Mitä ajattelet ihmisestä joka on työkokeilussa? Siis työtön joka on ns. Töissä mutta saa vain kelan rahaa
Kommentit (67)
Olin työkokeilussa mutta se ei ollut oikeasti työpaikka vaan kurssi jossa kokeiltiin tietyn alan juttuja ja harjoiteltiin. Mielestäni tuollaisia saisi olla enemmän :p Ei jäänyt paha maku suuhun koska etsin itselleni uutta alaa. Työkokeilu pitäisi nimen omaan olla vain kokeilua eikä mitään kunnon työtä. Itse enemmän istuisin ja olisin passiivinen töissä kuin alkaisin hoitamaan muiden hommia hiki hatussa jos olisin työkokeilussa.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli tällaisessa ja sai sen jälkeen vakipaikan. Arvostan todella. Arvostukseni on taas täysin miinuksen puolella elämäntapatyöttömien kanssa, he eivät ole minulle kuin syöty purkka asfaltissa.
Äänestätkö sekoomusta? Ihan uteliaisuuttani kysyn.. ja sun kaverillas kävi hirveä mäihä jos pääsi oikeesti töihin. Niitä on tuhansia jotka ei pääse kokeilujen/harjoittelujen jälkeen töihin. Ja varmaan arvaatkin, että taas uusi ilmainen hölmö sisään.. no kuuluu sekoomuksen ideolokiaan...
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni oli tällaisessa ja sai sen jälkeen vakipaikan. Arvostan todella. Arvostukseni on taas täysin miinuksen puolella elämäntapatyöttömien kanssa, he eivät ole minulle kuin syöty purkka asfaltissa.
Äänestätkö sekoomusta? Ihan uteliaisuuttani kysyn.. ja sun kaverillas kävi hirveä mäihä jos pääsi oikeesti töihin. Niitä on tuhansia jotka ei pääse kokeilujen/harjoittelujen jälkeen töihin. Ja varmaan arvaatkin, että taas uusi ilmainen hölmö sisään.. no kuuluu sekoomuksen ideolokiaan...
Työkokeilun ei kuulu työllistää. Se ei ole edes työkokeilun tavoitteena. Lue enemmän, luulet vähemmän.
eri
Olen ollut aiemmin monesti "työkokeiluissa", alussa vähän ohjattiin miten asiat tehdään, sitten jätetään oman onnensa nojaan painamaan hommia. Monesti koko päivä meni kerran eräällä varastolla näkemättä toisia työntekijöitä. Kokeilun jälkeen kun piti olla jatkosta puhetta sanottiin vain että hyvin teit työt mutta tässä taloustilanteessa ei nyt voida palkata.
Olin itse aikoinani tyottoman tyoharjoittelussa kirjakaupassa, toita ei vaan silla hetkella ollut tarjolla ja mun mielesta oli mielekkaampaa tehda sen tyottomyyskorvauksesta saatujen rahojen eteenkin jotain eika vain maata kotona.
Tulee surullinen olo siitä, että on joutunut sellaisen hyväksikäytön kohteeksi.
Toivon, että ei tekisi töitä yhtään enempää kuin oikeasti on pakko. Vaikka kyllähän he usein työskentelevät todella paljon ja tekevät ylipitkiä työpäiviä siinä toivossa että saisivat sillä tavalla oikean työpaikan ja oikeaa palkkaa.
Työkokeilussa voisi oikeasti mennä sillä asenteella, että jos palkkaa maksetaan vaan leikisti, niin töitäkin tehdään vaan leikisti.
Monet yritykset väärinkäyttää tuota järjestelmää ja ottaa aina vaan uusia työkokeilijoita ilman mitään aikomusta palkata ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on yrityksille hyvä systeemi. Sillä saa ilmaista työvoimaa. Se pitäisi lopettaa niin edes osa saisi palkkatyön.
Yhdenkään firman varat eivät riittäisi työllistämiseen nykyistä paremmin, vaikka työkokeilu lopetettaisiin. Jos ei ole varaa maksaa palkkaa, niin ei ole. Eikä työkokeilija ole työvoimaa vaan tutustumassa mahdolliseen uuteen ammattiin tai testaamassa ovatko hänen aiemmat taitonsa ja osaamisensa ajan tasalla.
Eli jos yritys ei saisi henkilöstökuluja subventoitua yhteiskunnan maksettaviksi, se jättäisi toimintansa vaatimat henkilöt palkkaamatta? Hoh.
Kyllähän rahaa on, se vain menee parempiin taskuihin niin kauan kun tällainen hyväksikäyttö on mahdollista.
Työkokeilussa oleva ei ole töissä. Työtä on se, josta saa oikeaa palkkaa ja kertyy eläke.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilija ei ole työssä.
Hän on kokeilemassa, sopisiko juuri tämä ala hänelle.
Siksi hän ei saa palkkaa. Hänelle ei voida maksaa palkkaa, koska hän ei pysty itsenäiseen työhön. Häntä pitää opettaa ja ohjata koko ajan.
Hänen työskentelyään täytyy valvoa koko ajan.
Työkokeilijat vievät vakituisen hlökunnan aikaa ja voimavaroja ja hidastavat heidän työskentelyään.
Useat työpaikat eivät ota työkokeilijoita ollenkaan juuri tuosta syystä.
Olen sitä mieltä, että työkokeikijoiden tulisi maksaa työnantajalle siitä, että työnantaja opettaa hänelle työntekoa työpaikalla.
Ainakin hoiva-alalla kokeilijat kyllä laitetaan tekemään itsenäistä työtä, sellaista mitä nyt kuka vaan osaa tehdä. Itse olin päiväkodissa kokeilussa nuorempana ja olin jatkuvasti yksin vahtimassa lapsia että hoitajat ehtivät pitää taukojaan, tehdä kirjauksiaan sun muuta. Paikassa olisi pitänyt olla enemmän työntekijöitä mutta palkkaamisen sijaan pidettiin koko ajan yhtä opiskelijaa harjoittelussa ja yhtä työkokeilijaa. Hoidin myös siivouksen kun sitä ei olisi kukaan muu ehtinyt tekemään. Ei pitäisi tietenkään suostua tuollaiseen mutta minulle uskoteltiin että sieltä saisi oppisopimuspaikan kokeilun päätyttyä joten halusin tehdä kaiken hyvin.
Nyt olen palvelutalossa töissä ja meille otetaan työkokeilijoita tai kuntoutujia avuksi kiireisimpiin aikoihin.
Halveksin tällaisia pettureita. Verrattavissa lakkorikkureihin. Yrittävät polkea muiden työntekijöiden palkkoja alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on yrityksille hyvä systeemi. Sillä saa ilmaista työvoimaa. Se pitäisi lopettaa niin edes osa saisi palkkatyön.
Yhdenkään firman varat eivät riittäisi työllistämiseen nykyistä paremmin, vaikka työkokeilu lopetettaisiin. Jos ei ole varaa maksaa palkkaa, niin ei ole. Eikä työkokeilija ole työvoimaa vaan tutustumassa mahdolliseen uuteen ammattiin tai testaamassa ovatko hänen aiemmat taitonsa ja osaamisensa ajan tasalla.
Sittenpä heidän ei tarvitse tehdä työtäkään. Se on työvoiman homma. Työkokeilija voi vain katsella, mitä muut tekevät ja mahdollisesti vähän kokeilla joitain juttuja. Oikeat työtehtävät jäävät sille työvoimalle. Ja sitten mä heräsin todellisuuteen....
Yritteliästä henkilöä kannattaa arvostaa.
Koko ajan ei tosiaan valvottu.
Vaatimuksia vakinaisille totta kai, töissä hekin ovat, ja kuuluu työhön.
Itse olin puoli vuotta työkokeilussa IT-alalla. Tiesin kyllä, ettei minulla saisi teettää ns. oikeita töitä ilman valvontaa, mutta mahdollinen työpaikka houkutteli niin paljon, että suostuin kokeilun idean vastaisesti tekemään töitä kuten muutkin tiimissäni.
Minulla kävi tuuri ja sain vakituisen paikan, mutta se ei muuta näkemystäni siitä, että systeemi on härski ja epäoikeudenmukainen. Vakipaikan käyttäminen porkkanana kannustaa työkokeilijan helposti rehkimään kokeilun sääntöjen vastaisesti, mikä puolestaan kelpaa joillekin työnantajille oikein mainiosti.
Jos on kanttia muistuttaa työnantajaa työkokeilun säännöistä tai valittaa asiasta TE-palveluille, saa homman todennäkösesti kuriin, mutta sitten palaa todennäkösemmin taas työttömäksi työnhakijaksi, mikä ei ole henkisesti järin hauskaa, varsinkin kun yhteiskunnan "oman onnensa sepät" sylkevät päälle.
Työkokeilijalla teetetään kaikki ne hommat mitä nämä oikeat työntekijät ei halua tai viitsi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Säälin häntä. En siksi, että on työkokeilussa, vaan siksi että työkkäri pakottaa ihmisiä tuollaiseen ja kohtelee työttömiä muutenkin epäasiallisesti.
Suomessa on sellainen hassu käytäntö, että jos ihminen kokee vastoinkäymisiä ja epäonnea, niin häntä aletaan kohtelemaan epäasiallisesti.
Hyvässä asemassa olevat hyvän kohtelun ja etuja kaikkialla, mutta ne jotka ovat syystä tai toisesta heikossa asemassa saavat kuraa niskaan kaikkialla.
Sosiaaliturvakin on ansiosidonnainen.
Kyllä ollaan hirveän tasa-arvoinen maa, jossa kaikilla on yhtä hyvät mahdollisuudet ja kaikki ovat niin mahdottoman tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Iso sika kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilun ei kuulu työllistää. Se ei ole edes työkokeilun tavoitteena. Lue enemmän, luulet vähemmän.
eri
Kerropa tällaiselle tyhmälle sivistymättömälle, mikä sen kokeilun tarkoitus sitten on. Työkkärihän kutsuu sitä "työllistymistä edistäväksi toiminnaksi". Aika erikoista, jos tällaisen toiminnan tarkoitus ei ole edistää työllistymistä (toki oikeasti se harvoin edistää)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilija ei ole työssä.
Hän on kokeilemassa, sopisiko juuri tämä ala hänelle.
Siksi hän ei saa palkkaa. Hänelle ei voida maksaa palkkaa, koska hän ei pysty itsenäiseen työhön. Häntä pitää opettaa ja ohjata koko ajan.
Hänen työskentelyään täytyy valvoa koko ajan.
Työkokeilijat vievät vakituisen hlökunnan aikaa ja voimavaroja ja hidastavat heidän työskentelyään.
Useat työpaikat eivät ota työkokeilijoita ollenkaan juuri tuosta syystä.
Olen sitä mieltä, että työkokeikijoiden tulisi maksaa työnantajalle siitä, että työnantaja opettaa hänelle työntekoa työpaikalla.
Ainakin hoiva-alalla kokeilijat kyllä laitetaan tekemään itsenäistä työtä, sellaista mitä nyt kuka vaan osaa tehdä. Itse olin päiväkodissa kokeilussa nuorempana ja olin jatkuvasti yksin vahtimassa lapsia että hoitajat ehtivät pitää taukojaan, tehdä kirjauksiaan sun muuta. Paikassa olisi pitänyt olla enemmän työntekijöitä mutta palkkaamisen sijaan pidettiin koko ajan yhtä opiskelijaa harjoittelussa ja yhtä työkokeilijaa. Hoidin myös siivouksen kun sitä ei olisi kukaan muu ehtinyt tekemään. Ei pitäisi tietenkään suostua tuollaiseen mutta minulle uskoteltiin että sieltä saisi oppisopimuspaikan kokeilun päätyttyä joten halusin tehdä kaiken hyvin.
Nyt olen palvelutalossa töissä ja meille otetaan työkokeilijoita tai kuntoutujia avuksi kiireisimpiin aikoihin.
Toden näköisesti se, ettet kieltäytynyt työtehtävistä, vaikutti olennaisesti työnsaantiin.
Itse jos tuollaiseen joutuisin, sanoisin aina: "Olen vain kokeilemassa tätä alaa, en oikeasti töissä". Enkä tekisi mitään oikeita tehtäviä. Kokeilisin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Monet työpaikat kun työkokeilu päättyy niin ottavat uuden työkokeiluun. Ilmaista työvoimaa. Kyllä ihmisen pitäisi saada palkka työstä. Varmasti vielä teettävät työkokeilijalla töitä niin paljon kun kerkeävät.
Näin. Munkin vastuulle annettiin jonkun sairaslomalle päätyneen ihmisen hommat. Olin työ"kokeilu"ssa vielä kuntoutujana.