Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri. Sanoin, mitä hammasta sattui ja hänestä siinä ei ollut mitään vikaa.
Pari viikkoa myöhemmin kivun yllyttyä täysin sietämättömäksi menin toiselle ja hän aloitti heti juurihoidon.
Hammassärky voi säteillä käytännössä mihin hampaaseen tahansa. Itselläni on alaleuassa viisaudenhampaassa reikä ja kipu tuntuu ylä leuassa keskellä ja alakulmahampaassa mutta ei ollenkaan siinä viisaudenhampaassa. Usein kuulee juttuja että hammaslääkäri hoitaa ja juurihoitaa vääriä tai terveitäkin hampaita. Milläpä sen itse toteat, täytyy ammattilaiseen luottaa. Eipä nuidenkaan lääkärien toiminta aina päivänvaloa kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukin haimasyöpä oli vaan flunssaa, kotiin ja buranaa. Tätä jatkui pari kuukautta ja lopulta sai diagnoosin liian myöhään, kuoli alle viikossa diagnoosista.
Haimasyöpään kuolee aina, muutamassa kuukaudessa yleensä. Sitä ei osata parantaa, hidastaa ehkä vähän. Että lopputulos olisi ollut sama
Haimasyöpä alkaa yleensä oireilla vakavammin vasta kun se on pitkälle edennyt. Siksi tautiin kuolee 97% viiden vuoden seurantajakson sisällä. Mikäli syöpä ei ole levinnyt muihin elimiin ja se saadaan leikattua, silti vain 39% näyttäisi (google) olevan viiden vuoden tarkkailujakson jälkeen elossa (61% kuolee 5v sisään). Tämä voi osaksi johtua siitä, että tauti todetaan keskimäärin 70v ikäisellä. Tauti on voinut hyvinkin muhia x vuotta ihmisen sisällä ennen kuin se havaitaan koska ihmisiä ei säännöllisesti tutkita.
Vierailija kirjoitti:
Minä törmäsin 17-vuotiaana lääkäriin joka oli voitonriemuisan varma että minulla on sp-tauti ja olen myös raskaana vaikka itse epäilin virtsistä, kun äidillä oli niitä niin usein. Lääkäri oli liiottelematta raivona kun raskaustesti oli nega eikä sp-tautiakaan löytynyt vaan se oli se virtsis.
Yksi mieleenpainuva episodi oli kun kirurgiksi erikoistuva (=opiskeleva) pojankloppi istui vastapäätä kertomassa vaimoni tulevasta leikkauksesta. Omasta mielestään ilmeisen pätevä kaveri. Oli nimittäin edellisellä kerralla diagnosoinut vaimoni etukäteen alkoholistiksi. Suostui sillä kertaa sentään soittamaan pätevämmälle kirurgille kun kerroimme olevamme absolutisteja ja määräsi biopsian tehtäväksi koepalan saamiseksi.
Tällä kertaa lääkäri voivotteli suureen ääneen kuinka epävarmaksi biopsian tulos oli jäänyt koska oli määrännyt näytteenoton toteutettavaksi tavalla x. Google tiesi kertoa, että tapa y tuottaa paremman tuloksen. Ilmeisesti ei tykännyt kun huomautin asiasta koska naama meni nyrpeän näköiseksi. Jatkoi kuitenkin asiallisesti selittämistä leikkaukseen liittyen.
Lopuksi lääkäri kysyi, että onko mitään kysyttävää. Olin varautunut tähän mukanani olevan lapun kera. Kysyin mitä maksassa esiintyvät "kystat" ovat ja kerroin selvittäneeni Googlen (Scholar) avulla, että nämä voisivat olla etäpesäkkeitä. Hän suhtautui tähän nuivasti ja selitti, että kaikilla ihmisillä voi esiintyä kystia eri puolilla kehoa, varsinkin kun keski-ikäisestä ihmisestä on puhe. Kysyin vielä, että onko nyt varmaa, että vaimoni paranee tällä leikkauksella. Vastaus oli voimakkaalla äänensävyllä "ETKÖS SINÄ OLE KUUNNELLUT YHTÄÄN MITÄ MINÄ SANOIN". Että eipä minulla sen jälkeen ollut enää muuta kysyttävää kun näytti siltä, että kaveri käy kohta päälle.
Onneksi leikkaava kirurgi oli toinen henkilö, mutta osastokierrolla nuori lääkäri toivotteli vaimolleni valoisaa tulevaisuutta ja lupaili terveeksi. Vitsailimme silloin jo, että tarkoittiko tämä valoa tunnelin päässä, mutta ehkä ei olisi pitänyt. Kystat olivat etäpesäkkeitä. Ne leikattiin myöhemmin (turhaan) koska neuroendokriinisen syövän kohdalla pitäisi käyttää ihan toisenlaista kuvantamismenetelmää, jotta nähdään onko pesäkkeitä muuallakin. Vaimo on nyt palliatiivisessa hoidossa. Toivottavasti mahdollisimman monta vuotta. Toistaiseksi lääkitys pitää taudin kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäri. Sanoin, mitä hammasta sattui ja hänestä siinä ei ollut mitään vikaa.
Pari viikkoa myöhemmin kivun yllyttyä täysin sietämättömäksi menin toiselle ja hän aloitti heti juurihoidon.
Ihan sama kokemus mulla. Ainoa vaan oli jo valmiiksi juurihoidettu hammas. Tää akka sanoo ei siinä ole vikaa, siisti. Poski turposi. Tuli FISTELI mätäpaise. Se juurihoidettu hammas jouduttiin poistamaan viikkoa myöhemmin. Tulehdus näkyi jo ensimmäisellä käynnillä röntgenkuvassa. Ei helvetti mitä touhua jouduin käydä kolme kertaa. Tämä kävi Ruskeasuon hammashoitola päivystyksessä.
Valitan kostoksi tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama kokemus mulla. Ainoa vaan oli jo valmiiksi juurihoidettu hammas. Tää akka sanoo ei siinä ole vikaa, siisti. Poski turposi. Tuli FISTELI mätäpaise. Se juurihoidettu hammas jouduttiin poistamaan viikkoa myöhemmin. Tulehdus näkyi jo ensimmäisellä käynnillä röntgenkuvassa. Ei helvetti mitä touhua jouduin käydä kolme kertaa. Tämä kävi Ruskeasuon hammashoitola päivystyksessä.
Valitan kostoksi tästä.
Niin. Multakin poistettiin sitten lopulta hammas..
En väitä että jos hoito olisi ajoissa alotettu, olisi hammas tallella.
Mutta se kertoo vähän hampaan tilan huonoudesta, mitä eka hammaslääkäri ei uskonut.
Vi onerailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitan kostoksi tästä.Niin. Multakin poistettiin sitten lopulta hammas..
En väitä että jos hoito olisi ajoissa alotettu, olisi hammas tallella.
Mutta se kertoo vähän hampaan tilan huonoudesta, mitä eka hammaslääkäri ei uskonut.
Joo ymmärrän täysin. Minulla sama kokemus. T. Tuo kommentoija, joka menetti juurihoidetun hampaan.
Miten pösilö hammaslääkäri jos tulehdus näkyy röntgenkuvassa ja hän ei sitä siltikään siitä havaitse. Myöhemmin lausuttu vielä tuo röntgenkuva, siitä tiedän että tulehdus näkyi siinä. Sanoin helevetin kipeä juurihoidettu hammas.
Kipu oli infernaalista ennen kuin FISTELI tuli, koska se mätä puski sieltä tietään leukaluun läpi hampaan juuresta. Tuntui kuin hammas ja leuka räjähtäisi paineesta. Olisin tolta kivultakin säästynyt jos jotain olisi tehty. Tokalla käynnillä sain sentään antibiootin. Siltikään ei vielä diagnostiikka toiminut. Vasta kun FISTELI tuli niin osasivat diagnosoida. Soitin siitä illalla ja käskivät vielä odottaa seuraavaan aamuun mätäpaise leuassa poski turbonneena kun olin viikon kärsinyt. Olisi pitänyt yöllä vaan lähteä päivystykseen pokkana nykyään vain menen enkä anele että ottakaa minut vastaan, oli elämäni kamalin viikko.
Valituksen teen kaikista hoitoon osallistuneista.
Hyvä kun edes kolmannella kerralla tajusivat mistä kyse. Olin jo niin loppu että unohdin avaimen ja puhelimen kotiin kun lähdin. Kamala kokemus Helsingin hammashoidosta. Älkää menkö Ruskeasuolle ja menkää yksityiselle. Käytän enää yksityistä.
Ja minä en saanut edes illalla lupaa lähteä päivystykseen vaikka oli antibiootit jo, puoli päätä levinnyt ja mätäpaise. Olisin voinut kuolla.
Katsoin seuraavana päivänä päivystyksessä en nähnyt ketään puoli päätä turvonneena paitsi itseni. Heillä oli varmaan paikka lohjennut. Ihan uskomatonta.
Jalkani turposi ja kipeytyi pohkeesta. Lääkäri käski voidella jalkaa Hirudoid forte -salvalla, jota saa ilman reseptiä apteekista. Ostin voiteen ja käytin sitä. Jalassa oli syvälaskimotukos, joka lähti liikkeelle, meni sydämen läpi keuhkoihin ja aiheutti massiivisen keuhkoembolian (keuhkoveritulpan). Siinä oli hengen lähtö lähellä. Makasin letkuissa sairaalassa pitkään. Jälkikäteen sairaalan lääkäri totesi, että yleensä noin massiivisestä keuhkoemboliasta ei selvitä hengissä. Onneksi minulla oli hyvä kunto jokapäiväisen lenkkeilyn takia ja selvisin.
Menin valittamaan paikalliseen terveyskeskukseen Seinäjoella kipeytynyttä kurkkuani, kuinka ollakaan, lekuri ryhtyi puristelemaan kiveksiäni. Kiveksiäni lusikalla punnitessaan, hän toisella kädellään silitteli jussipaitaansa ja lauleskeli Isontalon Antista ja Rannanjärvestä. Reseptinkin lopuksi sai kirjoitettua, jossa määrättiin lääkkeeksi isokokoinen jussipaita kivesten ja tulehtuneen kurkun suojaksi. Ai että harmitti.0
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ollut ihmeellistä huippausta ja mies vei minut lääkäriin, tuli mukaan huoneeseen. Lääkäri, viisikymppinen nainen, oli jotenkin outo, pälyili miestäni, kyseli onko ollut stressiä, kurkkasi varoittamatta pooloneuleeni kauluksen alle ja lopulta pyysi miestäni käytävään odottamaan. Diagnoosi oli jännitysniska.
Vasta jälkeenpäin ymmärsin lääkärin epäilevän perhe vä kivaltaa! Siksi kai kurkki kauluksenikin alle, etsi mustelmia...
Mieheni on puoliksi romani minkä uskon vaikuttaneen lääkärin asenteeseen.
Lääkäri toimi täysin oikein. Et varmasti ollut ensimmäinen nainen, joka tulee vastaanotolle mies "seuranaan". Kokemus opettaa, että on parempi varmistua, kuin olettaa kaiken olevan kunnossa.
JOS kyseessä olisikin ollut kotiväkivalta eikä lääkäri olisi toiminut kuten toimi, täällä kirjoitettaisiin kuinka lääkärin olisi pitänyt pyytää miestä poistumaan ja tutkia sinut yksinään.
Toistan: lääkäri toimi aivan oikein, olipa miehesi romani, somali tai saamelainen.
Mun mies tulee myös aina huoneeseen mukaan. Samoin mä miehen mukaan. Kai se on joku tapa :D Paitsi silloin jos kunto on niin hyvä että pystyy ajamaan itse sen 50 km mikä meiltä on terveyskeskukseen.
Mun mielestä on hyvä, että akuuttitilanteessa päivystyksessä mukana on toinen ihminen. Itse kun on mahdollisesti kivuissa, huolestunut, jännittynyt, ja ehkä ihan peloissaankin, voi keskittyminen lääkärin puheisiin olla tosi vaikeaa. On todella hyvä, että on toinenkin korvapari kuuntelemassa ohjeita ja neuvoja. Lisäksi sitten tietty on todistaja jos jotain tosi epäasiallista tapahtuu. Kyllä sitä tietty aikuinen ihminen selviää yksinkin, mutta jos on oikeasti jotain vakavaa/pelottavaa meneillään, niin onhan se toisen tuki tosi tärkeää.
Vuosia kestänyt työpaikka kiusaaminen narsistisen ihmisen toimesta aiheuttanut ahdistusta, unettomuutta ja itseinhoa. Lääkäri: vaihda työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt varsinaisesti diagnoosi mutta pyysin uutta reseptiä rauhoittaviin (kolmiolääke) joita käytin paniikkikohtauksiin. Usein noita reseptejä on mahdoton saada koska lääkärit pelkäävät päihdekäyttäjiä, mutta kyseinen tk lääkäri kysyi heti ”montako siinä edellisessä reseptissä käsketään ottamaan”. Väitin reseptissä lukevan max 3 päivässä (oikeasti max 1,5) ja tällaisen reseptin sitten sain. Eipähän tarvinut niin pian olla pyytämässä uutta reseptiä kun tuli enemmän kerralla.
Tuo valehtelusi paljastaa, että sinäkin olet päihdekäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
........................ kirjoitti:
mun puoliso huomasi aamusta töissä, ettei toinen käsi toimi kunnolla ja oli kovasti puutunut ilman mitään näkyvää, fyysistä syytä. Oli passitettu työterveyteen, jossa hoitaja oli todennut vasemman käden olevan käytännössä halvaantunut kyynärpäästä alaspäin ja konsultoinut lääkäriä. Lääkäri oli tehnyt lähetteen ja hoitaja lykännyt lähetteen kouraan ja sanonut että voit lähteä päivystykseen. Yksin. Kävellen ilman saattajaa useamman kilometrin päähän.
Onni onnettomuudessa sain hänet kiinni, ennen kuin lähti kävelemään ja vein sairaalaan, diagnoosina vaikea aivoverisuonen ahtauma, liuotushoito ja kolme viikkoa seurannassa. kun teimme valituksen niin lääkäri oli pokkana selittänyt miten "se oli kyllä ihan selkeästi migreeni eikä aivoinfarkti" vaikka puolisolla ei ollut pää kertaakaan koko keikan aikana kipeä eikä hänellä ole koskaan ollut migreenin kaltaisia oireita eläessään. Puoliso oli tällöin 38v ja alla monilääkehoito vaikeaan verenpainetautiin jonka olisi pitänyt kertoa ja lääkärille millaisen potilaan kanssa on tekemissä.
fyysisesti mies parani, henkisesti ja persoonaltaan ei. tilannetta on helpoin kuvailla niin, että mä olen ollut kahden miehen kanssa naimisissa, sen joka sairastui -18 ja sen joka tuli sairaalasta kotiin.
Migreenipotilastakaan ei saa laittaa kävelemään yksin!!
Tälle sanottiin "Voit lähteä päivystykseen." Tarkoitus kai oli, että menisi sinne taksilla, mutta ambulanssiin ei katsottu olevan tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Naislääkäri kerto mulla olevan sokeritauti, veren sokeri koholla. Oli koholla, kun popsin pussillisen karkkia.
.
Terveeltä ihmiseltä erittyy haimasta insuliinia siinä määrin, että verensokeri ei karkkipussin syömisen jälkeen poikkeavasti nouse.
Human trash kirjoitti:
Vuosia kestänyt työpaikka kiusaaminen narsistisen ihmisen toimesta aiheuttanut ahdistusta, unettomuutta ja itseinhoa. Lääkäri: vaihda työpaikkaa.
Hyvä neuvo. Jos kerran kiusaamisesta ei päästä eroon, on vaihtoehtona nostaa kytkintä. Ei se pillereillä parane.
Vierailija kirjoitti:
Human trash kirjoitti:
Hyvä neuvo. Jos kerran kiusaamisesta ei päästä eroon, on vaihtoehtona nostaa kytkintä. Ei se pillereillä parane.
Ei kai kiusaamisen vuoksi pidä lääkäriin mennä vaan ottaa yhteyttä poliisiin.
up