessani se vauvaosapuoli) koska ilmeisesti homma olisi ollut niin hidasta ilman oksitosiinia ja imukuppia. Ja mistäs sitä tietää, mikä lukuisista rokotuksella estetyistä tai antibiooteilla hoidetusta taudeista olisi ollut kohtalokas.
Sairastin syövän 20 vuotta sitten. Löydettiin pieni kasvain joka hoidettiin eikö ole uusinut. Hoitamsttomana olis takuulla vienyt hengen.
Olisin kuollut syöpään. Nykylääketieteen ansiosta jo 10v terveenä.
Lapsuudessani ei ollut kaikkia rokotteita ja hinkuyskään melkein kuolin 3 kk ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut 31-vuotiaana synnytykseen, samoin vauva. Ballonkikäynnistys aiheutti karsean kohtuinfektion. Mutta ilman nykylääketiedettä synnytystäni tuskin olisi käynnistetty, ja olisin todennäköisesti revennyt pahasti ison vauvan synnytyksessä. Vauva olisi ehkä ok, kun heitä kai väkipakolla vaikka painettiin ulos. Ja tuskin olisin ollut 31-vuotias ensisynnyttäjä synnyttämässä 4500 grammaista lasta, vaan jokin 18-vuotias max. 3000 grammaista.
Saahan näitä miettiä.
Ballonkikäynnistys minullakin aiheutti kohtutulehduksen josta 400crp. Epäonnistui vielä kun ei vain mahtunut laskeutumaan vaikka lantio halkesi.
Ikävä kuulla. Minullakin meni kiireelliseen sektioon. Lapsivesi oli ihan vihreää jo, mutta lapsi syntyi virkeänä ja terveenä. Eivät osanneet kertoa mikä bakteeri sen aiheutti, kertoivatko sinulle?
Eivät kertoneet, mutta epikriisistä selvisi että minulla oli streptokokki a, josta sairaala oli tietoinen. Lapsella oli vasta 28crp, onneksi.
Olisin hyvin todennäköisesti kuollut parikymppisenä aggressiiviseen, nopeasti edenneeseen syöpään. Kiitos lääketieteen, olen terve.
Äitini olisi kuollut synnyttäessäni isoaveljeäni, joten en olisi olemassakaan. Muuten olisin luultavasti elossa, mitä nyt runsaat kuukautiset vaikeuttaisivat elämää... Kyllä kai anemiaankin voi kuolla jos tarpeeksi pahaksi menee.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo synnytys muka niin vaarallista, että jokatoinen palstamamma olisi siihen kuollut? Ei Afrikassa mitää lääkäreitä ole ja siellä savimajassa synnyttävät ja väestönkasvu vain kiihtyy 🤔
Kolme virheellistä väitettä ja yksi tosiasioihin perustuva.
1. Tämä ketju ei edusta kaikkia palstamammoja, vaan siihen hanakammin kirjoittavat ne, jotka OLISIVAT kuolleet ilman modernia lääketiedettä. Esim. itse olisin hengissä, mutta en ole jaksanut sitä tänne laittaa.
2. Afrikassa on kyllä lääkäreitä, monissa maissa tosin vähemmän väestöpohjaan nähden kuin Suomessa.
3. Vain harvat Afrikassa synnyttävät savimajoissa. Afrikka kaupungistuu (ja rikastuu) huimalla vauhdilla
4. Totta, että Afrikan väestö kasvaa voimakkaasti, mutta kuten tiedämme, kun elintaso nousee, väestönkasvu tulee hidastumaan.
Todennäköisesti olisin elossa.
Lapsena sairastin kerran influenssan ja aikuisena toisen kerran mutta siihen auttaa muutenkin ainoastaan lepo. Pari kertaa on tikattu, siinä on tietysti infektioriski olemassa.
Hampaat toki olisivat vinot ja harvat ilman hammasimplantteja mutta ei se kuolemaksi olisi.
Olisin kuollut 3-vuotiaana hankalaan keuhkokuumeeseen. Viimeistään tänä vuonna suolen puhkeamaan ja peritoniittiin.
Ehkä olisin lapsena kuollut ilman antibiootteja sillä minulla oli joku munuaisaltaan tulehdus tms. sekä virtsatietulehduksia sarjana. Joku rakenteellinen vika. Sitten tietty taudit joihin on nykyään rokotukset olisi saattanut tappaa. Viimeistään olisi henki mennyt ekan raskauden kanssa. Lapsella on eri veriryhmä kuin minulla, lapsivesi lähti tihkumaan liian aikaisn ja vauva oli kaiken lisäksi perätilassa. Maksa-arvoni oli katossa. Että monenlaista oli siinä raskaudessa vaikka olin nuori ja terve.
Lapsena oli krooninem virtsatietulehdus johon sain estolääkityksen vuosiksi. Influenssoja sairastanut ainakin 5 kertaa, pahin sikainfluenssa toisella kierroksellaan. Keuhkonkuume ollut 3 kertaa, 10-v, 18-v ja 41-vuotiaana. Toinen synnytys olisi voinut olla paha, virhetarjonta ja syöksysynnytys ei hyvä yhdistelmä.
Minä olisi kuollut vastasyntyneen hemolyyttiseen tautiin, sillä olin äitini veriryhmä oli Rh- ja minun Rh+. Kun äiti on Rh-negatiivinen ja sikiö Rh-positiivinen, ensimmäinen positiivinen lapsi on kunnossa, mutta toisen Rh-positiivisen lapsen kohdalla äiti kehittää vasta-ainetta, joka aiheuttaa lapsessa hemolyyttisen taudin.
Onneksi vereni vaihdettiin synnytyssairaaalassa aikoinaan 1960-luvulla ja olen ollut siitä lähtien erittäin terve enkä käytä vieläkään mitään reseptilääkkeitä eikä minulla ole mitään allergioita. Voin suositella "veridopingin" muillekin!