Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
981/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äidilläni oli kuulemma alkava diabetes. Hoidettiin ruokavaliolla noin kymmenen vuotta. Ei saanut lopulta alas juuri mitään ruokaa. Kuusi viikkoa ennen kuolemaa paljastui pitkälle kehittynyt haimasyöpä.

Haimasyöpä ei todellakaan odottele kymmentä vuotta! Siihen kuollaan todella nopeaa.

Osanottoni, mutta asioilla ei todennäköisesti ole mitään yhteyttä, mikä saa sinut uskomaan niin? Keskimääräinen elinajan ennuste haimasyövässä on n. 6 kk. Äitisi ei hyvin suurella todennäköisyydellä ole sairastanut haimasyöpää kymmentä vuotta.

70 %:lle haimasyöpää sairastavista kehittyy kyllä diabetes, mutta ei toisinpäin eli diabetes johtuu hyvin harvoin haimasyövästä. Yleensä kyseessä on ihan vain diabetes. Äitisi tuskin olisi elänyt 10 vuotta haimasyövän kanssa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta! Olen murehtinut todella paljon sitä, oliko äidin kuolema jotenkin minun syytäni. Ehkäpä häntä ei olisi mikään voinut pelastaa.

Ei missään nimessä kannata syyttää itseä. Haimasyöpä on varmasti yksi salakavalimmista syövistä ja teit varmasti kaiken, mitä tuossa tilanteessa pystyit, eli veit äitisi lääkäriin. Valitettavasti vain lääkärikään ei yleensä pysty haimasyöpää alkuvaiheessa havaitsemaan. Usein ei näy edes kuvantamistutkimuksissa alkuvaiheessa, esim. vatsan UÄ ollut aivan normaali vain pari kk ennen diagnoosia.

Vierailija
982/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tk- lääkäri lähetti jälkeen päin viestin asioista, joista oli unohtanut kysyä/mainita. Terveysongelmaani en saanut apua. Onneksi menin yksityiselle puolelle erikoislääkärille, ja ongelma selvisi kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
983/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihasreuma oli "iän mukanaan tuomaa kremppaa". Vaikka ihminen ei saanut vaatteita kivuiltaan puettua/riisuttua, niin tähän "kremppaan" annettiin ohjeeksi jatkaa buranan syöntiä (jota ihminen oli syönyt jo kuukausitolkulla ilman merkittävämpää apua).

Lihasreuma on keksitty diagnoosi jotta epämääräisiä lihaskipuja valittelevat ja vastaanotolla ravaavat saisivat rauhan kun on viimeinkin löydetty oikea diagnoosi.

Alapeukuttajat

a.luulevat että lihasreuma on sama kuin polymyalgia reumatica mikä on oikea sairaus

b.ovat näitä fibromyalgikkoja, vuosituhannen vaihteen muotisairauteen takertuneita

Keksitty diagnoosi on siis tämä fibromyalgia.

No eikös tämä fibromyalgia ole vastikään todettu ihan oikeaksi, aivoperäiseksi vaivaksi? Vika on aivojen kipuhermotuksessa, joka toimii väärin.

Ei kai kukaan niin tollo olisi, että teeskentelee kipuja vuosikaudet ja huvikseen juoksee lääkäreissä? Parempaakin tekemistä elämässä on.

Fibromyalgiaan on ollut olemassa lääke jo vuodesta 1961 eli Triptyl (amitritpyliini), tämä lääke nostaa kipukynnystä eli korjaa sen ”aivojen viallisen kipuhermotuksen” ja fibromyalgiakivut lakkaavat tällä lääkkeellä. Jostain syystä todella useat fibromyalgiikot eivät tätä lääkettä kuitenkaan suostu käyttämään, toki lääke saattaa vähän kuivata suuta ja saattaa se väsyttääkin vähän alkuun, se kannattaakin ottaa iltaisin yötä vasten. Tuntuu kuitenkin sille että useimmat finromyalgiapotilaat eivät vain halua tätä lääkettä käyttää vaan rampata uudelleen ja uudelleen arviossa ja tutkimuksissa vaikka jo kymmenen kertaa olisi todettu että se kipu johtuu fibromyalgiasta ja siihen olisi tämä lääke olemassa mutta kun ei se nyt vaan käy että tätä lääkettä käyttäisi.

Ei se nyt vaan käy mulle, koska siitä tulee sivuvaikutuksena hirvittävä päänsärky, pahoittelen.

Moni ei myöskään halua käyttää psyykenlääkkeitä turhaan, koska niistä tulee usein muunkinlaisia sivuvaikutuksia, jotka nekin haittaavat elämää.

Vierailija
984/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ollut ainoastaan hyviä kokemuksia tk-lääkäreistä. Yksi kerta jäi erityisesti mieleen. Lapsella 12 v oli ollut talven mittaan harvakseltaan epämääräisiä vatsakipuja, joiden takia hän oli joutunut olemaan useasti pois koulusta. Tk-lääkäri todella paneutui lapsen haastattelemiseen ja hyvin ikätasoisesti jututti tyttöä. Hän kävi läpi ruokavalion, miten lapsi nukkuu, miten vatsa toimii, stressitekijät, onko ystäviä, millainen on mieliala, esiintyykö koulussa kiusaamista, onko jotain murheita, onko perheessä huolia, onko selittämätöntä väsymystä, onko muita kipuja, miten koulussa sujuu jne. Eli näin maallikon korvin kaikki mahdolliset somaattiset ja psykosomaattiset syyt. Määräsi verenkuvan, pissatestit, keliakiaseulan, en muista mitä kaikkia. Missään testeissä ei näkynyt mitään. Eli syy jäi ikuisesti mysteeriksi, ehkä se oli psykosomaattista oireilua. Mutta siinä oli kyllä mahtava malliesimerkki yleislääkäristä, joka todella perusteellisesti kävi läpi mahdollisia syitä mahakipuiluun.

Voin niin kuvitella, että jos tällaisella lapsella (jolla on hyvin yleinen ja epäspesifi oire eli mahakipu), todettaisiin pari vuotta myöhemmin joku yksi miljoonasta sairaus, jota ei juuri näillä aiemmilla testeillä saatu kiinni, voisi tulla tänne viisastelemaan, kuinka tk-lääkärin olisi pitänyt se tajuta jo silloin.

Ja tytön harvakseltaan olevat vatsaoireet olivat todennäköisesti esioireita pian alkavista kuukautisista :))))

Vierailija
985/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.

Kristallipalloko sillä hoitajalla olisi pitänyt olla? Jos olo on huono niin silloin mennään lääkäriin kuten teitkin vaikka puhelimessa joku muu ei hoidon tarpeen arviointia pystynyt luotettavasti tekemäänkään, mikä on tavalla tälläisissä tapauksissa. Tuliko suurikin vahinko?

Todella veemäinen ja ylimielinen kommentti- toivottavasti ajanvarausasioita hoitanut sai välittömästi potkut! Onneksi ap sai sentään viimein apus,moni ei juuri tuollaisten tampioiden takia saa tai syntyy vielä pahempia ongelmia, mitä alkuperäiset olivatkaan. Toivonpa, että jos kommentin kirjoittaja on th-alalla töissä, ymmärtää hakeutua jonnekkin muualle nopeasti-vaikkapa siivoojaksi. 

Vierailija
986/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri sanoi kymmenisen kertaa vastaanottokäynnin aikana ”Älä höpötä!”, kun yritin kertoa uupumusoireistani. Hän lätkäisi pöytään masennustestit ja sanoi kovalla äänellä, että ”älä höpötä, täytä nyt nämä” ja osoitti kaavakkeita. Ihan normaaliin tapaan yritin kuvata oireitani ja vaikeaa tilannettani. Menin lopulta niin kipsiin, että aloin itkeä.

Olikohan sama lääkäri kuin minulla!  Tiuski vain " olehan nyt  hiljaa!" kun koetin kertoa miten masentunut ja elämänhaluton olo minulla on ja miten en saa nukuttua tai syötyä. Jotain !"oletko masentunut"-lomakkeita työnsi eteen,  että pitäisi täyttää ja kun aloin itkeä, tiuskaisi äimänkäkenä' " No mikä nyt nyt on" Ai mikä on?! Se että VIIMEIN haen apua  ja lääkärin asenne on että  ei kuule kiinnosta.

Olen pahoillani, aivan kamalaa. Miten kukaan voi sanoa tuolla tavalla toiselle. Taitaa olla lääkäri itse avun tarpeessa, kun on noin kyynistynyt työhönsä. Minun on pakko mennä tälle lääkärille jatkossakin, kun omalääkäri. Ensi viikolla taas..

Ei todellakaan ole pakko. Lääkärinsä/terv.keskuksensa voi valita.

Vierailija
987/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni kipulääkeiden yliannostus diagnosoitiin humalaksi. Hän kuoli. Itselläni vakava varastoraudanpuute diagnosoitiin keskivaikeaksi masennukseksi. Onneksi menin yksityiselle, enkä aloittanut määrättyjä mielialalääkkeitä. Ei tee mieli enää asioida tk:ssa.

Toivottavasti tutkittiin muutakin kuin Ferrit-arvo ja raudanpuute oli todellinen. Jossain vaiheessa etenkin yksityislääkäreillä oli trendi rahastaa potilaitaan aloittelemalla turhia (ja kalliita) suonensisäisiä rautakuureja ihmisille, joilla ei edes ollut todellista raudanpuutetta. Eli ihmisille joilla jopa tuo Ferrit oli aivan viiterajoissa, toinen rauta-arvo TfR normaali (tai ei edes katsottu) ja hemoglobiini normaali.

Mutta mikäs siinä, jos maksaa itse turhat rautainfuusionsa. Harvoin niistä nyt haittaakaan on muuten kuin lompakolle.

Kyllä kaikki tutkittiin tarkkaan ja ferritiini oli 9. En saanut infuusiota, vaan rauy0talääkkeet ja nyt ferritiini on 45. Kaikki sanovat että olen kuin eri ihminen. Ennen en jaksanut kuin nukkua. Normaali hemoglobiini ei poissulje varastoraudanpuutetta, se oli minullakin normaali.

Vierailija
988/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä polveasi.... jaa kotiinko sen jätän (sairaslomaa en saanut - en kyllä sitä ollut vinkumassakaan, vaan apua äärikipeään polveen)

Vierailija
989/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vyöruusuun ei kuulu kuumeen nousu..ai ei vai? Nousi kuume ja googletin, Wikipedia ymskin sanoivat oireisiin kuuluvan juurikin tämä kuume. Varmaan joku vasta valmistunut tollo heitti "ulkomuistista" tietonsa.

Vierailija
990/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vyöruusuun ei kuulu kuumeen nousu..ai ei vai? Nousi kuume ja googletin, Wikipedia ymskin sanoivat oireisiin kuuluvan juurikin tämä kuume. Varmaan joku vasta valmistunut tollo heitti "ulkomuistista" tietonsa.

Lieviä yleisoireita voi esiintyä, kuten juuri kuume. Mutta kyllä aniharvoin vyöruusupotilas kertoo oireekseen kuumeen.

Vierailija
991/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wikipediassa ei sanota vyöruusun oireisiin kuuluvan kuumeen.

Vierailija
992/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin mielestä minulla oli alkava skitsofrenia, koska puheeni oli hypähtelevää ja puhuin liikaa. Tämä merkittiin neuvolan tietoihin, ja minua alettiin kohdella riskiodottajana. Lastensuojelusta saimme riesan pariksi seuraavaksi vuodeksi, kun kovasti odottelivat sairauden puhkeamista. Lasten neuvola kohteli, kuin vammaista ja toisteli itsestäänselvyyksiä. Seuraavaa lasta odottaessa en mennyt samaan lääkäriin, tai neuvolaan. Niin ja minulla on adhd.

Vierailija
993/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallis yksityinen ja määräsi lonkan limapussitulehdukseen relaksantteja ja käski venytellä. Kipu paheni. Työterveyslääkäri hiffasi mikä on ja määräsi Burana kuurin & lepoa. Niillä lähti!

Vierailija
994/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallis yksityinen ja määräsi lonkan limapussitulehdukseen relaksantteja ja käski venytellä. Kipu paheni. Työterveyslääkäri hiffasi mikä on ja määräsi Burana kuurin & lepoa. Niillä lähti!

Mulla ei lähtenyt pitkään oireillut lonkan limapussitulehdus levolla. Menin työfysioterapeutille ja hän ohjasi, miten venytellään ja hoidetaan vaivaa. Sen käynnin jälkeen oireet loppuivat.

Vierailija
995/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaan kaksi päivää kestäneeseen migreenikohtaukseen, johon ei toiminut mikään lääkemäärä, lääkkeettömyys, nukkuminen, syöminen, juominen, syömättömyys, siis mikään, ehdotti päivystyslääkäri vedenjuontia. Oksentelin, oli auroja, silmäni vuosivat kaameasti vettä ja olivat puoliksi kiinni. Kuulemma nestehukasta johtuvaa vain, eikä meinannut millään tarjota muuta apua.

Myöhemmin minulla diagnosoitiin sitten se migreeni, johon sain estolääkityksen.

Vierailija
996/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veljeni kipulääkeiden yliannostus diagnosoitiin humalaksi. Hän kuoli. Itselläni vakava varastoraudanpuute diagnosoitiin keskivaikeaksi masennukseksi. Onneksi menin yksityiselle, enkä aloittanut määrättyjä mielialalääkkeitä. Ei tee mieli enää asioida tk:ssa.

Toivottavasti tutkittiin muutakin kuin Ferrit-arvo ja raudanpuute oli todellinen. Jossain vaiheessa etenkin yksityislääkäreillä oli trendi rahastaa potilaitaan aloittelemalla turhia (ja kalliita) suonensisäisiä rautakuureja ihmisille, joilla ei edes ollut todellista raudanpuutetta. Eli ihmisille joilla jopa tuo Ferrit oli aivan viiterajoissa, toinen rauta-arvo TfR normaali (tai ei edes katsottu) ja hemoglobiini normaali.

Mutta mikäs siinä, jos maksaa itse turhat rautainfuusionsa. Harvoin niistä nyt haittaakaan on muuten kuin lompakolle.

Kyllä kaikki tutkittiin tarkkaan ja ferritiini oli 9. En saanut infuusiota, vaan rauy0talääkkeet ja nyt ferritiini on 45. Kaikki sanovat että olen kuin eri ihminen. Ennen en jaksanut kuin nukkua. Normaali hemoglobiini ei poissulje varastoraudanpuutetta, se oli minullakin normaali.

Hyvä että tehosi. Jos hyvin matala ferrit, niin silloin toki rauta hyvä ainakin kokeilla, vaikka tästäkin vähän kaksi eri koulukuntaa on. Enemmän ongelmallisena näkisin, että jotkut lääkärit aloittavat rautakuureja ihan normaaliarvoillakin.

Vierailija
997/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loukkasin polven harrastuksen kautta ja menin päivystykseen, jossa oli nuori mies lääkäri joka väänteli ja käänteli polvea ja sanoi "ei ole ainakaan murtunut, tule parin viikon päästä uudestaan jos kipeä vielä silloin" ja antoi pari päivää saikkua ja buranaa. Neljän päivän päästä menin yksityiselle ja siellä mangeettikuvattiin ja polvessa oli menny eturistiside ja kierukka hajalle. Leikkuupöydälle meni polvi lopulta.

Ja? Eturistiside- ja kierukkavammat paranee joskus itsestään, minkä vuoksi ensin kannattaa seurailla pari viikkoa. Usein myös kuntoutuksella saa yhtä hyvän tuloksen kun leikkauksella. Tottakai yksityisellä tehtiin noin koska ne rahastaa, mutta se että oliko se millään tavalla tarpeen niin epäilen. Mulla oli vastaava potilas just jolla epäilin kierukkavammaa, soitin ortopedian konsultille joka nimenomaan neuvoi oottamaan pari viikkoa jos alkais paranemaan.

Voi kun tietämättömät ei vaahtoais täällä...

Olisin voinut olla minä. Satutin polveni, ensimmäisellä käynnillä otettiin röntgenkuva, josta näkyi, että mikään ei ole murtunut, eikä ole nivelrikkoa. Ravasin vuoden eri tk-lääkäreillä, koska kipu ei loppunut enkä pystynyt kävelemään kunnolla. Sairauslomaa tuli lääkäristä riippuen kerralla viikko - 2 kuukautta. Diagnooseja, tai arvauksia tuli melkein yhtä paljon kuin oli lääkärikäyntejä, oudoin arvaus oli masennus. Kuntoutuksesta ei ollut mainittavaa apua.

Pääsin lopulta vuoden kuluttua armosta uudestaan röntgeniin, jossa todettiin pidemmälle edennyt nivelrikko. Lääkäri totesi kuvan katsottuaan, että jalkahan on oikeasti kipeä.

Mun sana ei riittänyt, eikä se että kävely oli huonoa. Sain lähetteen ortopedille, ja kävin, mutta en uskalla mennä tekonivelleikkaukseen, koska pelkään, että sen jälkeen en kävele ollenkaan. Luottamus lääkäreihin on monesta muustakin syystä huono.

Polvikipuun ei kuitenkaan ole ehdotettu masennuslääkettä enää uusien kuvien jälkeen.

Vieläkään en tiedä, mikä polvessa alkujaan oli, mutta työkyky on alentunut huomattavasti, kipu haittaa elämää ja liikkuminen on edelleen vaikeaa. Kaikkeen tietysti tottuu, en enää edes muista miltä tuntuu kun ei satu.

Vierailija
998/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teininä ennen lääkäriin pääsyä kävin terkkarin luukulla useasti pyytämässä lääkärille aikaa sillä olin kärsinyt jo kuukauden järkyttävistä päänsäryistä ja päähän oli kasvanut silmin nähtävä kuhmu. Hoitaja vihjaili että olisin vain lyönyt pääni mutta en vain muistaisi sitä. Eli vihjasi että olen rymynnyt kännissä. Viimein pääsin lääkärille ja diagnoosi oli pahanlaatuinen kasvain päässä.

Vierailija
999/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohutsuolitukos. Sain ohjeen alkaa joogaamaan.

Vierailija
1000/2561 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky. Lääkäri kysyi, onko minun mahdollista keittää kahvia, se kuulemma auttaa päänsärkyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme