Luetellaan tänne Tk- lääkäreiden "parhaat" diagnoosit ja hoito-ohjeet
itse sain refluksioireisiin burana-kuurin. Ibuprofeeni on muuten yksi refluksitaudin aiheuttajista.
Kommentit (2561)
Lääkäri valitti että kastelen hänen huoneensa ja vaati viemään takin ja sontikan aulan naulaan,sanoin etten todellakaan vie niitä sinne varastettavaksi! Sen jälkeen valitti ettei voi tutkia minua jos huudan häneltä "korvat lukkoon" (koetti väkisin taivuttaa kipeää jalkaa).
Lopulta lääkäri sanoi että polvessa on nivelrikko kuten ikäiselleni ihmisillä usein on (olin 39vuotias),Omakannassa luki että kierukka on revennyt ja sitten tuli kutsu reumapolille!
Paksusuolentulehdus. Lääkärin diagnoosi oli, että mahakipu ja ripuli johtuu korvien välistä ja tarjosi mielialalääkkeitä. Onneksi myöhemmin diagnosoitiin oikein.
otsikosta voisi saada käsityksen, että arvauskeskukseta voisi siis saada erilaisia hoito-ohjeita. ei ainakaan meidän paikkakunnan arvauskeskuksesta. sieltä saa ihan joka vaivaan buranareseptin.
Niitä virheellisiä tekstejä ja diagnooseja ei saa pois mitenkään. Lääkärit voivat kirjoitella mitä vain, eikä heillä ilmeisesti ole mitään vastuuta teksteistään. Tein juuri muistutuksen aiheesta, kysyen miten esim. olemattomat diagnoosit saa pois diagnoosilistasta, ei vaivauduttu vastaamaan muuta kuin että kuoleman jälkeen terveystiedot ovat salassapidettäviä. No se ei paljon auta, kun tässä elämässä potilaskirjaukset ovat täynnä virheitä ja älyttömyyksiä, josta on jopa haittaa lääkärikäynneillä, saati jos joutuvat väärille silmille. Miten tästä systeemistä on tullut tällainen, että potilaskirjaukset ovat täysi villi länsi eikä muka ole mitään tahoa, joka niiden oikeellisuudesta ja tarpeellisuudesta olisi vastuussa?
Äitini yli 60v oli valitellut kipeää käsivartta ja kuulemma lääkärin mukaan johtui kännykän käytöstä. Äitini sai tietämättään todennäköisen TIA-kohtauksen ja satutti jalkansa, edelleen ei herättänyt lääkärissä huolta eikä keksinyt että voisi olla TIA.
Äidilläni oli verenpainetauti ja sydäntaudin riski suvussa. Lopulta äitini sai rytmihäiriöstä lähteneen hyytymän takia aivoinfarktin ja valitettavasti menehtyi. Ei viety asiaa eteenpäin koska ei voitu oikein todistaa kun vasta jälkeenpäin tajuttiin asioiden yhteys. Äitini saattaisi olla elossa jos lääkäri olisi ollut hereillä käsikivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä hyväkuntoinen ihoni alkoi kukkia kasvoissa leuassa ja suun ympärillä. Menin näyttämään ja nuori lääkäri vaan sanoi, että nuo ihottumat nyt voi olla mitä vaan, kokeile vaikka kortisonia.
Näin tein ja kuukauden päästä ihoni oli entistä pahemmassa kunnossa. Menin uudelleen terveysasemalle. Nyt sattui vanhempi lääkäri, joka vain vilkaisi naamaani ja sanoi, että kyseessä on suunympärysihottuma (perioraalidermatiitti), johon tarvitsen kahden kuukauden antibioottikuurin. Lopuksi sanoi, että älä laita siihen ainakaan kortisonia.
Ymmärrän kyllä, että ihottumat voivat olla vaikeita diagnosoitavia jos ei ole paljon kokemusta. Mutta olisin arvostanut sitä jos tämä ensimmäinen lääkäri olisi konsultoinut kokeneempaa kun ei ollut mitään hajua mistä oli kyse. Sitä hän ei kuitenkaan halunnut tehdä. Eihän tuossa mistään vakavasta ollut kyse, mutta aika huonoon kuntoon iho
Ehdotan ihottumiin ja auringon polttamaan ihoon pihkasalvaa. Se paransi minulta myös ihosienen ja käy myös eläinten tassujen hoitoon.
Se ei käy hartsiyliherkille, mutta on monille toiminut. Myös hyttysten pistoihin ja pieniin nirhaumiin hyvä, poistaa kirvelyn.
Vierailija kirjoitti:
Niitä virheellisiä tekstejä ja diagnooseja ei saa pois mitenkään. Lääkärit voivat kirjoitella mitä vain, eikä heillä ilmeisesti ole mitään vastuuta teksteistään. Tein juuri muistutuksen aiheesta, kysyen miten esim. olemattomat diagnoosit saa pois diagnoosilistasta, ei vaivauduttu vastaamaan muuta kuin että kuoleman jälkeen terveystiedot ovat salassapidettäviä. No se ei paljon auta, kun tässä elämässä potilaskirjaukset ovat täynnä virheitä ja älyttömyyksiä, josta on jopa haittaa lääkärikäynneillä, saati jos joutuvat väärille silmille. Miten tästä systeemistä on tullut tällainen, että potilaskirjaukset ovat täysi villi länsi eikä muka ole mitään tahoa, joka niiden oikeellisuudesta ja tarpeellisuudesta olisi vastuussa?
Potilaalla on oikeus pyytää korjauksia potilastietoihin, vaikka jotkut hoitajat tai lääkärit vastustavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri käski laihduttaa
Minua!
Kehopositiivista naista!
Kehtasi vielä väittää että laihdun jos syön vähemän sipsiä karkkia ja limppaa....
Minulle TK lääkäri suuttui kun en ollutkaan lihava. Hän olisi niin mielellään halunnut syyttää painoani, joten hän päätti että psyykessäni on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kaikenlaista hehe kirjoitti:
menin valittamaan kipeää olkavartta niin aksentilla puhunut lääkäri alkoi piirrellä polvien kuvaa. Ei saanut mitään selvää millä tavoin polvet liittyvät kipeään olkavarteen.
Toisella kerralla saman asian tiimoilla olikin sitten suomalainen alansa asiantuntija joka heti ovella tiesi kertoa kuinka tärkeää olis pudottaa painoa. Vastasin että en kävele käsilläni ja miten paino vaikuttaa olkavarteen. Ei vastannut, tosi töykeä ja mieliinpainuva ylimielinen asenne.
No ihan tosiasian lääkäri sanoi! Metabolinen oireyhtymä aiheuttaa jänteiden rakenteellisia ja toiminnallisia ongelmia, myös olkapääkipu voi olla tästä seuraus. Tämä nyt on fakta samoin kuin se että ylipainoisilla ihmisillä on elimistössä jatkuva tulehdustila. Siksi meilläkin fys
Missä on lähde sille että leukkarit ja maksa-arvot on koholla? Oon ite hoitalalla kotihoidossa. Meillä on vähän vajaa 100 asiakasta ja usein tulee katsottua myös asiakkaan viimeisiä labratuloksia, koska ne näkyy heti puhelimen koontinäytöllä kun avaa asiakkaan tiedot. Tän pohjalta voin sanoa, että toi väittämä ei pidä yhtään paikkaansa.
Täällä useempi on sanonut, että heidän tietoihinsa on kirjattu jonkun muun tietoja. Niin ei saisi tapahtua, mutta ainakin apottia käyttävillä sote alalla on tähän riski jos ei työntekijä noudata ohjeita. Käytännössä apotissa on ensinnäkin helppo pitää useamman asiakkaan tietoja auki saman aikaisesti ja kirjata vahingossa väärään. Toiseksi kun asiakkaan tietoja haetaan esim kirjaamista tai jotain muuta varten niin apotti antaa hakea monin tavoin. Esim. Nimellä tai henkilötunnuksella. Henkilötunnus on se hakutapa mitä pitäisi käyttää. Jos hakee nimellä saa listan saman nimisistä ja sieltä napauttaa helposti vahingossa väärän ihmisen tiedot auki.
Mitä tulee siihen väärien kirjausten oikaisuun niin siitä pitää tehdä kirjallinen korjaamispyyntö, mutta en oo varma minne se tehdään.
Lääkärit nimeävät diagnoosin mielenterveyden häiriöksi silloin, kun eivät vaan viitsi tutkia potilasta kunnolla tai eivät tiedä. Se on naisille helpompaa sanoa, kun miespotilaat voisivat sellaisesta suuttua toden teolla.
Jos lääkärit oikeasti luulisivat oireita mielenterveyden häiriöksi/luulotaudiksi, silloinhan he laittaisivat lähetteen psykiatrille. Tai ainakin potilastiedoissa pitäisi olla jo ennestään merkintä mielentilatutkimuksen tuloksista, mikä voisi oikeasti vahvistaa epäilyä mielenterveysongelmasta.
Ilman psykiatrin tutkimusta ei saisi olla yleislääkärillä lupaa sanoa, saati kirjata potilastietoihin fyysisen oireen perusteella kenellekään potilaalle luulotautia. Se osoittaa ammattietiikan ja -pätevyyden puutetta, jos lääkäri niin tekee.
Pitäisi olla laki, joka kieltää huijaamasta potilasta tuollaisilla epäpätevillä arvioilla potilaan mielenterveydestä tai älykkyyden puutteesta. Jos on oireita ja kipuja, aina on niihin jokin oikea syy olemassa, mikä pitää kunnolla tutkia.
Kaikilla ei ole varaa yksityislääkäreille, mutta vähävaraistenkin pitää saada kunnon hoitoa, se on perusoikeus.
Joo, mutta ei ole mitään tahoa joka poistaisi esim. vaikka virheelliset diagnoosit keskitetysti (itselläkin tällaisia) ja hoidon kannalta tarpeettomat tarinat, potilaalle tämä on loputon suo, etenkin kun lääkärit kopioivat aiempien kirjauksia joten ne korjattavat kohdat toistuvat ja toistuvat. Korjauspyynnöt pitää jättää pienellä lomakkeella sen kirjoittaneelle lääkärille, joka on periaatteessa ainoa joka tekstinsä voi poistaa. Ihan hullu sääntö. Ja lääkäri voi halutessaan jättää ihan vaan poistamatta, olla välittämättä korjauspyynnöstä, eikä potilas voi mitään, kuten tästäkin ketjusta voimma lukea.
Jotenkin sotii ihmisen oikeusturvaa, yksityisyyttä ja kaikkea vastaan että kirjaukset voivat sisältää mitä sattuu, eikä henkilö voi saada omia potilasasiakirjojaan asiallisiksi ja virheettömiksi mitään kautta? Ketä tämä palvelee?
Vuosia sitten minulla oli luumätä, jota hoidettiin iskiaksena. Tämän jälkeen en ole päässyt tk:n hoitajien ylläpitämän puhelinlinjan läpi.
Arvasin tämän, kun tein kirjallisen valituksen, joka ei johtanut mihinkään.
saisiko valita mille taholle maksaa veroja?
Lapsen korvatulehdus diagnosoitiin heinä allergiaksi tammikuussa. Lapsella ei tosin ollut nuhaa, vaan kuumetta ja korvakipeä. Lääkäri ei suostunut katsomaan korvaan vaan määräsi antihistamiinia ja kysyi tarvitseeko äiti sairaslomaa. Jatkoimme matkaa Mehiläiseen ja saimme oikean diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Tossa on järkeä. Kaikki lääkkeet ei toimi kaikilla tasan samoin, joki voi olla parempi kuin toinen.
Flunssaan ei ole lääkkeitä. Flunssan oireisiin voi saada helpotusta, mutta ei siihen lääkäriä ja reseptejä tarvita.
Flunssaan on lääkkeitä, jotka auttavat jos ne ottaa ajoissa ensioireisiin. Esim. ColdZyme jota suihkutetaan nieluun parin tunnin välein. Helpottaa kurkkukipua ja nopeuttaa parantumista. Itse olen kokeillut.
Mulle on käynyt tämä monta kertaa. En pääse kaikentietävän ohi millään enkä saa soittoaikaa lääkärille. Kun tulee ikää, niin peli kovenee. Kaikki on silloin turhaa luulottelua. Viimeksi kävin lääkärissä 2 vuotta sitten. Olen sitä mieltä, että vanhempien ihmisten, itse 67vee, halutaan pitävän turpansa kiinni ja kuolevan pois.
Aion nyt vaihtaa terveyskeskusta, vaikka tiedän kyllä sen olevan palvelun kannalta turhaa. Mä en vain enää siedä.
Mulla samantapainen juttu. Tunsin itse oireeni, joita oli ollut ennenkin. Lääkäri jostain Afganistanista. Katsoi asiakseen puhua eli huutaa kovalla äänellä ja ilmoitti että missään tapauksessa ei tarvita antibioottia. Nenäsuihketta allergiseen nuhaan tammikuussa. Ilmeisesti oli mielessä, että vanhemmat ihmiset kuulevat huonosti. Ehkä sitten siksi huusi ja rouvitteli.
Vierailija kirjoitti:
Potilaalla on oikeus pyytää korjauksia potilastietoihin, vaikka jotkut hoitajat tai lääkärit vastustavat sitä.
Mutta lääkäreillä ei ole mitään pakotetta korjata niitä vaikka ne olisivat kuinka väärin vaikka oikeuteen haastaisit. Eli osin merkinnät voivat olla ihan huuhaata, jos lääkäri on jääräpäinen tai häntä ei enää saada kiinni. Kantaan pitäisi ehdottomasti saada kaikkiin merkintöihin asiakkaan oma kommentointikenttä, jossa voisi kommentoida onko tieto oikein vai väärin omasta mielestä, se ehkä voisi jotai toista lääkäriä kiinnostaa (tuskin ei)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoi koneelta mitä lääkettä olin edelliseen flunssaan saanut.
- oliko tää hyvä? Laitetaanko sitä?Kuka menee flunssan takia lääkäriin?
Naiset. Jotka käyttävät julkisen sektorin terveyspalveluita 10 miljardilla miehiä enemmän vuosittain.
Johtuisikohan tämä vaikka siitä, että ihan tutkitustikin naisia diagnosoidaan väärin enemmän kuin miehiä, ei oteta tosissaan ja oikean diagnoosin sekä hoidon saanti viivästyy paljon, jopa vuoden miehiin verrattuna? Voisikohan tällä olla mitään tekemistä asian kanssa? Kuten myös sillä, että kaikki raskauteen ja lasten saantiin liittyvät kulut menee myös tilastoissa naisille, tietenkin.
Vantaalla Myyrmäessä nuori mieslääkäri ei tervehtinyt, oli jalat työpöydällä ja kysyi "mikäs meitä vaivaa" sisään tullessani.