Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
221/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.

Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.

Ja vegaani syö kermaa? 😅

Esim kaurakermaa tai muuta kasvispohjaista kermaa kyllä.

No se on jotain kasvisvalmistetta, muttei se mitään kermaa ole. Kermalla on ihan omat ominaisuutensa ruuanlaitossa, joita noilla kasvisvalmisteilla ei ole. Kermasta ja voista tulee jouluruokaan ihana, täyteläinen maku, kananmuna taas auttaa hyvän koostumuksen aikaansaamisessa. Ei ole samantekevää tyyliin "ei eroa huomaa", käyttääkö kermaa, voita ja kananmunia ruokiin ja leivonnaisiin.

Ööö?

Juuri tein kauratuotteilla porkkanalaatikon ja ei tosiaan huomaa eroa.

Kerma on rasvasta litkua, munat asia erikseen.

Kerma litkua? Rasvaista toki, onhan siinä 40% rasvaa.

Kaurakorvikkeethan ne varsinaista litkua ovat, rasvaa muutama prosentti.

Jos et makua erota, niin eihän sille mitään voi. Useimmat kyllä erottavat.

Onnea vain valitsemallasi tiellä.

En ole kokeillut, mutta äkkisiltään ajattelisi että tuo kaurakerman pähkinäisyys sopisi juuri noihin joululaatikoihin jos johonkin.

Kyllä se toimii.

Eräässä ravintolassa vegaaninen porkkanalaatikko oli kuivaa, mutta kun kotona tein oman maun mukaan, niin oli todella hyvää ja ei sitä eroa kukaan valitellut, koska oli niin hyvää.

Kauraan tehty riisipuuro sellaisenaan ei upeaa, mutta laatikossa toimi.

Vierailija
222/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti poika tyttöystävineen tajuaa kiertää ap:n juhlat jatkossakin. Mitäpä sitä tuppautumaan kylään, kun ei ole toivottu vieras. Saattaa mammelia joskus vielä harmittaa kun lapsenlapsetkaan ei halua mummolaan.

Vierailija
224/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vegaani, mutta ei mua haittaa syödä vegaaniruokaa. Toki kunnon emäntänä teen parhaani, että myös vegaani saa hyvää syötävää meillä. Eikä toistaiseksi ole ollut ongelmaa.

Tuli vaan tästä keskustelusta nyt mieleen tämä asia päin vastoin. Eli vegaani voi olla syömättä ja myös TARJOAMATTA luonaan ruokaa jossa ei siis ole mitään eläinperäistä, mutta sekasyöjän TÄYTYY, tarjota vegaanille vegaaniruokaa.

Miksi? Ymmärrän eetiset puolet jne., mutta jos nyt leikitään, että kaikkien pitää olla hyvä emäntä / isäntä, niin eikö myös vegaanin pitäisi silloin huomioida vieraansa vastaavasti??

En näe mitään ongelmaa siinä että ap:n poika tyttöystävänsä kera tuovat itse juuri sellaista ruokaa jota tyttö pystyy itse syömään. Eikä pitäisi olla ongelma pojalle, eikä tytölle.

Vierailija
225/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

Tällä esimerkillä sinäkin ymmärrät:

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Vierailija
226/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei poika itse kokkaa tyttikselleen?

Vierailija
227/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vieraanvaraisuusvaatimus koskee aina vain muita, vegaania ei missään olosuhteissa. Inhoan kaiken maailman iLatteja ja soijamaitoja. Kuitenkaan kumpikaan suvun vegaani ei esim. lasten synttäreillä kata vieraille vaihtoehdoksi juhlapöytään tavallista maitoa kahvin kanssa. Silti muiden juhlissa kauhea kuulustelu onko varmasti vegaanista. Miksi? Miksei vegaanin tarvitsisi ottaa vastavuoroisesti muita huomioon?

Vierailija
228/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Marja ja Pertti menevät kylään poikansa Joonaksen ja tämän tyttöystävän Katjan luo. Katja on vegaani ja on tehnyt vegaaniaterian, jonka tarjoilee koko porukalle. Kaikki syövät.

Vuorostaan Marja ja Pertti kutsuvat Joonaksen ja Katjan luokseen kylään ja tarjoavat aterian. Katja ei voi ottaa pöydästä oikein mitään, kun melkein kaikissa ruuissa on maitoa, kermaa, munia, lihaa...,

Tämä on se ero.

Kyllä voisi syödä, mutta nirsoilee. Allergia, keliakia, diabetes, jne. ovat valideja syitä välttää ruokia, ideologia ei.

Vierailija
229/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti poika tyttöystävineen tajuaa kiertää ap:n juhlat jatkossakin. Mitäpä sitä tuppautumaan kylään, kun ei ole toivottu vieras. Saattaa mammelia joskus vielä harmittaa kun lapsenlapsetkaan ei halua mummolaan.

Vegaanit eivät ravinteiden puutteiden takia yleensä ole kovin hedelmällisiä. Onneksi.

Vierailija
230/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä miniä laittaa itse omat ruokansa aina, joulunakin. En osaa ja jaksa tehdä kuin muutamaa ruokaa.  En ole koskaan kutsunut häntä, hän tulee kutsumatta.

Et ole kutsunut miniää...? Etkö ole sisäistänyt, että hän on poikasi vaimo, mahdollisesti jopa lastenlastesi äiti?

Kutsutko sitten vain poikasi?

Mikä on elämäsi tarkoitus? Pitää yllä naurettavaa sukupolvien välistä kuilua omalta osaltasi.

Emme elä samalla planeetalla!

En pidä vieraista. En ole kutsunut poikaanikaan. Ja lapsenlapsia on jo. Heitä jaksan tunnin pari. Mutta kun nuo ovat monta yötä, en kerta kaikkiaan jaksa. Olen jo vanha ja sairas.

Vierailija
231/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten olisin nyt ap:n tilanteessa huolissani pojasta, joka on mennyt pariutumaan vegaanin kanssa. Ihminen, joka on näin ehdoton syömistenkin kanssa, harvoin on kovin kompromissikykyinen muissakaan asioissa. Fanaattista omien näkökulmien ja päähänpinttymien mukaan elämistä ja muiden on tottakai sopeuduttava. Jokainen tuntemani vegaani on tämmöinen päsmäri, ideologinen syyllistäjä, jankkaaja ja melko tosikko. Itse toivoisin pojalleni rentoa ja leppoisaa, kivaa huumorintajuista vaimoa tai miksei miestäkin. Tiukkapipovegaani olisi minulle kyllä rehellisesti sanoen kauhistus. Onneksi ei ole mitään sen suuntaisia viitteitä, että poikani kiinnostuisi vegaanista :D

Vierailija
232/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä ne haluaa! Siellä saa oikeaa jäätelöä, juustoa ja lihapullia.

Vierailija
233/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Vierailija
234/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Tämä on se ero.

Niin, tuossa on se ero.

Sekasyöjät voivat syödä vegaaniruokaa ja vegaanit eivät voi syödä sekaruokaa.

= kaikki voi syödä vegaaniruokaa, joten tehdään sitä.

Sinun esimerkkisi olisi validi, jos sekasyöjät söisivät VAIN lihaa ja eläinperäisiä asioita.

Ja hyyyvin moni sekaani nyrpistelee vegaaniruualle. Myös tällä palstalla.

Vierailija
235/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit tehnyt edes salaatin ja tuoreita sämpylöitä pöytään.. edes jotain.

Tuskin se tyttis into piukeena on tulossa sun luo ku oot tollanen. Vaikeutat ITSE tahallaan teidän molempien elämää ja pahimmillaan koko perheen tolla kiukuttelulla.

Jos asia on niin ettet halua enää viettää jouluja yhdessä perheen kanssa niin sano se suoraan niin muut osaavat tehdä omia suunnitelmiaan jne.

Vierailija
236/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Tämä on se ero.

Vegaaniruokaa voi toki syödä ja hyvä kokkaaja saa niistä hyviä. Kuitenkaan vegaanin ei tarvitse miettiä mitään ekstraa tarjottaviin, sellaista mitä hän ei syö, mutta ihan vain vieraita ajatellen. Eli aika helppoa. Kyllä mä ymmärrän sen että jos tekee kymmentä sorttia, eikä ole tottunut tekemään vegaaniruokaa, niin ne muutamat vegaaniruuat voi tuntua ylivoimaiselta. Katkaisee ns. kamelin selän.

Joten, miksi on vegaanille niin iso homma tuoda niitä omia ruokia. Silloin ainakin ovat sopivia. Viittaan siihen joka oli nähnyt vaivaa vegaaniruokaa valmistamisessa ja hankkimisessa eikä ollut kelvannut kun väärää merkkiä tms. Oli totta tai ei, mutta sellaisia ihmisiä vain on joille kelpaa vain tietty.

Ai pitäisi tuoda yhdelle hengelle omat vegaaniset laatikot, vaikka ne on todella helppo tehdä kaikille? Kauhea säätö olla kahta eri.

Vaikka sienilaatikko ja saaristolaisleipä onnistuu.

Vegaani voisi tosin tuoda vaikka oman seitankinkun.

Olin vegaanisella ja joulubrunssilla, oli tajuttoman hyvää. Esimerkiksi munakoisi sinappi "silli", naaaam. Ei ne sekaanit kuole muutamasta vegaaniruuasta.

Vierailija
237/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole vegaani, mutta ei mua haittaa syödä vegaaniruokaa. Toki kunnon emäntänä teen parhaani, että myös vegaani saa hyvää syötävää meillä. Eikä toistaiseksi ole ollut ongelmaa.

Tuli vaan tästä keskustelusta nyt mieleen tämä asia päin vastoin. Eli vegaani voi olla syömättä ja myös TARJOAMATTA luonaan ruokaa jossa ei siis ole mitään eläinperäistä, mutta sekasyöjän TÄYTYY, tarjota vegaanille vegaaniruokaa.

Miksi? Ymmärrän eetiset puolet jne., mutta jos nyt leikitään, että kaikkien pitää olla hyvä emäntä / isäntä, niin eikö myös vegaanin pitäisi silloin huomioida vieraansa vastaavasti??

En näe mitään ongelmaa siinä että ap:n poika tyttöystävänsä kera tuovat itse juuri sellaista ruokaa jota tyttö pystyy itse syömään. Eikä pitäisi olla ongelma pojalle, eikä tytölle.

Eihän kenenkään tarvitse tarjota ruokaa kenellekään, jos ei halua. Nyt puhutaan halusta eli vieraanvaraisuudesta.

Minä vegaanina tarjoan kotonani sellaista ruokaa, jota KAIKKI pysyvät syömään eli tarvittaessa esimerkiksi gluteenitonta tai vaikka jätän palkokasvit pois, jos tiedän, että jollekin ne eivät sovi. Tai jos tiedän, että joku ei tykkää vaikkapa oliiveista, niin niitä en ruokaan laita. Emäntänä haluan, että jokainen voi syödä edes jotakin. Minulle ei myöskään ole ongelma, jos sekasyöjä tuo tullessaan lihaa/kalaa, kuten nyt jouluna tulee tapahtumaan.

Vastaavasti kun menen vieraana syömään, yleensä ilmoitan, että voin tuoda omat eväät tullessani eli ei tarvitse nähdä erikseen vaivaa, etenkin jos vegaaniset ruuat ei ole tuttuja. Jos kutsuja ilmoittaa, että vegaanista ruokaa on tarjolla, niin olen vain positiivisesti yllättynyt :) Enkä oleta, että tällöinkään kaikki ruoka on vegaanista.

Eli vieraanvaraisuushan on sitä, että jokaiselle löytyisi syötävää. Mutta mikään pakko ei ole nähdä erikseen vaivaa esim. vegaanin takia. Joko vegaani tuo sitten omat eväät tai jättää tulematta.

Vierailija
238/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tee laatikkoruokia tai rosollia?

Kyllä teemme. Tämä tyllerö haluaa kuitenkin tanssia oman pillinsä tahtiin ja haluaa ties mitä.

ap

Oletko keskustellut asiasta poikasi tyttöystävän kanssa? Et? Olet keskustellut asiasta poikasi kanssa, ja luonnollista on, että poikasi kiihkeästi halajaa tyttöystävän viihtyvän, ja vaatii hänelle herkkuja tämän puolesta.

Pakko sanoa että jos et ole tyttöystävän kanssa keskustellut, tämän nimitteleminen sen perusteella, että riitelit poikasi kanssa on varsin lapsellista.

Vierailija
239/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N43

Tämä on se ero.

Vuosia olen maidottomalle tehnyt vegaaniset laatikot ja todella simppeliä. Ei siinä mikään kamelin selkä katkea.

Rosolli on vegaanista ilman kermajuttua ja silliä. Itse en tykkää kummastakaan, rosolli parempaa ilman.

Vierailija
240/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä, miksi en emäntänä ottaisi vieraiden toiveita huomioon. Jos ei viitsi nähdä vaivaa niin turha edes kutsua ketään.

Vai että jouluaattona perheenäiti on joku muita kestitsevä emäntä, jonka pitäisi ottaa muut kuin omat perheenjäsenensä huomioon? Voi hyvänen aika. Miksi ylipäätään tuollaiset tiedostavat vegaanit ottavat osaa koko jouluun, koska sehän sotii täysin heidän näkemyksiään vastaan.

Välillä tuntuu, että meillä alkaa oleman jo vähän liian hyvin asiat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi