Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
Tuohonhan on jo olemassa selkeä ratkaisu, kun osa toivoo lastensa saavan varhaiskasvatusta koulutetulta henkilökunnalta, kun taas osalle riittää, että lapsi säilyy hengissä työpäivän ajan; jälkimmäinen ryhmä voi viedä lapsensa Touhulaan... Niissä ei viimeaikaisten uutisten perusteella olla niin tarkkoja siitä, että toiminta on pedagogista ja että työntekijät noudattavat vasuja yms. muuta "turhaa tärkeilyä".
Olen varhaiskasvatuksen opettaja. Työtahti on melko haipakkaa, ainakin eskarissa. En kerkeä edes vessassa käymään välillä. Ruokatuntiin ei ole mahdollisuutta, vaan se syödään ryhmässä hotkien, samalla kun pyyhit maitoja lattialta ja muistutat ettei kaveria päin yskitä tai jotain muuta akuuttia tapahtuu ympärillä. Inkluusio on tuonut sen että tuen lapset ovat samassa ryhmässä ja pomo sekä erityisopettaja huohottavat niskaan, oletko varmasti tukenut, onko kuvat joka seinällä, oletko tehnyt tämän lapsen kanssa sitä ja tuon toisen tuota, entä onko liput laput täytetty ja yhteistyökuviot kouluun ja puheterapeutteihin/toimintaterapeutteihin/terveydenhoitajaan nyt varmasti kunnossa? Samalla kyitenkin olet ryhmävastuussa, ei toteudu työvuorolistan mukainen suunnitteluaika, kun joku muu täyttää kalenterisi milloin milläkin palaverilla. Lasten kanssa täytyy olla 100%läsnä, eikä läppäri saa olla esillä, mutta kaikki työtehtävät pitää kyllä hoitaa. Mutta millä ajalla?
Olen tehnyt päätökseni, että vasurilla lähtee. Olen aiemmin ollut ns suorittaja joka on halunnut tehdä kaiken oikein, hyvin ja lapsen edun mukaisesti. Nyt loppui. En jaksa tätä enää. Heittäydyn tyhmäksi, laiskaksi ja tietämättömäksi ja lähden töihin kuluttamaan aikaani. Tuskin ne toisiaan sillävälin tappavat kun istun kahvilla. Ja jos, luonnonvalinta on tehnyt tehtävänsä. ”Palkasta” en edes aloita. Tällä palkalla ei parempaa työntekijää saa.
Vo
"Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!"
Teetkö päiväkoti hommia itse kun kerran noin hyvin tiedät?
Koko tarhatätitouhu lähti siitä liikkeelle että naisten tuli saada korkeakoulutus joka vastaa heidän kykyjään
- lastentarhatäti
- sukupuolentutkimuksen maisteriohjelma
Onnea, olette nyt korkeakoulutettuja.
Vierailija kirjoitti:
"Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!"
Teetkö päiväkoti hommia itse kun kerran noin hyvin tiedät?
Pakko jatkaa vielä itse tätä. Luuletteko te tollot, että ne päiväkotien työntekijät itse haluavat kaiken olevan vain korkeakoulutuksen takana? Jos haluavat, niin sitä saa mitä tilaa. Ja on sillä päiväkodin työntekijälläkin vastuunsa, jota ei koulutuksella tosin saa ihmisen päähän menemään.
Se naapurin 16-vuotias voi olla tasan yhtä luotettava tai sitten ei. Jos 16-vuotiaalle annettaisiin hommaksi joka päivä ryhmä alle kouluikäisiä, niin johan alkaa olla homma pois hanskasta, ellei muita apuja ole. Jokainen täysillä käyvä tajuaa sen, että pari tuntia silloin tällöin on aivan eri kuin 8h joka vitun arkipäivä. Ja hoidettavan laadulla, iällä ja myös sukupuolella on merkityksensä.
Myönnän itse, ettei minusta olisi päiväkotiin työntekijäksi millään palkalla. Eikä niin ikään siivoojaksi tai poliisiksi. Ja nämä ovat vain esimerkkejä, muitakin samanlaisia hommia löytyy.
Työyhteisön toimivuus on toiminnan laadun keskeinen mittari. Joissakin kommenteissa on sanottu, että lastentarhanopettajat eivät ole juurikaan mukana perusarjen toiminnassa. Toisissa kommenteissa korostetaan varhaiskasvatuspedagogiikkaa ja sitä, että tällaisiin tehtäviin tarvitaan päiväkodeissa yliopistotason ihminen. Kysyn teiltä, jotka teette töitä päiväkodeissa. Miten päiväkodeissa on ratkaistu perusarjen työnjakoasiat, jos hoitoporukassa on esim. maistereita, kandeja, sosionomeja ja lastenhoitajia? Ovatko kaikki mukana perusarjen hoitotyössä? Millä tavalla? Suhtautuuko korkeammin koulutettu päiväkotiarkeen niin, että ei esim. suostu tekemään tiettyjä töitä, vaan "komentaa" lastenhoitajat niihin? Onko nähtävissä ns. nokkimisjärjestystä, joka perustuu henkilön koulutustasoon?
Jos henkilö on samalla päiväkodin johtaja, työntekijöiden esimies ja toiminnan koordinoija, palkka on ihan perusteltu. Jos taas tekee rivihoitajan töitä, koulutuksen ei pitäisi vaikuttaa palkkaan noin paljon.
No miten te palkankorotusta vastustavat lähtisitte hoitamaan alan huutavaa työntekijäpulaa pk-seudulla?
Tällaisia aloituksia ja joitain kommentteja lukiessa sitä menettää toivon ihmiskuntaan. Jotenkin vaikea uskoa, että näin tyhmiä ja yksinkertaisia ihmisiä olisi oikeasti olemassa?
Tosin, onhan tämä vauva.fi tunnetusti tällainen kunnon vatipäiden kokoontumispaikka, lukuunottamatta niitä muutamia normaaleja, joilla liikkuu päässä muutakin kuin silmät.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, mutta kommentoin oman kokemukseni pohjalta. Muutama vuosikymmen sitten oli eräs päiväkoti, joka toimi oppilaitoksen yhteydessä ja siellä oli vain lastenhoitajan koulutuksen saaneita työntekijöitä. Saattoi olla joku perhepäivähoitajakin. Lapsia oli toistakymmentä 1v - 6 vuoteen ja oma lapseni oli muiden mukana. Vanhemmat olivat erittäin tyytyväisiä kaikin puolin ja niin olin itsekin.
Päiväkoti oli myös opiskelijoiden harjoittelupaikka. Ilmapiiri kodikas, lämmin ja kannustava. Vanhimmat 6 - vuotiaat saivat hyvän esiopetuksen. Mukavat muistot jäi.
En usko, että laadukas varhaiskasvatus on kiinni siitä, että työtekijöiden pitää olla lastentarhanopettajia.
No enpä usko lastenhoitajien antaneen sitä esiopetusta kuitenkaan.
Varhaiskasvatuksen opettajille maksetaan vähemmän kuin Postin työntekijöille. Kuitenkaan sinne Postiin ei vaadita mitään koulutusta.
Tämä muiden hoitoalalla työskentelevien kateus lääkäreiden palkoista on mielestäni ihan käsittämätöntä. Miten voi olla korkeakoulutettu ihminen mutta silti niin heikko ymmärrys yhteiskunnasta ettei tajua mistä lääkäreiden palkka koostuu? Vuosien ja vuosien opiskelu erikoistumisineen (joka jatkuu vielä työelämän aikana) ja sitten olet osapuilleen vastuussa ihmisten elämästä ja kuolemasta, kipujen lievittämisestä ja syiden hoitamisesta, kaikesta. Ei hoitsu niitä lääkkeitä ja hoitosuunnitelmia määrää. Sitä paitsi terveyskeskuslääkäreiden palkka taitaa olla jotain tavanomaista 3000-4000 euron keskiluokkaa, ei todellakaan sellaista millä eletään herroiksi.
Miksi ylipäätään lasten hoitamiseen tarvitaan 6 vuotta kalliissa veronmaksajien kustantamassa yliopistossa. Älytöntä verorahojen haaskuuta!
Vaikka miten yrität selittää (juuri sinä feministiPirkko!) niin kyseessä on toimenpide jota ihmiset ovat tehneet 100 000 vuotta ilman koulutusta eli lasten vahtiminen, leikittäminen ja kaitseminen kun muu lauma on hankkimassa elantoa.
Naurettavaa. Ammatillinen esim. Lähihoitaja saisi riittää vaatimuksiin. En halua kustantaa tätä farssia enään.
Päiväkodissa tulisi olla vain yhtä ammattiryhmä. Silloin kaikki olisi Paljon helpompaa. Tai sitten esim vain kasvattajia plus avustajaa henkilöstöä. Nyt tilanne on sekava ja työnkuvan ihan hukassa.
Lastentarhaopettajien (etc) koulutus amkissa tai vielä pahempaa yliopistossa on tosiaan aika reipasta ylikoulutusta. Noille riittäisi soveltuvuustestit ja lyhyt ammattikoulutus harjoitteluineen.
Veikkaan että tuleva talvi ja kevät on kauhea
Kaikki päiväkodin liitot alkaa vuorotellen huutaa .
Mulle..mulle MULLE
Vierailija kirjoitti:
Tämä muiden hoitoalalla työskentelevien kateus lääkäreiden palkoista on mielestäni ihan käsittämätöntä. Miten voi olla korkeakoulutettu ihminen mutta silti niin heikko ymmärrys yhteiskunnasta ettei tajua mistä lääkäreiden palkka koostuu? Vuosien ja vuosien opiskelu erikoistumisineen (joka jatkuu vielä työelämän aikana) ja sitten olet osapuilleen vastuussa ihmisten elämästä ja kuolemasta, kipujen lievittämisestä ja syiden hoitamisesta, kaikesta. Ei hoitsu niitä lääkkeitä ja hoitosuunnitelmia määrää. Sitä paitsi terveyskeskuslääkäreiden palkka taitaa olla jotain tavanomaista 3000-4000 euron keskiluokkaa, ei todellakaan sellaista millä eletään herroiksi.
Kuvitteletko, että muilla aloilla ei jatketa kouluttautumista tai tiettyyn aiheeseen "erikoistumista" työelämän aikana?
Lastentarhanopettajille lisää käytännön harjoittelua koulutukseen. Uudet vastavalmistuneet ei pärjää käytännössä ja vaihtavat alaa
Ne on ne tarhatädit jotka teidän lapset nykyään kasvattaa.. Aivan liian paljon jätetään nykyään opettajien ja muiden "sijaisvanhempihahmojen" vastuulle oman kultamussukan opettaminen käytöstavoille. Järki käteen nyt taas! Ja työ kuin työ, palkka tulisi olla verrainnollinen keskeisiin menoihin. Asumiskustannukset ja elintarvikkeet nostavat hintaa kokoajan.. Olisihan se järkevää jos palkkakin nousisi samassa suhteessa. Vaikka typerältä kuulostaa kokoa touhu hintojen nousun suhteen. Lähdetään siitä että kaikki halpenee niin ei tarvitse valittaa!
En jaksanut lukea ketjua, mutta kommentoin oman kokemukseni pohjalta. Muutama vuosikymmen sitten oli eräs päiväkoti, joka toimi oppilaitoksen yhteydessä ja siellä oli vain lastenhoitajan koulutuksen saaneita työntekijöitä. Saattoi olla joku perhepäivähoitajakin. Lapsia oli toistakymmentä 1v - 6 vuoteen ja oma lapseni oli muiden mukana. Vanhemmat olivat erittäin tyytyväisiä kaikin puolin ja niin olin itsekin.
Päiväkoti oli myös opiskelijoiden harjoittelupaikka. Ilmapiiri kodikas, lämmin ja kannustava. Vanhimmat 6 - vuotiaat saivat hyvän esiopetuksen. Mukavat muistot jäi.
En usko, että laadukas varhaiskasvatus on kiinni siitä, että työtekijöiden pitää olla lastentarhanopettajia.