Minkä ihmeen takia lastentarhanopettajille pitäisi maksaa jopa yli 3000 euroa? Työ, jota voi tehdä kuka tahansa.
Jos lapsellasi on korvatulehdus, pyydätkö naapurin 16-vuotiasta tyttöä vilkaisemaan? Et.
Jos sinulla on joku iltameno ja tarvitset pariksi tunniksi lapsellesi hoitajan, voito pyytää naapurin 16-vuotiasta tyttöä vahtimaan? Kyllä.
Tämän päivän Hesarissa marmatettiin siitä, että lääkäreille maksetaan yli tonni kuussa lisää palkkaa, jotta Helsingin terveyskeskuksiin saataisiin lisää lääkäreitä, kun samaan aikaan lastentarhanopettajapulaan ei löydy rahoitusta. Kumpi on tärkeämpää, lastenhoito vai lääkäreiden saatavuus? Haloo!
En tajua, miksi lastentarhanopettajia pitää kouluttaa yliopistossa, kun oikeasti siihen työhön kelpaa aivan kuka tahansa. Kuten se naapurin 16-vuotias tyttö. Mitä muuta työtä voisi ulkoistaa kenelle tahansa? Miksi päiväkotiin tarvitaan maistereita, mutta sitten kun tarvitaan iltahoitoa tai viikonloppuhoitoa, niin samaan työhön voidaan palkata kuka vaan?
Kommentit (782)
Vierailija kirjoitti:
Työyhteisön toimivuus on toiminnan laadun keskeinen mittari. Joissakin kommenteissa on sanottu, että lastentarhanopettajat eivät ole juurikaan mukana perusarjen toiminnassa. Toisissa kommenteissa korostetaan varhaiskasvatuspedagogiikkaa ja sitä, että tällaisiin tehtäviin tarvitaan päiväkodeissa yliopistotason ihminen. Kysyn teiltä, jotka teette töitä päiväkodeissa. Miten päiväkodeissa on ratkaistu perusarjen työnjakoasiat, jos hoitoporukassa on esim. maistereita, kandeja, sosionomeja ja lastenhoitajia? Ovatko kaikki mukana perusarjen hoitotyössä? Millä tavalla? Suhtautuuko korkeammin koulutettu päiväkotiarkeen niin, että ei esim. suostu tekemään tiettyjä töitä, vaan "komentaa" lastenhoitajat niihin? Onko nähtävissä ns. nokkimisjärjestystä, joka perustuu henkilön koulutustasoon?
Olen itse eräässä yksityisessä päiväkodissa opettajana ja meillä kyllä kaikki tekee kaikkea. Toisaalta mielestäni toimii, toisaalta ei. Ei minulla ainakaan ole riittävää suunnitteluaikaa. Minulla on ollut hyvä tiimi, jossa jokainen on joustanut ja näin ollen olen myös saanut suunnitteluaikaa. Teemme kaikki ns. työhömme kuulumattomia hommia kuten lattioiden pesua. Kaikkia tarvitaan perusarjessa, joten en ymmärrä sellaisia, jotka eivät suostu tekemään jotakin. Toisaalta on väärin, ettei opettajilla ole tarpeeksi suunnitteluaikaa ja aikaa kulutetaan siivoukseen, kun se ei periaatteessa kuulu työhömme. Mutta omaan ajatusmaailmaani se ei sopisi, etten esimerkiksi suostuisi pyllynpesuihin tai siivoukseen, koska olen korkeakoulutettu.
Itse teen töitä lasten parissa, oon lapsiin ja nuoriin suuntautunut lähihoitaja ja lähinnä huvittaa ihmisten asennoituminen. Helppoako tämä työ? Lapsetko ihania? Tätäkö työtä voi tehdä kuka tahansa. Ensinnäkin siis lapsiryhmässä voi olla jopa 24 lasta ja 3 aikuista.
Lapset siis mun ryhmässä ovat erityisen tuen lapsia, suurimmalla osalla käytöshäiriöitä. Joka päivä väännetään ihan samat asiat; kuinka jonossa ei tönitä muita, ei satuteta ja riehuta, kuinka wc:ssä ei näytellä persettä kavereille, vaan laitetaan ovi lukkoon ja pestään sen jälkeen kädet, kuinka aamupiirillä kuunnellaan ja ei hypitä penkeiltä alas tai puhuta wc-sanoja, ruokailussa ei oteta voita kilokaupalla ja pyyhitä ruokaa seiniin jne. Tappelevat, huutavat, kiroilevat, koko ryhmä ei kunnolla voi olla samassa tilassa samaan aikaan (se riitely ja melu jatkuvaa). Pakko jakaa heidät kahden lapsen ryhmiin siis, jos tehtäviä tehdään.
Keskustelu on aikuisellekin on osalla heistä "haluuksä turpaas, ruoka maistuu paskalle jne.". Ihan kauheaa käytöstä. Retkelle lähtiessä suunnittelee eräs muksu tappavansa sammakoita ja muita eläimiä, sanottiin että no sitten ei retkelle pääse jos haluaa eläimiä tappaa. Eilen yksi kiipesi sellaisen kaapin päälle ja leikki olevansa ulkohuussissa siellä, mä nappasin sen natiaisen tekemään pöytätehtäviä.
Tämän lisäksi olen ollut kahdessa muussa paikassa, jotka ovat olleet oikeastaan vielä tuota pahempia. Toisessa oli kehitysvammaisia lapsia, jotka purivat ja raapivat. Raivareita saivat kaikesta jne. Välillä saattoi pusu muttua verta vuotavaksi puremaksi. Se hirveä melu oli jatkuvaa. Sitten tämä toiminta pohjautuu vasuun, pitäisi olla tavoitteellista hommaa ja suunniteltua etukäteen. Oon myös ollut avustajana todella väkivaltaiselle ja itsetuhoiselle lapselle.
Jaksaako oikeasti joku tuollaista menoa pitkään katsella? Vieläpä jollain 2000 euron palkalla.
Alan olla niin kyynistynyt tähän työhön, onko oikeasti mukavia lastenhoitotöitä missään. Tervetuloa vaan töihin tuolla palkalla! Oikein luksusta hommaa todellakin! Itse kuuden vuoden jälkeen täynnä tätä. Sitä paitsi varmaan moni ei jaksaisi edes senkään vertaa..
Etenkin jos sijaistat eri paikoissa, niin näet kyllä monenlaista, jopa työntekijät ovat huutaneet toisilleen ja riidelleet edessäni.
On niin erilaisia ryhmiä ja se 24 lasta voi olla samalla kertaa jopa, mikä täysin normaali tilanne. Kerran oli pari poikaa piiloutunut rappukäytävään, toinen työntekijä tuli sanomaan että löysi pojat sieltä. En edes tiennyt niiden poikien läsnäolosta mitään, tosi pelottava tilanne, kun ei heti edes muista kasvoja kaikilta.
Huonoa perehdytystä monessa paikassa, siinä sit etsin lasten vaatteita, että mikä kuuluu kellekin ja voivoi kun nimiä puuttuu niistä. Et tiedä lasten nimiä ja yhden asenne oli "ei sun tarvii tietää, kunhan oot silmäparina". Onneksi harvoin lapsilla sentään on lääkkeitä, mikä taas vanhainkodeissa on.
Erityislasten kanssa tosi raskasta, samat asiat sanot satoja, tuhansia kertoja. Kuuntelet tappelua, ratkot päivät riitoja, se kitinä ja vinkuminen, kateus ja kanteleminen, jatkuvaa melua ja huutoa, flunssakierrettä, et saa sijaisia. Nytkin yksi työkaveri tuli joulupäivystykseen ihan jäätävässä räkätaudissa. Kun ei raaskinut jäädä kotiin.
Pomo sanoi että ottaisi niin mielellään sijaisia, mutta ei ole ketä ottaa. Kun kukaan ei tule tai sitten ei vain ole vakisijaisia. Monesti meet miinus kahdella työntekijällä.
Kuka tällaista ihan oikeasti jaksaa? Siinä sitten vielä lto palverit joita viikottain, lähihoitajien vasusuunnittelut yms. Ei meillä taukoja pidetä, syödäänkin lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, mutta ei halua hoitaa niitä räkänokkia, jotka tuodaan oksennustaudissa päiväkotiin. Palkka motivoi hieman.
Sitäpaitsi niissä räkänokissa on tämän yhteiskunnan tulevaisuus. Haluatko antaa huonostikasvatettujen räkänokkien päättää omasta loppuelämästäsi?
Kasvatus on pääasiassa vanhempien tehtävä. Sen ei tulisi olla lastentarhanopettajan tai muun päiväkotihenkilökunnan kontolla. Jos näin on, niin lasun paikka.
Olet oikeassa jossain määrin, mutta kokopäiväisesti työssä käyvien vanhempien lapset viettävät arkena suurimman osan hereilläolo ajastaan päiväkodissa, joten tottakai myös päiväkodin henkilökunta on suuressa roolissa kasvatuksen suhteen. Lisäksi kouluun valmistavaa kasvatusta, kuten ryhmässä toimimisen taitoja on vaikea opettaa kotona. Varhaiskasvatus ei ole pelkästään lasten ”säilömistä” tiettyyn paikkaan vanhempien työpäivän ajaksi. Lapset eivät elä tyhjiössä tätä aikaa. Kyllä minä ainakin pidän tärkeänä että kasvattajat ovat asiansa osaavia ihmisiä, eikä siihen hommaan todellakaan kelpaa ”kuka tahansa”! Katso vaikka minkälaista vanhemmuutta monissa perheissä toteutetaan! Siitä on kasvatus monesti kaukana, joten onneksi myös kelvottomien vanhempien lapset saavat edes jossain normaalin elämän mallia. Varhaiskasvatuksessa myös tunnistetaan jo aikaisessa vaiheessa lapsen mahdolliset kehitykselliset haasteet, ja lasta osataan auttaa ja tukea oikealla tavalla, sekä tarvittaessa suositella tarkempia tutkimuksia/ hoitoa. Myös lastensuojelullinen huoli tunnistetaan helpommin sekä koulutuksen että kokemuksen pohjalta. Mua ärsyttää suunnattomasti lastentarhanopettajien ja lastenhoitajien väheksyminen. Mun silmissä he tekevät yhtä kaikkein tärkeimmistä töistä huolehtiessaan meidän koko yhteiskunnan kalleimmasta aarteesta ja tulevaisuudesta.
Täällä lh päikkytyöstä.
Meillä vasujen tekemiseen menee aikaa ltolta 2h/6kk, nehän laaditaan yhdessä vanhempien kanssa. Seuranta on jatkuvaa, mutta tulee tehdyksi arjen perustyön lomassa.
Muuten teemme kyllä ihan samaa työtä tlo.n kanssa. Tuokioiden ja päivärytmin suunnittelua jne. Eniten aikaa molemmilta menee siihen, että saamme päivän pulkkaan niin, että selviämme liian suuren lapsilauman kanssa. Esim. miten jaamme ryhmää tiloihin, jotta melutaso on siedettävä.
99% ajasta toimenkuvan eivät poikkea siis toisistaan.
Kaipaisin todellakin enemmän lisäkäsiä juuri tähän perushoitoon, enkä kyllä ymmärrä mistä ltolle maksetaan satoja eurola enemmän kuin meille lähihoitajille?
Lastenhoitoon kyllä tarvitaan koulutusta, koska jotkut ovat niin tyhmiä, että eivät osaa hoitaa omia lapsiaankaan, olisi aika kamalaa, että moiset pönttöpäät hoitaisivat vielä muiden lapsia. Mutta sanoisin, että vuoden mittainen koulutus lastenhoitajille on ihan riittävä, lto:lla voisi olla kaksi vuotta. Siinä kyllä oppii kaiken mitä tarvitsee. Yhtään enempää palkkaa eivät tarvitse, sensijaan esim. vanhustenhoitoon tarvitaan kipeästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, mutta kommentoin oman kokemukseni pohjalta. Muutama vuosikymmen sitten oli eräs päiväkoti, joka toimi oppilaitoksen yhteydessä ja siellä oli vain lastenhoitajan koulutuksen saaneita työntekijöitä. Saattoi olla joku perhepäivähoitajakin. Lapsia oli toistakymmentä 1v - 6 vuoteen ja oma lapseni oli muiden mukana. Vanhemmat olivat erittäin tyytyväisiä kaikin puolin ja niin olin itsekin.
Päiväkoti oli myös opiskelijoiden harjoittelupaikka. Ilmapiiri kodikas, lämmin ja kannustava. Vanhimmat 6 - vuotiaat saivat hyvän esiopetuksen. Mukavat muistot jäi.
En usko, että laadukas varhaiskasvatus on kiinni siitä, että työtekijöiden pitää olla lastentarhanopettajia.
No enpä usko lastenhoitajien antaneen sitä esiopetusta kuitenkaan.
Kyllä vaan antoivat ja pitkällä kokemuksella. Ei mitään moittimista. Työ opettaa ja on opettanut ihmisiä kautta aikojen. Miten muuten luulet, että myös pelkän yo-tutkinnon suorittanut opettaa alaluokkia tai joku muu, jolla ei ole ainakaan mitään koulutusta opetustehtäviin? On olemassa ohjeet ja oppikirjat ym...Heitä epäpäteviä on nykyäänkin joka puolella "tuuramassa" opettajien sijaisuuksia. Minunkin tuttu perushoitaja oli pari vuotta eräässä kunnassa opettamassa peruskoulussa.
Olenko vanha.. tä? kirjoitti:
Ainakin ennen vanhaan pöivähoito oli sitä että lasta kaitsettiin sen ajan kun vanhempi on töissä. Käytettiin ulkona, ruokailtiin, jos oli sen ikäinen tai hoitotäti näki hyväksi niin päikkärit. Siihen sisäleikkejä, lukemista etc. Ihan kuin kotosalla. Ei siihen tarvita korkeakouluopintoja. Ei hitto tarvitse. Joo, ja sanoin hoitotäti koska olen sen ikäinen että he olivat hoitotätejä. Ihan vaan selvennykseksi ennen kuin joku siihenkin sanamuotoon silmänsä satuttaa. Olen jo yli 50v ja kyllä sen aikaiset tädit osasi, ketkä nyt yleensäkin osasi, hoitaa lapset ilman korkeakoulututkintoa. Nykyisin vain täytyy joka asiaan saada jokin todistus tai muu lupa ja koulutusta ihan älyttömissäkin asioissa. Kyllä se tuppaa hintoja ja palkkoja nostamaan.
Taas tämä kyllä ennen vanhaan. Kun ennen vanhaan ei tiedetty asioisa samalla tavalla, ja ennen vanhaan odotukset, vaatimukset ja kilpailu ei ollut samanlaista. Päiväkoti valmistaa myös näihin asioihin opettelua. Siellä opetellaan normaaleja elämäntaitoja ja paljon muuta. Kyllä tällä palstalla paistaa niin järkyttävä tietämättömyys, niin korkeakoulutetuissa kuin kouluttamattomissakin ihmisissä, miten teillä ei tämän vertaa ole ymmärrystä? Jos ette halua omille lapsillenne/tulevaisuuden työntekijöille ja päättäjille taata hyvää varhaiskasvatusta, niin tehkää asiasta kansalaisaloite sitä vastaan. Eletään sitten sen mukaan mitä siitä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lh päikkytyöstä.
Meillä vasujen tekemiseen menee aikaa ltolta 2h/6kk, nehän laaditaan yhdessä vanhempien kanssa. Seuranta on jatkuvaa, mutta tulee tehdyksi arjen perustyön lomassa.
Muuten teemme kyllä ihan samaa työtä tlo.n kanssa. Tuokioiden ja päivärytmin suunnittelua jne. Eniten aikaa molemmilta menee siihen, että saamme päivän pulkkaan niin, että selviämme liian suuren lapsilauman kanssa. Esim. miten jaamme ryhmää tiloihin, jotta melutaso on siedettävä.
Kaipaisin todellakin enemmän lisäkäsiä juuri tähän perushoitoon, enkä kyllä ymmärrä mistä ltolle maksetaan satoja eurola enemmän kuin meille lähihoitajille?
Tuo on kyllä totta, että monesti lähihoitajat tekevät niitä lto hommiakin. Usein sijaistavatkin lto, jos hän on pitkään poissa eikä saada sijaista heti. Silloin ehdottomasti tulee saada sitä epäpätevän lto palkkaakin.
Minä en taas ymmärrä, miksi lääkärille pitäisi maksaa 6000e/kk lapsen korvaan katsomisesta, kun neuvolan vanha terkkari katsoo korvan 3000e palkalla. Ja hoitaa homman paremmin kuin se vasta valmistunut kandi.
Kyllä mä väitän, että lastentarhaopettajalla on kovempi vastuu kuin lääkärillä. Lastentarhaopetta kun hukkaa ja tappaa jonkun lapsen, niin varmasti istuu linnassa. Lääkäri sanoo vain, että oho ja jatkaa hommia törkypalkalla. Sitäpaitsi suurin osa päiväkodin työntekijöistä on LÄHIHOITAJIA, ei korkekoulutuksen saaneita lastentarhaopettajia. Lastentarhaopettajien ammattitaito tulee esiin silloin, kun tarvitaan osaamista esimerkiksi kielen kehityksen vaikeuksissa tai erityislasten ohjaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen muuten huomannut, että kaikista eniten varhaiskasvatusta arvostavat he, jotka ovat itse korkeastikoulutteja. Tämä havaintoni on 18 vuoden työvuosilta päiväkodeista. Nyt olen onneksi sieltä jo pari vuotta saanut olla pois.
Mä en ole korkeasti koulutettu, vielä, mutta todellakin arvostan lastentarhanopettajia.
En mä itse kyllä jaksais lapsilauman kanssa, samalla suunnitellen tulevia tekemisiä ja vielä niin että ne tukevat kunkin lapsen yksilöllisiä taipumuksia ja kiinnostusta. Vielä iät huomioiden.
Nykyään on viskaria ja eskaria, joihin tarvitsee omat juttunsa, siinä kun alle vuoden ikäisellä riittää helistin ja syli.
Vanhemmat kasvattavat omat lapsensa, kyllä, mutta mikä muu paikka olisi parempi tapakasvatukseen esim. vuoron odottamiseen, pöytätapoihin ja vessakäyttäytymiseen kuin päiväkoti, jossa vietetään aika paljon aikaa?
Oman lisänsä päiväkotien haasteisiin tuovat vasut, hullut vanhemmat ja sosiaaliviranomaisten kanssa toimiminen.
En kadehdi, vaan nostan hattua, kiitän omien ja muiden lasten puolesta ja toivon roimaa palkankorotusta heille.
Minkä ihmeen takia kellekään pitäisi maksaa yli 3000 euroa kuussa?
Ei kukaan ole korvaamaton ja suuren osan hommista hoitaa kymmenen vuoden päästä kone.
Tekoäly korvaa perinteiset asiantuntijat ja insinöörit, sitten heistäkin tulee tarkastajia joille voidaan maksaa muutama satanen.
Tässä ketjussa on aika hyvin vastattu kaikkeen, mistä vielä porukka jaksaa purnata. Lukekaa koko ketju ajatuksella, mielellään lukekaa asiasta vaikka enemmänkin ja kyselkää lastenne vakaopettajilta mieltänne askarruttavia asioita, ja miettikää sitten uusiksi kehtaatteko valittaa.
Olen ikuisesti kiitollinen sille ERLTO:lle, joka älysi että lapseni on erityislapsi ja jonka pienennettyyn ryhmään lapseni pääsi. Hänen tukilausuntonsa avulla päästiin tutkimuksiin, neurologille, puheterapiaan, koulussa erityisluokalle, ja poikani sai monenlaista apua ongelmiinsa. Nyt hän on nuori mies, jolla on ammatti.
Kyllä liksaa pitää nostaa ja ammattitaidosta maksaa! Kuka hyvänsä naapurin Tiina ei olisi ollut pätevä meidän pojan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä lh päikkytyöstä.
En nyt mitenkään halua vähätellä lastenhoitajien/ lähärien työtä, mutta kuulostaa siltä että teillekään ei oikein aukea lastentarhan opettajan työ. Tietenkin se on arjessa hyvin pitkälti samaa kun teillä, mutta se jatkuva arviointi työn lomassa, mistä mainitsit on juuri se kaikkein tärkein! Siinä erotellaan ne lapset jotka tarvitsevat yksilöllisempää ohjausta jossain asiassa, tai eteenpäin ohjaamista esim lastenpsykiatrian selvittelyihin. Ilman tätä arviointia nämä erityistarpeiset lapset helposti vaan leimautuisivat ”hankaliksi”, eivätkä saisi tarvitsemiaan tukitoimia. Niin, ja nuo vasukeskustelut... teilläkö on vain neljä lasta, jos keskusteluihin kuluu vain pari tuntia puolivuosittain? Meidän lapsen päiväkodissa on kyllä yhdelle lapselle varattu 30min aika.. uskoisin myös että lto ei valmistautumatta tule keskusteluun, joten siihenkin kuluu aikaa. Samoin kirjalliseen työhön. Varmaan tuo 2h/ lapsi on siis lähempänä totuutta käytetyn ajan suhteen.
Vierailija kirjoitti:
NaurettavaaPelleilyä kirjoitti:
Miksi ylipäätään lasten hoitamiseen tarvitaan 6 vuotta kalliissa veronmaksajien kustantamassa yliopistossa. Älytöntä verorahojen haaskuuta!
Vaikka miten yrität selittää (juuri sinä feministiPirkko!) niin kyseessä on toimenpide jota ihmiset ovat tehneet 100 000 vuotta ilman koulutusta eli lasten vahtiminen, leikittäminen ja kaitseminen kun muu lauma on hankkimassa elantoa.
Naurettavaa. Ammatillinen esim. Lähihoitaja saisi riittää vaatimuksiin. En halua kustantaa tätä farssia enään.
Lto, nykyinen vakaopekoulutus yliopistossa ei kestä kuutta vuotta ihan tiedoksi vaan:D se kestää sen kolmisen vuotta
Kun hakee ja pääsee opiskelemaan varhaiskasvatusta yliopistoon, suurimmassa osassa yliopistoja taitaa saada oikeuden viisi vuotiseen koulutukseen, kandi + maisteri. Meidän ryhmässä kaikki suoritti maisterin eikä jättänyt kandiin. Uskaltaisin sanoa, että suurin osa on maistereita, vaikka kandi riittääkin pätevyydeksi. Moni opiskelee myös samalla luokanopen pätevyyden. Eli ei kannata suoraan olettaa, että vo on "vain" kandi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ylipäätään lasten hoitamiseen tarvitaan 6 vuotta kalliissa veronmaksajien kustantamassa yliopistossa. Älytöntä verorahojen haaskuuta!
Vaikka miten yrität selittää (juuri sinä feministiPirkko!) niin kyseessä on toimenpide jota ihmiset ovat tehneet 100 000 vuotta ilman koulutusta eli lasten vahtiminen, leikittäminen ja kaitseminen kun muu lauma on hankkimassa elantoa.
Naurettavaa. Ammatillinen esim. Lähihoitaja saisi riittää vaatimuksiin. En halua kustantaa tätä farssia enään.
Lto, nykyinen vakaopekoulutus yliopistossa ei kestä kuutta vuotta ihan tiedoksi vaan:D se kestää sen kolmisen vuotta
Kun hakee ja pääsee opiskelemaan varhaiskasvatusta yliopistoon, suurimmassa osassa yliopistoja taitaa saada oikeuden viisi vuotiseen koulutukseen, kandi + maisteri. Meidän ryhmässä kaikki suoritti maisterin eikä jättänyt kandiin. Uskaltaisin sanoa, että suurin osa on maistereita, vaikka kandi riittääkin pätevyydeksi. Moni opiskelee myös samalla luokanopen pätevyyden. Eli ei kannata suoraan olettaa, että vo on "vain" kandi.
En tarkoittanutkaan, eikä se, että opiskeleen "vain" kandin ole mielestäni millään lailla väheksyttävää, se riittää mielestäni oikein hyvin ja uskon, että nämä kandit tekevät todella hyvää työtä ammatissaan. Esimerkiksi helsingin yliopistossa tietääkseni opinto-oikeuden saa vain siihen kandiin, maisteriin haetaan erikseen. Siksi naurahdin tuolle, kun edellinen kommentoija valitti, että Suomessa kustannetaan kuuden vuoden koulutus, kun todellisuudessa moni kouluttautuu siihen kolme vuotta ja se riittää.:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, mutta kommentoin oman kokemukseni pohjalta. Muutama vuosikymmen sitten oli eräs päiväkoti, joka toimi oppilaitoksen yhteydessä ja siellä oli vain lastenhoitajan koulutuksen saaneita työntekijöitä. Saattoi olla joku perhepäivähoitajakin. Lapsia oli toistakymmentä 1v - 6 vuoteen ja oma lapseni oli muiden mukana. Vanhemmat olivat erittäin tyytyväisiä kaikin puolin ja niin olin itsekin.
Päiväkoti oli myös opiskelijoiden harjoittelupaikka. Ilmapiiri kodikas, lämmin ja kannustava. Vanhimmat 6 - vuotiaat saivat hyvän esiopetuksen. Mukavat muistot jäi.
En usko, että laadukas varhaiskasvatus on kiinni siitä, että työtekijöiden pitää olla lastentarhanopettajia.
No enpä usko lastenhoitajien antaneen sitä esiopetusta kuitenkaan.
Kyllä vaan antoivat ja pitkällä kokemuksella. Ei mitään moittimista. Työ opettaa ja on opettanut ihmisiä kautta aikojen. Miten muuten luulet, että myös pelkän yo-tutkinnon suorittanut opettaa alaluokkia tai joku muu, jolla ei ole ainakaan mitään koulutusta opetustehtäviin? On olemassa ohjeet ja oppikirjat ym...Heitä epäpäteviä on nykyäänkin joka puolella "tuuramassa" opettajien sijaisuuksia. Minunkin tuttu perushoitaja oli pari vuotta eräässä kunnassa opettamassa peruskoulussa.
En tiedä millä vuosikymmenellä tämä on tapahtunut, mutta eihän tällainen ole lain puitteissa ollut aikoihin mahdollista (jos koskaan?) Paikassa, jossa ei ole töissä, kun lastenhoitajia, ei saa järjestää esiopetusta. Meidän lähipäiväkodissa oli syksyllä tilanne, että eskariin palkattu esiopettaja oli mennytkin muihin töihin eikä heti saatu toista tilalle. Esiopetusta ei tämän vuoksi voitu heti järjestää tässä paikassa. Eli tuo väitteesi, että lastenhoitajat antoivat esiopetusta pitkällä kokemuksella on täyttä potaskaa. Siellä täytyi olla lastentarhanopettaja antamassa sitä tai sitten läheiseltä koululta luokanopettaja kävi antamassa esiopetuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä suurempaa yhteiskunnan rahojen hukkaan heittämistä kouluttautua maisteriksi tuohon perus-lastentarhanopettajan hommaan.
Vastaan eskariopena tuohon kommenttiin, että hoitajat ovat läsnä lapsille ja opet istuu toimistossa suunnittelemassa.
Itse opena pyyhin eskareiden pyllyjä (samalla opastaen ja kannustaen omatoimisuuteen), luen lepohuoneessa päiväsatuja, pidän lapsia joka päivä sylissä tai kainalossa, olen leikeissä mulana ja autan lapsia liittymään leikkiin, pelaan lautapelejä ja ulkoilen päivittäin tyovuorosta riippuen 1-2h lasten kanssa, jaan aamu-ja välipalaa ja opastan lapsia lounaan annostelussa. Laitan laastareita ja putsaan haavoja.
Tämän päälle kirjaan esiopetussuunnitelmat jokaisesta lapsesta, suunnittelen ja toteutan eskaritehtävähetket, ohjaan jumppaa, muskaria, kädentaitoja ja tunnetaitoryhmää. Pidän päivittäin suunnitellun päivähetken jossa harjoitellaan toiminnallisten tehtävien kautta matemaattisia ja kielellisiä taitoja. Suunnittelen ja toteutan retkiä ympäri kaupunkia ja luontoa n. kerran kuussa. Kirjoitan kuukausitiedotteet ja vastaan yhteydenpidosta vanhempiin ja yhteistyötahoihin.
Se mitä hoitajat työnkuvansa puolesta tekevät ja minä opettajana en on vaatehuolto (kuravaatteiden kuivatus, lakanoiden vaihto), ruoan haku keittiöltä ja kattaminen, pöytien pyyhkiminen ruokailun jälkeen sekä hoitajien palavereihin osallistuminen 1x kuussa. Ja jos joku tiimistä on poissa osaan tehdä ja teen noita kaikkia.
Lisäksi hoitajat vastaavat lapsiryhmästä ilman minua sen 5h viikossa kun olen suunnittelemassa toimintaa.
Palaverit joihin osallistun ovat 1x kuukaudessa opettajien palaveri, 1x kk koko talon palaveri, 2 x vuodessa esi- ja alkuopetuksen yhteistyöpalaveri. Ja tähän päälle yksittäisten lasten tarpeiden mukaan palaverit lastensuojelun, psykologin, neuvolan tai perhetyön kanssa (vanhemmat aina mukana), joihin tuon varhaiskasvatuksen havaintoja ja näkemystä lapsen arjesta tai kehityksestä. Ja leikkisin paljon mielummin hippaa ulkona lasten kanssa kuin istuisin lastensuojelun palaverissa jossa jokainen sanani kirjataan ylös.
Suunnitteluaikaa opettajilla on 5h/vko, joka harvoin toteutuu kokonaisuudessaan. Se on lapsiryhmän ulkopuolista aikaa, mutta yleensä toteutuu samassa ryhmätilassa tietokoneella lasten leikkiessä hoitajien valvonnassa. Meillä ei edes ole mitään erillistä toimistoa tai suunnittelutilaa opettajille. Suunnitteluaika jää pitämättä aina kun joku tiimistä on sairaana (sijaisia ei saada), kun joku tiimistä on tullut aikaiseen aamuvuoroon (eli lähtee kotiin noin klo 13) tai jos hoitajilla on palaveri tai joku oma meno kesken päivää. Tuolla suunnitteluajalla minun tulee siis suunnitella viidelle päivälle viikossa ohjattua, pedagogisesti perusteltua toimintaa, joka lähtee lasten tarpeista ja kehitystasosta. Esim. muskariin en valitse vain kivoja yhteislauluja, vaan suunnittelen sen rakenteen niin että lapset opettelevat esim. perusrytmiä, yhdessä soittamista rytmisoittimilla, vuorottelua (A ja B osa lauluissa), itsensä ilmaisemista esim. tanssin kautta, esiintymistaitoja, musiikin taukoja ja tempoa ja eri soittimien tunnistamista niin näkö- kuin kuuloaistin avulla.
Olen koilutukseltani kasvatustieteen kandidaatti, työkokemusta 8 vuotta ja kuukausipalkka esiopetuslisineen 2460€ brutto. Ryhmässäni on 3 kasvattajaa, 24 lasta, joilla 5 on tehostetun tai erityisen tuen paperit, muutamia selkeästi tuen tarpeessa mutta paperit vielä puuttuu.
Hoitajien lähtöpalkka meidän kaupungissa noin 2100 ja työnkuvan eron näette ylempää. Välillä haaveilen välivuodesta hoitajana kun ei olisi kaikkea suunnittelua ja opetusvastuuta ja yhteydenpitovastuuta.