Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan lopettaa nämä hommat. Lähes joka puolella suomalaisella auttaa ongelmaan kuin ongelmaan painonpudotus ja oikea ruokavalio. Ei mulla muuta.
Ja tiedän, että on ylipainoisia sairaita ihmisiä jotka eivät tule lääkärin vastaanotolle koska heille sanotaan että pudota painoa.
Ylipaino aiheuttaa niin lukuisia sairauksia että jokainen järkevä epäilee ensin sitä, paitsi itse ylipainoiset. (Ei en ole lääkäri en siksi puolustele.)
Diagnoosina oli kohdunulkopuolinen raskaus. Oire: erikoisen pahat huimauskohtaukset Kreikan matkan jälkeen , jossa koko perhe pahassa vatsataudissa, paitsi nuorin joka oli vielä vauva. Valmisteltiin leikkaukaseen, mutta en ollutkaan raskaana. Huimauksen syy ei koskaan selvinnyt. Oli 40 lääkäriä tutkimassa. Yksi halusi leikata korvan ???. Siinä oli vaarana kuuroutuminen ja jatkuva huimaus. En suostuut. Kohtaukset vaimenivat vähitellen. Stemetil auttoi pahimpaan aikaan. Kaikki lääkärit antoivat eri diagnoosin, joku jopa väitti että olen näytellyt monta vuotta. En siis saanut mitään apua huimaukseen. Lääkärirt riitelivät keskenään.
Paha närästys johtui kuulemma liian tiukoista vaatteista :p Pidin kyllä tyköistuvia mutta en liian pieniä/tiukkoja vaatteita. Helikobakteeri sitten löytyi...
Lääkärit itsessään ei ole minun kohdalla mitään typerää tehneet. Mutta ne ihmiset jotka päättää antaavatko ajan lääkäriin ovat.
Itse käyn lääkärillä vain pakosta, en koskaan mene huvikseen, varuilta tai ensiksi kokeilematta montaa muuta konstia. Kerran olin sairastanut perusflunssan joka meni ohi mutta viikon päästä tuli todella rajuna takaisin. 2 viikkoa hoidin flunssaa itse ja se tuntui vain pahenevan joten otin yhteyttä terkkariin. Hyvä ettei luuria lyöty korvaan kun aikuinen soittaa flunssan takia! Odotin viikon, kuume yli 40 astetta koko ajan, ei laske lääkkeellä, keuhkot aivan tukossa (astma perussairaitena), hoidin 3 alle 5 vuotiasta lasta kotona, en ollut edes tajuissani välillä. Soitin taas eikä edelleenkään aikaa lääkäriin. Itkin ja pyysin apua, mielenterveystoimisto kuulemma on sitä varten. En muista tuosta ajasta paljon mitään, mies sanoo etten ollut tässä maailmassa, itkin kipuja ja söin valtavasti lääkkeitä. Keuhkot tulessa, poskiontelot tulehtuneena, iho kuumeesta näppylöillä, silmät turvonneet umpeen kun oli kipeänä ja kovassa kuumeessa itkeskellyt paljon.
Sitten yksi aamu mies ei saanut minua kunnolla hereille, vei terveyskeskukseen ja vaati aikaa. Taas luukulla nainen satuili että jos heillä annettaisiin aika jokaiselle aikuiselle joka flunssaa sairastaa niin saisivat olla töissä yötä päivää. Mies oli jankkaamassa ajasta kun ohitseni oli kävellyt lääkäri ja huomannut että en todellakaan ole kunnossa.
Ampparilla laittoivat sairaalaan jossa sitten menikin vielä pari viikkoa, monta sairautta päällekkäin joista pahimpana keuhkokuume. Meni yli puoli vuotta toipua kokonaan kuntoon.
Tästä tehtiin valitus, lääkäri teki itseasiassa itse, en tiedä mitä tapahtui mutta ko nainen ei ole enää ollut ajanvarauksessa töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.
Nykyisin synnyttää muualta tulleet, ja keskihintaisilla synnytyksillä tällä syntyvyystahdilla synnytysten osuus on vain 200 miljoonaa euroa.
Miksi neuvolat laskettaisiin naisten lukuihin?
Kyllä te hassaatte sen rahan juoksemalla turhasta julkisella.
Toihan on totta että naiset käy helpommin lääkärillä tarkistuttamassa. Jos ei nuorena niin viimeistään neuvolarumban jälkeen.
Naiset myös elävät pidempään.
Omalla kohdallani päädyin isoon leikkaukseen neuvolan kautta, eli vaikka neuvolakäyntejä ei laskettais niin kyllä mun kihdallani terveydenhoidon kulut kohosivat, kiitos neuvolan.
Kysymys sulle, katkera penninvenyttäjä: pitäiskö kulujen mielestäsi olla tasan, ja miten toteuttaisit tasajaon?
Naiset synnyttämääm kodeissa, esimerkiksi kerrostalossa suihkukaapin lattialle?
Hoito lopetettais kaikilta kun ylittyis keskimääräinen elinikä? Myös pitkäikäisiltä miehiltä, muuhan ei olis tasaveroista 👍🏻
Mitäs muuta?
Vierailija kirjoitti:
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?
Miksi flunssaan ylipäätään on määrätty lääkettä?
Vierailija kirjoitti:
En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.
Kristallipalloko sillä hoitajalla olisi pitänyt olla? Jos olo on huono niin silloin mennään lääkäriin kuten teitkin vaikka puhelimessa joku muu ei hoidon tarpeen arviointia pystynyt luotettavasti tekemäänkään, mikä on tavalla tälläisissä tapauksissa. Tuliko suurikin vahinko?
Vierailija kirjoitti:
Sain kesällä täydellisen vanhanaikaisen hermoromahduksen. Oli ollut töitä 3kk ilman taukoa (yrittäjä). Sitten tuli samaan aikaan hirveä juhannuskiire, 1 alainen jäi pois töistä ryyppäämään, ja ex-mies pommitti 4vrk satoja uhkausviestejä ja ilmestyili kännissä yritykseeni häiriköimään. Aloin kiljua asiakkaille ja kollegoille ja laitoin firman ovet lukkoon kesken täyden sesongin.
Tuli se hermoromahdus.
Terveyskeskuslääkärin mielestä "masennus."
No ei ollut. Hommasin itse rauhoittavia, 2 päivää niitä naamaan sekä täyslepo kotona pimeässä huoneessa. Sen jälkeen takaisin töihin. Olin sillä omahoidolla kunnossa ja olen edelleen.
Ei kannata ihmetellä miksi tk lääkäri ei määrännyt omahoitosi kaltaista hoitoa, se ei nimittäin ole mitään käypä hoito-suositusten mukaista, ei masennukseen eikä 'hermoromahdukseen'.
Minulla on ollut kystia munasarjoissa ja näitä on sitten hoidettu keskussairaalassakin, mutta nyt tuli paras diagnoosi kautta aikain. Menin terveyskeskukseen, kun alavatsassa oli outoa kipua ja se aaltoili, välillä meni viikkoja ihan mukavasti ja sitten taas kivut ja kuume palasivat. Tk-lääkäri tutki ja ultrasi, sitten totesi, että endometrioosihan tämä on ja kirjoitti lähetteen keskussairaalaan, että tekevät siellä tarkemmat tutkimukset. Ok ja vielä ennen lähtöäni vastaanotolta lääkäri antoi ohjeen, jättää turhat e-pillerit pois, koska raskautuminen on enemmän kuin epätodennäköistä, että se on melkein utopistinen ajatuskin. Minähän uskoin lääkäriä ja nykyään tuosta diagnoosista seurauskin on jo parikymppinen nuori nainen. Mitä tuohon alkuperäiseen diagnoosiin tulee, niin alavatsakipua ja tulehdusta hoidettiin vuosikymmenet puhjenneena kystana, mutta todellisuus paljastui nelikymppisenä, kun se umpipussin tauti johti suolen puhkeamiseen. Tätä hoitaneet lääkärit olivat sitä mieltä, että sitä oli sairastettu jo harvinaisen pitkään, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, diagnoosi löytyi, vaikka henki oli mennä.
Oli rajuja ylävatsakipukohtauksia, netin perusteella epäilin sappikiviä.
Työterveydessä vaiva oli närästystä, kysyin että oikeastiko olet sitä mieltä? Ikinä ei ole närästänyt enkä oikein usko että tuolta tuntuu.
Sain somacia närästykseen ja illalla olin letkuissa keskus-sairaalassa, 4 päivää sisällä ja 2viikon päästä leikkaukseen.
Krooninen sappirakon tulehdus ja sappikivitauti.
Voiko tuosta tyypistä tehdä jonkun valituksen johonkin?
Kun syyksi epäillään lihavuutta, ei tarkoitus ole haukkua lihavia, mutta kun vastaan on tullut satoja potilaita, ei voi olla huomaamatta kuinka liikahavuus on se suurin syy monisairauksille.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut kystia munasarjoissa ja näitä on sitten hoidettu keskussairaalassakin, mutta nyt tuli paras diagnoosi kautta aikain. Menin terveyskeskukseen, kun alavatsassa oli outoa kipua ja se aaltoili, välillä meni viikkoja ihan mukavasti ja sitten taas kivut ja kuume palasivat. Tk-lääkäri tutki ja ultrasi, sitten totesi, että endometrioosihan tämä on ja kirjoitti lähetteen keskussairaalaan, että tekevät siellä tarkemmat tutkimukset. Ok ja vielä ennen lähtöäni vastaanotolta lääkäri antoi ohjeen, jättää turhat e-pillerit pois, koska raskautuminen on enemmän kuin epätodennäköistä, että se on melkein utopistinen ajatuskin. Minähän uskoin lääkäriä ja nykyään tuosta diagnoosista seurauskin on jo parikymppinen nuori nainen. Mitä tuohon alkuperäiseen diagnoosiin tulee, niin alavatsakipua ja tulehdusta hoidettiin vuosikymmenet puhjenneena kystana, mutta todellisuus paljastui nelikymppisenä, kun se umpipussin tauti johti suolen puhkeamiseen. Tätä hoitaneet lääkärit olivat sitä mieltä, että sitä oli sairastettu jo harvinaisen pitkään, mutta loppu hyvin kaikki hyvin, diagnoosi löytyi, vaikka henki oli mennä.
Sanoisin että parikymppisenä olleet vatsakipuoireet (jos eivät ole jatkuneet toistuvasti 20 vuotta) ei ole todennäköinen merkki siitä että umpipussitauti olisi ollut olemassa jo 20-vuotiaana. Se on vanhempien ihmisten tauti yleensä, vatsakivuille voi olla monenmonituista syytä eikä erotusdiagnostiikka ole helppoa. Maallikot vain luulee että tuosta vaan se päällepäin katsomalla selviää mikä sen aiheuttaa, ei selviä eikö selviä välttämättä edes kuvantamistutkimuksin.
M kirjoitti:
Oli rajuja ylävatsakipukohtauksia, netin perusteella epäilin sappikiviä.
Työterveydessä vaiva oli närästystä, kysyin että oikeastiko olet sitä mieltä? Ikinä ei ole närästänyt enkä oikein usko että tuolta tuntuu.
Sain somacia närästykseen ja illalla olin letkuissa keskus-sairaalassa, 4 päivää sisällä ja 2viikon päästä leikkaukseen.
Krooninen sappirakon tulehdus ja sappikivitauti.Voiko tuosta tyypistä tehdä jonkun valituksen johonkin?
Voit tehdä valituksen (monellekin taholle alkaen houtolaitoksesta) mutta mitä vahinkoa sinulle alle vuorokauden diagnoosiin viiivestä aiheutunut?
Vierailija kirjoitti:
Kun syyksi epäillään lihavuutta, ei tarkoitus ole haukkua lihavia, mutta kun vastaan on tullut satoja potilaita, ei voi olla huomaamatta kuinka liikahavuus on se suurin syy monisairauksille.
Totta mutta kyllä silti se syy pitäisi tutkia eikä vain olettaa.
Kynnys vain nousee ja nousee mennä lääkäriin jos lääkäri aina olettaa heti sairauden johtuvan painosta. Näin ollen vakavatkin sairaudet voi jäädä huomaamatta.
Kävin lääkärissä kovan rintakivun vuoksi. Lääkäri totesi että kipu loppuu kun kuolen. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa koska olen 44 vuotias ja hoikka.
Menin yksityiselle jossa todettiin reikä sydämen seinämässä.
Mutta lääkäri oli oikeassa, kipu olisi päättynyt kuolemaan.
Minulla puhkesi koliitti muutama vuosi sitten ja alussa oli hyvin vaikea saada siihen hoitoa tai edes diagnoosia. Voin huonosti, en pystynyt käydä töissä, veren määrä oli älytön ja muutenkin kaikki oli todella hankalaa (en voinut syödä jne). Menin TK:hon ja siellä oli turkkilainen lääkäri jonka ensimäinen reaktio oli etten voi olla sairas koska olen niin nuori.. seuraavaksi hän antoi ohjeen verenvuotoon etten saisi syödä leipää tai siemeniä, koska ne satuttavat suolistoa. Ei siinä mitään, mutta siinä vaiheessa en enää syönyt mitään. Suutuin ja petyin lääkäriin ja aloin siinä vastaanotolla nieleskelemään kyyneleitä ja lääkärin vain paasasi leivän vaaroista. Jälkikäteen kannassa oli maininta että olen selkeästi masentunut, mutta muuten terve.
Sain koliitti diagnoosin parin viikon päästä yksityiseltä. Olin niin sairas siinä vaiheessa että jouduin oll puoli vuotta poissa työelämästä. Tein valituksen ks. lääkäristä.
Krapula (olen absolutisti), kun oikea diagnoosi oli aneurysma. Ohjeeksi sain jumppaliikkeitä ja kehotuksen lopettaa juominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Kyllä täällä enemmän miehiä kuin naisia käy flunssan takia. Oikeiden syiden takia miehiä ei saa lääkäriin millään. Käyttäisivätpä hekin ennaltaehkäisevästi terveyspalveluja.
t. terveyskeskuslääkäri
Mun ensimmäinen raskaus ja eka neuvola käynti. Olin rv 7 ja neuvolatäti ultras. Ei kuulu sydän ääniä, kesken on mennyt. Seuraavalla viikolla lääkäriin ja sain jotkut lääkkeet, että saatiin kohti tyhjäksi.
Tämän jälkeen kuulin, että niin aikaisilla viikoilla ei välttämättä sydän ääniä edes vielä kuulu. Asia on mietityttänyt ja vaivannut paljon tässä vuosien aikana.
Seuraava raskaus ja olin taas aika alussa, kun alkoi järkyttävät alavatsakivut sekä vuoto. En pystynyt seisomaan enkä istumaan, saatika vessassa käymään. Makasin paikoillani sohvalla ja vedin särkylääkettä. Kivut paheni ja lähdin 30km päähän terveyskeskukseen. Jonotin aikani ja pääsin lääkärille. Lääkäri kertoi, että eivät nyt pysty ultraamaan, mutta oireista päätellen on kesken mennyt. Piti lähteä kotiin ja tulla viiden tunnin päästä takaisin, kun silloin pystyy ultraamaan.
Menin kotiin ja palasin sovittuna aikana takasin. Kovakourainen lääkäri ultrasi alakautta ja selvisi, että vatsaontelo on täynnä verta. En saanut enää kävellä ja pyörätuolilla mut rullattiin ambulanssiin ja sillä sitten 40km päähän keskussairaalaan. Oli kuulemma hengen lähtö lähellä. Sitä en enää muista mitä mulle siellä tehtiin, mutta ei ainakaan leikattu. Kai ne veret saatiin jotenkin muuten sieltä vatsaontelosta pois.
Kolmas raskaus, taas alkuvaiheessa ja samanlaiset kivut iski. Nyt osasin tk:ssa kertoa, että olen kokenut tämän ennenkin ja tiedän mistä on kyse. Taas alakautta ultraus ja se sattu ihan p.keleesti. Keskussairaala reissu, verta oli enemmän vatsaontelossa kuin aiemmin ja tällä kertaa mut leikattiin. En tiedä mitä ne multa poisti, mutta muistikuvan mukaan mulla oli munatorvi räjähtänyt (?) niin olisiko ne sen poistanut vai munasarjan toiselta puolelta.
Tarina karkasi nyt vähän käsistä, mutta kaikissa tapauksissa on se sama, että en ole saanut tarpeeksi tietoa ajoissa. Olisiko ensimmäinen raskaus voinut sittenkin onnistua, jos en olisi ottanut niitä pillereitä? Toisessa olisin välttynyt paljolta kivulta, jos lääkäri olisi heti ymmärtänyt, että kyseessä on kohdun ulkopuolinen raskaus. Kolmannen jälkeen olisin tarvinnut enemmän tietoa, mitä mulle tehtiin ja voinko enää raskautua?
Näiden jälkeen olen pitänyt ehkäisystä hyvää huolta ja ehkä näiden takia en enää halua lapsia, vaikka ennen niitä halusin. En tosin tiedä voinko niitä enää saada.
Alapeukkujen mukaan olet väärässä.