Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme
Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.
Kommentit (803)
Naurettavaa. Yksi ei-vegaaninen ateria ei pilaa kokonaiskuvaa maapallon kannalta.
Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.
Tän tarinan voi lukea kahdella lailla, niin että kumpikin osapuoli näyttää syylliseltä. En tiedä kumpi tosi.
1. Ap on painostanut täysiikäistä poikaansa tulemaan viettämään lapsuudenkotiin joulua, ja kun poika sanoi että viettää tyttöystävän kanssa, sai kommentin että tyttöystävä tulee sitten mukaan. Tämän jälkeen kun poika ilmoitti että tyttöystävä on vegaani, veti äiti pultit ja haukkui tytön ituhipiksi sutturaksi, josta syystä poika suuttui.
2. Ap:n poika on vielä nuori (teini? nuori kakskymppinen?) ja haluaa väen vängällä viettää joulunsa vanhemmillaan vaikka äiti ei jaksaisikaan. Tämän lisäksi ilmoitti suureen ääneen kuinka tyttöystäväkin tulee mukaan ja kuinka kaikista ruoista pitää löytyä vegaaninen versio. Äiti ahdistui tilanteesta ja kommentoi ettei jaksa tehdä kaikkea uusiksi, jolloin poika suuttui.
Poika voisi ihan itse väkertää jouluruoat tyttöystävälleen. Turha suuttua jos äiti ei passaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?
Hän tietenkin sopeutuu vallitsevaan kulttuuriin?
Hän toteuttaa omia tapojaan ihan vapaasti omassa taloudessaan, ja minä sopeudun silloin niihin.Eli lapsesi viettää sitten joulunsa muualla.
Miksi lapseni olisi ulkomaalainen? Käytkö ihan täysillä pytyillä?
Lapsen puoliso.
Aaahhahahahaa!
Ei.
Mitä ei? Ai missään nimessä kukaan ei voi sopeutua tänne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Ja vegaani syö kermaa? 😅
Esim kaurakermaa tai muuta kasvispohjaista kermaa kyllä.
No se on jotain kasvisvalmistetta, muttei se mitään kermaa ole. Kermalla on ihan omat ominaisuutensa ruuanlaitossa, joita noilla kasvisvalmisteilla ei ole. Kermasta ja voista tulee jouluruokaan ihana, täyteläinen maku, kananmuna taas auttaa hyvän koostumuksen aikaansaamisessa. Ei ole samantekevää tyyliin "ei eroa huomaa", käyttääkö kermaa, voita ja kananmunia ruokiin ja leivonnaisiin.
Ööö?
Juuri tein kauratuotteilla porkkanalaatikon ja ei tosiaan huomaa eroa.
Kerma on rasvasta litkua, munat asia erikseen.
Kerma litkua? Rasvaista toki, onhan siinä 40% rasvaa.
Kaurakorvikkeethan ne varsinaista litkua ovat, rasvaa muutama prosentti.
Jos et makua erota, niin eihän sille mitään voi. Useimmat kyllä erottavat.
Onnea vain valitsemallasi tiellä.
Vierailija kirjoitti:
Tän tarinan voi lukea kahdella lailla, niin että kumpikin osapuoli näyttää syylliseltä. En tiedä kumpi tosi.
1. Ap on painostanut täysiikäistä poikaansa tulemaan viettämään lapsuudenkotiin joulua, ja kun poika sanoi että viettää tyttöystävän kanssa, sai kommentin että tyttöystävä tulee sitten mukaan. Tämän jälkeen kun poika ilmoitti että tyttöystävä on vegaani, veti äiti pultit ja haukkui tytön ituhipiksi sutturaksi, josta syystä poika suuttui.
2. Ap:n poika on vielä nuori (teini? nuori kakskymppinen?) ja haluaa väen vängällä viettää joulunsa vanhemmillaan vaikka äiti ei jaksaisikaan. Tämän lisäksi ilmoitti suureen ääneen kuinka tyttöystäväkin tulee mukaan ja kuinka kaikista ruoista pitää löytyä vegaaninen versio. Äiti ahdistui tilanteesta ja kommentoi ettei jaksa tehdä kaikkea uusiksi, jolloin poika suuttui.
3. Ap: n toisella paikkakunnalla opiskeleva poika on tulossa jouluksi kotiin ja tuo tyttöystävänsä mukaan. Ap:n kysyessä mahdollisia allergioita poika ilmoitti, että tyttöystävä on vegaani ja voi syödä vain vegaaniruokaa. Ap:n ihmetellessä, mistä hän nyt sellaista osaa ja kerkeää laittaa, ja ettei se nyt millään onnistu kaikkien muiden joulukiireiden keskellä, poika suuttui.
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa. Yksi ei-vegaaninen ateria ei pilaa kokonaiskuvaa maapallon kannalta.
Niin, muutaman vegaanisen laatikon väsääminen ei ole iso asia ja anoppi on silti sekasyöjä.
Ei vegaanius ole pelkästä ilmastosta kyse, huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.Ja vegaani syö kermaa? 😅
No se on jotain kasvisvalmistetta, muttei se mitään kermaa ole. Kermalla on ihan omat ominaisuutensa ruuanlaitossa, joita noilla kasvisvalmisteilla ei ole. Kermasta ja voista tulee jouluruokaan ihana, täyteläinen maku, kananmuna taas auttaa hyvän koostumuksen aikaansaamisessa. Ei ole samantekevää tyyliin "ei eroa huomaa", käyttääkö kermaa, voita ja kananmunia ruokiin ja leivonnaisiin.
Ööö?
En ole vegaani, mutta kiitos vain.
Osaan laittaa ruokaa, joten maidottoman laatikon tekeminen ei ole ongelma ja osaan tehdä hyvää ruokaa myös kauratuotteilla.
Mutta onnea vaan putkiaivoiselle kermafanille siellä.
Tämä nyt on provo, mutta kerronpas lyhyesti oman tarinani:
Itse en syö jouluruokaa ollenkaan, se kun on aivan järkyttävän pahaa ja anoppilassa käydessä mä katselen telkkaria sillä aikaa, kun mieheni ja lapsemme ja miehen sukulaiset kokoontuvat jouluaterialle. Mikäs siinä, mua se ei haittaa. En vain tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi mieheni haluaa mut sinne mukaan joulupäiväksi, miksen saa jäädä kotiin ja nauttia omasta rauhasta. No, keskiviikkona tämä mukavuus on taas edessä.
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka nyt on aika helppo juttu veganisoida ilman mitään eksoottisia höpötyksiä. Lihat ja kalat ovat pääosin omana erillisinä ruokalajeinaan ja muut taas ovat käytännössä puhdasta kasvisruokaa. Riittää, että voin ja kerman korvaa kasviperäisillä rasvoilla, mikä ei ole kovinkaan vaikeaa.
Itse kyllä sanoisin vegaanivieraalle, että kananmunista en luovu enkä korvaa. Jos ei ole oikeaa muna-allergiaa tms. terveydellistä syytä, niin itse kasvatettujen omien lemmikkikanojen munat saavat kelvata eettiselle vegaanille, tai sitten saa olla syömättä. Muna on teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja helppo, sekä myös maukas ja ravintorikas. En haluaisi millään kuituliistereillä yms. sahajauhoilla yrittää korvata sitä laatikoiden rakenteen sitojana.
Mihin jouluruokaan tulee munia?
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on provo, mutta kerronpas lyhyesti oman tarinani:
Itse en syö jouluruokaa ollenkaan, se kun on aivan järkyttävän pahaa ja anoppilassa käydessä mä katselen telkkaria sillä aikaa, kun mieheni ja lapsemme ja miehen sukulaiset kokoontuvat jouluaterialle. Mikäs siinä, mua se ei haittaa. En vain tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt, miksi mieheni haluaa mut sinne mukaan joulupäiväksi, miksen saa jäädä kotiin ja nauttia omasta rauhasta. No, keskiviikkona tämä mukavuus on taas edessä.
Oletpa lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perinteinen jouluruoka nyt on aika helppo juttu veganisoida ilman mitään eksoottisia höpötyksiä. Lihat ja kalat ovat pääosin omana erillisinä ruokalajeinaan ja muut taas ovat käytännössä puhdasta kasvisruokaa. Riittää, että voin ja kerman korvaa kasviperäisillä rasvoilla, mikä ei ole kovinkaan vaikeaa.
Itse kyllä sanoisin vegaanivieraalle, että kananmunista en luovu enkä korvaa. Jos ei ole oikeaa muna-allergiaa tms. terveydellistä syytä, niin itse kasvatettujen omien lemmikkikanojen munat saavat kelvata eettiselle vegaanille, tai sitten saa olla syömättä. Muna on teknisiltä ominaisuuksiltaan ylivoimainen ja helppo, sekä myös maukas ja ravintorikas. En haluaisi millään kuituliistereillä yms. sahajauhoilla yrittää korvata sitä laatikoiden rakenteen sitojana.
Mihin jouluruokaan tulee munia?
Laatikoihin.
Leivonnaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OT Kysy pojalta, onko suttura niin vegaani, ettei edes ota suikkiin.
Vegaani ei SYÖ lihaa (eikä MUNAA) mutta kai sitä voi muuten käyttää. Ja teilläkö vaimo "suikkiin" ottaessaan pureskelee ja syö/nielee koko munasi? Mutta eihän sitä sitten enää ole, joten vaimo saatoi ottaa "suikkiin" vain kerran ja sen jälkeen sinulla ei enää sukukalleukisa olekaan. Hurjaa touhua.
Huono vitsi tämä, mutta niin oli tuo sinunkin.
Ei kai vegaani voi ottaa suikkiin, koska sinnehän ne miljoonat siittiöt joutuisivat. Eläinperäistähän ihmisen siemenneste on. Tuskin syö kalanmätiäkään.
En koskisi tikullakaan kehenkään joka käyttää sanaa suikkiin.
Suulla siinä se kosketus on tarkoitus muodostaa eikä tikuilla.
Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.
Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...
Keppi pois sieltä takapuolesta.
N43
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööö?
En ole kokeillut, mutta äkkisiltään ajattelisi että tuo kaurakerman pähkinäisyys sopisi juuri noihin joululaatikoihin jos johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?
Meillä ainakin tästä huolimatta suomalainen joulupöytä, tietenkin.
Kun taas olen joulun miehen kotimaassa, syömme heidän perinteiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.
Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....
Tämä!