Lapsiperheen loma: Kreikka vai Hawaii
Kumpi olisi kivempi loma paikka tavis nelihenkiselle perheelle. Lapset 8 ja 12 vuotiaita
Kommentit (52)
TavisperheellÀ tuskin on Havaijin lomaan varaa.
En matkustaisi usa:han Trumpin hallinnon aikana..
Ei kellÀÀn ole vaihtoehtona Kreikka tai Havaiji.
Kreikka tai Turkki
ja rahamiehillÀ
Havaiji tai Malediivit
Kreikka, Kroatia, what ever mieluummin Euroopassa kuin joku tylsÀ, kallis ja jenkkilÀinen Havaiji. Aikuisillekin jo lentomatkat sinne on tuskaa, saati tuon ikÀisille lapsille. Ei lapselle se loma ole sen hienompi sen takia, ettÀ uima-allas on Amerikoissa, kuin ettÀ se on VÀlimeren rannalla.
Lomat tietysti sanelee reissun ajankohdan, mutta ihan keskikesÀn matkoja harkitsisin vÀhÀn Euroopassakin, kun lÀmpötilat on jo kesÀkuussa 40 asteessa. Saati heinÀ-elokuussa, kun sÀÀ on perinteisesti huidellut noissa lukemissa. Olen itse kokenut yli 40 astetta Keski-Euroopassa, eikÀ ole enÀÀ edes lomailukeli.
Finnair mainostaa nopeita ja edullisia lentoja HelsingistÀ Honoluluun, matka-aika vain 19 tuntia/suunta ja hinta vÀhÀn alle 3.500e/henkilö. Koneenvaihto Los Angelesissa. Kaverin aikuinen poika on juuri tullut Havaijilta, lensi Tokion kautta ja palasi New Yorkin kautta, molemmissa kaupungeissa puolen vuorokauden pysÀhdys.
TeidÀn tavis neljÀhenkisellÀ perheellÀnne on siis paljon ylimÀÀrÀistÀ rahaa.
Suosittelen autolomaa Norjaan. Njardarheimr Gudvangenissa on aito viikinkikylÀ, jossa voi tutustua oikeasti, millaista viikinkien elÀmÀ oli. Ei mikÀÀn muovinen teemapuisto, vaan elÀvÀ historianÀyttely, jossa on paljon tekemistÀ juuri tuon ikÀisille. LÀhistöllÀ on myös tuulitunneli, köysirata ja perheille suunnattua koskenlaskua. Sitten voi ajaa Dalsnibban 1500 metriÀ merenpinnan ylÀpuolelle nÀköalapaikalle, jossa on lasilattiajyrkÀnne. Tunne on kuin seisoisi pilvien pÀÀllÀ. Voi lÀhteÀ omalla autolla ja mennÀ laivalla Turusta ja ajaa Ruotsin lÀpi, tai lentÀÀ Bergeniin ja vuokrata auton sieltÀ, jos ei halua ajaa noin pitkÀÀ matkaa. Voittaa kaikki hikiset turistirysÀt mennen-tullen.
Vierailija kirjoitti:
Kreikka, Kroatia, what ever mieluummin Euroopassa kuin joku tylsÀ, kallis ja jenkkilÀinen Havaiji. Aikuisillekin jo lentomatkat sinne on tuskaa, saati tuon ikÀisille lapsille. Ei lapselle se loma ole sen hienompi sen takia, ettÀ uima-allas on Amerikoissa, kuin ettÀ se on VÀlimeren rannalla.
Lomat tietysti sanelee reissun ajankohdan, mutta ihan keskikesÀn matkoja harkitsisin vÀhÀn Euroopassakin, kun lÀmpötilat on jo kesÀkuussa 40 asteessa. Saati heinÀ-elokuussa, kun sÀÀ on perinteisesti huidellut noissa lukemissa. Olen itse kokenut yli 40 astetta Keski-Euroopassa, eikÀ ole enÀÀ edes lomailukeli.
Olen asunut Keski-Euroopassa ja katsonut kauhulla, kuinka turistit kÀvelevÀt ulkona kadulla keskellÀ pÀivÀÀ ja juovat olutta terassilla siinÀ helteessÀ. Paikalliset kÀyvÀt ulkona aamulla ja vetÀytyvÀt pÀivÀksi ilmastoituun tilaan, jos kotona ei ole ilmastointia niin esimerkiksi kauppakeskuksissa yleensÀ on. Vanhuksetkin kÀrrÀtÀÀn rollaattoreiden ja pyörÀtuolien kanssa kotoaan jonnekin kaupungintalon aulaan, jotta eivÀt lÀkÀhdy helteeseen. Tuollainen helle ei ole terveellistÀ ja se nÀkyy kuolemien mÀÀrÀn kasvuna.
Honolulussa olen ollut viikon ja onhan mm rannat huikeat, ei tosin mitÀÀn ainutlaatuista. Majoitukset vÀhÀn turhan arvokkaat, aika kamala luukku oli 250 e yö ja oli halvin.
Mutta onhan se oma kokemus. Ihmiset ovat hyvÀntuulisia turisteja, kauppoja outleteistÀ Chaneleihin.
Kerran elÀmÀssÀ -kohde. Kaikki nÀkemisen arvoinen on nopeasti nÀhty
Aika erikoiset vaihtoehdot. Kreikka vs. Havaiji? No miettikÀÀ, haluatteko lyhyellÀ lennolla Eurooppaan, suomalaisittain suhteellisen edulliset hinnat sekÀ matkalle ettÀ kohteessa vai tosi pitkÀn matkustusajan ja todella kalliin kohteen sekÀ perillÀ ettÀ matkalipuissa. Ja vielÀ JenkkilÀssÀ. Mulle ois aika helppo valinta.
Vierailija kirjoitti:
Finnair mainostaa nopeita ja edullisia lentoja HelsingistÀ Honoluluun, matka-aika vain 19 tuntia/suunta ja hinta vÀhÀn alle 3.500e/henkilö. Koneenvaihto Los Angelesissa. Kaverin aikuinen poika on juuri tullut Havaijilta, lensi Tokion kautta ja palasi New Yorkin kautta, molemmissa kaupungeissa puolen vuorokauden pysÀhdys.
Me lennettiin Japanista Scootilla. Olisko maksanut n 500 e hlö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me lennettiin Japanista Scootilla. Olisko maksanut n 500 e hlö
LentÀvÀt scootit kun saatais Helsinkiinkin.
MenkÀÀ Havaijille, niin ette vie Kreikkaan kirkuvia kakaroita.
MeidÀn lapset rakasti olla Kreetalla. Monta uima-allasta, myös ranta lÀhellÀ, hyvÀÀ ruokaa, paljon tekemistÀ.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten kesken aina lapsilta kielletty hotelli. TÀllÀ on me menty ainakin jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten kesken aina lapsilta kielletty hotelli. TÀllÀ on me menty ainakin jo monta vuotta.
Ehdottomasti. Lapsiperheiden olisi parasta mennÀ keskenÀÀn jonnekin hÀiriköimÀÀn, ettÀ muut saavat olla rauhassa.
Hawaijille ei kannata lÀhteÀ viikoksi. Aikaero 12h on aika rankka, ja 19h lentoja tuntuu myös. Etenkin aikaerosta palautuminen vei aikaa. On se kÀymisen arvoinen paikka, mutta vaatii aikaa ja rahaa. En myöskÀÀn lÀhtisi Trumpin aikaan.
KyllÀ ollaan kateellisia. Helvetin hyvÀ ettÀ on vaihtoehtoja. Ne joilla on rahaa kÀyttÀkööt rahaa. En oo ikinÀ ymmÀrtÀnyt miten se on joltain muulta pois? Ei mullakaan oo isoja rahoja mutta en toden totta ole kateellinen niille joilla on. Onko suomalaiset nÀin ÀnkyrÀÀ ja kateellista kansaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SitÀkin on kokeiltu. NiissÀ sitten tuppaa olemaan kÀnnÀÀjiÀ. Minua lapset hÀiritsevÀt kuitenkin vÀhemmÀn. Olen huomannut, ettÀ paras on ihan tavallinen hotelli, missÀ on paljon altaita ja selkeÀsti oma iso uima-allasalue lapsille, niin pysyvÀt siellÀ.
Tavisperheelle ehdottomasti parempi loma Kreikassa. LyhyemmÀt lennot, kohtuullisempi hintataso niin varaa syödÀ hyvin, vuokrata auto, liikkua ja tehdÀ myös veneretkiÀ. Valitkaa Kreeta, meidÀn lapset tykkÀsi Knossoksesta.