Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Huimauksen diagnoosi, masennus.
Korvalääkärin diagnoosi, asentohuimaus.
Kyllä, korvalääkäri arvasi oikein! 😊
Mulla kävi juurikin näin 20v sitten!
Vierailija kirjoitti:
Kaaduin ja nilkasta kuului napsahdus ja en pystynyt kävelemään. Lääkäri totesi, että se on venähtänyt. Kerroin uudestaan, että en pysty kävelemään. Johon lääkäri totesi, että olihan sinulla saattaja.
Seuraavana päivänä uudestaan päivystykseen ja siitä sitten kuviin ja leikkauspöydälle. Kaksi luuta oli murtunut ja nilkka koottiin uudestaan 8 ruuvilla.
No eihän pahasti venähtäneelläkään nilkalla voi kävellä.
Diagnosoitiin närästys, määrättiin Rennietä. Oikeasti oli kasvain, joka löytyi toisen (tai siis neljännen) lääkärin myöntämän röntgen-lähetteen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoitiin närästys, määrättiin Rennietä. Oikeasti oli kasvain, joka löytyi toisen (tai siis neljännen) lääkärin myöntämän röntgen-lähetteen kautta.
Mikä ”röntgenkuvaus” sinulle tehtiin? Kaikkeen muuhun kuin natioviröntgeniin (se perinteinen luu- ja keuhkokuvaus) tarvitaan erikoislääkärin lähete, joten vähintään kahdella lääkärillä pitääkin käydä, monesti useammalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ”röntgenkuvaus” sinulle tehtiin? Kaikkeen muuhun kuin natioviröntgeniin (se perinteinen luu- ja keuhkokuvaus) tarvitaan erikoislääkärin lähete, joten vähintään kahdella lääkärillä pitääkin käydä, monesti useammalla.
Kipua oli yläselässä (tulkittiin siis närästykseksi). Lopulta kuvattiin keuhkot. Löytyi laajalle levinnyt selkäydinkasvain. Kävin neljällä tk-lääkärillä, koska en tyytynyt närästysdiagnoosiin. Kolmelta pyysin turhaan lähetettä, neljäs sen sitten myönsi. Ajatteli varmaan, että tuosta akasta ei muuten päästä eroon.
Vierailija kirjoitti:
799 jatkaa: tälleen lääkärinä huomaa todella paljon täällä sellaisia viestejä joissa lääkäri on toiminut täysin oikein, mutta potilas ei ymmärrä sitä vaan luulee että asiat on menny väärin. Lääketiede on monimutkasta eikä siitä tavaloinen tallaaja voi ymmärtää paljoakaan. Sen takia on ihan hyvä antaa ammattilaisen hoitaa arvio ja olla jatkuvasti kyseenalaistamatta sitä.
Suomalaisten pitää myös oppia vähemmän herkkähipiäisiksi virheiden suhteen, myöntämään ne ensi sijassa. Esimerkiksi lääkärien ei tarvitse tulla tälle palstalle puolustelemaan omia toimiaan noin niin kuin yleensä, tapauksissa, joissa diagnoosit ja hoidot ovat ratkenneet kerralla. Täällä keskustellaan niistä yksittäisistä juoksudiagnooseista. Aloita toinen ketju onnistumiststa lääkärin työssä.Semmoisiakin kaivataan. Esim Instagram tili, jossa voi kertoa miten antoisaa on kun on saanut autettua potilasta kärsimyksistään.
Minulla oli keuhkokuume, hirveä yskä ja tulehdusarvot korkealla. Sanoin lääkärille luulevan, että minulla on keuhkokuume. Lääkäri sanoi ettei voi olla kun olen niin hyväkuntoisen oloinen. Lähdin siitä bussilla keuhkokuvaan. Lääkäri lupasi soittaa seuraavana päivänä. Ei soittanut. Sitä seuraavana päivänä menin taas lääkärille, joka myönsi että oli unohtanut soittaa ja totesi, että ohhoh, on sulla sittenkin keuhkokuume. Antoi kolme päivää saikkua. Onneksi mulla oli ymmärtäväinen pomo, joka sanoi, ettei tarvitse tulla seuraavallakaan viikolla töihin.
Lääkäri määräsi antibiootit ja käski käydä parin päivän päästä mittauttamassa tulehdusarvot. Kun menin tk:seen, (kävellen) tiskillä hoitsut eivät meinanneet uskoa että minulla on keuhkokuume, koska olin edelleen liian terveen oloinen. Kauhistuivat nähtyään muutaman päivän takaiset tulehdusarvoni. Ne olivat onneksi jonkin verran laskeneet. Vielä noin puoli vuotta siitä eteenpäin hengästyin helposti ja keuhkoni vinkuivat. Sitten sain toisenlaisen vaivan johon minulle määrättiin taas antibiootti. Luin pakkauksesta että sitä lääkettä käytetään myös keuhkokuumeen hoitoon. Sen kuurin jälkeen keuhko-ongelmat loppuivat. Ja onneksi olen sen jälkeen ollut kymmenen vuotta terve.
Mulle sairaalapäivystyksen lääkäri ali baba
huiskaisi tietoihini kommentin "refluksitauti, odotetaan papa-tulosta ruokatorvesta".
Papa-näyte otetaan kyllä ihan muualta, piti olla pad.
Kielipuolet on muutenkin rasittavia.
Yksi kaukaa etelästä saapunut jankutti sinnikkäästi, että mua vaivaa "refleksi".
Tk.n päivystävä lääkäri puolestaan totesi, että ei mun rytmihäiriöitä kannata tutkia, määräsi vain 5x suuremman propral-annoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
799 jatkaa: tälleen lääkärinä huomaa todella paljon täällä sellaisia viestejä joissa lääkäri on toiminut täysin oikein, mutta potilas ei ymmärrä sitä vaan luulee että asiat on menny väärin. Lääketiede on monimutkasta eikä siitä tavaloinen tallaaja voi ymmärtää paljoakaan. Sen takia on ihan hyvä antaa ammattilaisen hoitaa arvio ja olla jatkuvasti kyseenalaistamatta sitä.
Tälleen maallikkona huomaa etenkin täällä kommentoivien lääkärien tarpeen olla aina oikeassa tai ainakin pyrkimyksen olla myöntämättä mokia silloin kun niitä sattuu.
Kyllä mä tiedän että diagnoosi on senhetkinen paras koulutettu arvaus. Sitä en ymmärrä miksi osa lääkäreistä ei ota potilaita tosissaan eivätkä tajua että jokainen ihminen itse on se paras asiantuntija mitä omaan kroppaan tulee.
9 10:stä lääkäristä harmistuu, kun potilas tietää omasta sairaudestaan, sen tutkimuksista ja oireista. Se 10. lääkäri on aarre, joka ymmärtää olla iloinen siitä että potilaan kanssa voi keskustella asiallisesti.
Omahyväisyydessä lääkärit ja DI:t mittelevät ykkössijasta tasavertaisina, mutta lääkäreiden besserwisseröinnistä on enemmän haittaa.
DI:t voivat kukkoilla ihan keskenään. Mutta lääkäreiden kanssa me kaikki joudumme asioimaan.
Kolmen päivän korvakivun jälkeen uskaltauduin tk:lle tutkittavaksi. Ja korva oli niin arka että vain lasten otoskoopilla saattoi kurkistaa sisälle, jossa näkyi vain hieman punoitusta, ei muuta. Lääkäri kirjoitti fluorokinoloni-antibioottitipat, joista sitten korvakipu yltyi seuraavaksi yöksi semmoseksi kauhuksi, että ajattelin tarvitsevani kortisonipiikin vähintään nukutuksessa. Onneksi aamulla älysin pestä korvan puhtaaksi tipoista ja kipu hälveni. Ok. Alkoi selvitä, että itse fluoriokinoloni on tunnettu jänne- ja nivelkipujen aiheuttaja ja katsoin kasvojani peilistä, josta näkyi turvonnut oikea leukanivel. Olin purrut yöllä purentasuojan kanssa leukanivelen revähdyskuntoon ja kipu säteili korvaan. Tämä näkyi jopa kasvoista.
Voi halvattu! 20 € terveyskeskukseen, 15 € lääkkeeseen (Cetraxal Comp) ja pahemmat kivut päälle. Lääkäri suorastaan juoksi skooppinsa kanssa katsomaan korvaa, juoksuaskelilla pois ja ovelta: "hoitona antibioottitipat".
Ajattelin, että olenko minä mahdollisesti niin pelottava näky, ettei minun kaulaa voi tunnustella tai kasvoja katsoa?
Tohtori Google vs. Arvauskeskus, 6-0. Tästä suivaantuneena päätin ryhtyä selvittämään lisää, guuglasin tietysti 'TMJ and cure' jne, kunnes löysin kiinalaisen akupisteen gallbladdder meridiaanilla, oikealla, kylkiluiden alla, jajota painetaan 2 min, ja jymy-yllätyksekseni kipu lähti sillä!
2 min painanelun jälkeen tuli kova jano ja parin sekunnin etova olo, mutta se oli sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Kolmen päivän korvakivun jälkeen uskaltauduin tk:lle tutkittavaksi. Ja korva oli niin arka että vain lasten otoskoopilla saattoi kurkistaa sisälle, jossa näkyi vain hieman punoitusta, ei muuta. Lääkäri kirjoitti fluorokinoloni-antibioottitipat, joista sitten korvakipu yltyi seuraavaksi yöksi semmoseksi kauhuksi, että ajattelin tarvitsevani kortisonipiikin vähintään nukutuksessa. Onneksi aamulla älysin pestä korvan puhtaaksi tipoista ja kipu hälveni. Ok. Alkoi selvitä, että itse fluoriokinoloni on tunnettu jänne- ja nivelkipujen aiheuttaja ja katsoin kasvojani peilistä, josta näkyi turvonnut oikea leukanivel. Olin purrut yöllä purentasuojan kanssa leukanivelen revähdyskuntoon ja kipu säteili korvaan. Tämä näkyi jopa kasvoista.
Voi halvattu! 20 € terveyskeskukseen, 15 € lääkkeeseen (Cetraxal Comp) ja pahemmat kivut päälle. Lääkäri suorastaan juoksi skooppinsa kanssa katsomaan korvaa, juoksuaskelilla pois ja ovelta: "hoitona antibioottitipat".
Ajattelin, että olenko minä mahdollisesti niin pelottava näky, ettei minun kaulaa voi tunnustella tai kasvoja katsoa?
Tohtori Google vs. Arvauskeskus, 6-0. Tästä suivaantuneena päätin ryhtyä selvittämään lisää, guuglasin tietysti 'TMJ and cure' jne, kunnes löysin kiinalaisen akupisteen gallbladdder meridiaanilla, oikealla, kylkiluiden alla, jajota painetaan 2 min, ja jymy-yllätyksekseni kipu lähti sillä!
2 min painanelun jälkeen tuli kova jano ja parin sekunnin etova olo, mutta se oli sillä selvä.
Ja kenen kuvittelet tuntemattomien ihmisten someverkostossa välittävän tästä? Kuvittelet että täällä on vain hyvinvoivia ihmisiä joilla on sikana aikaa potea sinua sinun kanssasi? Ihan ihmeellistä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kenen kuvittelet tuntemattomien ihmisten someverkostossa välittävän tästä? Kuvittelet että täällä on vain hyvinvoivia ihmisiä joilla on sikana aikaa potea sinua sinun kanssasi? Ihan ihmeellistä...
Mitä tuo oli tarkoittavinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli punkinpuremasta epäilys, lääkäri katseli rinkulaa reidessä ja laittoi googleen "punkinpurema" ja vielä kysyi multa, että luulenko että olisi sitte toi.
Ei lääkäri googlea käytä, vaan Terveysporttia. Etenkään terveyskeskuksessa ei voi olettaa, että lääkäri tietää kaikesta kaiken. Nämä erikoissairaanhoidon oikeaan isovarpaaseen erikoistuneet lääkärit sitten saattavat tietääkin omalta erikoisalaltaan lähes kaiken tarpeellisen.
Kyllä ne lääkärit myös googlaa. Eräs tk-lääkäri jopa tulosti hakutuloksensa minulle katsottavaksi (siis sen Googlen hakusivun). Ei herättänyt luottamusta.
Tuo punkinpurematapaus nyt ei ole moitittava, koska referenssikuvien katsominen on fiksua. Potilaaltakin on mielekästä kysyä onko todennäköistä, että häntä on voinut purra punkki, eli onko ollut sellaisissa paikoissa missä se on mahdollista.
Kerran lääkärillä oli toisen potilaan tiedot esillä ja kaiken lisäksi jonkun alaikäisen, kävi ilmi kun kysyi alkoholinkäytöstä ja tupakoinnista joihin vastasin että joo poltan ja silloin tällöin viiniä.
" Vai viiniä! Äitisikö sen ostaa?"
"Häh? Ihan itse ostin"
"Vai on sulla väärennetyt henkkarit!"
Lopulta kävi ilmi että siinä oli jonkun teinin tiedot, olin itse 27v... kun kysyin näytänkö tosiaan 16v Venlalta, lääkäri käänsi selän ja alkoi hakata konetta kiukkuisesti. Ja nimeni ei tosiaan ole Venla ei sinne päinkään, sukunimikään ei mätsännyt.
Tarkkaillaan 2 vk ja jos vaiva jatkuu, tuu takaisin.
Näin sanottu kaikissa käynneistä.
Lääkärit vs internet. Mainio ohjelma!
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit vs internet. Mainio ohjelma!
Tarkoitatko norjalaista Diagnoskampenia? Siinä, jossa lääkärijoukkue diagnosoi tiedoillaan ja kokemuksellaan ja amatöörit guuglaavat. Aivan loistava.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei varmaan ollut edes lukenut niitä mun papereita tai vilkaissut mua. Mulla oli haimatulehdus ja lääkäri marssi sisään läksyttämään liiallisesta alkoholista ja mitä juominen tekee elimistölle. Äiti rähähti, että oikeastiko meinaat että 16-v on juonut itseltään haiman paskaksi?
Ei ole mitenkään tavatonta, että nuori saa haimatulehduksen ryyppyillan jälkeen. Voi siis tulla vaikka yhdestä käyttökerrasta. Oli väärin saarnata kysymättä, mutta ikä ei todellakaan ole tällaiseen este.
Potilas on keski-ikäinen mies Turusta. Muuten katsoo olevansa terve.
1) Paljonkos yksi raskaus ja synnytys maksaa?
2) Miksi arvelet miesten kuolevan nuorempina?