Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet

Vierailija
28.12.2019 |

itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.

Kommentit (2561)

Vierailija
681/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli voimakkaita kramppimaisia vatsakipuja. Oma-tk passitti useamman kerran kotiin, kunnes lopulta sain lähetteen KYS:iin. Verikokeet kertoivat tulehduksesta, josta ei pitäisi olla huolissaan ja ultralla oli jopa 1 sappikivi löytynyt. TK-lääkärin mukaan vatsakrampit johtuivat sappikivestä, joka oli lähtenyt suolistoon seikkailemaan ja ärsytti siellä aiheuttaen voimakasta kipua.

Kipu yltyi KYS-aikaa edeltävänä yönä niin kovaksi, että taksikin kysyi, haluanko, että ajetaan kovempaa. Perillä kirurgi kuunteli vakavan näköisenä, kun selitin mikä on TK-lääkärin diagnoosi. Sitten hän selitti havainnollistaen että sappirakko on ihan eri paikassa kipukohtaan nähden ja kertoi, ettei kivet pääse suolistoon. Hän myös sanoi, että kuvista kyllä näkee, jos sappirakko on ärtynyt, ja minun ei ollut ärtyneen näköinen.Hän tuli myöhemmin vielä kysymään, saako hän lähettää KYS:n potilastiedot TK:lle. Halusi valistaa TK-lääkäriä:) Minulta hätäleikattiin umpisuoli, mutta todellinen syy vatsakipuihin oli tulehdus ohut-ja paksusuolen taitteessa. Tarkastuskäynnillä leikkauksen jälkeen omalääkäri TK:ssa vielä yritti, että kyllä osasyy varmaan johtui siitä 1 sappikivestäkin.

Vierailija
682/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reisiluun avaskulaarinen nekroosi oli kuulemma iskias ja käski syödä kuukauden buranaa.

Ei uskonut, vaikka kerroin olevani täysin eri mieltä hänen diagnoosistaan. Menin omalla rahalla magneettikuvaukseen ja sieltäjän se kivun syy löytyi.

Minkälaiset oireet sulla sitten oli?

Kovat nivusen alueelle keskittyneet kivut säteilivät myös etureiteen ja välillä sääreen. Alkoivat pikkuhiljaa ilman traumaa.

Lonkkanivel myös jumissa (koska ödeemaa) ja selkä täysin oireeton ja toimiva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reisiluun avaskulaarinen nekroosi oli kuulemma iskias ja käski syödä kuukauden buranaa.

Ei uskonut, vaikka kerroin olevani täysin eri mieltä hänen diagnoosistaan. Menin omalla rahalla magneettikuvaukseen ja sieltäjän se kivun syy löytyi.

Minkälaiset oireet sulla sitten oli?

Kovat nivusen alueelle keskittyneet kivut säteilivät myös etureiteen ja välillä sääreen. Alkoivat pikkuhiljaa ilman traumaa.

Lonkkanivel myös jumissa (koska ödeemaa) ja selkä täysin oireeton ja toimiva.

Lonkkanivelen vaivat tuntuvat nimenomaan nivusen seudussa. Iskiat taas säteilee selästä reiden takaosaa pitkin sääreen ja jopa jalkaterään. Perustutkimuksilla olisi voinut päästä pitkälle. Valitettavasti avaskulaariseen nekroosiin ei oikein muuta hyvää hoitokeinoa ole kuin tekonivel.

Vierailija
684/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kesällä täydellisen vanhanaikaisen hermoromahduksen. Oli ollut töitä 3kk ilman taukoa (yrittäjä). Sitten tuli samaan aikaan hirveä  juhannuskiire, 1 alainen jäi pois töistä ryyppäämään, ja ex-mies pommitti 4vrk satoja uhkausviestejä ja ilmestyili kännissä yritykseeni häiriköimään. Aloin kiljua asiakkaille ja kollegoille ja laitoin firman ovet lukkoon kesken täyden sesongin.

Tuli se hermoromahdus.

Terveyskeskuslääkärin mielestä "masennus."

No ei ollut. Hommasin itse rauhoittavia, 2 päivää niitä naamaan sekä täyslepo kotona pimeässä huoneessa.  Sen jälkeen takaisin töihin. Olin sillä omahoidolla kunnossa ja olen edelleen.

Kerro mikä se sun firmas on niin me muut osataan vältellä tuollasta narkkaria. Hohhoijaa..."hommasin itse rauhoittavia". Narkki mikä narkki. Ostitko kadulta joltain randomilta myyjältä vai onko sun tutuissa joku toinenki narkki? Narkki mikä narkki.

Mikä tää sekopää on?

Vierailija
685/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli voimakkaita kramppimaisia vatsakipuja. Oma-tk passitti useamman kerran kotiin, kunnes lopulta sain lähetteen KYS:iin. Verikokeet kertoivat tulehduksesta, josta ei pitäisi olla huolissaan ja ultralla oli jopa 1 sappikivi löytynyt. TK-lääkärin mukaan vatsakrampit johtuivat sappikivestä, joka oli lähtenyt suolistoon seikkailemaan ja ärsytti siellä aiheuttaen voimakasta kipua.

Kipu yltyi KYS-aikaa edeltävänä yönä niin kovaksi, että taksikin kysyi, haluanko, että ajetaan kovempaa. Perillä kirurgi kuunteli vakavan näköisenä, kun selitin mikä on TK-lääkärin diagnoosi. Sitten hän selitti havainnollistaen että sappirakko on ihan eri paikassa kipukohtaan nähden ja kertoi, ettei kivet pääse suolistoon. Hän myös sanoi, että kuvista kyllä näkee, jos sappirakko on ärtynyt, ja minun ei ollut ärtyneen näköinen.Hän tuli myöhemmin vielä kysymään, saako hän lähettää KYS:n potilastiedot TK:lle. Halusi valistaa TK-lääkäriä:) Minulta hätäleikattiin umpisuoli, mutta todellinen syy vatsakipuihin oli tulehdus ohut-ja paksusuolen taitteessa. Tarkastuskäynnillä leikkauksen jälkeen omalääkäri TK:ssa vielä yritti, että kyllä osasyy varmaan johtui siitä 1 sappikivestäkin.

Just. Eli väärässä olemista ei voida myöntää, ei sitten millään!

Vierailija
686/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjua lukiessa verenpaine nousee

Vierailija
687/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta ainakin pitäisi tk-lääkärien osata lukea ajatukseni, esim jos ajattelen porkkanaa, heidän pitäisi osata sanoa porkkana. Jos eivät osaa palkasta puolet pois. Ihan sama jos ovat opiskelleet kaksi kertaa enemmän ja kalliimmin kuin minä. Minä olen asiakas ja minulla on näppis ja siksi olen ihan paras.

Vierailija
688/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tän ketjun perusteella voinee sanoa että ne jotka ramppaa tk:ssa jatkuvasti tikku sormessa , saavat huonoa palvelua . Ja ne joilla oikeasti joku syy, aina saavat hyvää palvelua.

Löysin kyhmyn rinnasta, hoitajan mielestä oli rasvapatti/muu muutos rintalihaksessa. Laittoi kuitenkin varoiksi mammografiaan monen kuukauden päähän. Ottivat samalta istumalta ohutneulanäytteet joista paljastui agressiivinen syöpä.

No mikä tässä nyt oli ongelmana? Laitettiin mammoon, otettiin biopsia ja päästiin diagnoosiin. Ihan oikein meni hoitopolku. Suurin osa rinnan pateista on hyvälaatuisia, joten hoitaja oli ihan oikeassa epäillessään ensisijaisesti sellaista, kun hän kuitenkin lähetti sinut tarvittaviin jatkotutkimuksiin.

Nuorilla on usein agressiivinen, kuten minullaki on. Ehti kasvaa odotellessa moninkertaiseksi ja diagnoosistakin kestää viikkoja leikkaukseeen. Kyhmyn löytämisestä leikkaukseen -> 4kk. On todella pitkä aika varsinkin kun kyseessä on syöpälaji, joka tekee helposti etäpesäkkeitä.

Totta kai diagnoosista kestää viikkoja leikkaukseen, sehän on tosi lyhyt aika. Et ole ainoa potilas järjestelmässä. Myös siinä mammografian jonossakin voi olla aika monta sinua pidempään aikaansa odottanutta. Ja syöpädiagnoosikaan ei varmistu päivissä, vaan yksinkertaisti esim. patologisten näytteiden valmistuminen vie aikaa.

Se syöpä on kasvanut jo kauan ennen kuin siitä on muodostunut tuntuva patti, pari viikkoa ei aggressiivisenkaan taudin kohdalla muuta enää mitään. Totta kai se odottaminen on potilaalle kurjaa, mutta paljon työtä potilaan eteen tehdään silloinkin, kun potilas ei sitä itse näe.

Tsemppiä sinulle! Missään nimessä ei ole tarkoitus vähätellä kokemustasi, mutta ihan oikeasti Suomen terveydenhuolto, kaikesta huolimatta, on maailman huippuluokkaa.

T. Syöpäpotilas itsekin.

Odotin siis kuukausia, en viikkoja. Tässä ajassa syöpä kasvoi kuusinkertaiseksi.

Itse olen enimmilläni odottanut puolitoista kuukautta, tähän siis sisältyi odotusaika terveyskeskukseen, sitten odotusaika jatkotutkimuksiin, sitten odotusaika kun patologilta tulee vastaus. Tuntuu ihan kohtuuttomalle että joku joutuu odottelemaan kuukausikaupalla. Viimeksi tämä koko prosessi kesti alle kuukauden. Ja minulla ei kuitenkaan ole mitään rintasyöpärasitusta tms suvussa, ainoat löydökset olleet kyhmyjä. 

Vierailija
689/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi anonyymi ja kouluttautumaton foorumikirjoittelija tietää paremmin.

Vierailija
690/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tän ketjun perusteella voinee sanoa että ne jotka ramppaa tk:ssa jatkuvasti tikku sormessa , saavat huonoa palvelua . Ja ne joilla oikeasti joku syy, aina saavat hyvää palvelua.

Löysin kyhmyn rinnasta, hoitajan mielestä oli rasvapatti/muu muutos rintalihaksessa. Laittoi kuitenkin varoiksi mammografiaan monen kuukauden päähän. Ottivat samalta istumalta ohutneulanäytteet joista paljastui agressiivinen syöpä.

No mikä tässä nyt oli ongelmana? Laitettiin mammoon, otettiin biopsia ja päästiin diagnoosiin. Ihan oikein meni hoitopolku. Suurin osa rinnan pateista on hyvälaatuisia, joten hoitaja oli ihan oikeassa epäillessään ensisijaisesti sellaista, kun hän kuitenkin lähetti sinut tarvittaviin jatkotutkimuksiin.

Nuorilla on usein agressiivinen, kuten minullaki on. Ehti kasvaa odotellessa moninkertaiseksi ja diagnoosistakin kestää viikkoja leikkaukseeen. Kyhmyn löytämisestä leikkaukseen -> 4kk. On todella pitkä aika varsinkin kun kyseessä on syöpälaji, joka tekee helposti etäpesäkkeitä.

Totta kai diagnoosista kestää viikkoja leikkaukseen, sehän on tosi lyhyt aika. Et ole ainoa potilas järjestelmässä. Myös siinä mammografian jonossakin voi olla aika monta sinua pidempään aikaansa odottanutta. Ja syöpädiagnoosikaan ei varmistu päivissä, vaan yksinkertaisti esim. patologisten näytteiden valmistuminen vie aikaa.

Se syöpä on kasvanut jo kauan ennen kuin siitä on muodostunut tuntuva patti, pari viikkoa ei aggressiivisenkaan taudin kohdalla muuta enää mitään. Totta kai se odottaminen on potilaalle kurjaa, mutta paljon työtä potilaan eteen tehdään silloinkin, kun potilas ei sitä itse näe.

Tsemppiä sinulle! Missään nimessä ei ole tarkoitus vähätellä kokemustasi, mutta ihan oikeasti Suomen terveydenhuolto, kaikesta huolimatta, on maailman huippuluokkaa.

T. Syöpäpotilas itsekin.

Odotin siis kuukausia, en viikkoja. Tässä ajassa syöpä kasvoi kuusinkertaiseksi.

Itse olen enimmilläni odottanut puolitoista kuukautta, tähän siis sisältyi odotusaika terveyskeskukseen, sitten odotusaika jatkotutkimuksiin, sitten odotusaika kun patologilta tulee vastaus. Tuntuu ihan kohtuuttomalle että joku joutuu odottelemaan kuukausikaupalla. Viimeksi tämä koko prosessi kesti alle kuukauden. Ja minulla ei kuitenkaan ole mitään rintasyöpärasitusta tms suvussa, ainoat löydökset olleet kyhmyjä. 

Minulla on sekä isoäiti että hänen sisar sairastaneet saman taudin.

-Aiempi-

Vierailija
691/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.

Flunssaan reseptilääkkeen hakeminen nyt on jo lähtökohtaisesti aika hölmöä, ellei hae sitä rokotetta ennenkuin on se flunssa virus. Jos oikeasti on niin heikossa kunnosassa, että saattaisi kuolla influenssaan, niin mennään jo sairaalaan.

Vierailija
692/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lonkkanivelen vaivat tuntuvat nimenomaan nivusen seudussa. Iskiat taas säteilee selästä reiden takaosaa pitkin sääreen ja jopa jalkaterään. Perustutkimuksilla olisi voinut päästä pitkälle. Valitettavasti avaskulaariseen nekroosiin ei oikein muuta hyvää hoitokeinoa ole kuin tekonivel.

Näinhän se on, nyt konossa ortopediaan. Kerroin tk-lääkärille että epäilen vahvasti että nivelessä vika ja että haluaisin että lonkka kuvattaisiin. Tk lääkärin mielestä olin liian nuori, hoikka, terve ja "sopivan liikkuvainen", eikä vika voi olla nivelessä.

Vierailija
693/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.

- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?

Kuka menee flunssan takia lääkäriin?

Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain. 

Niin, mikä on osasyynä siihen että naiset elävät keskimäärin pidempään.

Naisilla on myös seulontaa rintasyöpäriskin vuoksi, ja he käyvät siitäkin syystä terveystarkastuksissa. Miehillä ei ole mitään seulontoja tai järjestelmällistä terveydentarkkailua, vaikka eturauhasyöpä on nykyään suomen tavallisin syöpä, ja luonnolliseti myös miesten yleisin syöpä. Rintasyöpä tosin on lähes yhtä yleinen. Toista vaan seulotaan, ja toista ei. Eturauhasyöpään sairastutaan yleensä vanhempana, mikä  lienee keskeinen syy tähän.

Vierailija
694/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin itselleni muodikkaan sairauden, mistä lehdet ovat lähiaikoina kirjoitelleet ja se tk-lääkäri sanoi, että en mitenkään voi täyttää sen diagnostisia kriteerejä.

Tämän tapahtuman murtamana sitten keksinkin päässäni tarinan, minkä laitoin nettifoorumille tuohtuneena. Siinä tk-lääkäri määräsi "vähän buranaa" edenneeseen glioblastooma multiformeen ja meinasin kuolla kyseiseen tautiin, ellen olisi erittäin näppävänä ihmisenä googlaillut taas oireita ja hakeutunut näiden suhteen hoitoon.

Onko muille sattunut samaa? Ovatko muutkin teistä luulleet itselleen sairauden ja sitten vääristelleet tarinaa nettiin siitä, miten se vastaanotto oikeasti meni? Minä ainakin olen

Vierailija
695/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kovat vatsakivut jotka eivät liittyneet ovulaatioon, silloin esiintyy raskausajat mieleen tuovia repäisykipuja ja painontunnetta vatsassa mutta ei semmoista kipua että tämmöinen korkean kipukynnyksen omaava akka  kävelee kyykyssä' tippa  linssissä.  Kipu alkoi torstaina ja    perjantaina  menin terveyskeskukseen jossa  lääkäri väitti vain  ovulaatiokivun muuttuneen iän myötä , lähetti kotiin  ottamaan särkylääkettä ja pitämään kuumavesipulloa vatsalla. Launtaina  sitten  ambulanssilla keskussairaalan päivystykseen, ultrassa havaittiin kiertynyt munasarjakysta ja jouduin välittömästi leikkauspöydälle.

2vkoa leikkauksen jälkeen multa jäi sormi pahasti oven väliin ja menin terveyskeskukseen, siellä oli  vastassa se sama lääkäri joka oli väittänyt minun kärsivän normaalia kovemmasta ovulaatiosta. Lääkäri muisti minut myös ja kysyi hymyillen että jokos vatsakipu hellitti, nostin  puseroni leukaan ja tokaisin että hellittihän se kun piipaa-autolla  vietiin leikkuriin. Lääkäri häkeltyi ja muuttui jotenkin tosi töykeäksi, tokaisi vielä  jäähyväisiksi että varmasti minulla ei  mitään kystaa vielä silloin perjantaina ollut!

Vierailija
696/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitaja yritti ensin evätä pääsyn lääkärille, mutta kun sain ajan, lääköri suositteli Buranaa selkävaivaan. Myöhemmin selvisi että olen pikaisen leikkaushoidon tarpeessa.

Vierailija
697/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveysasemalääkärin mielestä alaselkäkipu johtui vain roikkumisen puutteesta, ja paranisi tangosta roikkumisella. Todellisuudessa kipu johtui välilevypullistumasta, ja roikkuminen aiheutti tottakai "massiivisen prolapsin" eli pahan välilevyn repeämän, jonka paranemisessa kului yli vuosi. Kivut oli kovat.

Vierailija
698/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlasin itselleni muodikkaan sairauden, mistä lehdet ovat lähiaikoina kirjoitelleet ja se tk-lääkäri sanoi, että en mitenkään voi täyttää sen diagnostisia kriteerejä.

Tämän tapahtuman murtamana sitten keksinkin päässäni tarinan, minkä laitoin nettifoorumille tuohtuneena. Siinä tk-lääkäri määräsi "vähän buranaa" edenneeseen glioblastooma multiformeen ja meinasin kuolla kyseiseen tautiin, ellen olisi erittäin näppävänä ihmisenä googlaillut taas oireita ja hakeutunut näiden suhteen hoitoon.

Onko muille sattunut samaa? Ovatko muutkin teistä luulleet itselleen sairauden ja sitten vääristelleet tarinaa nettiin siitä, miten se vastaanotto oikeasti meni? Minä ainakin olen

pässi

Vierailija
699/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsaan sattui illan tullen ja olo oli huono. Kun korvennus ei lakannut muutamaan tuntiin, lähdin tk:hon lääkäriin. Nuori lääkäri otti EKG:n ja totesi, ettei mitään näy. Epäili närästystä ja käski syödä Rennietä.

Söin yön närästyslääkettä ja raahauduin kivuliaana töihin. Sitten menikin taju. Työkaverit soitti ambulanssin ja minua vietiin keskussairaalaan. Oli sydäninfarkti.

N49

Vierailija
700/2561 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vatsaan sattui illan tullen ja olo oli huono. Kun korvennus ei lakannut muutamaan tuntiin, lähdin tk:hon lääkäriin. Nuori lääkäri otti EKG:n ja totesi, ettei mitään näy. Epäili närästystä ja käski syödä Rennietä.

Söin yön närästyslääkettä ja raahauduin kivuliaana töihin. Sitten menikin taju. Työkaverit soitti ambulanssin ja minua vietiin keskussairaalaan. Oli sydäninfarkti.

N49

En kyllä ihmettele, että syy ei löytynyt jos ekg näytti normaalilta. Ei niillä terveyskeskuksessa ole muita keinoja tutkia mahdollista infaktia. Jos epäilee infaktia itse, niin pitää mennä sairaalaan, koska siellä voidaan verikokeetkin tutkia samantien.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi