Mitä ajattelet ihmisestä joka on työkokeilussa? Siis työtön joka on ns. Töissä mutta saa vain kelan rahaa
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Sopii varmasti henkilölle kuka ei ole terävin kynä ja hänen kouluttamiseen palkallisena menisi kohtuuton aika. Esim. Puolivuotta voi harjoitella esim. Kaupassa tapahtuvia töitä tuettuna. Normaali ihmiseltä tuohon menisi 3 päivää.
Työnantajat varmasti mielellään palkkaisivat heikkolahjaisia mutta heidän koulutukseen ei ole varaa. Siksi on parempi palkata ihmisiä keiltä hommat sujuu nopeasti.
En ole kuullut että ketään täysjärkistä ihmistä olisi työkkäri käskenyt työkokeiluun. Täysjärkinen ihminen osaa itse hommata itselleen työ- tai opiskelupaikan mikäli entinen työ loppuu tai tehdyt opinnot eivät ole ajantasalla työllistymisen kannalta.
Tuo "täysjärkinen" on kyllä täysin väärä sana. Viittaa tyhmyyteen. On paljon ihmisiä jotka ovat erittäin älykkäitä ja eivät silti kykene syystä tai toisesta käymään töissä. Ja on paljon yksinkertaisia ihmisiä joilla on ihan hyvä koulutus ja työpaikka.
En tiedä muuten, mutta eräs yläasteen kiusaajani (silloinen suosittu kovistyttö) on nyt työkokeilussa, kun ei ole muita töitä onnistunut saamaan. Enkä yhtään ihmettele. Hänen sosiaaliset taitonsa eivät ole kehittyneet kouluajoilta miksikään, ja niillä pärjäsi ehkä teinien joukossa, mutta työelämässä niillä ei pitkälle pötkitä.
En siis sano että kaikki työkokeiluun päätyvillä olisi olemattomat taidot, mutta en tunne muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli tällaisessa ja sai sen jälkeen vakipaikan. Arvostan todella. Arvostukseni on taas täysin miinuksen puolella elämäntapatyöttömien kanssa, he eivät ole minulle kuin syöty purkka asfaltissa.
Äänestätkö sekoomusta? Ihan uteliaisuuttani kysyn.. ja sun kaverillas kävi hirveä mäihä jos pääsi oikeesti töihin. Niitä on tuhansia jotka ei pääse kokeilujen/harjoittelujen jälkeen töihin. Ja varmaan arvaatkin, että taas uusi ilmainen hölmö sisään.. no kuuluu sekoomuksen ideolokiaan...
Työkokeilun ei kuulu työllistää. Se ei ole edes työkokeilun tavoitteena. Lue enemmän, luulet vähemmän.
eri
Kerropa tällaiselle tyhmälle sivistymättömälle, mikä sen kokeilun tarkoitus sitten on. Työkkärihän kutsuu sitä "työllistymistä edistäväksi toiminnaksi". Aika erikoista, jos tällaisen toiminnan tarkoitus ei ole edistää työllistymistä (toki oikeasti se harvoin edistää)
Tarkoitus on huijata työllisyys-lukuja :) Kun on työkokeilussa/osallistuu työkkärin järjestämään paska-kurssiin, voi sillä huijata Suomen työllisyyslukuja. Nämä kaikki ovat myös hyvä rahan lähde näille firmoille joka näitä kursseja järjestää. Olen ollut kahdella työkkärin järjestämällä kurssilla, ja voi v.... sanon että ei siellä oppinut yhtään mitään! Niin turhanpäiväistä p askaa, ettei mitään rajaa. Asioita käydään läpi kuin oltaisi ala-asteella. Pitää sanoa kaikista kurssilaisista jotain hyvää, tehdään tekaistuja työhaastattelu-tilanteita yms muuta niiiin noloa että oksat pois.. Usein miettinyt, eikö näitä kurssin vetäjiä hävetä vetää aikuisille ihmisille tälläistä.. vähän meni ohi aiheen :D
Vierailija kirjoitti:
Arvostan sitä, että tekee vapaaehtoistyötä. Tosin toivoisin hänen vaativan palkkaa, sillä niin kauan kun joku suostuu tuohon, asia ei parane.
Ymmärrätkö mitä työkokeilu tarkoittaa? Ei sitä kukaan omasta tahdostaan tee ilman palkkaa. Käännä kritiikkisi työnantajien suuntaan.
Mitä enemmän heitä tulee sitä todennäköisempää, että sinä olet kohta työtön.
Mitä ajattelen? Joudun työkkärin pakottamana työkokeiluun ensi keväänä jos en löydä työpaikkaa ennen sitä. Koulutus merkonomi, ihan normaali ihminen olen. Työkkärillä kiire saada mut johonkin kun kunta maksaa minusta nyt sakkomaksua kun työttömyyttä on tullut jo vuosi täyteen. Asun keskikokoisessa kaupungissa missä ei oikeasti ole työpaikkoja mun alalle, liikaa hakijoita, vähän työpaikkoja. Mennään sinne minne käsketään, en ala sen takia karenssia ottamaan.
Kuntouttavasta kyllä kaikkein nokkelimmat tuohon laitettiin kun työnantaja kierrätti aina uudet tilalle ja sairasloma tuuraus samalla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ajattelen? Joudun työkkärin pakottamana työkokeiluun ensi keväänä jos en löydä työpaikkaa ennen sitä. Koulutus merkonomi, ihan normaali ihminen olen. Työkkärillä kiire saada mut johonkin kun kunta maksaa minusta nyt sakkomaksua kun työttömyyttä on tullut jo vuosi täyteen. Asun keskikokoisessa kaupungissa missä ei oikeasti ole työpaikkoja mun alalle, liikaa hakijoita, vähän työpaikkoja. Mennään sinne minne käsketään, en ala sen takia karenssia ottamaan.
Hae opiskelemaan työttömyyskorvauksella esim. Ammattikorkeaan tai muuta Helsinkiin; siellä on töitä tekevälle.
Nämä työkokeilut ja pilipali kurssit ovat suuri syy sille, miksi moni on ennemmin tt-tukiasiakkaana kuin työkkärin listoilla. Alennettu tt-tuki on pieni hinta siitä, ettei tarvitse osallistua naurettavaa pelleilyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on yrityksille hyvä systeemi. Sillä saa ilmaista työvoimaa. Se pitäisi lopettaa niin edes osa saisi palkkatyön.
Yhdenkään firman varat eivät riittäisi työllistämiseen nykyistä paremmin, vaikka työkokeilu lopetettaisiin. Jos ei ole varaa maksaa palkkaa, niin ei ole. Eikä työkokeilija ole työvoimaa vaan tutustumassa mahdolliseen uuteen ammattiin tai testaamassa ovatko hänen aiemmat taitonsa ja osaamisensa ajan tasalla.
Sittenpä heidän ei tarvitse tehdä työtäkään. Se on työvoiman homma. Työkokeilija voi vain katsella, mitä muut tekevät ja mahdollisesti vähän kokeilla joitain juttuja. Oikeat työtehtävät jäävät sille työvoimalle. Ja sitten mä heräsin todellisuuteen....
Juuri noin sen kuuluu mennäkin. Ja niin se on joka ikinen kerta mennyt, kun itse olen työkokeilijoita ohjannut, ja muutamia kymmeniä heitä on minun kauttani ollut uuteen ammattiin tutustumassa. Ikinä ei ole jätetty yksin tekemään eikä ole ollut samanlaiset tehtävät kuin varsinaisilla työntekijöillä vaan ovat kokeilleet parin kuukauden ajan joitakin tehtäviä mutta ihan omien kykyjen ja voimien mukaan. Työaikakin on ollut merkittävästi lyhyempi kuin kokopäivätyötä tekevillä työntekijöillä.
Minä kun kävin valittamassa työkokeilupaikasta työkkärissä, sanottiin vaan ettei pystytä puuttumaan, koska en ole työsuhteessa. Piti sinnitellä loppuun asti, siellä oli monessakin asiassa huomautettavaa.
Tiedän tuttavissani useita, jotka ovat olleet työkokeiluissa. Ja siis ihan ammattilaisia, takana monta vuotta työkokemusta vastaavista töistä. Työtehtävät samoja kuin oikeilla työntekijöillä, työskentely itsenäistä perehdytyksen jälkeen.
Kuka on saanut työkokeilujaksolla tehdä lyhyempää päivää? Itselläni ollut aina yhtä pitkät päivät kuin muillakin, samat tauot ja vuorotyö.
Vierailija kirjoitti:
Minä kun kävin valittamassa työkokeilupaikasta työkkärissä, sanottiin vaan ettei pystytä puuttumaan, koska en ole työsuhteessa. Piti sinnitellä loppuun asti, siellä oli monessakin asiassa huomautettavaa.
Tiedän tuttavissani useita, jotka ovat olleet työkokeiluissa. Ja siis ihan ammattilaisia, takana monta vuotta työkokemusta vastaavista töistä. Työtehtävät samoja kuin oikeilla työntekijöillä, työskentely itsenäistä perehdytyksen jälkeen.
Sorto jatkuu niin kauan kun siihen suostuu. Eli jos on epäkohtia, ei pidä "sinnitellä", vaan niihin pitää puuttua. Varsinkin jos on tekemässä ilmaistyötä, ei ole mitään sitoumusta suostua "työnantajan" pompoteltavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sopii varmasti henkilölle kuka ei ole terävin kynä ja hänen kouluttamiseen palkallisena menisi kohtuuton aika. Esim. Puolivuotta voi harjoitella esim. Kaupassa tapahtuvia töitä tuettuna. Normaali ihmiseltä tuohon menisi 3 päivää.
Työnantajat varmasti mielellään palkkaisivat heikkolahjaisia mutta heidän koulutukseen ei ole varaa. Siksi on parempi palkata ihmisiä keiltä hommat sujuu nopeasti.
En ole kuullut että ketään täysjärkistä ihmistä olisi työkkäri käskenyt työkokeiluun. Täysjärkinen ihminen osaa itse hommata itselleen työ- tai opiskelupaikan mikäli entinen työ loppuu tai tehdyt opinnot eivät ole ajantasalla työllistymisen kannalta.
Itse en ole työkkärin asiakas vaan työeläkelaitoksen, olen siis kuntoutustuella fyysisen vamman vuoksi joka tuli tapaturman seurauksena neljä vuotta sitten. Olen ihan täysjärkinen kylläkin ja opiskellut lukion jälkeen kaksi eri tutkintoa (AMK). Ikävä kyllä en pysty kumpaakaan työtä fyysisesti tekemään joten luulen että voisin kokeilla jotain työtä tuollaisessa työkokeilussa. Ehkä tuollainen kokeilu myös terveille soveltuu jos miettivät vaihtavansa alaa.
En itse ainakaan voi syyttää aloittajaa tuosta ajattelutavasta, koska tuo on enemmistön mielipide. On helppoa täällä väittää arvostavansa samalla tavalla kuin muitakin, kun käytännössä on eri juttu. Suurin osa pitää työkokeilijoita pilkkanaan, koska yleensä kuuluu ihmisluontoon kiusata köyhiä ja itseään muuten alempiarvoisia.
Itse olin Työkokeilussa täysin vapaaehtoisesti. Jouduin sietämään epäasiallista kohtelua. Minulle puhuttiin kuin pikkulapselle, vahdittiin jatkuvasti selän takana jne. Ei kenenkään korkeakoulutetun pitäisi joutua tuollaiseen alentamaan itseään. Rahallisesti se oli ihan ok. Sain jopa enemmän rahaa tukina kuin saisin oikeissa töissä. Ihmisten kohtelu vaan oli se mitä en jaksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorto jatkuu niin kauan kun siihen suostuu. Eli jos on epäkohtia, ei pidä "sinnitellä", vaan niihin pitää puuttua. Varsinkin jos on tekemässä ilmaistyötä, ei ole mitään sitoumusta suostua "työnantajan" pompoteltavaksi.
Siitä saa vaan sitten karenssin mikäli lopettaa kesken. Toki voihan sitä yrittää saada oikeutta esim. ottamalla yhteyttä te-toimistoon epäkohdista. Eri asia sitten auttaako se mitään. Toki karenssikin on parempi kuin alistuminen huonoon kohteluun.
Vierailija kirjoitti:
Nämä työkokeilut ja pilipali kurssit ovat suuri syy sille, miksi moni on ennemmin tt-tukiasiakkaana kuin työkkärin listoilla. Alennettu tt-tuki on pieni hinta siitä, ettei tarvitse osallistua naurettavaa pelleilyyn.
Mä olen tt-tuella, kun hankin ikuisen karenssin. Silti olen työkkärin kirjoilla ja käyn säännöllisesti sosiaalityöntekijän ja te-toimiston asiantuntijan kanssa palavereissa. Toki, multa ehkä puuttuu se painostavuus noissa, koska olen jo karenssilla niin sillä ei voi mua pelotella. Silti ne puhuu työkokeilusta ja kouluhommista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tt-tuella, kun hankin ikuisen karenssin. Silti olen työkkärin kirjoilla ja käyn säännöllisesti sosiaalityöntekijän ja te-toimiston asiantuntijan kanssa palavereissa. Toki, multa ehkä puuttuu se painostavuus noissa, koska olen jo karenssilla niin sillä ei voi mua pelotella. Silti ne puhuu työkokeilusta ja kouluhommista.
Pakko kysyä: Miten saa ikuisen karenssin? Kiinnostaisi itseänikin sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilijalla teetetään kaikki ne hommat mitä nämä oikeat työntekijät ei halua tai viitsi tehdä.
Työkokeilija ei saa kaikkea edes tehdä, jollei vieressä ole opastaja.
Erottakaa nyt edes työharjoittelu ja työkokeilu. Eroa on muutakin kuin nimi.
Ai että jos olisin kieltäytynyt niin tuo lupailtu oppisopimuspaikka olisi minulle annettu? Miksi?