Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sairaanhoitajien vuorotyössä ei ole sama rytmi kuin tehtaissa?

Vierailija
27.12.2019 |

Tehdastyössä rytmi oli esim 4 aamuvuoroa, 4 iltavuoroa, 4 yövuoroa, 6 vapaapäivää.

Opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen hämmästynyt, kun ne vuorot voivat alalla olla sikin sokin mitä vaan. Elämää ei pysty yhtään suunnittelemaan ja vapaapäiviä voi olla esim yksi hassu jossain välissä.

Miksi rytmi ei voisi olla tuollainen selkeä? Helpottaisi työssä jaksamista. Ja pitkä yhtenäinen vapaa noin 2x kuussa olisi hyvä motivaattori, silloin voisi lähteä reissuun tai mökille.

Kommentit (449)

Vierailija
181/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksiköt ovat niin pieniä, että ei riitä henkilökunta kiertäviin listoihin. Sairaalaosastoilla mennään täysin minimimiehityksellä - tehtaissa ei. Eli jos meillä yksikin päivänkin pois, on palkattava sijainen, koska muuten on "laittoman pieni miehitys".

Tehy on tehnyt päätökset, että lista ei saa olla kuin 3 viikkoa, jolloin ei ole mahdollisuutta tehdä ap:n ehdottamia listoja, koska tunnit ei tuossa 3 viikossa tasoitu. Hoitotyössä vapaita on paljon vähemmän kuin tehtaassa, koska yötyövapaat maksetaan palkkana, se tulee edullisemmaksi kuin työntekijöiden lisääminen.

Tämän lisäksi hoitajilla on omia toiveita, moni on yksinhuoltaja, moni haluaa harrastaa viikottain jotain, ja näitä toiveitakin kuunnellaan.

Keskustellaanko Mara-TES:n lisistä? Tarkoitatko, että tehtaassa yötyöstä ei makseta lisäpalkkaa vaan saadaan vapaata? Jospa tarkistaisit jonkun teollisuus-TES:n.  Sunnuntailisä on hyvä, mutta yölisä ... niin, paljonko se onkaan tehtaassa tai kaivoksessa?

Tehykö tämän höperön systeemin arkkitehti on? No itsepä hoitsut ovat sinne edustajansa valinneet. Teollisuudessa tulee vakituiselle henkilökunnalle jopa vuoden lista etukäteen. Eikä ole vaikea päätellä ensi vuoden listasta (joka on ollut seinällä jo pitkään), saako vapaata vuoden 2021 uutenavuotena, tai vaikka vappuna.

Hyvä asia sekin, että kuunnellaan työvuorotoiveita. Mutta miten työvuorolistan laatija ratkaisee ongelman silloin, kun samalle päivälle vaaditaan vapaa pitkäaikaisen harrastuksen (esimerkiksi kilpaurheilu), oman 50-vuotissyntymäpäivän, äidin hautajaisten ja lapsen lääkärikäynnin vuoksi ja muilla on joko lomaa tai lakisääteiset vapaat?

Vierailija
182/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska hoitsut itse johtaa ja suunnittelee työnsä. Tehtaissa työ suunnitellaan ja johdetaan asiaan koulutusta saaneiden työnjohtajien toimesta.

Muita eroja on mm. se että tehtaissa ei ole aikaa istuttaa koko porukkaa palavereissa tuntitolkulla keskustelemassa keskenään monta kertaa päivässä vaan työssä tehdään työtä. 

Mutta ovathan ne johtotehtävissä olevat hoitajat ovat saaneeet koulutuksen nimenomaan johtamiseen ja suunnittelemiseen. Ei sairaalaan voi ottaa täysin ulkopuolista henkilöä, joka ei tunne työn sisältöä. 

Kyllähän sairaanhoitopiirit maksoivat takavuosina kaiken maailman konsulteille ja osaajille suolaiset rahat, mutta vähän jäi käteen noista "koulutuksista". Paljon mappeja ja hoitajien oli pakko osallistua noihin täysin turhiin koulutuksiin ja ryhmätöihin  (tämä oma ja monen kollegan mielipide nyt jälkikäteen).

Niin, ainoastaan hoitoalalla vaaditaan että johtajankin on oltava koulutuksen saanut hoitsu tai lääkäri ja se on tuhlausta. Tosiasiassa johtajan olisi oltava lahjakas siinä johtamisessa ja hoitsut voi keskittyä hoitamistyöhön. Näin se muualla toimii. Ei tehtaassakaan työtä johda kokenein sorvaaja eikä kuljetusfirman ajojärjestelijällä ole välttämättä edes ajokorttia.

Konsultit taas on turhankin usein yksi turhimmista ammattiryhmistä joten turha niitä on käyttää esimerkkinä yhtään missään. Osa toki on asiantuntijoita paikallaan mutta ne loput vie koko alan maineen. 

Nyt en tiedä minkä tason johtajista puhut, sairaanhoitopiirin johdosta, ylihoitajista? Mutta mikäli lähiesimiestyöstä on puhe niin fakta on se et sinä ilman hoitajataustaa pärjää akuuttipuolen osastonhoitajana. Homma on niin spesifiä, vaikka et kentällä olekaan. On tiedettävä juuri sen osaston kiemurat ja huolella.

Edelleenkin: moni näistä hyvien neuvojen jakelijoista ilmeisesti luulee että kukaan muu ei ajattele työn kehittämistä kaikilta mahdollisilta kanteilta. Jopa ihmiset jotka tekevät kyseistä työtä voivat ajatella (sarkasmi). Osa toki ajattelee terävämmin kuin toiset, mutta sekään ei auta jos resurssia ei ole eikä olemassaolevilla voi loputtomiin pelata.

Konsulteista lähes samaa mieltä.

Työn kehittäminen on just sitä johtajan ammattitaitoa jota itse hoitsuilla ei välttämättä ole koska ammattitaito on hoitotyössä. Toki on niitäkin hoitsuja joista tulisi hyviä johtajia.

Pelkkä ajattelu ei aina riitä vaan pitää olla myös keinot ratkaista ongelma. Hoitajan näkökulmasta ratkaisut tuppaa olemaan sitä pientä hienosäätöä samaan vanhaan kun oikeasti tarvittaisiin jotain isompaa muutosta prosessiin.

Eikä tuo ylläoleva tarkoita että hoitsujen pitää olla 100% sätkynukkeja johtajansa johdettavissa ilman mitään vastuuta mutta jollain järkevällä tavalla nuo hommat tulisi uudelleenjakaa jotta homma sujuisi nykyistä paremmin, potilaat saisi tarpeellista ja hyvää hoitoa ja hoitsut jaksaisi työssään. En usko että se parisataa lisää palkkaa korjaa yhtään mitään. 

Älä käytä pejoratiivista ilmaisua hoitsu. Kiitos.

En vieläkään saanut tolkkua puhutaanko nyt johtajista vaiko lähiesimiehistä mutta voin vakuuttaa sinulle että sairaaloiden osastonjohtajat isoimmista johtajista puhumattakaan on taatusti käynyt vähintään hallinnon ja esimiestyön opintoja. Toisekseen hoitoalan ongelmat eivät pääosin johdu osastonhoitajista, vaikka joku yksittäinen mulkvisti voi pilata tunnelmaa. Ei yksittäisillä pikkupomoilla ole valtaa saatika resursseja poiketa esim. osaston aikataulutuksesta. Esim. sairaalasiirrot riippuvat muiden sairaaloiden aikatauluista. Lääkärit töissä virka-aikaan. Jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopisi tuo tehdasrytmi, mutta ei kyllä sovi nykyinenkään systeemi. Aamuvuorot alkaa liian aikaisin, unet jää pahasti kesken. Iltavuorossa taas menee koko hemmetin päivä ja pahimmillaan on vasta kymmeneltä illalla kotona. Yövuoro on mulle kamalinta myrkkyä.  Totesin, että enää en tuota jaksa ja niinpä vaihdan ammattia. En halua myöskään pilata enää yhtäkään joulua tai muuta juhlapyhää työskentelemällä kiukkuisten tätien kanssa ja toipua päivästä nukkumalla loppuilta sohvalla, kun muut viettävät juhlaa yhdessä.

Vierailija
184/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitotyössä toiminnot painottuu aamuun eli esim osastolla potilaiden pesut, haavahoidot ja kotiutuksen järjestäminen. Lisäksi lääkärinkierto ja lääkärin avustaminen toimenpiteissä.

Iltaisin on vähemmän toimintoja ja selvästi vähemmän henkilökuntaa. Yöllä taas henkilökuntaa on vain 1-2 eli sen verran, että ehtii kiertää kaikki potilaat parin tunnin välein ja käyttää wc:ssa ja kuvittaa, vastata potilas kelloihin hoitaa lääkehuoltoa yön osalta.

Miksi hoitotyö on noin aamupainotteista? Voisihan tekemistä ja henkilökuntaa tasata iltapäiväänkin, kaikki tehdään kiireellä aamussa, hoitovirheitäkin sattuu helpommin.

Siksi koska potilaat on aamuisin likaisia, kun yö on maattu sängyssä, vaipat voineet faskata ym. Lääkärit haluaa nähdä haavat aamuisin. Potilaiden pitää olla siistejä lounaalle klo 11 mennessä, koska alkaa kotiutukset ja vierailuajat. Iltäiäivällä taas on henkilökuntaa vähemmän. Ei silloin voi yhden potilaan kanssa lähteä suihkuun.

Hoitotyön kulttuuria ei voi ymmärtää ennen kuin itse tekee sitä työtä.

Ja hoitotyön kulttuuria voi muuttaa. Lääkärin kierron ja kotiutuksen ajankohtaa voi muuttaa, iltaisinkin voi suihkuttaa vaikka kaikk ketkä ei ole vaipoissa. Vaihtoehtoja on, jos on tahtoa. 

Miten muutat lääkärinkiertoajat ja kotiutukset, kun kotiutettavat potilaat on suurilta osin kotisairaanhoidon asiakkaita ja sinne pitää raportoida kotiutukset ja jatkohoito-ohjeet aamupäivän aikana. Lääkärin pitää ehtiä kierron jälkeen sanella epikriisit, tehdä reseptit ja iltapäivisin on kaikenmoista punktiota, kortisonipiikkiä ym lääkärin tehtävää.

Suihkuun ei voi lähteä potilaan kanssa, kun ei ole henkilökuntaa vastata sillä aikaa souviin potilas kelloihin tai jos uusi potilas tulee.

Asia ratkaistaisiin lisäämällä henkilökuntaa, mutta meidänkin osastolla on kuulemma liikaa hoitajia, niinpä.

Ei suinkaan kaikki potilaat ole vanhuksia. Erikoissairaanhoidossa hoidetaan myös aikuisia ja lapsia, jotka kotiutuvat ilman kotisairaanhoitoa. Silti esim. lastenosastolla, kirurgisilla osastoilla (esim. ortopedia) on sama aamupainotteisuus. Mutta kaikki täytyy tasapäistää.

Olen vuoden sisällä ollut kaksi kertaa ortopdisella osatolla (molemmilla kerroilla tekonivelleikkaus). On pelkästään järkevää, että osastolla olevien potilaiden hoidot, kuntoutukset, tarvittavat toimenpiteet ja kotiutukset  hoidetaan aamupäivän aikana. Iltapäivällä kun alkaa ensimmäiset aamulla leikatut potilaat tulla herämöstä osastolle ja tämä jatkuu iltaan, kunnes iltapäivällä viimeisenä leikattukin on osastolla. Nämä potilaat ovat usein äärettömän kivuliaita ja tarvitsevat apua kaikessa. Ilman hoitajaa ei voi mennä leikkauspäivänä edes vessaan, koska puudutus jaloista ei ole välttämättä vielä kunnolla lähtenyt. Osa tarvitsee alusastian, koska Evankaan (se korkea rollaattori) avulla ei pysty kävelemään vessaan asti. Iltapäivällä alkaa myös vierastunti ja on mukavampaa olla sängyssä kuin suihkussa tai jossain tutkimuksissa tai toimenpiteissä, kun omaiset tulevat käymään. 

Ei hyvää päivää tuon vierastunnin kanssa, eihän sen mukaan voi hoitajia hyppyyttää epäsäännölliseen työhön. Taas on näitä vanhan kansan hoitajia, jotka vaihtavat käpristyneelle mummolle aina päiväksi jonkun collegeasun, jos omaiset sattuisivat käymään eikä mummo olekaan päivävaatteissa. Miksi on niin tärkeää se, miltä hoito näyttää omaisten silmin? Tohotetaan kaikki hoidot hätäisesti, että potilas on sitten omaisille nätisti näytillä? Ei mitään järkeä.

Ei läheskään kaikki potilaat sairaaloissa ole mitään mummoja. Ihan työssäkäyviä ihmisiä suurin osa tekonivelleikatuistakin nykyisin on. 

No nimenomaan, se työssäkäyvä ei kaipaa niitä omaisia käymään. Tai osaa laittaa whatsappia että tulkaa vasta viideltä, hoitaja lupasi viedä mut suihkuun kolmelta.

Tuosta vierastunnista tuli äsken mieleeni, että vielä 1980-luvulla oli ihan tavallista, että osastoilla vierastunti oli klo 17-19. Nykyisin se alkaa joissain paikoissa jo klo 14 ja joissain jopa klo 13. Jos vierastunti olisi vain illalla pari tuntia, onnistuisi tuo potilaiden hoitamisen ajoittaminen iltapäiviinkin paremmin. 

Vierailija
185/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KVTES jossa määritelty rajoitukset ja ihan työntekijöiden suojelemiseksi. Kaikki, jotka ovat tehneet hoitotyötä, tietävät, että ei kukaan jaksaisi tuolla tahdilla tehdä sitä ...12 vuoroa peräkkäin...huhuh

Jätti alottaja mainitsematta että tehtailla on 4 aamua, 1 vp, 4 iltaa, 1vp, 4yötä, 6vp.

Kvtesin alaisuudessa on sen sijaan usein ollut 12pv töitä, kun vapaa on esim tämän viikon ma ja heti perään seuraavan viikon su. Kun kalenteriviikossa oltava 1vp ja se voi olla mikä vaan. Jaksotyöhän on suurinta sontaa ikinä, ja vuodenvaihteessa sen soveltaminen laajenee.

Niin niin siis yksi vapaapäivä aina välissä.

En jotenkin osannut ajatella, että ne sairaanhoitajan vuorot on ihan hatusta napattu ja taas 3 viikon välein vaihtuu. Tai tiesin kai, mutta en osannut ennakoida, miten rankkaa se on.

Silti peräänkuulutan, että sairaanhoitajien työvuoroja pitäisi rytmittää jotenkin järkevämmin, jos halutaan pitää ihmiset alalla. Pidemmät yhtenäiset vapaat joka kuukausi.

Onnistuu, jos otetaan enemmän ihmisiä töihin ja nähdään vähän vaivaa vuorojen miettimisessä.

Täytyy tähän kommentoida, että listasuunnitteluun kyllä käytetään aikaa. Se on yksi v... mäisimmistä ja eniten työaikaa työtehtävistä. Yksi suunnitteluun vaikuttava tekijä on se, että listalla olevat työntekijät eivät ole "samanarvoisia" eli osalla on erityisosaamista, minkä saatavuus on varmistettava kaikissa vuoroissa. Lisäksi on todella paljon erinäisiä koulutuksia ym., jotka huomioitaessa työvuorot ovat taas "sekaisin". Koska nuppiluku vuoroissa on minimissä, niin vaihtoehdot ovat hyvin vähissä.

Mutta miksi listantekovastuu siirretään rivityöntekijöille? Se on veemäistä ja vaativaa hommaa ja se nimenomaan kuuluisi esimiehen työtehtäviin. Mielestäni se vuorojen suunnittelu pitäisi olla vain esimiehillä eikä työntekijöiden tarvitsisi itse suunnitella... Jotkut varmasti haluavat ja se antaa sen kuvan, että saa itse päättää vuoroistaan, mutta eihän ne aina mene niin, kuin toivoisi...

Autonominen eli yhteisöllinen työvuorosuunittelu lisää työtyytyväisyyttä. Lopullisen työvuorosuunittelu tekee aina esimies, koska esimies on siitä vastuussa

Minä olen kyllä vahvasti sitä mieltä, että listat tekee esimies oman päänsä mukaan (osaa katsoa edeltäviä listoja ja kunkin henkilön erityisosaamisen ym. osalta) ja jakaa listat vaikka 2 kk kerrallaan ja jokainen saa sitten keskenään vaihdella, jos tuntuu siltä. Minusta tuollainen autonominen työvuorosuunnittelu, että työntekijät saavat ikään kuin itse päättää työvuoronsa on turhaa hyysäämistä. Jos on jotain pakollisia menoja eli tarvitaan tiettyä vuoroa tai vapaata jonnekin, niin niistä voi sitten mennä esimiehen kanssa keskustelemaan kasvotusten.

Ja kuten olen itsekin huomannut lähes jokaisessa listassa, että ei ne toiveet menneetkään ihan niin, kuin itse suunnitteli, niin helpompi olisi, kun ei itse tarvitsisi suunnitella yhtään mitään...

Vierailija
186/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listojen teko menee vaikeaksi, jos jokainen saa esittää toiveita tai jopa vaatimuksia vapaista. Hyvä jos se jossain toimii, mut taitaa röyhkeimmät jyrätä kilteimmät.

Vierailija
187/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun minä valmistun sairaanhoitajaksi, niin pidän vapaani milloin haluan. Jos ei työnantajalle sovi, niin etsiköön jonkun muun siihen hommaan.

Ja et sitten myös välitä muista työntekijöistä. Minä minä minä. Veikkaan, että et tule olemaan kovinkaan suosittu työkaveri

Miesten hommissa tämäkin on ratkaistu siten että koko korttitalo ei ole yhden Tero Tehdasduunarin varassa, vaan tuotanto jatkuu vaikka joku joutuisi olemaan yllättäenkin pois. Siis lisäämättä juuri muiden taakkaa tai edellyttämättä vaivalloista korvaajien etsintää.

Voi luoja. Kuule kun niissä miesten (?) hommissa tehtävät voidaan pitkälti automatisoida. Osastolla lääkemääräyksen päivittyessä ei ole robottia joka vie uudet listat kansioon ja hakee poistuneen pillerin pois jaettujen joukosta tai potilaan pöydältä. Automatisaatio ei hoida (vaikka auttaakin) potilaan havainnointia ja siihen reagoimista lukuisin tavoin, valmistele infuusioita, anna pistoksia etsi ja laita lepositeitä luvan jälkeen, käytä vessassa ja siivoa sotkuja, vastaa hälytyksiin ja kysymyksiin, kirjaa, soittele sinne ja tänne. Jne, jne.

Ota kantaa jos tiedät alasta jotain.

Ainakaan korjaamotöissä ei kyllä mikään robotti tule korjaamaan :'D

Voisi kyllä pohtia voisiko hoitotyöstä automatisoida jotain asioita, vai onko kaikki todellakin hoidettava edelleen manuaalisesti kuin joskus kuin 1800-luvulla.

Korjaamoissa korjataan esineitä, ei eläviä ja tuntevia ihmisiä. Sairaalaan joutuminen aiheuttaa monelle potilaalle kivun lisäksi myös pelkoa ja ahdistusta. Pelkoa ja ahditusta aiheutuu omaisillekin. Vaikka nykyisin monissa sairaanhoitopiireissä onkin useiden eri sairauksien nk hoitopolut löydettävissä netistä, se ei riitä. Moni potilas ja omainen ei myöskään ole sellaisessa mielentilassa, että pystyisi ottamaan kovin paljoa informaatiota vastaan. Hoitaja joutuu siis toistamaan samoja asioita ja selittämään niitä uudelleen eri tavoin, jos potilas tai omainen ei ymmärrä ensimmäistä selitystä. Tätä ei oikein voi automatisoida. Moni tutkimus, tutkimustulos ja löydöskin on tavalliselle potilaalle ihan hepreaa Ei potilas tiedä, mistä on kyse ja miten se vaikuttaa hänen tervehtymisensä. Nämä on taas asioita, joita jonkun ihmisen pitää selittää potilaalle potilaan ymmärtämällä tavalla. Tätäkään ei oikein voi automatisoida. 

Sairaaloissa on todella paljon erilaista automatiikkaa. On paljon asioita, joita ihmisen ei tarvitse enää tehdä. Uusia juttuja kehitetään koko ajan eri puolilla maailmaa. Kivuissaan ja peloissaan oleva potilas tarvitsee kuitenkin ihmistä eikä konetta. 

Minä, sairas ja tunteva ihminen siellä osaston vuoteessa en ole koskaan vaatinut aamuvuoroon samaa hoitajaa , joka lähti iltavuorosta pikkuisen myöhässä akuutin hätätilanteen vuoksi. En ole edes kivuissani ja peloissani vaatinut, että hoitaja ei saa pitää yövuorojen jälkeen useampaa vapaapäivää.

Kyllä ne ovat ihan teidän omat kolleganne, jotka tämän on ovat keksineet. Joku aiemmin kirjoitti, että 3 viikon lista on Tehy:n vaatimuksesta.

Olisi kiva nähdä, millaisen työvuorolistan sairaalaan tekisi vaikkapa paperitehtaan tai kaivoksen huolto-osaston työvuorojen tekijä.  Otetaan työntekijöiden erikoisosaamiset X, Y ja Z huomioon, viimeksimainitun on oltava ehdottomasti aamuvuorossa ja muita kaikissa vuoroissa. Huomioidaan myös ne toiveet, jotka ovat jokseenkin ehdottomia ja tehdään lista. Tehdään niitä 3 viikon jaksoja peräkkäin ainakin juhannukseen saakka, ja sitten jatketaan lomalistojen parissa.

Vierailija
188/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtaalla yövuorolisä n. 3,5 € tunnilta.

Vierailija
189/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetetllyt samaa. Meillä on vuodeksi työvuorolista mistä tietää omat vapaansa

mies51v

Sairaalassa tarvitaan eri määrä ihmisiä esim aamu-, ilta- ja yövuoroihin. Viikonloppuina myös erilainen tarve henkilökunnalle.

Kas kun kukaan ei ole vielä laatinut tietokoneohjelmaa työvuorolistojen suunnitteluun. Ei luulisi olevan vaikea tehdä 3 viikon jaksoja peräkkäin siten, että olisi etukäteen järkevät vuorot. Ohjelmassa olisi huomioitu tarvittavat erikoisosaamiset ja erilainen henkilöstötarve eri vuoroissa. Sitten vaan laitetaan Pirkko vuoroon 1, Pertti vuoroon 2, Iina vuoroon 3 jne. Ja vaihtakoon vuoroja keskenään tarpeen mukaan. Jos on erikseen yököt tai muuten tavanomaisesta poikkeavia järjestelyjä, käytetään vaihtoehtoista listaa tai tehdään hienosäätö erikseen.

Vierailija
190/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun minä valmistun sairaanhoitajaksi, niin pidän vapaani milloin haluan. Jos ei työnantajalle sovi, niin etsiköön jonkun muun siihen hommaan.

Ja et sitten myös välitä muista työntekijöistä. Minä minä minä. Veikkaan, että et tule olemaan kovinkaan suosittu työkaveri

Miesten hommissa tämäkin on ratkaistu siten että koko korttitalo ei ole yhden Tero Tehdasduunarin varassa, vaan tuotanto jatkuu vaikka joku joutuisi olemaan yllättäenkin pois. Siis lisäämättä juuri muiden taakkaa tai edellyttämättä vaivalloista korvaajien etsintää.

Voi luoja. Kuule kun niissä miesten (?) hommissa tehtävät voidaan pitkälti automatisoida. Osastolla lääkemääräyksen päivittyessä ei ole robottia joka vie uudet listat kansioon ja hakee poistuneen pillerin pois jaettujen joukosta tai potilaan pöydältä. Automatisaatio ei hoida (vaikka auttaakin) potilaan havainnointia ja siihen reagoimista lukuisin tavoin, valmistele infuusioita, anna pistoksia etsi ja laita lepositeitä luvan jälkeen, käytä vessassa ja siivoa sotkuja, vastaa hälytyksiin ja kysymyksiin, kirjaa, soittele sinne ja tänne. Jne, jne.

Voisi kyllä pohtia voisiko hoitotyöstä automatisoida jotain asioita, vai onko kaikki todellakin hoidettava edelleen manuaalisesti kuin joskus kuin 1800-luvulla.

Korjaamoissa korjataan esineitä, ei eläviä ja tuntevia ihmisiä. Sairaalaan joutuminen aiheuttaa monelle potilaalle kivun lisäksi myös pelkoa ja ahdistusta. Pelkoa ja ahditusta aiheutuu omaisillekin. Vaikka nykyisin monissa sairaanhoitopiireissä onkin useiden eri sairauksien nk hoitopolut löydettävissä netistä, se ei riitä. Moni potilas ja omainen ei myöskään ole sellaisessa mielentilassa, että pystyisi ottamaan kovin paljoa informaatiota vastaan. Hoitaja joutuu siis toistamaan samoja asioita ja selittämään niitä uudelleen eri tavoin, jos potilas tai omainen ei ymmärrä ensimmäistä selitystä. Tätä ei oikein voi automatisoida. Moni tutkimus, tutkimustulos ja löydöskin on tavalliselle potilaalle ihan hepreaa Ei potilas tiedä, mistä on kyse ja miten se vaikuttaa hänen tervehtymisensä. Nämä on taas asioita, joita jonkun ihmisen pitää selittää potilaalle potilaan ymmärtämällä tavalla. Tätäkään ei oikein voi automatisoida. 

Sairaaloissa on todella paljon erilaista automatiikkaa. On paljon asioita, joita ihmisen ei tarvitse enää tehdä. Uusia juttuja kehitetään koko ajan eri puolilla maailmaa. Kivuissaan ja peloissaan oleva potilas tarvitsee kuitenkin ihmistä eikä konetta. 

Minä, sairas ja tunteva ihminen siellä osaston vuoteessa en ole koskaan vaatinut aamuvuoroon samaa hoitajaa , joka lähti iltavuorosta pikkuisen myöhässä akuutin hätätilanteen vuoksi. En ole edes kivuissani ja peloissani vaatinut, että hoitaja ei saa pitää yövuorojen jälkeen useampaa vapaapäivää.

Kyllä ne ovat ihan teidän omat kolleganne, jotka tämän on ovat keksineet. Joku aiemmin kirjoitti, että 3 viikon lista on Tehy:n vaatimuksesta.

Olisi kiva nähdä, millaisen työvuorolistan sairaalaan tekisi vaikkapa paperitehtaan tai kaivoksen huolto-osaston työvuorojen tekijä.  Otetaan työntekijöiden erikoisosaamiset X, Y ja Z huomioon, viimeksimainitun on oltava ehdottomasti aamuvuorossa ja muita kaikissa vuoroissa. Huomioidaan myös ne toiveet, jotka ovat jokseenkin ehdottomia ja tehdään lista. Tehdään niitä 3 viikon jaksoja peräkkäin ainakin juhannukseen saakka, ja sitten jatketaan lomalistojen parissa.

Enhän mä missään sanonutkaan, että potilaan mielestä pitäisi olla sama hoitaja. Otin kantaa vain siihen, miten hoitotyötä vpoitaisiin automatisoida niin, ettei ihmisiä työntekijöinä tarvittaisi niin paljon. Ja minäkin olen ollut sairaalassa vain potilaana, mutta ymmärrän ihan hyvin ongelman, mitä tulee toimenpiteiden keskittymiseen virka-aikaan.

Vierailija
191/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisi samanlaisen työvuoromustan kuin nykyiset tekijät tekevät. Samat on ehdot ja rajoitukset ja toiveet ja osaamiset-ei se miksikään muuttuisi- vai Ajattelitko että tehtaan peran ei tarvitsisi tekijöitä X,y, z jne noudattaa. Täällä puhuu semmoidet jotka eivät ymmärrä työvuorojen tekemisestä mitään.

Samanlaiset listat kuin tehtaassa onnistuu, kun työ on samanlaista- liukuhihnatyötä. Haluatko olla potilas

Vierailija
192/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetetllyt samaa. Meillä on vuodeksi työvuorolista mistä tietää omat vapaansa

mies51v

Sairaalassa tarvitaan eri määrä ihmisiä esim aamu-, ilta- ja yövuoroihin. Viikonloppuina myös erilainen tarve henkilökunnalle.

Kas kun kukaan ei ole vielä laatinut tietokoneohjelmaa työvuorolistojen suunnitteluun. Ei luulisi olevan vaikea tehdä 3 viikon jaksoja peräkkäin siten, että olisi etukäteen järkevät vuorot. Ohjelmassa olisi huomioitu tarvittavat erikoisosaamiset ja erilainen henkilöstötarve eri vuoroissa. Sitten vaan laitetaan Pirkko vuoroon 1, Pertti vuoroon 2, Iina vuoroon 3 jne. Ja vaihtakoon vuoroja keskenään tarpeen mukaan. Jos on erikseen yököt tai muuten tavanomaisesta poikkeavia järjestelyjä, käytetään vaihtoehtoista listaa tai tehdään hienosäätö erikseen.

Vähän tuon kaltainen on ainakin meille tulossa ensivuoden puolella... Tosin se on edelleen sitä, että jokainen joutuu laittamaan ne toiveensa itse sinne ohjelmaan...

Vierailija
193/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsempit valitsemallesi tielle 👍

Vierailija
194/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki tehtaat tee liukuhihnatyötä eikä työt suju vajaalla miehityksellä. Jokaiseen hommaan pitää olla osaaja paikalla. Meillä vaan osa tekee kolmivuoroo, loput päivävuoroo.

Vierailija
195/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mies51v

Kyllä sellainen ohjelma on. Ongelma on se, että työntekijöitä on vähän ja ongelmallisia on loma-ajat ja arkipyhät. Sijaisia ei ole. Listoja ei voi tehdä hyvissä ajoin, kun ihmisiä ei ole tekeen töitä. Ei voida julkaista seuraavaa kolmen viikon listaa, jos lista on puutteellinen eli ei ole henkilökuntaa tarpeeksi vuoroihin. Melkoista pähkäilyä ja miettimistä ja niitä sijaisia soitellaan epätoivoisesti eläkkeellä olevista hoitajista ja eka vuoden opiskelijoista.

Vierailija
196/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te tehdastyössä pärjäätte listoinenne?

Meillä hoitotyössä listat tehdään kolmeksi viikoksi, pääosin itse. Näin ollen voi esim. ystävän häät laittaa itselleen vapaapäiväksi. Mites tehdastyössä, jos sattuu iltavuoroviikko ja olis pakko päästä esim kaverin häihin?

Vierailija
197/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kadehditaan toisten työaikoja... kuulostaa ihan vitun raskaalta työyhteisöltä.

Jep, näin meillä kotihoidossa. Lasketaan tarkoin montako sunnuntaita/pyhää tai vkl kukin tekee ettei vaan joku saa enempi pyhäkorvauksia. Sairasta touhua.

Tietenkin oikein johdetuissa paikoissa tasataan mahdollisuus pyhälisiin oikeudenmukaisesti jokaiselle muutaman peräkkäisen listan aikajänteellä. Eihän se niin voi mennä, että joku haalii jatkuvasti kaikki sunnuntait ja arkipyhät listoista. Ei tietenkään jokaista tuntia voi kytätä mutta ymmärtänet periaatteen.

Ymmärrämme periaatteen, ja alkujaan olikin kyse järkevistä työvuorolistoista eikä lisien tasapuolisuudesta. Teollisuudessa on myös eri määrä henkilökuntaa eri vuoroissa, eikä kaikkia tehtaita ajeta alas juhlapyhiksi. Kuitenkaan siellä ei koeta työvuolistoja niin rasittaviksi kuin hoito- ja ravintola-aloilla, jonka ongelma on myös epäsäännölliset työvuorot.

Mikä siinäkin on vaikeaa, jos joku työntekijä haluaa tehdä vain viikonloppuja esimerkiksi opintojen vuoksi, ja joku toinen ei halua, koska lapsen harrastuksen vuoksi tulee paljon viikonloppumenoja? Onko se jotenkin muilta työntekijöiltä pois, jos he itse saavat kuitenkin "tasapuolisesti " lisät?

Ravintoloissa varsinkin öiseen aikaan ei aina voi ennakoida asiakasmäärää, mutta luulisi ainakin hoitolaitoksissa olevan jokseenkin vakiomäärä asukkaita. EI pitäisi olla vaikeaa tehdä niitä 3 viikon listoja vaikka 20 peräkkäin etukäteen siten, että olisi riittävästi vapaapäiviä.

Vierailija
198/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissakin tehtaissa on 2 aamua, 2 iltaa, 2 yötä ja 4 vapaata. Se on parempi kuin tuo ap:n maintsema neljän päivän rytmi.

Vierailija
199/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellä on varaa reissata kerran kaksi kuussa?

Työttömällä LÄHIvanhemmalla.

Vierailija
200/449 |
27.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te tehdastyössä pärjäätte listoinenne?

Meillä hoitotyössä listat tehdään kolmeksi viikoksi, pääosin itse. Näin ollen voi esim. ystävän häät laittaa itselleen vapaapäiväksi. Mites tehdastyössä, jos sattuu iltavuoroviikko ja olis pakko päästä esim kaverin häihin?

Et ole jaksanut lukea kaikkia viestejä, joten toistan aiemmin kirjoittamani vaihtoehdot:

1. vaihdetaan vuoroa toisessa vuorossa olevan kaverin kanssa

2. käytetään loma- tai muuta palkallista vapaata

3. otetaan palkaton vapaa.

Huomannet, että kyse on miesvaltaisesta alasta, koska saikuttamista ei ole mainittu.

Entä sitten, kun teille itse listoja laativille sattuu samalle päivälle paljon ystävien häitä, omia syntymäpäiviä, lasten juhlapäiviä ja muita pakollisia menoja? Miten ratkaisette sen, kuka joutuu luopumaan omasta vapaastaan?