Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Human trash kirjoitti:
Vuosia kestänyt työpaikka kiusaaminen narsistisen ihmisen toimesta aiheuttanut ahdistusta, unettomuutta ja itseinhoa. Lääkäri: vaihda työpaikkaa.
Ei se kiusaaminen lopu lääkärikäynnillä. Jos ahdistus, unettomuus ja itseinho liittyy tähän niin siihen kiusaamiseen pitää puuttua puhumalla esimiehen kanssa. Helpoimmalla yleensä pääsee kun vaihtaa työpaikkaa kuten lääkäri suositteli. Mitä itse toivoit ratkaisuksi? Eläkettä vai sairauslomaa??
Jänne revennyt nilkasta ja nivelsiteet paskana. Terveyskeskuksen lääkäri antoi buranareseptin ja sain kahden viikon päähän uuden kontrolliajan, sekä kepit mukaan, kun en pystynyt varaamaan jalalle yhtään. Maksoin itse ortopedin ja magneettikuvat yksityisellä. Sain kiireellisen lähetteen sairaalaan. Jalka oli leikattu ennen tuota kontrolliaikaa. Harmittaa vieläkin, kun en nostanut meteliä asiasta. Luottamus meni julkista terveydenhoitoa kohtaan kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri. Sanoin, mitä hammasta sattui ja hänestä siinä ei ollut mitään vikaa.
Pari viikkoa myöhemmin kivun yllyttyä täysin sietämättömäksi menin toiselle ja hän aloitti heti juurihoidon.
Ihan sama kokemus mulla. Ainoa vaan oli jo valmiiksi juurihoidettu hammas. Tää akka sanoo ei siinä ole vikaa, siisti. Poski turposi. Tuli FISTELI mätäpaise. Se juurihoidettu hammas jouduttiin poistamaan viikkoa myöhemmin. Tulehdus näkyi jo ensimmäisellä käynnillä röntgenkuvassa. Ei helvetti mitä touhua jouduin käydä kolme kertaa. Tämä kävi Ruskeasuon hammashoitola päivystyksessä.
Valitan kostoksi tästä.Niin. Multakin poistettiin sitten lopulta hammas..
En väitä että jos hoito olisi ajoissa alotettu, olisi hammas tallella.
Mutta se kertoo vähän hampaan tilan huonoudesta, mitä eka hammaslääkäri ei uskonut.
Juurihoidettu hammas joudutaan hyvin usein poistamaan jossain vaiheessa eli ei hampaan kunto ole mikään alkuperäistä vastaava.
En tiedä ketään, jonka juurihoidettu hammas olisi poistettu. Hyvin on vanhemmillani kestänyt 20 vuotta. Olet varmaan hammaslääkäri joka ei osaa työtään.
Olin synnyttänyt noin kolme viikkoa sitten. Minulla oli alavatsakipua, pahanhajuista vuotoa ja kuumetta. Menin siis lääkäriin ja kerroin oireet, ja kysyin että voiko tämä liittyä siihen että olen hiljattain synnyttänyt. Joka tapauksessa minusta oli selvää että kyse on jostain gynekologisesta vaivasta.
Lääkäri paineli vatsaani ja sanoi että suolessa taitaa olla ulostetta, että kyse on ummetuksesta. Hämmentyneenä sanoin että kyllä minulla maha toimii ihan normaalisti. Suolessahan on aina tavaraa, paitsi silloin jos ei ole syönyt muutamaan päivään.
Lääkäri oli alle 40v nainen, jos sillä on jotain merkitystä. Hän kehotti ostamaan jotain laksatiivia ja siinä se. Koitin vielä sanoa että miten kun on sitä vuotoa ja kuumetta.. Kuulemma flunssaa liikkeellä. Olin nuori ja jotenkin hämilläni koko tilanteesta niin lähdin sitten kotiin.
Seuraavana päivänä menin uudestaan lääkäriin, oireetkin vain pahenivat. Onneksi vastassa oli eri lääkäri, mies tällä kertaa. Hän ei puhunutkaan mistään ummetuksesta vaan sanoi että nyt katsotaan ultralla kohdun tilanne.
Kohtutulehdushan se oli, ja sain kahdet antibiootit.
En tiedä ketään, jonka juurihoidettu hammas olisi poistettu. Hyvin on vanhemmillani kestänyt 20 vuotta. Olet varmaan hammaslääkäri joka ei osaa työtään.
Juurihoitohan on keino yrittää pelastaa hammas. Ei se aina auta. Itselleni on tehty kerran juurihoito, takimmaiseen alaposkihampaaseen. Eipä se hampaan kipuilu loppunut kuin noin vuodeksi. Jouduttiin poistamaan. Ja oli muuten tiukassa!
Aivan paras oli kun kaverini meni lääkäriin. Tästä on jo vuosia, joten en tarkkaa syytä muista, mutta kyseessä oli jokin omituisen värinen ihomuutos, eli varmaan punoittavaa ihottumaa tms. Ei mikään vakava juttu kuitenkaan.
Ulkomaalainen lääkäri siinä hetken katsoi ja alkoi vahvalla aksentilla sitten selittää että "MEILLA IHMISILLA ERI VARI IHOJA - TOINEN VAALEA, TOINEN MUSTA. VOI OLLA OMA IHO SEN VARINEN" ja heihei ulos vaan. Yksityisellä vastaanotolla :DD
Vierailija kirjoitti:
Juurihoitohan on keino yrittää pelastaa hammas. Ei se aina auta. Itselleni on tehty kerran juurihoito, takimmaiseen alaposkihampaaseen. Eipä se hampaan kipuilu loppunut kuin noin vuodeksi. Jouduttiin poistamaan. Ja oli muuten tiukassa!
Hammaslääkäri palveluksessanne morjens: juurihoito on siis todella vain keino pelastaa hammas niin, että se näyttää esteettisesti entiseltään - todellisuudessa hammas on kuollut ja "menetetty". Koska hammas on kuollut, on sen kestävyys ihan eri luokkaa kuin elävän hampaan: ihan tuurista kiinni, säilyykö hammas suussa vuoden vai elinkaaresi loppuun saakka. Hyvin moni juurihoidettu hammas joudutaan poistamaan, eikä se kieli epäonnistuneesta juurihoidosta mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Jalkani turposi ja kipeytyi pohkeesta. Lääkäri käski voidella jalkaa Hirudoid forte -salvalla, jota saa ilman reseptiä apteekista. Ostin voiteen ja käytin sitä. Jalassa oli syvälaskimotukos, joka lähti liikkeelle, meni sydämen läpi keuhkoihin ja aiheutti massiivisen keuhkoembolian (keuhkoveritulpan). Siinä oli hengen lähtö lähellä. Makasin letkuissa sairaalassa pitkään. Jälkikäteen sairaalan lääkäri totesi, että yleensä noin massiivisestä keuhkoemboliasta ei selvitä hengissä. Onneksi minulla oli hyvä kunto jokapäiväisen lenkkeilyn takia ja selvisin.
Herranjumala.. Mulla kerran 9h lennon jälkeen tuli sääreen patti, joka kohoasennossa laski pois. Ei edes kipua tai punoitusta. Kävin näyttämässä - mut laitettiin pikaisesti lähetteellä ultrattavaksi tukoksen varalta, vaikka olin "vasta 18". Ei onneksi ollut kuin sisäinen suonikohju joka ei siis näy "perinteisesti" suonikohjuna vaan tuollaisena loppuiän turvotuksena tuossa sääressä. Olen niin kiitollinen lääkäreistä jotka oikeasti paneutuvat hommaan eivätkä kohtele vain yhtenä nopeana potilaana joka pitää saada pois alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri palveluksessanne morjens: juurihoito on siis todella vain keino pelastaa hammas niin, että se näyttää esteettisesti entiseltään - todellisuudessa hammas on kuollut ja "menetetty". Koska hammas on kuollut, on sen kestävyys ihan eri luokkaa kuin elävän hampaan: ihan tuurista kiinni, säilyykö hammas suussa vuoden vai elinkaaresi loppuun saakka. Hyvin moni juurihoidettu hammas joudutaan poistamaan, eikä se kieli epäonnistuneesta juurihoidosta mitenkään
en väittänytkään, että juurihoito olisi epäonnistunut.
koska hammas jouduttiin lopulta poistamaan, oli se hammas oikeasti viallinen, mitä se eka hammaslääkäri ei suostunut uskomaan.
Minulla oli ollut yläselässä pitkittynyttä kipua. Nuori lääkäri lähetti röntgeniin ja kertoi soittavansa tiettynä päivänä kun katsoo kuvat ensin. No soittoa ei kuulunut ja soitin terkkariin, laittoivat lääkärille soittopyynnön.
Soitto tuli ja lääkäri kehoitti minua lähtemään pikaisesti Taysin ensiapuun ja itse ei saisi ajaa enää. Kyseessä oli kuulemma aortan aneyrysma. Matkalla vielä pitäisi hakea lähete omalta terveysasemalta asioinnin jouduttamiseksi ensiavussa. No tilasin taksin ja suuntasin omalle terveysasemalle joka olikin jo suljettu. Soitin ovikelloa, siivooja tuli avaamaan oven. Kerroin hakevani lähetettäni, siivooja päästi minut lääkärin huoneeseen ja sanoi "etsi sieltä "!! Lääkärin pöydällä oli potilaiden papereita ja otin siitä omani.
Ensiavussa makuulle, ei saanut liikkua, verikokeita, aluastialle virtsaaminen ja kuvauksen odottelua. Tk-lääkärin kohdallani tekemä diagnoosihan on melko vakava. Kun kaikki tutkimukset oli tehty tuli lääkäri luokseni ja sanoi, ettei löydetty mitään tehtyyn diagnoosiin viittaavaa, mutta pakkohan nämä epäilyt on tutkia. Sanoi, että voin lähteä , ei minua mikään vaivaa.Kuolleisuus aortan aneyrysmaan on erittäin suuri. Sairaalassa neljä tuntia maatessaan ehti käydä läpi jos vaikka mitä.
Kun kävelin terveenä ulos sairaalan ovesta, aurinko paistoi ja elämä hymyili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kesällä täydellisen vanhanaikaisen hermoromahduksen. Oli ollut töitä 3kk ilman taukoa (yrittäjä). Sitten tuli samaan aikaan hirveä juhannuskiire, 1 alainen jäi pois töistä ryyppäämään, ja ex-mies pommitti 4vrk satoja uhkausviestejä ja ilmestyili kännissä yritykseeni häiriköimään. Aloin kiljua asiakkaille ja kollegoille ja laitoin firman ovet lukkoon kesken täyden sesongin.
Tuli se hermoromahdus.
Terveyskeskuslääkärin mielestä "masennus."
No ei ollut. Hommasin itse rauhoittavia, 2 päivää niitä naamaan sekä täyslepo kotona pimeässä huoneessa. Sen jälkeen takaisin töihin. Olin sillä omahoidolla kunnossa ja olen edelleen.
Ei kannata ihmetellä miksi tk lääkäri ei määrännyt omahoitosi kaltaista hoitoa, se ei nimittäin ole mitään käypä hoito-suositusten mukaista, ei masennukseen eikä 'hermoromahdukseen'.
Valitettavasti ne käypähoitosuositukset eivät ole jokaisessa tilanteessa maaginen avain paranemiseen, on ihmisiä joille jonkun asian tyypillinen hoitotapa on vain asiaa pitkittävä tai pahentava. Toivoisin hoitohenkilökunnan ja lääkärien kuuntelevan herkemmällä korvalla potilaan itse kertomaa kokemusta. Ja ennenkuin joku tulee kaakattamaan että niinhän sitä sitten kaikille pitäisi antaa joka vaivaan rauhoittavat ja vahvat kipulääkkeet yms etc, niin tietysti sen lääkärin tulee käyttää harkiten ja järkevästi ammattitaitoaan. Mutta esimerkiksi muutama päivä pimeässä rauhottavien kanssa hoitaisi minulla moisen ongelman alle viikossa, suositusten mukainen hoito kesti useita kuukausia, pahensi tilannetta valtavasti, kuormitti julkista terveydenhoitoa ja aiheutti epäluottamusta systeemiin. Se on minun kokemukseni vain, mutta kuuliaisesti tein suositusten mukaan eikä kukaan reagoinut kun kerroin tilanteen pahenevan vakavalle tasolle. Resurssipula on iso harmi meillä julkisella puolella.
Oulussa oli OYSissa aikoinaan legendaarinen vastaava sairaanhoitaja, joka teki samanlaisia dignooseja.
-Kuolio oli jännetulehdus/rasitusvamma
-Autoimmuunitautiin useampi antibioottikuuri
-Kerroin mikä sairaus mulla on, lääkäri ei tiennyt siitä, joten kerroin pääpiirteittäin mistä kyse ja mitkä lääkkeet laitetaan :D
Eräs tk-lääkäri kirjoitti lähetteen sterilisaatioon ja lähetti paperit sairaalaan. Ainoa ”pikku” ongelma oli, että hän lähetti väärän henkilön paperit. Tällä toisella henkilöllä oli lähes sama nimi kuin minulla.
Onneksi toimenpiteen tehnyt lääkäri sen tajusi, toisella hlöllä ja minulla oli huomattava ikäero.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kertooko se juurihoidon onnistumisesta, että jokainen juurihoidettu hammas on puruarka? Ei yksikään juurihoito ole onnistunut, että pystyisi pureskelemaan ruokaa kivutta joka hampaalla. Toisella puolella suuta ei voi pureskella enää ollenkaan. Tosin yksi kipein on kuusi vuotta sitten paikattu hammas, jonka paikka jäi korkeaksi hammaslääkärin kieltäydyttyä hiomasta alemmas. Ei varmaan tarvi kertoa, etten halua mennä enää sinne, enkä muuallekkaan, koska pidän hammaslääkäreitä ammattitaidottomimpina kaikista lääkäreistä. Rahat kelpaa kyllä, vaikka puudutuksetkaan ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidilläni oli kuulemma alkava diabetes. Hoidettiin ruokavaliolla noin kymmenen vuotta. Ei saanut lopulta alas juuri mitään ruokaa. Kuusi viikkoa ennen kuolemaa paljastui pitkälle kehittynyt haimasyöpä.
Ei se haimasyöpä kyllä kymmentä vuotta olisi äitiäsi hengissä pitänyt.
Kannattaa googlettaa aiheen tiimoilta. Esim. "Pancreatic Cancers Progress to Lethal Stage Slowly" otsikolla löytyy artikkelia. Haimasyöpä yleensä havaitaan vasta kun se on jo edennyt liian pitkälle ja siksi tämä syöpätyyppi myös tappaa viiden vuoden sisällä valtaosan potilaista. Se on taas kokonaan toinen asia, että olisiko syöpää voitu havaita kymmenen vuotta aikaisemmin nykyisin käytettävillä kuvantamismenetelmillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buranaa ja 2pv saikkua. Tätä saa julkiselta aina ja ihan joka vaivaan.
No eikö aika monet vaivat (esim. rasitusperäiset nivel- ja jännekivut, normaalit virusflunssat jne) parannu levolla ja tulehduskipulääkkeellä? Pitäisikö sinusta esim. jokainen flunssapotilas tai nivelkipuinen laittaa heti röntgenkuviin tai muuten alkaa heti aggressiivisesti tutkia niin laajasti kuin mahdollista, kun parin päivän oireiden jälkeen tulee lääkäriin? Mistä luulet että rahat näihin turhiin tutkimuksiin kaivetaan? Yksityisellä maksat tutkimukset itse ja kyseessä on liiletoiminta. Siksi herkästi laitetaan heti kaikkiin mahdollisiin tutkimuksiin, koska ei tarvitse miettiä, onko tutkimus niin perusteltu ja kuka maksaa.
Terv. Sekä yksityisellä että julkisella vastaanottoa pitävä lääkäri
Ehkä silloin olisi syytä pohtia tutkimuksien tekemistä jos asiakas tulee uudemman kerran saman vaivan takia. Ei siellä terveyskeskuksessa huvikseen rampata. Aika monta syöpätapausta etenee terminaalivaiheeseen kun sitä "kallista" tutkimusta ei tehdä.
Sen jälkeen kyllä voidaan rahaa polttaa vaikka kuinka paljon asiakkaan pitämiseen hengissä kun mitään toivoa parantumisesta ei ole. Nimimerkillä vaimon lääkkeet maksavat yhteiskunnalle n. 24 000 e / vuosi ja siihen päälle kaikki muut yhteiskunnalle hoitokäynneistä ja täsmäsädehoidoista tulevat kulut. Viidettä vuotta mennään näillä eväillä. Jotenkin tuntuu siltä, että aika monta "turhaa" tutkimusta näillä kuluilla olisi voinut tehdä. Tuskinpa vaimoni on erikoistapaus sen suhteen, että ehti aika monta käyntikertaa tehdä lääkäriin ennen kuin yksi kultakimpale terveyskeskuslääkäriksi lopulta otti tosissaan asian ja määräsi tutkimuksen, jossa syöpä paljastui. Eivät nekään käyntikerrat yhteiskunnalle ilmaisia olleet. Tutkimusten jälkeen sisätautien puolella kirurgiksi erikoistuva (= opiskeleva) lääkäri yritti väkisin vääntää löydöstä eri asiaksi. Onneksi kysyi kokeneemman kollegan mielipidettä kun tätä vaadimme.
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän on muuten tullut se käsitys että lääkärin/sairaanhoitajan työssä arvaus (ensin vaiva, sitten hoito) on riittävän hyvin tehty työ ja jossain määrin sallituksi vakioksi muodostunut toimintatapa?
Ymmärrän että aikaan ennen tutkimusmahdollisuuksia päättely on ollut ainoa vaihtoehto, mutta nykyisten tutkimusmahdollisuuksien aikana on absurdia että on ammattiryhmä jolta arvaus riittää jos asian selvittämiseksi on jokin muu keino.
Missä muussa työssä saa pidemmän päälle jatkaa jos arvailee asiakkaiden asioita tarkistamatta niiden tilaa ja vielä estää selvittämästä asian tilaa, en ainakaan heti keksi.
Mitä jos menisin vaikka vaatekauppaan ja siellä olisi myyjä vastassa joka sanoisi että ”Nämä housut otat, tai et ota mitään, sovituskoppiin et mene koska mielestäni sinun ei tarvitse.” ”Tota mut hei, nämä on kaksi kokoa pienemmät kuin yleensä käytän, niin pitäiskö kuitenkin katsoa mulle sopivat?” ”Ei, minä olen vaatekaupassa töissä ja vaatteet ovat osaamisalani. Naamasi ja arvailusi ärsyttää, voitko poistua, saat ostaa huivin kassalta lähtiessäsi jos jotain haluat.”
Olipa hyvin kiteytetty. Itse työssäni "vain" koodaan tietokoneohjelmia, mutta niitäkin mokomia pitää vielä erillisen testaajan / testaustiimin testata monella eri tavalla, minkä lisäksi ohjelmia pyöritellään testiympäristössä testidatan kera ennen kuin annetaan asiakkaan käyttöön. Testejä pyöritellään siis varmuuden vuoksi monta kertaa. Eikä yhdessäkään softassa ole kyse siitä, että joku kuolisi jos testit jätetään tekemättä. Oletettavasti testaus myös maksaa ja on jonkun mielestä "turhaa", mutta kun asiakkaat eivät hyväksy puolivalmista tekelettä tai suostu siitä maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.
Flunssaan ei ole lääkkeitä. Flunssan oireisiin voi saada helpotusta, mutta ei siihen lääkäriä ja reseptejä tarvita.
Noo, esim ducat on reseptilääke. On muuten ihmetroppi, siihen loppui nuha.
Ulkomailla apteekarit teräviä sairaus ongelmissa sekä troppia linimenttiä viruksiinym. kipulääkettä antibioottia kunnonkuurit rasvat sidokset päälle eibtarvi heti lääkäriä osaavat hommansa tukea tulee tuutin täyreltä ruokaakin tarjotaan illaksi saajäädä jutusteleen ihan mukavaa hyvät kokemukset riippuu tietysti maasta kaverin jalka murtui laitettiin lasta aidanseipäästä hyvin muuten meni mutta mädäntyi ja piti amputoida sai vakuutuksesta hienon tekojalan ilmatteeksi ja hoidot kans työkorvaukset kannattais meilläkin kokeilla
Juurihoidettu hammas joudutaan hyvin usein poistamaan jossain vaiheessa eli ei hampaan kunto ole mikään alkuperäistä vastaava.