Mitä ruokia laitatte jouluna?
Me laitetaan perinteisiä: lanttulaatikko, porkkanalaatikko, punajuurisalaatti, karjalanpaisti ja perunat, piirakat ja munavoi, salaatti. Jotain uuttakin voisi keksiä.
Antakaa vinkkejä, mitä uusia ja erilaisia jouluruokavinkkejä teillä on.
Kommentit (127)
Ruokavammaisena taidan tehdä vain laatikkoruoat sekä leipoa piparit ja tortut. Ehkä niiden kanssa terästettyä glögiä että pääsee kunnolla joulutunnelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana- ja lanttulaatikkoa, punajuuri-linssisalaattia, savulohisalaattia, porkkalaa. Kaikki tehdään itse. Tietysti myös kinkkua.
Miten sä laitat punajuuri-linssisalaatin? Kuulostaa herkulliselta. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, lanttulaatikko, aura-punajuurilaatikko. Sienisalaatti, joku vihreä salaatti (ehkä Waldorfin salaatti?) Graavattua lohta ja siikaa, silliä, ja tietenkin mäti tykötarpeineen. En tiedä pitäisikö olla vielä muuta? Keitetyt perunat ehkä noiden kalojen kanssa. Ehdotuksia otetaan vastaan.
Kiitos tästä aura-punajuurilaatikko vinkistä. :) Tätä laitan meillekin! ap
Suosittelen, meillä on ollut sitä joka joulu siitä lähtien kun ensimmäisen kerran kokeiltiin, Tosi maukasta ja sopii hyvin joulupöytään! :)
Täydellisen perinteinen joulu ja kun kerran vuodessa näitä syö niin tuntuvat aina erityisiltä.
Kylmäsavulohta, jotain muuta kalaa kauppahallista, sienisalaattia, rosollia ilman silliä, kalkkunaa, kinkkua, lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa. <3
Mina en laita mitaan ruokia.
Aattona aidin luo syomaan, han tarjoilee perinteisen suomalaisen joulupoydan (kinkku, porkkana-, lanttu-, peruna- ja aura-punajuurilaatikko, sinappikurkkusalaatti, kurkkusalaatti, punajuurisalaatti, rosolli, sienisalaatti, sillit, graavilohi, kylmasavulohi, keitetyt perunat ja herneet, lasimestarin silli ja jalkiruuaksi kerma- ja kuivakakku).
Joulupaivana aiti puolestaan tule meille syomaan, mieheni laittaa persialaista ruokaa (grillattua sahramilammasta, kanakebappeja, kolmea eri sorttia riisia, flatbreadia, munakoisodippia ja jogurttikastikkeita, seka jalkiruuaksi iranilaisia makeita leivoksia tyyliin baklava, jotka on ihan varta vasten Iranista asti "tilattu").
Keitetyt herneet perinteisten ruokien lisukkeena, sekä: tomaatti-mozzarellasalaattia, balsamicoa. Jäävuorisalaattia, leipäjuustokuutioita ja päällä puolukoita. Hapankaalia. Raejuustoa. Antavat kivaa vihreää, punaista ja valkoista väriä joulupöytään. Oi, olisipa jo joulu! <3
Mies paistaa itselleen joka joulu kuuden kilon kinkun ja ostaa valmiit laatikot ym. Minä tyydyn vetämään punkku- ja glögikännit sekä nalkuttamaan miehelle kun kinkku palaa taas sen miljoonannen kerran.
Hyvää joulua kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Täydellisen perinteinen joulu ja kun kerran vuodessa näitä syö niin tuntuvat aina erityisiltä.
Kylmäsavulohta, jotain muuta kalaa kauppahallista, sienisalaattia, rosollia ilman silliä, kalkkunaa, kinkkua, lanttulaatikkoa ja imellettyä perunalaatikkoa. <3
Mä en söis näistä mitään. Olen kasvissyöjä ja inhoan sieniä, rosollia ja laatikoita. Hauska miten ihmiset on erilaisia, et varmasti kutsuisikaan mua syömään ja hyvä niin ☺
Jälkkäriksi hyytelökakku piparipohjalla. Koristelussa karpaloita.
Aattona pizzaa. Se tehdään itse. Täytteinä on jotain "jouluista" :D kun siis oikein kuvittelee niin. Lapset saa itte valita täytteet etukäteen, varaan ainekset valmiiksi. Luultavasti tulee kinkku-ananasta. Ittelle teen kylmäsavulohi-artisokka-aurajuustopizzan. Mies varmaan haluaa jauheliha-ananaspizzaa. Jälkkärinä on sitten glögiä, mehua ja piparia ja torttua. Muina joulupäivinä lihapullia ja nakkeja.
Vierailija kirjoitti:
Aattona pizzaa. Se tehdään itse. Täytteinä on jotain "jouluista" :D kun siis oikein kuvittelee niin. Lapset saa itte valita täytteet etukäteen, varaan ainekset valmiiksi. Luultavasti tulee kinkku-ananasta. Ittelle teen kylmäsavulohi-artisokka-aurajuustopizzan. Mies varmaan haluaa jauheliha-ananaspizzaa. Jälkkärinä on sitten glögiä, mehua ja piparia ja torttua. Muina joulupäivinä lihapullia ja nakkeja.
Oikeesti?
Aattona mennään valmiille mun vanhempieni luo, vien sinne jälkiruuaksi paketin valmis pipareita, jonkun halvan glögipullon ja viemisinä hyasintin. Loput joulupäivät ihan tavallista ruokaa, varmaan jotain makkarakastiketta ja perunaa ja sitte kalapuikkoja ja muusia. Ei jaksa fiilistellä sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?
Joo kyllä! Lapset häärii mukana tonttulakit päässä ja lasten joululaulut soi. Kukaan ei valita, kun on pahaa ruokaa, miks pitää maistaa laatikoita, en tykkää... Yhdessä odotetaan joulupukkia maha täynnä ja lapsilla on kivaa. Tortut leivotaan yhdessä vasta joulupäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeesti?
Joo kyllä! Lapset häärii mukana tonttulakit päässä ja lasten joululaulut soi. Kukaan ei valita, kun on pahaa ruokaa, miks pitää maistaa laatikoita, en tykkää... Yhdessä odotetaan joulupukkia maha täynnä ja lapsilla on kivaa. Tortut leivotaan yhdessä vasta joulupäivänä.
Eli kaupan tortut on aatoksi ja itte tehdyt leivotaan iso kasa joulupäivänä.
Ukko paistaa meilläkin kinkun ja joka vuosi sanoo että ens jouluna ei näin suurta kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Montako ketjua tästä tarvitaan, johan nämä on lueteltu jo moneen kertaan.
Tulee joka kerta uusia vinkkejä eikä jaksa kaivaa entisia ketjuja.
Me ollaan aina kaveriporukalla baarissa jouluaattona joten ruokapuolena varmaan pitsaa tai makkaraperunat. Kotona emme tee mitään jouluruokia vaan syödään sitä mitä arkenakin.
Hyvä vinkki toi makkaraperunat. Nam! Siitä tykkää kaikki.
Makkaraperunoihin paljon suolaa, majoneesia, kurkkusalaattia, ketsuppia, sinappia, valkosipulia. Ihan täydellinen jouluruoka. Slurps.
Ei mitään tietoa vielä. Mies oli käynyt yks päivä töissä joululounaalla eikä halua enää yhtään perinteisiä pöperöitä. Sopii mulle mainiosti.
Ehkä jotain pastaa tai pizzaa. Tai molempia :D Vuohenjuusto- tai halloumisalaatti. Kattoo ny, onhan tässä vielä aikaa.