Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poika suuttui kun ilmoitimme että hänen vegaani tyttöystävänsä saa tuoda omat ruoat mukanaan joulupöytäämme

Vierailija
19.12.2019 |

Meillä on joulupöydässä kahdeksantoista eri herkkua. En todellakaan ala vääntämään jollekin huomionhakijasutturalle omia ruokia jos meidän ruoat eivät kelpaa. Nyt poika pitää MEITÄ kohtuuttomina.

Kommentit (803)

Vierailija
241/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....[/quote

Eiköhän ne ranskassakin huomioi erikoisruokavaliot tarpeen mukaan, etenkin perheenjäsenten kesken. Ei kai siellä tarvitse olla tontontonta, jos kaikki syöjät on sekasyöjiä. Yksikin vegaani tai munaton muuttaa kuviota, ranskassakin. Moukkamaista olla huomioimatta. 

Vierailija
242/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En keksi yhtään syytä, miksi en emäntänä ottaisi vieraiden toiveita huomioon. Jos ei viitsi nähdä vaivaa niin turha edes kutsua ketään.

Vai että jouluaattona perheenäiti on joku muita kestitsevä emäntä, jonka pitäisi ottaa muut kuin omat perheenjäsenensä huomioon? Voi hyvänen aika. Miksi ylipäätään tuollaiset tiedostavat vegaanit ottavat osaa koko jouluun, koska sehän sotii täysin heidän näkemyksiään vastaan.

Välillä tuntuu, että meillä alkaa oleman jo vähän liian hyvin asiat. 

Kyllä vegaanit viettää joulua. Haloo.

Minun yksi perheenjäsen mukamas ei voi syödä maitoa ja kalaa, vaikka tietyt maitotuotteet uppoaa.

Todellakin valmistan kaiken maidottomana ja en tarjoa kalaa silti, koska en halua, että hän istuu siinä syömässä kuivaa kinkkua ja rosollia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt näiden vegaanifeministien totalitarismiin. Kaikkien pitäisi elää heidän oppiensa mukaan tai on huono ja halveksittava ihminen.

Olette fundamentalisteja. Maailmaan kuitenkiin mahtuu monenlaisia ideologioita ja suvaitsevaisuus auttaa meitä kaikkia mahtumaan samaan joulupöytään. Maailma ei oikeasti kaadu kinkun syömiseen jouluna...

Keppi pois sieltä takapuolesta.

N43

Ei ole OK elää fundamentalistisesti vegaanina, mutta ihan OK olla fundamentalistinen sekasyöjä ja elää sen ideologian mukaan? 🙈😂😂

fundamentalistinen sekasyöjä? Se, että ei jonkun kilarivakaumuksen vuoksi pidättäydy jostain, ei ole mitään fundamentalismia. Sä nyt et ihan hallitse sanojen etymologiaa, joten lopeta ennen kuin nolaat itseäsi yhtään enempää.

Vierailija
244/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten olisin nyt ap:n tilanteessa huolissani pojasta, joka on mennyt pariutumaan vegaanin kanssa. Ihminen, joka on näin ehdoton syömistenkin kanssa, harvoin on kovin kompromissikykyinen muissakaan asioissa. Fanaattista omien näkökulmien ja päähänpinttymien mukaan elämistä ja muiden on tottakai sopeuduttava. Jokainen tuntemani vegaani on tämmöinen päsmäri, ideologinen syyllistäjä, jankkaaja ja melko tosikko. Itse toivoisin pojalleni rentoa ja leppoisaa, kivaa huumorintajuista vaimoa tai miksei miestäkin. Tiukkapipovegaani olisi minulle kyllä rehellisesti sanoen kauhistus. Onneksi ei ole mitään sen suuntaisia viitteitä, että poikani kiinnostuisi vegaanista :D

Kannattaa muistaa, että nämä ääripäät ovat vain murto-osa vegaaneista, ja valitettavasti pilaavat muidenkin vegaanien maineen. Suurin osa ei kerro omasta ruokavaliostaan (ja sen taustoista) eivätkä halua tehdä asiasta numeroa.

Esimerkiksi omalla kohdalla töissä ei tiedetä minun olevan vegaani, vaikka käydään yhdessä lounailla. Minulle on myös aivan sama, mitä muut syövät samassa pöydässä. Tiukkapipoinen en siis ole asioiden suhteen, vaikkakin pidän kiinni omista periaatteista. Olen joustanut myös tilanteessa, jossa oma mummu 80v. oli minua varten erikseen leiponut, mutta oli vahingossa käyttänyt maitoa :) Eli söin palasen kakkua. Vanhempien ihmisten kanssa kohteliaisuus kuitenkin tärkeää, etenkin kun toinen tuossa iässä vielä jaksaa yrittää!

Vierailija
245/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän aloittajaa. Jos ei ole koskaan tehnyt vegaaniruokia, joulu ei ole paras hetki niiden opetteluun. Tyttäreni on ollut lakto-ovo-vege jo 18 vuotta ja tämä ruokavalio on jouluisinkin varsin helppo toteuttaa, koska hänelle käy niin kerma, voi kuin kananmunakin. Jos taas pitäisi nuokin korvata jollain kasviperäisellä, pitäisi tehdä aika monta harjoituskertaa ennenkuin voisi vieraille tarjota. Olen kokeillut monia lihankorvikkeita ja maidon korvikkeita (kananmunankorviketta en ole vielä kokeillut, koska ei ole ollut suoranaista tarvetta), mutta vaikka ihan hyviä vegaaniruokia niistä teenkin, eivät ne ole samanlaisia kuin lihaa, kalaa, kermaa, voita ja munia käyttämällä. Vegaanille pitäisi vähintäänkin tehdä joulupöytään omat laatikot sekä kinkun sijasta jokin kasvisruoka esim linssimureke  tai ostaa valmis seitankinkku tms. Monet kasvispohjaiset valmisteet maistuvat erilaiselta kuin mihin sekasyöjä on tottunut ja joissain pitää käyttää paljon enemmän mausteita, jotta peittää niissä olevan "sivumaun" tai saa ylipäätään ruuasta jollain tavalla maistuvaa. Jos omassa perheessä ei ole yhtään vegaania vaan vegaaniruokaa tekee vain harvoin käyville vieraille, harjaantuminen vegaairuuassa kestää todella kauan ja on helpompaa aloittaa opettelu jostain muusta kuin koulupöydästä. 

Vierailija
246/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän aloittajaa. Jos ei ole koskaan tehnyt vegaaniruokia, joulu ei ole paras hetki niiden opetteluun. Tyttäreni on ollut lakto-ovo-vege jo 18 vuotta ja tämä ruokavalio on jouluisinkin varsin helppo toteuttaa, koska hänelle käy niin kerma, voi kuin kananmunakin. Jos taas pitäisi nuokin korvata jollain kasviperäisellä, pitäisi tehdä aika monta harjoituskertaa ennenkuin voisi vieraille tarjota. Olen kokeillut monia lihankorvikkeita ja maidon korvikkeita (kananmunankorviketta en ole vielä kokeillut, koska ei ole ollut suoranaista tarvetta), mutta vaikka ihan hyviä vegaaniruokia niistä teenkin, eivät ne ole samanlaisia kuin lihaa, kalaa, kermaa, voita ja munia käyttämällä. Vegaanille pitäisi vähintäänkin tehdä joulupöytään omat laatikot sekä kinkun sijasta jokin kasvisruoka esim linssimureke  tai ostaa valmis seitankinkku tms. Monet kasvispohjaiset valmisteet maistuvat erilaiselta kuin mihin sekasyöjä on tottunut ja joissain pitää käyttää paljon enemmän mausteita, jotta peittää niissä olevan "sivumaun" tai saa ylipäätään ruuasta jollain tavalla maistuvaa. Jos omassa perheessä ei ole yhtään vegaania vaan vegaaniruokaa tekee vain harvoin käyville vieraille, harjaantuminen vegaairuuassa kestää todella kauan ja on helpompaa aloittaa opettelu jostain muusta kuin koulupöydästä. 

Siis joulupöydästä eikä koulupöydästä :D

Vierailija
247/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs te teette kun sukuun tulee ulkomaalaisia tyystin erilaisine tapoineen?

Hän tietenkin sopeutuu vallitsevaan kulttuuriin?

Hän toteuttaa omia tapojaan ihan vapaasti omassa taloudessaan, ja minä sopeudun silloin niihin.

Eli lapsesi viettää sitten joulunsa muualla.

Miksi lapseni olisi ulkomaalainen? Käytkö ihan täysillä pytyillä?

Lapsen puoliso.

Aaahhahahahaa!

Ei.

Sullahan ei ole lasta, eikä puolisoa. Miksi vänkäät?

Vie kristallipallosi huoltoon, se ei kestä geishakuulana käyttöä näköjään.

Kaksi lasta, 20 vuotta nyksän kanssa ensi vuonna täyteen.

Hyvin sanottu kerrankin sait tuolta luun kurkkuun, jess!

Vierailija
248/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä emäntä ja isäntä ottavat huomioon tietysti kaikki erikoisruokavaliot. On todella moukkamaista vaatia tuomaan omat eväät. Tietysti vaivaa on, mutta se kuuluu pelin henkeen.

Toistan: menkää ranskalaiseen perheeseen kylään jouluaterialle, niin näette, onko siellä vegaani-, munaton, maidoton, gluteeniton ym. erkoisruokavaliovaihtoehdot eri ruuille....[/quote

Eiköhän ne ranskassakin huomioi erikoisruokavaliot tarpeen mukaan, etenkin perheenjäsenten kesken. Ei kai siellä tarvitse olla tontontonta, jos kaikki syöjät on sekasyöjiä. Yksikin vegaani tai munaton muuttaa kuviota, ranskassakin. Moukkamaista olla huomioimatta. 

Eiköhön ne... moukkamaista olla huomiomatta. Oletko ikinä käynyt Raskassa? Jos jaksat edes yhtään selata nettiä, niin siellähän on ihan selviytymisoppaita vegaaneille, mitä tulee Ranskaan. Se kertoo jo aika paljon. Lisäksi tunnen vegaaneja, joille Ranskan matkat ovat olleet moneltakin muultakin osin haastavia kuin pelkästään vegaanikysysymyksen kohdalla.  

Vierailija
249/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ole kasvissyöjä ja silti täällä keski-Euroopassa kyläillessä minulle tarjotaan kasvissapuskaa, koska sitä mielummin syön. Varmasti sama meno Ranskassa.

Vierailija
250/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Vegaani on kuin äärimuslimi. Mikään muu kuin oma oppi ei voi olla oikeassa.

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

T. Sekasyöjä johon uppoaa myös vegeruoka tarpeen ja tilanteen mukaan

Vierailija
251/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekasyöjät voivat syödä vegaaniruokaa ja vegaanit eivät voi syödä sekaruokaa.

= kaikki voi syödä vegaaniruokaa, joten tehdään sitä.

Vegaani voi syödä vapaasti mutta valitsee mitä hän suostuu syömään. Ei lopulta eroa muistakaan ruokamieltymyksistä. Esimerkiksi itse en tykkää munakoisosta. Jos keksisin hienon nimen tälle munakoisottomalle ruokavaliolleni ja sen perusteella vaatisin kanssa ihmisiä tarjoamaan aina munakoisotonta-ruokaa, niin toimisin vegaanien tavoin.

Vierailija
252/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihme kuinka ihmiset tekevät elämästään vaikeaa. Vietimme tänä vuonna joulun ennakkoon. Meillä ei kukaan ole vegaani, mutta niin vain tein paljon vegaanillekin sopivia ruokia ja hyvää oli! Olen pyrkinyt keventämään omaa ruokavalioamme vähentämällä eläinperäisten tuotteiden käyttöä.

Perinteinen saaristolaisleipä appelsiinimehuun tehtynä on äärettömän hyvää. Kaikkiin laatikoihin käytin kerman sijaan kaurakermaa tai kauramaitoa. Mihin sitä munaakaan niissä tarvitaan? Rosolliin en ikinä ole laittanut silliä sekaan, kermavaahdon voi itsekukin ottaa tai jättää ottamatta. Täytetyt bataattipuolikaat inkiväärillä ja granaattiomenasiemenillä ovat sekä kauniita katsella että herkullisia. Kaupasta voi ostaa lisäksi seitankinkun, jos halua vegaanille sopivan ”kinkun”.

Jos meillä olisi vegaani porukassa, löytäisi hän tästä jo paljon syötävää. Sitäpaitsi minusta tärkeintä jouluna on se, että kaikilla on mukavaa, joten varmasti panostaisin myös tarjoiluun hänen osaltaan.

Vierailija
253/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa perinteisen joulupöydän tarjoomuksistahan on valmiiksi vegaanisia. Turhaan tinttailette koko sakki.

Vegaanista ei taida oikeasti olla kuin lanttulaatikko ja rosolli.

Lanttulaatikkoon tulee oikeaa voita ja sitähän ei tehdä kasveista. Sitä ei voi korvata jollain margariinilla tai pahanmakuisella rypsiöljyllä, oliiviöljystä en tiedä miten se sopisi.

Vierailija
254/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset ap kohteliaasti pyydä että vegetyttöystävä toisi jotain omia ruokiaan? Sanot ettet ole ikinä tehnyt vegaanisena ruokaa niin et osaa. Tai sitten teette yhdessä jonki nopean ruuan tai ostatte kaupasta niitä vegelaatikoita sun muuta valmista...

Vähän junttia töksäyttää et tuo omat ruokas! joulufiiliksen pilaaja.

Vaikka ymmärrän että *ituttaa erilaisten ruokavalioiden mukaan ruokia tehdä jos itsellä ja enimmistöllä perheestä ei ole rajoitteita mutta ehdoton ei niin kyllä välit kylmää heti 😬

Vierailija
255/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edes ole kasvissyöjä ja silti täällä keski-Euroopassa kyläillessä minulle tarjotaan kasvissapuskaa, koska sitä mielummin syön. Varmasti sama meno Ranskassa.

Jee olen vierailulla keski-Euroopassa ja kirjoittelen satuja vauvaforumille.

Vierailija
256/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan kyllä huomioon vegaanitkin. Aina on jotain kasvistakin tarjolla.

Ja on maistunut kaikille. Eihän esim laatikoissa ole lihaa muutenkaan, vaan käyvät kyllä kaikille. Jos et jaksa laittaa, niin osta valmiina ja lorauta vähän kermaa päälle, niin tulee maukkaampaa. Porkkanalaatikko ainankin onnistuu noin, kokemuksella.

Kermaa vegaanille?! Hei haloo.

Et taida tuntea näitten militantti vegaanien ajatuksia?

Vierailija
257/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit yhtä suloinen kuin se k kaupan mainoksen perheen isä joka teki tyttönsä poikaystävälle erikseen vegeruuat, vähän ujostelevasti laittoi esille ne 😊

Vierailija
258/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvissyöjä onkin ihan eri asia kuin vegaani. Perinteisessä suomalaisessa joulupöydässä suurin osa ruoista sopii kasvissyöjälle. Vegaanille sen sijaan sopivat vain rosolli (ilman kastiketta ja sillä, jotka on helppo tarjota erikseen), luumut, herneet ja keitetyt perunat.

Vierailija
259/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihme kuinka ihmiset tekevät elämästään vaikeaa. Vietimme tänä vuonna joulun ennakkoon. Meillä ei kukaan ole vegaani, mutta niin vain tein paljon vegaanillekin sopivia ruokia ja hyvää oli! Olen pyrkinyt keventämään omaa ruokavalioamme vähentämällä eläinperäisten tuotteiden käyttöä.

Perinteinen saaristolaisleipä appelsiinimehuun tehtynä on äärettömän hyvää. Kaikkiin laatikoihin käytin kerman sijaan kaurakermaa tai kauramaitoa. Mihin sitä munaakaan niissä tarvitaan? Rosolliin en ikinä ole laittanut silliä sekaan, kermavaahdon voi itsekukin ottaa tai jättää ottamatta. Täytetyt bataattipuolikaat inkiväärillä ja granaattiomenasiemenillä ovat sekä kauniita katsella että herkullisia. Kaupasta voi ostaa lisäksi seitankinkun, jos halua vegaanille sopivan ”kinkun”.

Jos meillä olisi vegaani porukassa, löytäisi hän tästä jo paljon syötävää. Sitäpaitsi minusta tärkeintä jouluna on se, että kaikilla on mukavaa, joten varmasti panostaisin myös tarjoiluun hänen osaltaan.

Mun mielestä tuossa on se ero, että teillä oli varmasti muutakin kuin vain vegaaneille sopivaa ruokaa tarjolla. Jos ne sun vegeruuat olisivat menneet plörinäksi, kenellekään ei olisi silti jäänyt nälkä. Tai sitten olit kokeillet kasvisvalmisteita jo aiemminkin etkä siis tehnyt niistä ensimmäistä kertaa. Kun joutuu ensimmäisen kerran elämässään tekemään vegeruokaa eikä ole koskaan itse edes maistanut sellaista, voi olla vaikea arvata, mikä erilaisista kasvisvalmisteista sopii mihinkin, koska ei edes tiedä, miltä ne maistuu. Lisäksi ei ole kokemusta, miten ruoka olisi järkevintä maustaa, jotta mahdolliset sivumaut peittyisivät. 

Olen aika aktiivinen vegevalmisteiden kokeilija, vaikka olenkin sekasyöjä. Kokeilen niitä omassa ruokavaliossani ihan siksi, että oppisin tuntemaan niiden maut, koostumukset, kuumuudenkestot jne. Olen oppinut niiden käyttöä ja teen vasrsin hyviäkin vegeruokia, mutta jotkut uutuustuotteet ovat sellaisia, ettei edes meidän koira suostu syömään ensimmäistä kokeiluani. 

Vierailija
260/803 |
20.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvin erikoista, miten niin moni tuntuu ärsyyntyvän jos joku haluaa syödä vegaanisesti. Ärsyttääkö myös kasvissyöjät, vai pelkästään vegaanit?

Vegaani on kuin äärimuslimi. Mikään muu kuin oma oppi ei voi olla oikeassa.

Meillä ainakin joululaatikoihin käytetään aitoa voita ja kermaa. Vegaanivieras voi tuoda omat pöperöt, sukupolvia vanhoista resepteistä en luovu yhden vieraan takia. Mulle ei olisi ongelma ottaa omia ruokia mukaan, jos menisin vegaanille jouluaterialle. Miksi se toisin päin näyttää olevan ongelma?

Lol. Vegaani on niin joustamaton! Niinkuin äärimuslimi! Mutta omasta kannastani en jousta!

Kato peiliin. 😏

T. Sekasyöjä johon uppoaa myös vegeruoka tarpeen ja tilanteen mukaan

Sähän juuri vahvistit sen, että sekasyöjille on sama mitä syövät mutta vegaanit jatkaa vaan nenänsä nyrpistelyä. He siis ovat joustamattomia siinä, missä sekasyöjät eivät.

Olen myös sekasyöjä, joka välillä jopa pitää taukoa lihasta ja vegaanikavereiden luona syön vegaanista ruokaa mielelläni siitäkin huolimatta, että soija- ja härkäpapu- tai kauravavalmisteet pistävät välillä pakin sekaisin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi