Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Olen inhonnut rosollia lapsesta lähtien. Mutta ne ainekset erikseen on herkkua (paitsi silli).- Joten jokainen saa koota oman rosollinsa ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka nyt on aika helppo juttu veganisoida ilman mitään eksoottisia höpötyksiä. Lihat ja kalat ovat pääosin omana erillisinä ruokalajeinaan ja muut taas ovat käytännössä puhdasta kasvisruokaa. Riittää, että voin ja kerman korvaa kasviperäisillä rasvoilla, mikä ei ole kovinkaan vaikeaa.
Itse kyllä sanoisin vegaanivieraalle, että kananmunista en luovu enkä korvaa. Jos ei ole oikeaa muna-allergiaa tms. terveydellistä syytä, niin itse kasvatettujen omien lemmikkikanojen munat saavat kelvata eettiselle vegaanille, tai sitten saa olla syömättä. Muna on teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja helppo, sekä myös maukas ja ravintorikas. En haluaisi millään kuituliistereillä yms. sahajauhoilla yrittää korvata sitä laatikoiden rakenteen sitojana.
Puoleenväliin asti tekstisi oli ihan ok!
Ei vegaanille kannata luennoida siitä, että kananmuna nyt vaan on todella maukas ja ravintorikas yms....
Ilmoitat vain hänelle, että missä ruoissa tuota mainitsemaasi kananmunaa on käytetty niin hän tietää olla syömättä niitä.
t. vegaani
En luennoi vegaanille vaan tälle ketjulle. Juuri noinhan ilmaisin, että olkoon syömättä jos ei kelpaa. Jos syy veganismiin on eettisyyden sijaan ideologia tai uskonto, asia ja ongelma on puhtaasti hänen omansa. Eettisyys on asia ja arvo, jota kannatan ja mieluusti tuen, mutta hihhulismi ja ehdottomuus eivät sulkeudu suosiooni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT Kysy pojalta, onko suttura niin vegaani, ettei edes ota suikkiin.
Vegaani ei SYÖ lihaa (eikä MUNAA) mutta kai sitä voi muuten käyttää. Ja teilläkö vaimo "suikkiin" ottaessaan pureskelee ja syö/nielee koko munasi? Mutta eihän sitä sitten enää ole, joten vaimo saatoi ottaa "suikkiin" vain kerran ja sen jälkeen sinulla ei enää sukukalleukisa olekaan. Hurjaa touhua.
Huono vitsi tämä, mutta niin oli tuo sinunkin.
esimerkiksi nahkakenkien tai -takin käyttö on melko vulgaaria jos vegaani
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:n ongelman täysin. Ei meidän joulupöydässä ole vegaanista muuta kuin rosolli, keitetyt perunat ja luumut. Enkä todellakaan rupea tekemään koko 7 hengen porukalle pahalta maistuvia vegaanisia laatikoita yhden vegaanivieraan takia. No, todennäköisesti ratkaisisin asian siten, että lanttu- ja perunalaatikosta ottaisin osan massasta erikseen ennen ennen kerman, voin ja kananmunan lisäämistä. Näin saisin kaksi vegaanille sopivaa laatikkoa. Mutta kyllä minusta olisi silti kohteliasta, että vegaanivieras toisi mukanaan pari hänelle sopivaa ruokaa, jotta minun ei tarvitsisi itse tehdä kaikkea. Teen kuitenkin jo muutenkin joulupöytään yli 10 erilaista ruokaa. Kyllä siinä jokainen lisäruoka tuntuu jo tuntuvalta lisätyöltä.
Itse asiassa meillä on jouluvieraana kasvissyöjä, mutta hänestä ei ole mitään lisätyötä, koska maitotuotteet, kananmuna ja jopa kalat käyvät hänelle. (Joo, tiedän että monen mielestä kalaa syövä ei ole kasvissyöjä, mutta sitä nimitystä hän itse käyttää.) Vegaani olisi ihan eri asia.
Olen kahtena jouluna tehnyt kuvaamallasi tavalla eli pyrkinyt ottamaan huomioon kaikkien ruokailumieltymykset ja -tavat. Tänä jouluna en enää miniälle tee omia laatikoita ja kakkuja, koska hän ei ole edellisinä jouluina syönyt niitä vegaanitarjoomuksiani. Ihan turha tehdä omaa perunalaatikkoa sellaiselle, joka ei sitä perunalaatikkoa syö! Mutta osaa silti ihan jokaisen ruokalajin kohdalla varmistaa, että onhan tämä vegaanista. Kauramaidonkin jätti viime jouluna juomatta (kahvissaan), koska kuulemma olin hankkinut väärää merkkiä.
Koko vegaanihössötys on huomiohakuisten, mukamas ympäristöystävällisten ihmisten (yleensä naisten) vouhotusta. Itse emäntänä en alkais vääntämään yhtään vegaaniruokaa tällaiselle vieraalle. Ihan eri asia jos kyse olisi allergiasta. Ja kyllä laatikoihin kuuluu laittaa kananmunaa. Ottakoot vegaani mukaansa kauramaitoa ja soijapyöryköitä ja oussin porkkanoita..kyllä niistä hyvä joulu tulee! Herkutellaan me muut!
Itse olen erikoisruokavaliolla ja en todellakaan vaadi isovanhempiani tekemään jouluruokaa minulle. Tuon omat ruokani ja syön heillä sen verran mitä voin tarjottavista syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Ja vegaani syö kermaa? 😅
Esim kaurakermaa tai muuta kasvispohjaista kermaa kyllä.
Meillä miniä laittaa itse omat ruokansa aina, joulunakin. En osaa ja jaksa tehdä kuin muutamaa ruokaa. En ole koskaan kutsunut häntä, hän tulee kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaani ei SYÖ lihaa (eikä MUNAA) mutta kai sitä voi muuten käyttää. Ja teilläkö vaimo "suikkiin" ottaessaan pureskelee ja syö/nielee koko munasi? Mutta eihän sitä sitten enää ole, joten vaimo saatoi ottaa "suikkiin" vain kerran ja sen jälkeen sinulla ei enää sukukalleukisa olekaan. Hurjaa touhua.
Ei kai vegaani voi ottaa suikkiin, koska sinnehän ne miljoonat siittiöt joutuisivat. Eläinperäistähän ihmisen siemenneste on. Tuskin syö kalanmätiäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?
Hän tietenkin sopeutuu vallitsevaan kulttuuriin?
Hän toteuttaa omia tapojaan ihan vapaasti omassa taloudessaan, ja minä sopeudun silloin niihin.Eli lapsesi viettää sitten joulunsa muualla.
Miksi lapseni olisi ulkomaalainen? Käytkö ihan täysillä pytyillä?
Lapsen puoliso.
Otan osaa jos olet kasvattanut lapsestasi ma mu pat jan, mutta älä oleta että muutkin ovat epäonnistuneet siinä määrin vanhemmuudessaan.
En minä ole vaan appiukko. Joustamaton juntti sai meksikolaisen vävyn.
Hyi saatana.
Tekniikan tohtori, opiskellut Usassa. Siinä on juntilla kestämistä.
Ei kai tämä meksikolainen kuitenkaan odota saavansa suomalaisessa joulupöydässä meksikolaisia jouluruokia tai edes usalaisia? Kalkkuna voi toteutua, mutta muuten voi olla heikompaa.
Tietenkin hänellä on oikeus omiin perinteisiin. Sukujoulu on juuri sitä että se muokkaantuu kaikkien mukaan.
Meillä myös esim vaihtarit on aina saaneet ne omat toiveensa huomioitua.
Turhaan selität näille mistään vaihtareista. Näille ulkomaat = Irak. Maapallolla on vain kaksi maata; Suomi isämmaa ja Irak ulkomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai vegaani voi ottaa suikkiin, koska sinnehän ne miljoonat siittiöt joutuisivat. Eläinperäistähän ihmisen siemenneste on. Tuskin syö kalanmätiäkään.
En koskisi tikullakaan kehenkään joka käyttää sanaa suikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Ja vegaani syö kermaa? 😅
No se on jotain kasvisvalmistetta, muttei se mitään kermaa ole. Kermalla on ihan omat ominaisuutensa ruuanlaitossa, joita noilla kasvisvalmisteilla ei ole. Kermasta ja voista tulee jouluruokaan ihana, täyteläinen maku, kananmuna taas auttaa hyvän koostumuksen aikaansaamisessa. Ei ole samantekevää tyyliin "ei eroa huomaa", käyttääkö kermaa, voita ja kananmunia ruokiin ja leivonnaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä miniä laittaa itse omat ruokansa aina, joulunakin. En osaa ja jaksa tehdä kuin muutamaa ruokaa. En ole koskaan kutsunut häntä, hän tulee kutsumatta.
Et ole kutsunut miniää...? Etkö ole sisäistänyt, että hän on poikasi vaimo, mahdollisesti jopa lastenlastesi äiti?
Kutsutko sitten vain poikasi?
Mikä on elämäsi tarkoitus? Pitää yllä naurettavaa sukupolvien välistä kuilua omalta osaltasi.
Emme elä samalla planeetalla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole kutsunut miniää...? Etkö ole sisäistänyt, että hän on poikasi vaimo, mahdollisesti jopa lastenlastesi äiti?
Kutsutko sitten vain poikasi?
Mikä on elämäsi tarkoitus? Pitää yllä naurettavaa sukupolvien välistä kuilua omalta osaltasi.
Emme elä samalla planeetalla!
En minäkään ole kutsunut lapsia perheineen meille jouluksi ja silti he ilmoittelevat, koska tulevat ja mitä pitää olla tarjolla. Kesällä yritin selittää, että jos jokainen olisi joulun omassa kodissaan oman perheen kesken tai vaikka kavereitten, mutta ei kelpaa, lapsuudenkotiin pitää tulla ja yhdelle perheelle pitää olla riisipuuroa klo 15, toiselle kinkkua klo 16 ja kolmas haluaa joulupäivällisen klo 18. Nämä kun sopivat heidän aikatauluihinsa. Minulta ei ole kysynyt kukaan, että sopiiko. Niin, huonosti olen lapseni kasvattanut, kun opetin kunnioittamaan puolisoa, mutta en tajunnut opettaa, että ihan jokaisesta ei ole puolisoksi.
Isoäitini ei voi käyttää mitään, missä on maitoa. Edes laktoositonta.
Tein laatikot ja kinkkukastikkeet kauramaitoon/kermaan enkä lässyttänyt vauvapalstalla, että pitää tehdä kahteen kertaan ruuat. 🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on jotain kasvisvalmistetta, muttei se mitään kermaa ole. Kermalla on ihan omat ominaisuutensa ruuanlaitossa, joita noilla kasvisvalmisteilla ei ole. Kermasta ja voista tulee jouluruokaan ihana, täyteläinen maku, kananmuna taas auttaa hyvän koostumuksen aikaansaamisessa. Ei ole samantekevää tyyliin "ei eroa huomaa", käyttääkö kermaa, voita ja kananmunia ruokiin ja leivonnaisiin.
Korvike on korvike eikä muuksi muutu. Suomalaiset perinneruuat nyt vaan eivät ole vegaanisia.
Sekasyöjänä syön ihan mielelläni kasvisruokaa (vegaanistakin), mutta nuo lihankorvikkeet ovat aika hirveitä, vaikkapa seitan. Mieluummin sitten jotain alunperin kasvisruuaksi suunniteltua vaikkapa intialaista.
Yhden ihmisen päähänpinttymän vuoksi pitäisi joka ruoka analysoida ja säätää vegaaniseksi? Saattaa olla vegaanille helppo homma, mutta asiaan tottumattomalle siihen menee hirveästi aikaa ja vaivaa kun mitään rutiinia ei ole. Joulu kaikkine kiireinen ei ole se hetki kun asiaan perehdytään.
Ylipäätään on aivan todella itsekästä edes olettaa sitä. Kyse on halusta, hienostelusta ja omasta jääräpäisyydestä, ei allergiasta. Kukaan ei kuole jos laatikossa on tilkka kermaa. On naurettavaa ja turhamaista kitistä jos yhtenä päivänä vuodessa altistuu tällaiselle järkyttävälle pahuudelle. Ymmärrettävää jos liha ja kala ei pitkän tauon jälkeen enää maistu, mutta muuten vegaanisen ruoan vaatiminen kylässä ja etenkin jouluna on silkkaa vittuilua.
Tämä ei koskaan toimi toisin päin. Mitään poikkeuksia ei ikinä tehdä vegaanin toimesta. Ei järjesty tarjolle normaalia maitoa, voita jne. jos on vieraita. Ei kukaan kuole vegaaniruokaan, mutta kaikki eivät pidä kahvissa kauramaidosta. Vegaani ei kuole jos joskus tilkan maitoa juo, hän ei vain pidä siitä. Ihan sama asia, mutta järkyttävä ja ylitsepääsemätön ongelma vain vegaaneille🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö?
Juuri tein kauratuotteilla porkkanalaatikon ja ei tosiaan huomaa eroa.
Kerma on rasvasta litkua, munat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne eivät ole kermaa.
Vähän hämmentää nämä "laatikoista on helppo tehdä vegaanisia" jutut. Oikeastiko imelletty perunalaatikko on hyvää, jos siitä jää maito ja voi pois? Tilalle jotain kaurajuomaa... Eikö isäntäväen ruokavaliolla ole merkitystä. Itse pyrin syömään mahdollisimman "aitoa" ruokaa. Eli välttelen ihan tietoisesti näitä kasvikermalisäainepommeja ja orgaanisessa labrassa tehtyjä margariineja. Teen laatikot alusta asti itse ja kyllä käytän kermaa ja voita (ja kananmunia). Jos ei kelpaa, niin saa tuoda omat ruuat. (Ja kyllä meillä syödään paljonkin kasvisruokaa, joskus vegaanistakin, mutta noita lisäainepommeja ei syödä. Ja täytyy kyllä olla täysin menetetty makuaisti, jos ei maista voin ja margariinin eroa...)