Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
821/2561 |
02.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit vs internet. Mainio ohjelma!

Tarkoitatko norjalaista Diagnoskampenia? Siinä, jossa lääkärijoukkue diagnosoi tiedoillaan ja kokemuksellaan ja amatöörit guuglaavat. Aivan loistava.

Mistä se näkyy?

Vierailija
822/2561 |
03.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mursin varpaani niin että se sojotti luonnottomasti sivulle ja muuttui nopeasti sinivioletiksi, kun soitin päivystykseen nainen puhelimessa jankkasi ylimielisesti että jos se on murtunut eivät voi tehdä mitään ja minä koetin huudella väliin  miten varvas sojottaa vaakatasossa  vasemmalle! Lopulta sain luvan tulla, hypin lapanen jalassa lumihangessa parkkipaikalle kun betoniporsaiden takia talon eteen  ei voi ajaa ja mies kuskasi minut sairaalaan. Odotin 4h pomppien vessaan ja vesiautomaatille ja kun lopulta näin hoitajan sain haukut että miksi en ollut kertonut varpaan olevan sijoiltaan, olisi päässyt nopeammin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Niin, mikä on osasyynä siihen että naiset elävät keskimäärin pidempään.

Naisilla on myös seulontaa rintasyöpäriskin vuoksi, ja he käyvät siitäkin syystä terveystarkastuksissa. Miehillä ei ole mitään seulontoja tai järjestelmällistä terveydentarkkailua, vaikka eturauhasyöpä on nykyään suomen tavallisin syöpä, ja luonnolliseti myös miesten yleisin syöpä. Rintasyöpä tosin on lähes yhtä yleinen. Toista vaan seulotaan, ja toista ei. Eturauhasyöpään sairastutaan yleensä vanhempana, mikä  lienee keskeinen syy tähän.

Eturauhassyövän seulontaan ei valitettavasti ole tällä hetkellä mielekästä metodia. Lähes jokainen mies saa siihen viittaavia muutoksia ikääntyessään, ja suurimmalla osalla mitään vakavaa ei ehdi kehittyä ennen kuin kuolee vanhuuteen.

Vierailija
824/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjua lukiessa verenpaine nousee

Kokeile ottaa Burana.

":D"

Vierailija
825/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vatsaan sattui illan tullen ja olo oli huono. Kun korvennus ei lakannut muutamaan tuntiin, lähdin tk:hon lääkäriin. Nuori lääkäri otti EKG:n ja totesi, ettei mitään näy. Epäili närästystä ja käski syödä Rennietä.

Söin yön närästyslääkettä ja raahauduin kivuliaana töihin. Sitten menikin taju. Työkaverit soitti ambulanssin ja minua vietiin keskussairaalaan. Oli sydäninfarkti.

N49

En kyllä ihmettele, että syy ei löytynyt jos ekg näytti normaalilta. Ei niillä terveyskeskuksessa ole muita keinoja tutkia mahdollista infaktia. Jos epäilee infaktia itse, niin pitää mennä sairaalaan, koska siellä voidaan verikokeetkin tutkia samantien.

EKG näytti normaalilta = lääkäri ei osannut tulkita EKG-käyrää. Ihanko oikeasti luulet ettei infarkti näkyisi siinä?

Vierailija
826/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla naisilla tuo "Voisitko olla raskaana?" on ihan vakiovastaus vaivaan kuin vaivaan. Minulla diagnoosi oli lopulta tulehtunut umpilisäke.

Kyllä ja sukupuolitauti toinen. Olin neitsyt, kun YTHS:llä laitettiin minulle väkisin lähete klamydiatesteihin. Ei uskoneet, kun sanoin, etten ole seksiä harrastanut.

Oli siis vatsa todella kipeänä Bulgarian-reissun jälkeen.

Valitettavasti kaikki potilaat eivät ole luotettavia lausunnoissaan, joten on helpompi että tuossa tilanteessa pissataan purkkiin. Samasta näytteestä voidaan katsoa mahdollinen virtsatietulehdus. Tietysti lääkärit voisi ilmaista itseään fiksummin.

Vierailija
827/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee nyt vähän ohi, julkisella puolella kuitenkin hoito ja diagnosointi suoritettu. Jouduin vakavaan "onnettomuuteen" (anonymiteettiäni suojellakseni en kerro tarkemmin) ja kaikki hoitavat tahot tiesivät, että ihan kaikkia lääkärin kirjaamisia tullaan käymään läpi oikeudessa, ja niiden perusteella korvauksia vaatimaan. Somaattinen puoli oli selvää pässinlihaa.

Oireilin kuitenkin koko ajan tapauksen jälkeen yhä yltyvästi psyykellä. Tästäkin olisi ollut tarve saada diagnoosi ja tarkat tiedot. Pähkäiltiin että oireet sopivat posttraumaattiseen stressihäiriön, mutta ei nyt vielä diagnosoida... Tätä jatkui kuukausien ajan, oli osasto jaksoja jne. Sitten tuli oikeudenkäynti ja asianajajani yritti psykiatrian papereiden perusteella hakea korvauksia myös henkisestä puolesta. Korvausvaade siltä osin hylättiin, koska ei ollut juuri sitä diagnoosia. Oireilu jatkui, kuten myös hoito ja nyt alle kuukauden päästä oikeudenkäynnistä minun diagnoosi on se PTSD.

Ei tätä raha korvaa, mutta hieman huvittavaa, että jos tämä diagnoosi olisi ollut, korvauksista ei olisi sulanut 8000€ pois.

Vierailija
828/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli selkäongelma johon määrätty fysioterapia johti siihen että minut vietiin pii paa autolla  päivystykseen kun jaloista katosi tunto enkä pysynyt tolpillani.  Jouduin leikkaukseen. Valitin asiasta, mutta hoitovirhettä ei katsottu tapahtuneen. En pärjää enää ilman vahvoja kipulääkkeitä ja tappelen Kelan kanssa siitä, olenko työkykyinen vai en.

Vierailija
829/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ei edes saa sitä 20€ kelasta keliakiaruokavaliokorvausta.

Mutta se kannattaa tutkia kunnolla kuitenkin, aiheuttaa hedelmättömyyttä ja syöpää jos jatkaa gluteenin syömistä vaikka olisi keliaakikko.

Ja kaikille ei edes tule suolisto-oireita vaan oireilevat ihollaan.

Geenitesti silloin ehkä parhain diagnostiikkaväline.

Geenitestillä ei voi diagnosoida keliakiaa, vain poissulkea se.

no voihan pilkunviilaus, jos geenitesti sanoo että ei ole keliakiageenejä niin sitten on diagnosoitu että ei ole keliakiaa. Sitten pitää löytää joku muu syy oireiluille jos niitä.

Vierailija
830/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloin kärsiä kesällä 2012 voimakkaasta närästyksestä, apteekin lääkkeet eivät auttaneet ja välillä oikein oksensin kun sappineste nousi kurkkuun. Olin myös hyvin väsynyt,  tein siivoojan työtä ja välillä piti mennä  johonkin huoneeseen lattialle makaamaan ja sulkea silmät hetkeksi.  Lääkärit määräsivät rautatabletteja ja erilaisia närästyslääkkeitä sekä kehottivat pudottamaan painoa. 15 huhtikuuta 2013 poikaystäväni tilasi minulle ambulanssin koska minulla oli hirveät selkäkivut, sairaalassa huomattiin että synnytän. Poikani syntyi  seuraavan vuorokauden puolella 16 huhtikuuta.  En ymmärrä, miten kukaan lääkäri ei ymmärtänyt minun olevan raskaana ja tehnyt esim. verikoetta, josta asia olisi selvinnyt?!

Vierailija
831/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hyväkuntoinen ihoni alkoi kukkia kasvoissa leuassa ja suun ympärillä. Menin näyttämään ja nuori lääkäri vaan sanoi, että nuo ihottumat nyt voi olla mitä vaan, kokeile vaikka kortisonia.

Näin tein ja kuukauden päästä ihoni oli entistä pahemmassa kunnossa. Menin uudelleen terveysasemalle. Nyt sattui vanhempi lääkäri, joka vain vilkaisi naamaani ja sanoi, että kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti), johon tarvitsen kahden kuukauden antibioottikuurin. Lopuksi sanoi, että älä laita siihen ainakaan kortisonia.

Ymmärrän kyllä, että ihottumat voivat olla vaikeita diagnosoitavia jos ei ole paljon kokemusta. Mutta olisin arvostanut sitä jos tämä ensimmäinen lääkäri olisi konsultoinut kokeneempaa kun ei ollut mitään hajua mistä oli kyse. Sitä hän ei kuitenkaan halunnut tehdä. Eihän tuossa mistään vakavasta ollut kyse, mutta aika huonoon kuntoon iho pääsi kun en saanut oikeaa hoitoa heti.

mulla oli sama vaiva, mutta lääkäri diagnosoi sen herpekseksi. Kun sanoin ettei mulla mitään herpestä ole, hän totesi vielä perään "ei se mitää, kaikilla on se!"

Lääkkeeksi antoi voidetta ja suun kautta otettavat lääkkeet, että ota molempia nyt pari päivää niin helpottaa. Menin apteekkiin niiden kanssa ja farmaseutti katsoo mua hetken kummissaan. Ehdin jo miettiä määrättiinkö mulle joku tippurikuuri vai mikä nyt on, kunnes farmaseutti avaa vihdoin suunsa ja sanoo "...tota...kai sä tiedät et näitä ei saa sit missään nimessä käyttää yhtäaikaa?" Sanoin että en taidakaan tarvita niitä ja marssin ulos apteekista. Varasin ajan toiselle lääkärille ja tadaa, se olikin suunympärysihottuma. Sain kuurin ja kaikki hyvin.

Vierailija
832/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.

Sama kokemus,pohjalla mulla on vielä astma.Näitä ennustaja eukkoja on nykyään ,miltei joka terveys as.Mutta tein henkilöstä valituksen .Eipä oo ennään ennustelemassa.

Vierailija
833/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simo työpaikka lääkäri::ensisanat aina laihduta ja lopeta tupakointi.En voi,koske en oo ikinä röökannut ja olen muutenkin luihu.

Vierailija
834/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalkaterä kipeytyi yhtäkkiä, niin että itku pääsi, kun jalalle yritti varata. En pärjännyt sen kanssa, joten menin näyttämään lääkärille. 

Lääkäri käänteli jalkaa ja kummasteli sitä, tullen siihen tulokseen, että siinä on bursiitti, ja pisti siihen kortisonia, antoi kipulääkekuurin ja lähetti pois. 

Söin sitten kiltisti kipulääkkeet ja nilkutin kipeää jalkaani kuukauden päivät. Lääkkeet loppuivat ja särky jäi. 

Menin uudestaan lääkäriin kysymään mitäs nyt, mutta sain eri lääkärin. Tämä lääkäri oli yhtä ymmällään, ja ehdotti vaivan syyksi plantaarifaskiittia. Ajatteli laittaa lähetteen ortopedille, ja mietti, että magneettikuva olisi hyvä ottaa, vaan koska se ei kuulu työterveyssopimukseen, niin kokeillaan näkyisikö röntgenissä jotain. 

Kävin röntgenkuvissa ja siitä viikon päästä menin ortopedille. Ortopedi aukaisi röntgenkuvat ja sanoi, että jahas, sinullahan on kaksi jo parantumassa olevaa, murtumaa jalkaterässä! 

Olisi kuulema pitänyt olla kipeä (no mutta sehän oli) ja ei olisi pitänyt pystyä kävelemään/varaamaan jalkaan (sitä yritin kertoa ekalle lääkärille) ja se olisi ehdottomasti pitänyt kipsata ja kulkea kyynärsauvoilla, eikä sillä oisi saanut kävellä (no kiva).

Vierailija
835/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorilla naisilla tuo "Voisitko olla raskaana?" on ihan vakiovastaus vaivaan kuin vaivaan. Minulla diagnoosi oli lopulta tulehtunut umpilisäke.

Kyllä ja sukupuolitauti toinen. Olin neitsyt, kun YTHS:llä laitettiin minulle väkisin lähete klamydiatesteihin. Ei uskoneet, kun sanoin, etten ole seksiä harrastanut.

Oli siis vatsa todella kipeänä Bulgarian-reissun jälkeen.

Valitettavasti kaikki potilaat eivät ole luotettavia lausunnoissaan, joten on helpompi että tuossa tilanteessa pissataan purkkiin. Samasta näytteestä voidaan katsoa mahdollinen virtsatietulehdus. Tietysti lääkärit voisi ilmaista itseään fiksummin.

Tästä tuli mieleen se, että ollessani vielä prenalla töissä (eli siis raskaana olevien osasto sairaalassa) ennenaikaisesti supistelevilta otettiin aina rutiinisti klamydianäyte ja siitä vasta riemu useasti repesi, kun potilaat ja/tai omaiset siitä suuttuivat. Ne kerrat, kun klamydianäyte oli kuin olikin positiivinen, olivat aivan jäätäviä.

Vierailija
836/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen umpilisäketulehdus diagnoitiin mahataudiksi ja lähetettiin kotiin - vuorokautta myöhemmin lähtikin sitten ambulanssilla sairaalaan ja päivystysleikkaukseen, kun umppari puhkesi ja seuravan viikon aikana tulehdusarvot oli pahimmillaan yli 500.

Lapsen korvatulehdusta ei tunnistettu ja korvat tulkittiin terveiksi, muutamaa päivää myöhemmin korvalääkäri totesi reippaan tulehduksen kummassakin korvassa, joka hoidosta huolimatta eteni liimakorvaksi ja päättyi putkitukseen.

Joskus meidät yritettiin myös vastaanottavan hoitajan toimesta käännyttää pois päivystyksestä kun 1,5-vuotiaallamme oli pahan hengenahdistus. Lopulta tk-lääkärikään ei saanut ahdistusta laukeamaan ja lapsi joutui yöksi sairaalan infektio-osastolle.

Näitä listatessani taas pohdin, että mitä varten edes yritän hoidattaa mitään vaivoja tk-lääkäreillä. Nykyään tosin hoidatan niin lasten että oma asiat yksityisellä (tai työterveyshuollossa) jos vain mahdollista.

Vierailija
837/2561 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.

Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.

Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?

Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella. 

Vai olisiko niin, että naisvaltaisilla aloilla työterveyshuolto on suppeampi, miesvaltaisilla yhteiskunta tukee taas terveydenhoitoa yksityidillä työterveyshuollon kautta?

Vierailija
838/2561 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan kun noin oli, tuo kyseinen porukka pyöri vastaanotoilla päivät pitkät.

On tosi hyvä että lääkäri tietää heti, kellä viiraa ja kuka oikeasti on sairas.

Sellainen lääkäri tietää paljon helpommin joka katsoo sitä ihmistä joka sinne tuli, joka yskii ja käreällä äänellä kertoo että tavallinen flunssa oli ja meni, mutta nyt on tullut uudestaan kuumetta, ääni melkein poissa, kurkkuun sattuu yskiminen ja nieleminen ja puhuminen ja hengittäminen, eikä oikein pysty nukkumaan kun vähän väliä herää siihen että kaikki röörit on tukossa ja hengitys vinkuu.

Lastalla ja lampulla kurkun kattominen ja hengityksen kuuntelu stetoskoopilla ei liene hirveä "hukkaostos", saati se puulasta maksa kovin paljoa. Veikkaan että niin vähäisiä tulevat "ei täältä mitään löydy" tulokset tuolla oirelistalla, että kalpenevat jopa myönnetyille hoitovirheille.

Ja asiasta kuudenteen, on jännä miten vaihtelee terveyskeskuksittain että miten vaikeaa niistä Mengelen hoitajista ajanvarauksessa on päästä läpi. Itse asun kaupungin isoimman terveyskeskuksen piirissä ja harvoin on ollut niin etten pääsisi tarvittaessa lääkärille, mutta ikääntyneet vanhempani asuvat haja-asutusalueella kaupungin reunamilla, ja näinollen kuuluvat ihan toisen tk:n piiriin. Äitini ei meinannut ilmiselvillä influenssan jälkitaudin oireillakaan päästä läpi lääkärille. Päätyi sitten paljon rankempiin hoitoihin, kun tuo hoitsu suostui lopulta uskomaan että kyllä, hänellä on ollut 38+ kuume kohta kaksi viikkoa. Välillä mietin että pitäisikö minun alkaa hänelle niitä aikoja varaamaan, kun osaan vääntää noiden hoitajien kanssa tiukemmin itse.

Vierailija
839/2561 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitti selkäkipua noidannuoleks mikä kesti puoli vuotta.

Vierailija
840/2561 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitti selkäkipua noidannuoleks mikä kesti puoli vuotta.

...mutta niinhän iskiaskipu (vanha kansa kutsuu noidannuoleksi) kestää, yleensä puutumisineen, jos ei mitään hoitoa (edes fys.terapia) siihen saa. Voi kestää vuosiakin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä