Olisitko nyt kuolleena jos ei olisi nykylääketiedettä?
Minä olisin kuollut todennäköisesti 27-vuotiaana synnytykseen ja viimeistään 48-vuotiaana pahaan infektioon (crp lähes 300)
Kommentit (174)
En osaa sanoa. Sairastelin 7-8-vuotiaana todella usein, joten voi olla, että ilman lääkärikäyntejä sairaus olisi joku kerta pahentunut ja vienyt hengen. 21-vuotiaana sairastin keuhkokuumeen, mutta on mahdollista, että olisin selvinnyt teellä ja levolla, en kuitenkaan ollut toinen jalka haudassa, vaikka veetumaiset kuusi viikkoa ne olikin.
12-vuotiaana siivosin räystästä, liukastuin ja putosin katolta: ranne jouduttiin leikkaamaan, muutamaa vuotta myöhemmin halkesi kallo pyöräonnettomuudessa.
Eli voisin ihan hyvin olla elossa, mutta erittäin likinäköinen, yksikätinen ja kärsisin varmaan päänsäryistä. Neljästä sisaruksestani kolme, sekä molemmat vanhempani olisivat kuolleet minun ollessa alaikäinen.
Tätä ketjua lukiessa tajuaa, kuinka läsnä kuolema oli jatkuvasti vielä pari sataa vuotta sitten.
Viime vuonna varmaan henki olisi mennyt kun suuri kysta tulehtui. Vietin viikon antibioottitipassa, ja sitten leikkaukseen.
Jos tulehduksesta olisinkin selvinnyt, varmaan olisin kuollut viimeistään kun se 17cm mötkäle munasarjoissa oisi puhjennut ja aiheuttanut verenvuodon.
Miten kauas menneisyyteen tässä mennään? Esim. jonkun mainitsema migreeni että olisi elossa mutta toimintakyvytön, migreeniinhän oli lääkettä jo 60-luvulla.
Olisin kuollut esikoisen synnytykseen, ja vauva myös.
Vierailija kirjoitti:
Ketjun perusteella ihmiskuntaa ei olisi olemassakaan.
Kuitenkin suurimman osan historiaa on pärjätty ilman nykylääketieteen hoitoja. Jokin puoskari on tullut yleensä vain pahentamaan tilannetta.
Silti useat ovat selvinneet. Totta kai kuolleisuus on ollut suurta, mutta ei nyt sentään sataprosenttista kuten voisi täältä päätellä.
Synntyksissäkin kyläkätilön kanssa kuoli loppujen lopuksi "vain" pari prosenttia äideistä 1700-luvulla, lapsista kyllä jopa 10 prosenttia.
No, ehkä he, jotka ovat pysyneet terveinä ja säästyneet onnettomuuksilta, eivät katso tarpeelliseksi tulla ilmoittamaan tänne "En olisi kuollut! :)". Siksi tämä ketju näyttää synkältä.
Minä olisin luultavasti hengissä ilman lääketiedettäkin, samoin molemmat vanhempani, toinen sisaruksistani ja useat kaverini. Mutta en usko, että monikaan sillä tiedolla mitään tekisi, ajattelisivat vain, että hyvä sinä, eivätkä vaivautuisi edes peukuttamaan
Vierailija kirjoitti:
Miten kauas menneisyyteen tässä mennään? Esim. jonkun mainitsema migreeni että olisi elossa mutta toimintakyvytön, migreeniinhän oli lääkettä jo 60-luvulla.
Veikkaisin että siihen kun mummo synnytti saunassa ja pappa kuokki perunapeltoa.
Olen keliaakikko, joten entisaikain ruokavaliolla, eli vehnäleivällä, olisin varmasti kuihtunut hitaasti pois jo nuorena
Tämä ketju on paljolti tyhjänpäiväinen ylistys, hiukan ansioton arvon nosto. Ihminen on osannut kätiloidä, ja lastoittaa murtuneita luita, hoitaa haavoja, poistaa tulehtuneita hampaita, tehdä jopa hammasproteeseja. Tuhansia vuosia.
Tosin:
Pari pari kolme sataa vuotta sitten täällä asiat saattoivat olla jossain jopa kehnommin, kuin muualla 4000 vuotta sitten. Ja kyllä. olivatkin. Esimerkiksi 1800 luvun nälkävuodet... ja mitä siihen liittyy.
Olisin varmasti elossa ja fyysisesti suht vahingoittumaton, mutta hoitamattoman (perinnöllisen) skitsofrenian johdosta varmasti joko suljetulla osastolla, vapaana, mutta paikallisena kylähulluna, tai tappanut itseni harhoissani. Täysin tillintallin siis olisin takuulla, niin ärhäkkä tämä sairaus on minulla.
Orvoksi olisin jäänyt jo alle kouluikäisenä ja luultavasti minulla olisi monta lasta, joista en kykenisi huolehtimaan.
Rokotusten osalta en osaa sanoa ovatko estäneet jonkin hengenvaarallisen tulehduksen, mutta luultavasti olisin elossa. Tutkailisin huolestuneena rinnassa kasvavaa kyhmyä, joka tulisi joku päivä luultavasti viemään minulta hengen.
Synnyin hätäsektiolla joten ilman sairaalaa en varmaan olisi selvinnyt hengissä edes omasta syntymästäni.
Olisin kuollut kolmevuotiaana myrkytykseen. Paitsi että ilman lääketiedettä ei kyseistä myrkkyä olisi ollut olemassakaan. Joka tapauksessa, vatsahuuhtelu ja tippa tarvittiin.
Olisin rampautunut pahasti jo lapsuudessa, jos olisin ollut pahasti rampa, en olisi saanut varmaan lapsia. Joten olisin saattanut elää 25 vuotiaaksi. Umpisuoli olisi ollut kuolemaksi. Jos ajatellaan, että olisin lapsen saanut niin 19-vuotiaana olisin kuollut synnytykseen.
Mä saattaisin olla hengissä. Minulla ei ollut lapsena mitään hoitoa vaativaa, en ollut syönyt edes yhtään antibioottikuuria ennen kuin sain esikoiselta angiinan 34-vuotiaana.
Esikoisen synnytys käynnistettiin yliaikaisuuden takia viikolla 43, ja ei meinannut millään käynnistyä, paikat täysin kiinni. Eli todennäköisesti esikoinen olisi entisaikoina kuollut istukan toiminnan hiipumiseen. En tiedä olisinko minä mennyt sitten siinä mukana.
Olisin kuollut 20-vuotiaana ruusuun ja siitä seuranneeseen sepsikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olisin varmasti elossa ja fyysisesti suht vahingoittumaton, mutta hoitamattoman (perinnöllisen) skitsofrenian johdosta varmasti joko suljetulla osastolla, vapaana, mutta paikallisena kylähulluna, tai tappanut itseni harhoissani. Täysin tillintallin siis olisin takuulla, niin ärhäkkä tämä sairaus on minulla.
Orvoksi olisin jäänyt jo alle kouluikäisenä ja luultavasti minulla olisi monta lasta, joista en kykenisi huolehtimaan.
Oletko ihan varma? Jos sinulla on kyky nähdä, voi olla, että olisit sen sijaan ihailtu, ihan oraakkeli? Siihen toki tarvittaisiin suosiota. Antiikin kreikassa. Ja kykya varoa riivaajia (ilkeita). Haadesta.
Turvallisinta? Sinulla olisi joka tapauksessa ollut Egyptissä, koska siellä sinulle olisi langetettu Maat-lain mukainen vastuu omasta itsestäsi (ja muista). Sinun velvollisuutesi olisi ollut olla aiheuttamatta surua itsellesi; Elämän antajan (itselle ja muille) kuuluu M`a`at-lain mukaan jäädä jäljelle, ja elämän pilkkaajasta ei yhtään mitään.
Käärme jolla on häntä suussa leikataan: Jos oppi vahingoittaa seuraajaa, se on elämän pilkkaajan oppi. Ja leikattu käärme heitetaan tuleen. Silloin ihminen pelastuu elämälle.
Vaikea vatsan alueen vamma, Ilman lääketiedettä olisin ollut tunnissa vainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisin kuollut 31-vuotiaana synnytykseen, samoin vauva. Ballonkikäynnistys aiheutti karsean kohtuinfektion. Mutta ilman nykylääketiedettä synnytystäni tuskin olisi käynnistetty, ja olisin todennäköisesti revennyt pahasti ison vauvan synnytyksessä. Vauva olisi ehkä ok, kun heitä kai väkipakolla vaikka painettiin ulos. Ja tuskin olisin ollut 31-vuotias ensisynnyttäjä synnyttämässä 4500 grammaista lasta, vaan jokin 18-vuotias max. 3000 grammaista.
Saahan näitä miettiä.
Ballonkikäynnistys minullakin aiheutti kohtutulehduksen josta 400crp. Epäonnistui vielä kun ei vain mahtunut laskeutumaan vaikka lantio halkesi.
Ikävä kuulla. Minullakin meni kiireelliseen sektioon. Lapsivesi oli ihan vihreää jo, mutta lapsi syntyi virkeänä ja terveenä. Eivät osanneet kertoa mikä bakteeri sen aiheutti, kertoivatko sinulle?
olisin jo pikkulapsena kuollut, eikä ollut silloinkaan varmaa että selviydyn.
Olisin. Joko ensimmäiseen synnytykseen tai edelliseen keskenmenon. Molemmissa vuosin verta kuin härän kurkusta. Ensimmäisessä vuoto tyrehtyi lääkkeiden avulla ja sain kolme pussia verta, toisessa jouduin kaavintaan ja sain lääkkeitä. Sain muistaakseni 4 pussia verta. Oloosi molempien jälkeen aivan kamala.