Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Hengenahdistuksen ja selkäkivun vuoksi menin tk:hon, sairaanhoitaja epäili fasettilukkoa. Ohjasi lääkärille, ja kuullessaan että pelaan jalkapalloa, lääkäri epäili, että pallo on futismatsissa tullut huomaamattani minua selkään. Antoi buranakuurin. Menin fysioterapeutille, ja hän rasautteli auki useita fasettilukkoja rintarangastani. Jepjep.
Olin laskettelussa murtanut jalkani ja se kipsattiin ja sain kainalosauvat. Kun kysyin mahdollisuutta taksikyytiin, koska koulumatkaa oli 4 km eikä bussiyhteyksiä minun käskettiin mennä pyörällä. Kysyessäni miten pääsen pyörän päälle kun en voinut laskea sille painoa ja mihin laitan kepit sain vastaukseksi hämmentynyttä muminaa, jotta hmmm...
Tuossa vaiheessa pidin tyyppiä kyllä idioottina korkeakoulutuksestaan huolimatta.
Itse taidan lopettaa nämä hommat. Lähes joka puolella suomalaisella auttaa ongelmaan kuin ongelmaan painonpudotus ja oikea ruokavalio. Ei mulla muuta.
Ja tiedän, että on ylipainoisia sairaita ihmisiä jotka eivät tule lääkärin vastaanotolle koska heille sanotaan että pudota painoa.
Puolitoista vuotta kestäneet alavatsakivut, virtsaamisongelmat ja jatkuva verinen vuoto = hiivatulehdus.
Papakokeeseen en päässyt, koska olin 22-vuotias, joten pääsin seulontaan muutaman vuoden päästä. Diagnoosi kohdunkaulan syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Onko tilastostasi siivottu se seikka että naisilla on lisääntymiselimistö josta tulee uusia ihmisiä, ja jonka hoito on katsottu yhteiskunnallisesti olennaiseksi hommaksi tästä syystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Lasketaanko han neuvolakäynnit lapsille vai äideille? Ainakin synnytyksen menee äitien piikkiin, eikä koko perheelle.
Vierailija kirjoitti:
En saanut edes lääkäriaikaa, hoitaja ilmoitti puhelimessa että "perusflunssa" ja suositteli höyryhengitystä. Pari tuntia ja yksityisen kautta sairaalaan, viikko osastolla keuhkokuumeessa. En käytä enää tk-"palveluja", työterveys on onneksi nyt ja yksityinen tarvittaessa.
Ihan vastaava tapahtui minulle työterveyshoitajan luona. Oli keuhkokuume ja keuhkoputkentulehdus. Työterveyshoitaja ehdotti yskänpastilleja, en päässyt lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hyväkuntoinen ihoni alkoi kukkia kasvoissa leuassa ja suun ympärillä. Menin näyttämään ja nuori lääkäri vaan sanoi, että nuo ihottumat nyt voi olla mitä vaan, kokeile vaikka kortisonia.
Näin tein ja kuukauden päästä ihoni oli entistä pahemmassa kunnossa. Menin uudelleen terveysasemalle. Nyt sattui vanhempi lääkäri, joka vain vilkaisi naamaani ja sanoi, että kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti), johon tarvitsen kahden kuukauden antibioottikuurin. Lopuksi sanoi, että älä laita siihen ainakaan kortisonia.
Ymmärrän kyllä, että ihottumat voivat olla vaikeita diagnosoitavia jos ei ole paljon kokemusta. Mutta olisin arvostanut sitä jos tämä ensimmäinen lääkäri olisi konsultoinut kokeneempaa kun ei ollut mitään hajua mistä oli kyse. Sitä hän ei kuitenkaan halunnut tehdä. Eihän tuossa mistään vakavasta ollut kyse, mutta aika huonoon kuntoon iho pääsi kun en saanut oikeaa hoitoa heti.
Itse kärsin tästä ongelmasta myös. Joillakin auttaa kortisoni, joillakin antibiootti joillakin ei kumpikaan. Molemmilla on ikävät sivuvaikutukset.
Mielenkiintoista. Missä lähteessä kortisonia suositellaan hoidoksi? Netissä kaikkialla, myös Käypä hoito -ohjeissa, suositellaan välttämään kortisonia ja sanotaan jopa, että se pahentaa ongelmaa.
Satutin selkäni ja menin lekuriin. Sain diagnoosin ja kolme päivää sairista. Selkä ei ollut yhtään parempi ja menin uudestaan lekurille. Eri lekuri joka totesi että alkuperäinen diagnoosi oli väärä ja antoi uuden diagnoosin ja kolme päivää sairista. Kolmen päivän päästä takaisin vastaanotolle. Taas uusi lääkäri joka totesi että molemmat aikaisemmat diagnoosit olivat väärin ja sain uuden diagnoosin myötä jälleen kolme päivää sairista.
Tässä vaiheessa kaverini soitti tutulleen joka oli naprapaatti tai joku. Menin sinne ja kaveri sanoi että joo täällä on tälläinen juttu ja fixas sen. Selkä tuli kuntoon kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse taidan lopettaa nämä hommat. Lähes joka puolella suomalaisella auttaa ongelmaan kuin ongelmaan painonpudotus ja oikea ruokavalio. Ei mulla muuta.
Ja tiedän, että on ylipainoisia sairaita ihmisiä jotka eivät tule lääkärin vastaanotolle koska heille sanotaan että pudota painoa.
Olisi hyvä saada myös jotain apua siihen. Vantaalla on hyvä systeemi ja kaikenmaailman kuntopiirejä. Ja ne toimii hyvin.
Lääkäri totesi verikokeita katsottuaan että tupakka pitää jättää pois ja alkoholin kulutusta pitää pienentää. En ole koskaan polttanut enkä käyttänyt alkoholia. En myöskään ole ylipainoinen.
Kummisetä valitti päänsärkyä, heikotusta ja pahaa oloa sai päivystyksessä diagnoosin mahatauti ja luonnollisesti passitettiin kotiin. Seuraavana päivänä kävi uudestaan ja sama juttu, passitettiin kotiin. Kolmantena vietiin kotoa ambulanssilla sairaalaan, nykyään on vaikeasti vammautunut. Puhjennut aivoveritulppa.
Ei mitään vastuuta tai hoitovirhettä, ei kuulemma voi oireista päätellä.
Työterveydessä murtuneen jalkaterän kanssa. Kyseltiin työ ja työtehtävät ja kirjoiteltiin jotain vakuutuskaavakkeita. Jalka pakettiin ja kepit alle. Kysyin sitten sairaslomasta, että kuinka pitkä se tällaisessa vammassa tavallisesti on. Lääkäri katsoi mua yllättyneenä ja kysyi, tarvinko oikeasti sairaslomaa. Juuri oli kirjoitellut papereihinsa tiedon että olen rakennussiivoaja.
Sain kesällä täydellisen vanhanaikaisen hermoromahduksen. Oli ollut töitä 3kk ilman taukoa (yrittäjä). Sitten tuli samaan aikaan hirveä juhannuskiire, 1 alainen jäi pois töistä ryyppäämään, ja ex-mies pommitti 4vrk satoja uhkausviestejä ja ilmestyili kännissä yritykseeni häiriköimään. Aloin kiljua asiakkaille ja kollegoille ja laitoin firman ovet lukkoon kesken täyden sesongin.
Tuli se hermoromahdus.
Terveyskeskuslääkärin mielestä "masennus."
No ei ollut. Hommasin itse rauhoittavia, 2 päivää niitä naamaan sekä täyslepo kotona pimeässä huoneessa. Sen jälkeen takaisin töihin. Olin sillä omahoidolla kunnossa ja olen edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito nousi rintoihin vasta 3vko synnytyksen jälkeen. Luulin kipua rintatulehdukseksi ja lääkäri päivystyksessä oli "samoilla linjoilla". Sain antibioottikuurin. Onneksi en ehtinyt aloittaa kun neuvolassa osasivat neuvoa.
Maha-oireet+korkeat maksa-arvot, b12 vitaamin imeytymisongelma ja anemia. Kysyin itse voisiko olla keliakiaa. Joo ei voi olla. Tein sitten itse apteekin testin ja niinpäs olikin. Pääsin verikokeisiin ja selvä keliakia.
Lapsella mahakipua. 4 eri lääkäriä ja 4 eri diagnoosia. Kyse oli tytöstä, jota itse ehdotimme jokaiselle.
Kyse siis tyrästä
Mulla ultraäänellä kuvantaja katsoi lonkkaa, että tyrähän se siellä ja siksi kivut. Katsoi varmuudeksi toisenkin lonkan ja uudelleen sen kipeän, jonka liikerata oli kaventunut muutamaan senttiin. Lääkäri ei voinut uskoa, että niin nuorella olisi tyrä ja pähkäili minkä diagnoosin kirjoittaisi. Toisteli useaan kertaan, ettei se voi olla tyrä kun olin niin nuori. Olin teini.
Vaiva onneksi helpotti pitkällä levolla ja urheilumattomuudella mutta toisinaan tunnen pistävää ja "lukitsevaa" tunnetta kyseisessä lonkassa.
Ilmeisesti nuorilla tai lapsilla ei voi olla tyriä. Paitsi napatyrä, mutta eikös sekin ole harvinainen ja mene ohi yleensä itsestään ja koskee vain tietyn ikäisiä? Vai muistanko täysin väärin 🤔.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maito nousi rintoihin vasta 3vko synnytyksen jälkeen. Luulin kipua rintatulehdukseksi ja lääkäri päivystyksessä oli "samoilla linjoilla". Sain antibioottikuurin. Onneksi en ehtinyt aloittaa kun neuvolassa osasivat neuvoa.
Maha-oireet+korkeat maksa-arvot, b12 vitaamin imeytymisongelma ja anemia. Kysyin itse voisiko olla keliakiaa. Joo ei voi olla. Tein sitten itse apteekin testin ja niinpäs olikin. Pääsin verikokeisiin ja selvä keliakia.
Lapsella mahakipua. 4 eri lääkäriä ja 4 eri diagnoosia. Kyse oli tytöstä, jota itse ehdotimme jokaiselle.
Kyse siis tyrästä
Mulla ultraäänellä kuvantaja katsoi lonkkaa, että tyrähän se siellä ja siksi kivut. Katsoi varmuudeksi toisenkin lonkan ja uudelleen sen kipeän, jonka liikerata oli kaventunut muutamaan senttiin. Lääkäri ei voinut uskoa, että niin nuorella olisi tyrä ja pähkäili minkä diagnoosin kirjoittaisi. Toisteli useaan kertaan, ettei se voi olla tyrä kun olin niin nuori. Olin teini.
Vaiva onneksi helpotti pitkällä levolla ja urheilumattomuudella mutta toisinaan tunnen pistävää ja "lukitsevaa" tunnetta kyseisessä lonkassa.
Ilmeisesti nuorilla tai lapsilla ei voi olla tyriä. Paitsi napatyrä, mutta eikös sekin ole harvinainen ja mene ohi yleensä itsestään ja koskee vain tietyn ikäisiä? Vai muistanko täysin väärin 🤔.
Mun veli melkein kuoli alle vuoden ikäisenä, kun "ei voi noin pienellä olla tyrää". Yksi oli navassa ja toinen nivusessa. Useamman kuukauden vanhemmat juoksuttivat sitä tk:ssa, sitten tulikin se viimeinen kerta kun joutui lääkäri myöntymään, että nyt tilataan lanssi ja suoraan leikkuriin.
Viittä vaille kipsattavassa kunnossa ollut rasitusmurtuma diagnosoitiin mustelmaksi (ei ollut mustaa missään, koko sääri huomattavan turvonnut). Onnuin suoraan Mehiläiseen saamaan oikean diagnoosin ja parin viikon kiellon varata jalalleni.
Määrättiin antibiootit siltä varalta että jos minulla on bakteerin aiheuttama nuhakuume, piti aloittaa heti. Oli virus ja lopetin kuurin, koska en viitsinyt turhaan antibiootteja syödä.
Kynsivallintulehdukseen oli määrätty jo kaksi kuuria antibiootteja ja kun se sitten jälleen kerran tulehtui pian kuurin jälkeen meinasi taas antaa antibiootit. Sanoin että en muuten enää kolmatta syö, jos sen tulehduksen perimmäinen syy on sisäänkasvava kynsi. Siihen on tehtävä fenolisaatio. Olin jo ensimmäisellä kerralla sanonut että minulla kasvaa kynsi sisään joka tuon aiheuttaa vähän väliä. Määräsi antibiootit silti kahteen kertaan ja meinasi kolmannen kerran myös. Sain sitten fenolisaation eikä ole enää tulehtunut vaikka kynsi tosin kasvoi takaisin.
Muutoin olen saanut ihan hyvää hoitoa mutta nämä tulivat nyt mieleen.
Riippuu siitäkin, miten potilas kuvaa vaivaansa. On se arvailukeskus. Tkssa ei ole laitetta jonka läpi ihmisen voi sujuttaa ja joka näyttäisi kaiken, eikä kemiallista analyysiä heti. Jos tavallisista oireista ei voi päätellä kuolemantautia, niin ei voi. Edellä kuvatuissa tapauksissakin oikea dg on kuitenkin myöhemmin löydetty, tk:ssako? Lääkärin on pakko tehdä oletuksia tietojensa pohjalta ja kompromisseja lääkityksessä. Buranan pakkauksessakin muuten mainitaan vasta-aiheista, jos sen setelin jaksaa lukea. Tai mainita mahavaivoistaan lääkärille.
Menin teininä valittamaan päänsärkyä joka oli toistuvaa. Lääkäri laitto petiin pitkälleen ja paineli vatsaa. "Olisitkohan raskaana?"