Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ruokia laitatte jouluna?

Vierailija
18.12.2019 |

Me laitetaan perinteisiä: lanttulaatikko, porkkanalaatikko, punajuurisalaatti, karjalanpaisti ja perunat, piirakat ja munavoi, salaatti. Jotain uuttakin voisi keksiä.

Antakaa vinkkejä, mitä uusia ja erilaisia jouluruokavinkkejä teillä on.

Kommentit (127)

Vierailija
101/127 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aatoksi teen äitini luokse perinteisen jouluaterian - lanttu-, porkkana-, punajuurilaatikot, imelletty perunalaatikko, kinkku, palapaisti, himosilakka, silakkarullat (silakassa säävaraus, pääsevätkö kalastajat merelle), savustettu siika, sinappisilliä, Waldorfin salaatti, rosolli, haudutettu punakaali. Jälkiruoaksi on appelsiiniriisiä ja luumurahkaa. Kahvin kanssa yhtä sun toista joulukakkua ja torttua ja pikkuleipää. Varmasti unohdin jotain listasta, mutta suurinpiirtein noin. 

Joulupäivänä syömme kotona omia suosikkiruokia:

Alkupaloina viikunabrie-leivonnaisia, antipastoja mm. artisokkaa, bresaolaa, mozzarellaa jne, sitten on sienisalaattia ruisnapeissa ja kylmäsavulohirullia. 

Pääruoka on paahdettuja perunoita, angus-härän paahtopaistia, ankkaa, hunajakasviksia, mätiä + lisukkeet, mereneläviä sen mukaan, mikä on kaupan tarjonta.

Jälkiruoaksi piparminttujuustokakku, piparkakkujäätelöannokset, jos joku haluaa. 

Tapaninpäivänä en nosta eväänikään, syödään jämiä tai mies laittaa ruoan. 

Miten sä toteutat ton piparkakkujäätelön? Vaniljajätskiä ja siihen murskataan pipareita vai onks joku muu ohje?

Teen ihan perusvaniljajäätelöpohjan ja siihen murentelen piparkakkuja joukkoon. Halutessaan voi sekoittaa ihan vaan vaniljajäätelön joukkoon. Tulee kiva annos, kun murskaa pipareita jäätelömaljan pohjalle, jätskiä siihen ja sitten kinuskikastiketta, jonka maustaa kanelilla, neilikkaripauksella ja inkiväärillä. Koristeeksi kermavaahtoa, karpaloita ja lisää pipareita. 

Ja vastauksena vielä tästä edelliselle, että kyllä, tykkään kokkailla ja laittaa ruokia. 

Vierailija
102/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Mina en laita mitaan ruokia. 

Aattona aidin luo syomaan, han tarjoilee perinteisen suomalaisen joulupoydan (kinkku, porkkana-, lanttu-, peruna- ja aura-punajuurilaatikko, sinappikurkkusalaatti, kurkkusalaatti, punajuurisalaatti, rosolli, sienisalaatti, sillit, graavilohi, kylmasavulohi, keitetyt perunat ja herneet, lasimestarin silli ja jalkiruuaksi kerma- ja kuivakakku).

Joulupaivana aiti puolestaan tule meille syomaan, mieheni laittaa persialaista ruokaa (grillattua sahramilammasta, kanakebappeja, kolmea eri sorttia riisia, flatbreadia, munakoisodippia ja jogurttikastikkeita, seka jalkiruuaksi iranilaisia makeita leivoksia tyyliin baklava, jotka on ihan varta vasten Iranista asti "tilattu"). 

Miten tämä onnistuu, kun äitisi asuu Suomessa ja te Keski-Euroopassa?

En ma ole missaan vaiheessa sanonut etta mun aiti asuu Suomessa. Han asuu taalla, samalla paikkakunnalla mun kanssa, jo neljatta vuotta. Hommasin hanelle rivarinpatkan (vuokra-sellaisen) n. kahden kilometrin paasta mun kotoa. 

Olen ainut lapsi emmeka ole laheisia sukumme kanssa, joten ajattelin etta aitini elakoidyttya on jarkevaa jarjestaa hanen muuttonsa tanne siina vaiheessa, kun han on viela fyysisesti ja psyykkisesti tarpeeksi "kuosissa" pystyakseen integroitumaan ja oppiakseen uuden kielen.

Ja siis syy sille etta han muutti tanne on se, etta pystyn sitten pitamaan hanesta huolta jos/kun han sairastuu vanhempana. 

Mutta taisin nyt pahoittaa sun mielesi kun et saanutkaan mua kiinni valheesta? :) Hirveasti anteeksi siita ja hyvaa paivan jatkoa muru. <3 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylivoimaisesti paras jouluruoka on perinteinen riisipuuro (siis se pitkään keitettävä) ja sen kanssa sekahedelmäkeittoa.

Muita "must have" ovat:

-joulukinkku joka paras kun vielä lämmin

-joulutortut ja itse tehdyt piparit

Muista en niin välitä mutta toki aina on kivaa kun limppua, laatikkoja, rosollia jne.

Vierailija
104/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain normisettiä - muiden miellytämisen takia pakollisen joululounaan söin jo eilen, joten se siitä.

Vierailija
105/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohipastrami

Inkiväärigraavattu lohi

Limegraavattu siika

Mätiä, smetanaa ja sipulia

Kampasimpukoita (lisuke vähän auki vielä)

Ranskalainen lihapatee (Strömsössä ohje viime ohjelmassa)

Saaristolaisleipää

Sienimousse

Kinkku ja sinappikastiketta

Vihersalaatti

Paahdettua punajuurta vuohenjuuston ja saksanpähkinöiden kanssa

Jälkiruoaksi hasselpähkinä-kahvikakkua

Hyi hitto!

Mikä kohta tuossa on hyi hitto?! :O Nuohan on aivan täydellisiä herkkuja, suorastaan vesi herahti kielelle tuota lukiessa. Ainoastaan kampasimpukoita en omaan joulupöytääni laittaisi, mutta nekin on herkullisia muutoin. 

Jotain silliä vielä lisäksi (se vaan kuuluu omaan jouluuni) niin tuossa olisi joulun unelmamenu! 

Vierailija
106/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muikun ja kirjolohen mätiä lisukkeineen

Lohirullia

Graavilohi

Lasimestarin silli

Sillikaviaari

Graavisiika

Saaristolaisleipä ja jotain limppua

Maksapatee

Sienisalaatti (sienet syksyllä kerätty ja säilötty ihan tätä tarkoitusta varten)

Viikuna-juustosalaatti (viime jouluna kävi niin että kaikissa lähistön kaupoissa oli tuoreet viikunat myyty loppuun siinä vaiheessa kun mentiin kaupoille. Pitänee olla ajoissa tänä vuonna tai toivoa että ovat varustautuneet paremmin)

Kinkku tai kalkkuna, ei päätetty vielä

+ joku kastike

Uunijuurekset (kukaan ei kuitenkaan syö meillä laatikoita)

Punaviini, valkoviini, kivennäisvesi

Ehkä korkeintaan joku jäädyke jälkiruoaksi tai sitten ei mitään

Joulupäivänä lounaaksi aaton tähteitä ja illalla juustotarjoitin 

Vierailija
107/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Aattona aidin luo syomaan, han tarjoilee perinteisen suomalaisen joulupoydan (kinkku, porkkana-, lanttu-, peruna- ja aura-punajuurilaatikko, sinappikurkkusalaatti, kurkkusalaatti, punajuurisalaatti, rosolli, sienisalaatti, sillit, graavilohi, kylmasavulohi, keitetyt perunat ja herneet, lasimestarin silli ja jalkiruuaksi kerma- ja kuivakakku).

Joulupaivana aiti puolestaan tule meille syomaan, mieheni laittaa persialaista ruokaa (grillattua sahramilammasta, kanakebappeja, kolmea eri sorttia riisia, flatbreadia, munakoisodippia ja jogurttikastikkeita, seka jalkiruuaksi iranilaisia makeita leivoksia tyyliin baklava, jotka on ihan varta vasten Iranista asti "tilattu"). 

En ma ole missaan vaiheessa sanonut etta mun aiti asuu Suomessa. Han asuu taalla, samalla paikkakunnalla mun kanssa, jo neljatta vuotta. Hommasin hanelle rivarinpatkan (vuokra-sellaisen) n. kahden kilometrin paasta mun kotoa. 

Olen ainut lapsi emmeka ole laheisia sukumme kanssa, joten ajattelin etta aitini elakoidyttya on jarkevaa jarjestaa hanen muuttonsa tanne siina vaiheessa, kun han on viela fyysisesti ja psyykkisesti tarpeeksi "kuosissa" pystyakseen integroitumaan ja oppiakseen uuden kielen.

Ja siis syy sille etta han muutti tanne on se, etta pystyn sitten pitamaan hanesta huolta jos/kun han sairastuu vanhempana. 

Mutta taisin nyt pahoittaa sun mielesi kun et saanutkaan mua kiinni valheesta? :) Hirveasti anteeksi siita ja hyvaa paivan jatkoa muru. <3 

Miksi vastaat noin ilkeästi täysin neutraaliin kysymykseen?

Ohis

Vierailija
108/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen itse ainakin laatikot, munajuustoa, pähkinäleipää, salaatteja, kakkua, torttuja, juuresterriini, punajuurivuohenjuustokiekot, pähkinäleipä. Iso kinkku paistetaan. Ehkä saaristolaisleipää.

Sitten ostetaan erilaisia kaloja ja juustoja. Hedelmiä. Suklaata.

Aattona lounas on riisipuuro ja ehkä luumukiisseli(sitä ei juurikaan mene) ja juuri paistettu itsetekemä leipä sekä kinkku. Joskus klo 16 varsinainen jouluruokailu.

Ei mitään paineita. Kaikki ostamatta ja tekemättä. Teen maanantaina pääosan ja leivät ja laatikot paistetaan vasta aattona.

Meillä lapset jo melkein aikuisia.

Munajuusto kuulostaa herkulliselta ja sopii hyvin jouluun kuin nyrkki silmään. Ohjetta?

https://www.martat.fi/reseptit/munajuusto/

Vierailija
109/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aattona pizzaa. Se tehdään itse. Täytteinä on jotain "jouluista" :D kun siis oikein kuvittelee niin. Lapset saa itte valita täytteet etukäteen, varaan ainekset valmiiksi. Luultavasti tulee kinkku-ananasta. Ittelle teen kylmäsavulohi-artisokka-aurajuustopizzan. Mies varmaan haluaa jauheliha-ananaspizzaa. Jälkkärinä on sitten glögiä, mehua ja piparia ja torttua. Muina joulupäivinä lihapullia ja nakkeja.

Oikeesti? 

Joo kyllä! Lapset häärii mukana tonttulakit päässä ja lasten joululaulut soi. Kukaan ei valita, kun on pahaa ruokaa, miks pitää maistaa laatikoita, en tykkää... Yhdessä odotetaan joulupukkia maha täynnä ja lapsilla on kivaa. Tortut leivotaan yhdessä vasta joulupäivänä.

Outoa. Meillä tehdään itse pizzaa joka lauantai.

Ja joulukuussa milloin tahansa otetaan pari taikinalevyä torttuihin. Ei niitä erikseen leivota. Tehdään sitä mukaa kuin tarvitaan.

Pipareita paistetaan yksi valmistaikinallinen joka viikko joulukuussa. Varsinkin pikkulapset tykkää!

Minusta taas teidän perinteet kuulostavat ihan oudoilta. Meillä ei mässytetä noin pipareita joka viikko eikä todellakaan oteta taikinalevyä torttuihin milloin tahansa. Pizzaa meillä ei tehdä kuin joskus joka toinen kuukausi ,jos silloinkaan. Noi pipari ja torttuherkut meillä syödään vasta jouluna!

Joulukuu ei ole milloin tahansa.

Ei niitä torttuja kannata tehdä kuin senverran mitä tuoreena syö. Siksi se ei ole mikään iso projekti.

Sellasta se on. Jotkut mässyttää toiset ei. Me mässytetään kyllä ja suhtaudutaan syömiseen neutraalisti.

Vierailija
110/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lohirullia

Graavilohi

Lasimestarin silli

Sillikaviaari

Graavisiika

Maksapatee

Sienisalaatti (sienet syksyllä kerätty ja säilötty ihan tätä tarkoitusta varten)

Viikuna-juustosalaatti (viime jouluna kävi niin että kaikissa lähistön kaupoissa oli tuoreet viikunat myyty loppuun siinä vaiheessa kun mentiin kaupoille. Pitänee olla ajoissa tänä vuonna tai toivoa että ovat varustautuneet paremmin)

+ joku kastike

Mikä on sinun sienisalaatin resepti?

Muutkin voivat osallistua.

Minun on suolasieniä liotettuna. Sipulihakkelusta. Mutta sitä tässä sitten aina on hakusassa, että kermaa vaiko, smetanaa, vaiko kermaviiliä tai kermaa?

Mistä tulee parhaan makuinen?

Vierailija
111/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en hirveästi itse laita, ostan paljon valmiina. Kinkku paistetaan itse, rosolli, luumukiisseli kermavaahdolla, perunamuusi ja karjalanpaisti tehdään itse, sitten on kaupan jutut; lanttu- ja porkkanalaatikko, kaloja, sienisalaatti, limppua, voita, juustoja, pipareita. Pullaa leivon nyt viikonloppuna ja joulutorttuja tehdään valmislevyistä jossain välissä, ehkä vasta vuodenvaihteessa. Noilla nyt ainakin alkuun pääsee, katsotaan mitä vielä kaupasta lähtee mukaan. :)

Vierailija
112/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohirullia

Graavilohi

Lasimestarin silli

Sillikaviaari

Graavisiika

Maksapatee

+ joku kastike

Minun on suolasieniä liotettuna. Sipulihakkelusta. Mutta sitä tässä sitten aina on hakusassa, että kermaa vaiko, smetanaa, vaiko kermaviiliä tai kermaa?

Itse tykkään sienisalaatissa ranskankermasta. Ja pikkuloraus sitruunamehua.

Vierailija
113/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Ohis

Otin v*ttuiluna, sita esiintyy aika paljon talla palstalla myoskin mun miesystavaa kohtaan. Oletin etta tyyppi on seuraillut mun nikkia kun tietaa etta asun Keski-Euroopassa. 

Ellei se ollut tarkoitus, pyydan taten anteeksi. 

Vierailija
114/127 |
19.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohirullia

Graavilohi

Lasimestarin silli

Sillikaviaari

Graavisiika

Maksapatee

+ joku kastike

Itsekin laitan sipulihakkelusta. Smetanaa ja kermaa suhteessa 1:1. Salaatin koosta riippuen siis esim 1 dl smetanaa ja 1 dl kermaa (mitattu ennen vaahdottamista). Hieman sitruunaa ja paljon mustapippuria. 

Vierailija
115/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ns jatkuvasti tarjolla on

Piparit

Tortut

Piparipullat

Suklaa

Hedelmät

(karjalanpiirakat munavoilla)

Aattona ruoaksi on:

Aamu:

Riisipuuro + kanelisokeri tai luumukiisseliä

Joulupöydästä löytyy ainakin:

Lanttu- ja porkkanalaatikko

Kermaperunat, keitetyt perunat

Herneet, porkkanat

PALJON kaloja

Kinkkua

Seitanpaisti

Sinappikastike

Vihersalaatti granaattiomenalla ja fetalla

Tomaatti-mozzarellasalaatti

Rosolli ja kastike

Sienisalaatti

Kylmä pastasalaatti

Saaristolaisleipä, rieska, joululimppu ja näihin juustoja yms

Tiedän että vieraat tuovat mukanaan ainakin karjalanpaistia, punajuuri-auravuokaa, imellettyä perunalaatikkoa ja kakun.

Illemmalla juustopöydässä:

Glögiä (kahvia/teetä)

Juustoja, keksejä, hilloja, suolaisia taikinakierteitä, hedelmiä ja riisipiirakat munavoilla

Meillä vietetään joulua neljän sukupolven voimin, ja tämä sekalaisuus johtuu siitä, että pöydästä löytyy jokaisen herkkuja. Nuorin syöjistä on vuoden, vanhin yli 90 ja siltä väliltä löytyy monta erilaista ihmistä. Tärkeintä on että kaikille löytyy mieleisiä ruokia. Nuoriso varmaan tilaa illalla tai joulupäivänä pizzaa, se heille suotakoon.

Vierailija
116/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

treffit kirjoitti:

Ohis

Tällä on tosi usein passiivis-aggressiivisia viestejä, hymiöiilä kuorrutettuna. Mikä lie vaivaa.

Vierailija
117/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpiirakat & munavoi ja karjalanpaisti on näemmä edelleen joillekin "juhlaruokaa". Huoh, en vaan käsitä...

Vierailija
118/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpiirakat & munavoi ja karjalanpaisti on näemmä edelleen joillekin "juhlaruokaa". Huoh, en vaan käsitä...

Niin, nehän ovat perinneruokaa, ja perinneruokaa ihmisillä on vahva tunneside. Tunneside ruokaan taas tekee siitä tavallaan lohturuokaa, ja jouluna monet syö ruokaa josta tulee muistoja ja mielihyvää.

Omaan joulupöytään nuo ei ole kuulunut, mutta miehen isovanhemmat asuvat pohjois-karjalassa, missä nuo olellisesti asiaan kuuluvat, joten tänä vuonna ne löytyy meidänkin pöydästä miehen suvun tuomana. Ja kyllä, aidot, ihan oikeat karjalanpiirakat (ei kaupan riisipiirakat) on aivan uskomattoman hyviä ja minulle ainakin spesiaaleja.

Vierailija
119/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ja miehellä on nyt ennenkuulumattoman köyhä joulu, joten pöydästä ei löydy kalaa, kinkkua ja juustoja...

Onneksi edullisesti saan itse tehtyä kuitenkin vaikka mitä. Tarjolle tulee peruna-ja porkkanalaatikot, punajuurisalaatti, juustoinen pastasalaatti, paisti... Tottakai myös riisipuuroa sekahedelmäsopalla. Makeana on puolukkajäädykettä, korvapuusteja ja suklaata. Glögiäkin löytyy.

Vierailija
120/127 |
21.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä jaksa yksin asuvana panostaa. Syön mitä söisin arkenakin normaalisti.

M37