Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
161/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni muuten syö vegaanista ruokaa terveydellisistä syistä.

On helpompi sanoa, että on vegaani kuin pyytää maidotonta ruokaa. Ihmiset ei vieläkään ymmärrä, että maidoton todella tarkoittaa maidotonta.

Alkavat aina sanoa, että hei tämä on laktoositon tai tässä on ihan vähän maitoa, ei kai se haittaa?

Helpompaa täräyttää suoraan, että vegaaniruokaa kiitos kuin alkaa säätämään tuollaisia. Maidoton kun tuntuu olevan monille suomalaislle tosi vaikea käsittää.

Jouluruoasta on muuten tosi helppo tehdä vegaanille sopivaa. Laatikot kaikki onnistuu ilman mitään eläinperäistä ja salaatit ja rosollit nyt käy muutenkin. Paitsi sellainen rosolli jonne on silliä pilkottu sekaan.

Meilläkin oli miehen kanssa kuukauden kokeilu, että syötiin vain vegaanista ruokaa. Ihan mielenkiinnosta. Emme siis toteuttaneet vegaanista ideologiaa että ei voi käyttää esim. nahkakenkiä tms. Söimme vaan kuukauden täysin vegaanisesti. Oli hyvä kokeilu! Opin tekemään tosi hyviä vegaani/kasvisruokia. Nykyään syödään todella paljon enemmän kasviksia, kasviruokia ja vegaaniruokia. Lihaa käytetään 1-2 päivänä viikossa. Maitotuotteita käytetään myös paljon vähemmän kun aiemmin, mulla tulee niistä ainakin sellaista limaisuutta, turvotusta ja maha kipeäksi. Mutta siis oli kiva kokeilla ja oppia :)

Vierailija
162/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ap:n ongelman täysin. Ei meidän joulupöydässä ole vegaanista muuta kuin rosolli, keitetyt perunat ja luumut. Enkä todellakaan rupea tekemään koko 7 hengen porukalle pahalta maistuvia vegaanisia laatikoita yhden vegaanivieraan takia. No, todennäköisesti ratkaisisin asian siten, että lanttu- ja perunalaatikosta ottaisin osan massasta erikseen ennen ennen kerman, voin ja kananmunan lisäämistä. Näin saisin kaksi vegaanille sopivaa laatikkoa. Mutta kyllä minusta olisi silti kohteliasta, että vegaanivieras toisi mukanaan pari hänelle sopivaa ruokaa, jotta minun ei tarvitsisi itse tehdä kaikkea. Teen kuitenkin jo muutenkin joulupöytään yli 10 erilaista ruokaa. Kyllä siinä jokainen lisäruoka tuntuu jo tuntuvalta lisätyöltä.

Itse asiassa meillä on jouluvieraana kasvissyöjä, mutta hänestä ei ole mitään lisätyötä, koska maitotuotteet, kananmuna ja jopa kalat käyvät hänelle. (Joo, tiedän että monen mielestä kalaa syövä ei ole kasvissyöjä, mutta sitä nimitystä hän itse käyttää.) Vegaani olisi ihan eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isän ja äidin puolen suvuissa ja nyt miehen suvussa on ollut itsestäänselvää, ettei jouluaterian järjestäminen ole yhden vastuulla. Muutkin tuovat jotain tai menevät avuksi auttamaan. Ap voisi opettaa poikansa myös tähän systeemiin.

Vierailija
164/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä ei ole provo vaan oikea ongelma (monessa perheessä on), niin tässä ehdotus:

- Osta Kymppi-lanttulaatikko ja laita se tarjolle omaan astiaan, älä lisää kermaa äläkä voita.

- Osta pieni seitankinkku ja tarjoile se kauniisti koristeltuna.

- Osta purkki kaurafraichea ja tee siitä kastike rosollille.

- Jälkiruoaksi esim hedelmiä. Joulutortut ovat vegaanisia jos et tee niitä voitaikinaa vaan siihen margariini versioon, etkä voitele munalla.

Hyvää joulua kaikille!

Muuten hyvä ehdotus, mutta ei muiden kuulu saada huonompaa jälkkäriä yhden ihmisen itselleen kehittämien rajoitteiden takia. Tortut parhaita kunnon voitaikinasta tehtynä.

Vierailija
165/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan nyt eroaa teidän joulunvietostanne sen verran että poikani lisäksi myös hänen avovaimonsa on toivottu vieras meille. Ja sen takia esimerkiksi teen yhdet porkkana- ja perunalaatikot vegaanisena. He tuovat aina mukanaan seitania ja jonkin muun ruuan kaikille.

Vierailija
166/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä ap:n ongelman täysin. Ei meidän joulupöydässä ole vegaanista muuta kuin rosolli, keitetyt perunat ja luumut. Enkä todellakaan rupea tekemään koko 7 hengen porukalle pahalta maistuvia vegaanisia laatikoita yhden vegaanivieraan takia. No, todennäköisesti ratkaisisin asian siten, että lanttu- ja perunalaatikosta ottaisin osan massasta erikseen ennen ennen kerman, voin ja kananmunan lisäämistä. Näin saisin kaksi vegaanille sopivaa laatikkoa. Mutta kyllä minusta olisi silti kohteliasta, että vegaanivieras toisi mukanaan pari hänelle sopivaa ruokaa, jotta minun ei tarvitsisi itse tehdä kaikkea. Teen kuitenkin jo muutenkin joulupöytään yli 10 erilaista ruokaa. Kyllä siinä jokainen lisäruoka tuntuu jo tuntuvalta lisätyöltä.

Itse asiassa meillä on jouluvieraana kasvissyöjä, mutta hänestä ei ole mitään lisätyötä, koska maitotuotteet, kananmuna ja jopa kalat käyvät hänelle. (Joo, tiedän että monen mielestä kalaa syövä ei ole kasvissyöjä, mutta sitä nimitystä hän itse käyttää.) Vegaani olisi ihan eri asia.

Missä olet päässyt maistamaan vegaanisia laatikoita, kun tiedät että ne on pahoja? Jos et itse niitä suostu tekemään?

Vierailija
167/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.

Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.

Onhan sinulla kasviskermaa? Ja laatikot tehty ilman kananmunaa? Ja varmistat, ettei korppujauhoissakaan ole mitään eläinperäistä?

Meillä on kinkkua sekä kalaa eri lajeissa.

Laatikot ovat vegaanisia, koska itse teen.

Maitoallergikkona olen tarkka tässä.

Korppujauhot? - Laatikoiden päälle ei ole pakko ripottaa mitään (mantelirouhe on hyvä vaihtoehto myös) enkä myöskään lanttulaatikkoon laita korppujauhoja, vaikka ohjeessa on. Siteeksi sopii ripaus muita jauhoja.

Munia en sekoita mihinkään, koska vatsani ei siedä niitäkään. Monessa ruuassa sillä munalisällä ei ole edes kosmeettista merkitystä :D

Meillä vegaanille sopii siis kaikki paitsi nuo lihat ja kalatuotteet.

Voin jonkun uudenkin lajin vääntää jos osaan tai ostaa kaupasta, jos on saatavilla.

Tervetuloa meidän joulupöytään niin tyttö- kuin poikaystävät! - Sehän se taisi ap:n perimmäinen ongelma olla - pojan tyttöystävä.

Vierailija
168/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on jalomielistä, että saa. Ette sentään kiellä tuomasta omia eväitä.

Vierailija
169/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikkakin luultavasti provo, ruoan puolesta ihan kohtuullista olisi pyytää tuomaan omat ruoat mukaan (nimittely ei sen sijaan ole ok). Kohtuullista verrattuna ainakin aiemmin esillä olleeseen vegaani hääjuhlissa -keskusteluun, jossa juhlan järjestäjän ensin kielsi tuomasta omia ruokiaan, sitten ei tehnyt mitään vegaanista, ja sitten huomiotaherättävästi tuputti ei-vegaanisia herkkujaan.

Vierailija
170/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergiat on asia erikseen, mutta ruokahifistelijät kokkailkoon itse itselleen nämä erikoissafkat. Meillä pöydässä kinkku, karjalanpaistia, lohta yms. Toki jos kaupan lanttulaatikko kelpaa, niin sellaisen voin ostaa, vaikken itse syökään.

Vierailija
171/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Tiukasti ottaen rosollin sillikään ei ole vegaanista.

Ai miten niin TIUKASTI OTTAEN?

Silli ei todellakaan ole vegaanista, kuten ei kinkkukaan!

Vierailija
172/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?

Hän tietenkin sopeutuu vallitsevaan kulttuuriin?

Hän toteuttaa omia tapojaan ihan vapaasti omassa taloudessaan, ja minä sopeudun silloin niihin.

Eli lapsesi viettää sitten joulunsa muualla.

Miksi lapseni olisi ulkomaalainen? Käytkö ihan täysillä pytyillä?

Lapsen puoliso.

Aaahhahahahaa!

Ei.

Sullahan ei ole lasta, eikä puolisoa. Miksi vänkäät?

Vie kristallipallosi huoltoon, se ei kestä geishakuulana käyttöä näköjään.

Kaksi lasta, 20 vuotta nyksän kanssa ensi vuonna täyteen.

Vierailija
173/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on inhottavin trolli pitkästä aikaa.

Jos olisi oikeasti jonkun äiti, karkottaisi sekä poikansa että tämän kumppanit. Takertuva, mustasukkainen ja todella yksinkertainen ihminen, jolla on tunne-elämä vielä enemmän vinksallaan kuin niukka äly.

Vierailija
174/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni on minulle tärkeintä maailmassa. Mikäli hänen puolisonsa olisi vegaani, kasvissyöjä tai ihan millä ruokavaliolla tahansa niin todellakin ottaisin selvää asiasta ja enemmän kuin mielelläni tekisin myös hänelle sopivia ruokia.

Nykypäivänä on monia lähteitä joista voi poimia hyviä ohjeita vaikka ei niin taitava kokki olisikaan. Eikä ole hassumpi idea tilata jostakin joku todella hyvä vegaaninen yllätys joulupöytää.

Hyvää joulumieltä kaikille!

Vierailija
175/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua tehdä ruoasta noin iso ongelma. Olen vegaani ja anoppini on suhteemme alusta asti kohdellut minua kuin omana tyttärenään. Sovimme yhteisymmärryksessä, että teen omat ruokani kun olen kylässä heillä, koska hänelle vegaaniruoka on tuntematonta. Kun olemme kylässä, minä, mieheni ja hänen äitinsä laitamme ruokaa yhdessä. Anoppi on oppinut miten kokataan vegaanista ruokaa ja aika pian aloimmekin tehdä sitä koko perheelle silloin kun olin kylässä, sen sijaan että olisimme tehneet kahta eri ruokaa. On myös vieraana mukavaa osallistua ruoanlaittoon sen sijaan että vain istuisi passattavana.

Joulua en ole vielä viettänyt heillä, mutta varmaankin veisin omat ruokani, koska en kehtaisi lisätä anopin työtaakkaa, hänen miehensä kun ei tee keittiössä mitään. Mieluummin kyllä menen omille vanhemmilleni, missä olemmekin syöneet vegaaniruokaa jo monena jouluna ja äitini on myös kasvissyöjä.

Vierailija
176/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No älä toki ala valmistamaan mitään. Miksi et käy kaupasta hakemassa vaikka

-hummusta

-joku leipä

-säilykekikherneitä

-vegaaninen peruna-, porkkana- tai lanttulaatikko (ainakin Kruunu ja Kymppi tekee näitä)

-kylmäsavujalotofua tai joku seitankinkku (tofu paljon halvempaa jos raha on ongelma)

Noilla nyt ainakin nälkä lähtee ja kaikki löytyy valmiina kaupasta.

Kuulostaa aivan järjettömän ankealta, sääliksi käy niitä jotka tollasta shaibaa syö.. Onneksi en ole vegaani.

Ai miten niin ONNEKSI et ole vegaani? Ei se mistään onnesta ole kiinni, se on ihan valinta-asia!

Vierailija
177/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie ap pääsi huoltoon ja tarkistuta toinenkin pää, sinne saattaa olla kertynyt kaktuksia ja hiekkaa, hämähäkinseittejä... ehkä miehesikin löytyy sieltä muumioituneena.

Vierailija
178/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaninen "kerma" ei todellakaan tee ruuasta yhtä hyvää. Miksi kaikkien pitäisi kärsiä?

Olisi hauska toteuttaa sokkotesti miten moni huomaisi oikeasti eroa vaikka perunamuusisa riippuen onko käytetty maitoa, kermaa, kauratuotetta tai muuta mahdollista ainetta.

Olen kyllä syönyt muusia joka tehty kerman ja voin kanssa sekä kauravalmistetta ja margariinia sisältävää muusia kuten myös vesi/margariinimuusia. Kyllä muusi jossa käytetty kermaa ja voita hakkaa muut maussa mennen tullen.

En todellakaan ymmärrä vouhotusta, että korvikkeilla saa tehtyä yhtä hyvää tai jopa parempaa. Maitoallergisen lapsena kyllä tiedän mistä puhun. Täysin samalla tavalla valmistettu ja maustettu ruoka jossa käytetty kermaa ja voita on huomattavasti parempi kuin ruoka jossa kerman koostumusta mukailevaa kasvisvalmistetta sekä margariinia.

Vierailija
179/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä olet päässyt maistamaan vegaanisia laatikoita, kun tiedät että ne on pahoja? Jos et itse niitä suostu tekemään?

Kokeilin kolmen kuukauden ajan käyttää kasvismaitoja, kun epäilin, että maitotuotteet aiheuttavat minulle eräitä oireita (oireet eivät helpottaneet, joten palasin kokeilun jälkeen tavallisiin maitotuotteisiin). Kyllähän joka ainoasta ruoasta maistoi heti, että siihen oli tavallisen maidon, kerman tai voin sijaan käytetty jotain kasviskorviketta. Vegaani ei tietenkään tätä makueroa huomaa, koska hän on jo tottunut korvikkeiden makuihin.

Vierailija
180/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinteinen jouluruoka nyt on aika helppo juttu veganisoida ilman mitään eksoottisia höpötyksiä. Lihat ja kalat ovat pääosin omana erillisinä ruokalajeinaan ja muut taas ovat käytännössä puhdasta kasvisruokaa. Riittää, että voin ja kerman korvaa kasviperäisillä rasvoilla, mikä ei ole kovinkaan vaikeaa. 

Itse kyllä sanoisin vegaanivieraalle, että kananmunista en luovu enkä korvaa. Jos ei ole oikeaa muna-allergiaa tms. terveydellistä syytä, niin itse kasvatettujen omien lemmikkikanojen munat saavat kelvata eettiselle vegaanille, tai sitten saa olla syömättä. Muna on teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja helppo, sekä myös maukas ja ravintorikas. En haluaisi millään kuituliistereillä yms. sahajauhoilla yrittää korvata sitä laatikoiden rakenteen sitojana.

Puoleenväliin asti tekstisi oli ihan ok!

Ei vegaanille kannata luennoida siitä, että kananmuna nyt vaan on todella maukas ja ravintorikas yms....

Ilmoitat vain hänelle, että missä ruoissa tuota mainitsemaasi kananmunaa on käytetty niin hän tietää olla syömättä niitä.

t. vegaani

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä