Miksi monet miehet haluaa koko ajan väitellä?
Olen ihan kyllästynyt väittelemään lähipiirin miesten kanssa. Jos olen yhteydessä ihan asiasta (tervetuloa meille joululounaalle lauantaina klo 13), niin siinäkin yhteydessä pitää alkaa vääntää jostain, mistä takuuvarmasti syntyy nokkapokkaa. Kuten politiikasta.
Kuten nyt vaikka Sanna Marin. En itsekään SDPtä äänestä, mutta en jaksa joka yhteydessä kuunnella ininää jostain Sanna Marinista. Ihan sama.
Mikä miehiä vaivaa?
Kommentit (141)
Sitten jos sama henkilö on vielä sellainen, että todisteet eivät kelpaa kun ne ovat oman käsityksen vastaisia... Aivot näiden kanssa räjähtää. Mutta osoittaahan se, että kyseessä on todellakin tyyppi johon ei kannata tuhlata aikaa. Ei näitä kiinnosta muu kuin huvikseen vääntäminen ja oman mielipiteen kuuluttaminen, eivät halua oikeasti oppia mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten pahin tässä mies- inttäjä- tyypissä on semmoinen, joka ei kunnioita toisten reviiriä- yleensä naisten. Esim baarissa tai terassilla ängetään väkisin pöytään ja aletaan "johtamaan puhetta" ja määrittelemään mistä saa puhua ja mitä.
Juuri noin.
Ystäväni kanssa kesällä keskustelimme m......to..zta hieman kriittiseen sävyyn ravintolan terassilla, niin viereisestä pöydästä alettiin ”opettamaan” meitä, aikuisia naisia, mihin sävyyn ko asiasta kuuluu keskustella.
Ilmoitin, että keskustelimme keskenämme juuri niin kuin itse pidämme parhaana ja niillä sanoilla joita haluamme käyttää. Nämä ”opettajat” olivat myös naisia.
Vierailija kirjoitti:
Käyn työni puolesta usein erilaisissa tilaisuuksissa, missä on joku asian asiantuntija pistämässä esitystä. Lähes poikkeuksetta jokaisessa tilaisuudessa on joku mies, joka alkaa inttäjään tämän puhujan näkemyksiä vastaan , usein jopa niin kiihkeästi, että tälle inttäjäkke pitää sanoa "hienosti", että pitää turpansa kiinni, ja antaa puhujan puhua loppuun. Ja aina se on mies, ei koskaan nainen.
Uhhuh. Samaa yliopistossa: professorille aletaan inttää että ei se nyt näin ole, kun minä tiedän että se on näin koska netissä luki. Todella noloa joltain kolme vuosikymmentä nuoremmalta klopilta, joka on aihetta opiskellut vasta maksimissaan pari vuotta, toisin kuin se professori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä taas sellainen tyypillinen naisten lattea "minulla menee ihan kivasti" -keskustelu, jossa kerrotaan keittiön kaakeleiden valinnasta, kampaajalla käynnistä, lasten synttäreistä yms, on todella tylsää... Ajankohtaiset aiheet ja niistä keskustelu/väittely on niin mukavaa. Onneksi oma mies tykkää keskustella/väitellä :).
Tai sitten kanssasi ei uskalla olla eri mieltä, koska olet heti "haastamassa".
No jos ei "uskalla olla eri mieltä", niin sitten on varmasti parempi, että keskusteleekin muiden naisten kanssa niistä keittiön kaakeleista... Mitä pelkäämistä on kertoa oma mielipide/näkemys ja puolustaa sitä? Parhaassa tapauksessa saa siihen omaan näkemykseen parempia argumentteja ja kehittää/laajentaa myös omaa ajattelua.
Mutta tämä ketju selvensi sitä, miksi yleensä kyllästyn naisten seuraassa... Jos mielenkiintoinen keskustelu nähdään jankkaamisena, haastamisena ja vänkäämisenä, niin ei meillä ole kyllä mitään yhteistä. Keittiön kaakeleista tai edellisen päivän vaateostoksista en jaksa puhua 5 minuuttia kauempaa.
Keskustellahan voi aina, mutta vänkääminen tai olkiukkoväittely ei ole kenestäkään mukavaa. Luitko ollenkaan, millaisia esimerkkejä tässä ketjussa on kerrottu? On kerrottu inttäjistä ja riidanhaastajista, jotka mitätöivät keskustelukumppaniaan ja pyrkivät mitätöimään jopa asiantuntijan osaamisen.
En kyllä tiedä. Mutta on kyllä hiton raskasta!
Joo toi "väittely", ja oman mielipiteensä, tai mielikuvitteisen faktansa muiden naamaan survominen on kyllä ollut minun kokemuksieni mukaan vain ja ainoastaan miesten (toksinen pätemis-maskuliinisuus-) juttu. Yksi miehensukuinen on inttänyt että joku asia on mahdotonta, vaikka sen todistaisi tällä jäärälle livenä, että hei eipä olekkaan. Sitä myöntymistä, että nämä olisivat jossain asiassa KOSKAAN väärässä ei muuten meinaa millään saada:D Inhoan näitä haastavia jankkaaja-tyyppejä. Tappelevatkohan keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten pahin tässä mies- inttäjä- tyypissä on semmoinen, joka ei kunnioita toisten reviiriä- yleensä naisten. Esim baarissa tai terassilla ängetään väkisin pöytään ja aletaan "johtamaan puhetta" ja määrittelemään mistä saa puhua ja mitä.
Juuri noin.
Ystäväni kanssa kesällä keskustelimme m......to..zta hieman kriittiseen sävyyn ravintolan terassilla, niin viereisestä pöydästä alettiin ”opettamaan” meitä, aikuisia naisia, mihin sävyyn ko asiasta kuuluu keskustella.
Ilmoitin, että keskustelimme keskenämme juuri niin kuin itse pidämme parhaana ja niillä sanoilla joita haluamme käyttää. Nämä ”opettajat” olivat myös naisia.
Nämä baarissa/t terassilla inttämään tulevat miehet ovat yleensä vähän päissään. Kun itsellä on mukava paikka, ettekä haluaisi sitä vaihtaa, ja sitten kun ei enää jaksaisi kuunnella tätä inttäjään, ja ystävällisesti pyytää inttäjään poistumaan, tyyliin:"Meillä olisi Tässä omat jutut kesken....", niin yleensä nämä inttäjät suuttuvat ja hyvä ettei turpaan tulee. Hohoijaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä taas sellainen tyypillinen naisten lattea "minulla menee ihan kivasti" -keskustelu, jossa kerrotaan keittiön kaakeleiden valinnasta, kampaajalla käynnistä, lasten synttäreistä yms, on todella tylsää... Ajankohtaiset aiheet ja niistä keskustelu/väittely on niin mukavaa. Onneksi oma mies tykkää keskustella/väitellä :).
No jos ei "uskalla olla eri mieltä", niin sitten on varmasti parempi, että keskusteleekin muiden naisten kanssa niistä keittiön kaakeleista... Mitä pelkäämistä on kertoa oma mielipide/näkemys ja puolustaa sitä? Parhaassa tapauksessa saa siihen omaan näkemykseen parempia argumentteja ja kehittää/laajentaa myös omaa ajattelua.
Mutta tämä ketju selvensi sitä, miksi yleensä kyllästyn naisten seuraassa... Jos mielenkiintoinen keskustelu nähdään jankkaamisena, haastamisena ja vänkäämisenä, niin ei meillä ole kyllä mitään yhteistä. Keittiön kaakeleista tai edellisen päivän vaateostoksista en jaksa puhua 5 minuuttia kauempaa.
Kokemukseni mukaan juuri tuo, että ei uskalleta puolustaa tai esittää, ja argumentoida sen puolesta, on naisten ongelma.
Ei johtoryhmissä voi jäädä loukkaantumaan kun miehet esittävät kiivaallakin tavalla näkemyksiään, pitää itse pystyä argumentoimaan miksi asia on toisin.
Sitten loukkaannutaan ja syytetään jyräämisestä kun itse pyörii tunnesektorilla eikä osaa/saa suutaan auki asiapohjalta.
Kertokaa nyt miehet, että mistä tämä oikein johtuu? Ainakaan näillä inttäjillä ei ole tilanne tajua eikä käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi syytä.
1) Men are more disagreeable than women. Ei ole tarve aina olla samaa mieltä.
2) Miehillä on sekä parempi yleistieto että politiikan tietämys. Naisen on vaikea puhua sellaisesta mistä ei tiedä mitään eikä kiinnostakaan. Eron ajatellaan johtuvan siitä, että miehet ovat naisia enemmän kiinnostuneita asioista (vaikka nyt autoista tai tosiaan vaikka politiikasta) ja naiset taas ihmisistä. Niin kuin vauvoista ja sellaisista. Ja salkkareista tietty.
Tykkään kyllä väitelläkin jos se vastapuoli tosiaan tietääkin jotain aiheesta.
Mutta hyvin usein ne politiikkajankkaajatkin ovat niitä, jotka eivät todellisuudessa tiedä juuri mitään muuta kuin sen, mistä eivät itse pidä ja öyhöttävät sitten sen pohjalta kuin parhaatkin tietäjät.Toki heidän käsityksensä itsestään on korkealla. Ovat juuri tuollaisia kuin sinäkin, "naiset tykkää Salkkareista eikä tiedä mistään mitään", mutta todellisuudessa eivät oman matalan älynsä takia ymmärrä, kuinka vähän itse ymmärtävät.
Mistä tiedät, ettet sinä juuri ole se, jolla on heikommat tiedot? Se ei varsinaisesti ollut hänen mielipide, vaan hän kärjisti tutkimustulosta esimerkillä. Tässä taas nainen sivuuttaa tutkitun tiedon ja pitää itseään parempana tutkitun tiedon vastaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni mukaan juuri tuo, että ei uskalleta puolustaa tai esittää, ja argumentoida sen puolesta, on naisten ongelma.
Ei johtoryhmissä voi jäädä loukkaantumaan kun miehet esittävät kiivaallakin tavalla näkemyksiään, pitää itse pystyä argumentoimaan miksi asia on toisin.
Sitten loukkaannutaan ja syytetään jyräämisestä kun itse pyörii tunnesektorilla eikä osaa/saa suutaan auki asiapohjalta.
Kuulepoas nyt. Itse Istun kokouksissa, johtoryhmässä ym. Ja esitän aina näkemyksen argumentoiden ja perustellen. Samoin muissa keskusteluissa. Ongelma on AINA se, että a) Miehet puhuvat päälle/eivät Anna puhua loppuun b)alkavat inttämään tätä yhtä näkemystään, eivätkä siitä suostu luopumaan, vaikka miten faktoilla perustelet sen olevan väärässä. Poikkeus on se, jos MIES on se vastaväittäjä. Sitäpaitsi, miehet reagoivat ihan yhtä vähän/ usein tunbepitousesti kuin naiset: mököttävät, osoittavat mieltä, alkavat häiritsemään, syyttelemään, menevät henkilökohtaisuuksiin...
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt miehet, että mistä tämä oikein johtuu? Ainakaan näillä inttäjillä ei ole tilanne tajua eikä käytöstapoja.
Monesti johtunee siitä, että naiset luulevat olevansa oikeassa vain, koska ovat lukeneet kirjan tai opiskelleet alaa sivuaineena, vaikka pohjimmiltaan eivät ymmärttä asiaa syvällisesti. Ulkomuistista toistellut argumentit eivät ole keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus jo poistetusta viestistä (jonka loppuanti oli luokkaa ”naisia kiinnostaa vauvat ja Salkkarit”):
”Naisen on vaikea puhua sellaisesta mistä ei tiedä mitään eikä kiinnostakaan.”
Totta; on kyllä tullut huomattua, että miesten on usein helppo puhua sellaisesta mistä eivät tiedä yhtikäs mitään.
Faktat ovat faktoja. Väite oli annettu lähdeviitteiden kera, mutta eihän se naisille sovi, jos tutkimukset osoittavat naisten arvojen olevan jotenkin pinnallisempia. Loukkaantuminen ei sitä miksikään muuta.
Pinnallisempia vauvat vs autot. Okei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten loukkaannutaan ja syytetään jyräämisestä kun itse pyörii tunnesektorilla eikä osaa/saa suutaan auki asiapohjalta.Kuulepoas nyt. Itse Istun kokouksissa, johtoryhmässä ym. Ja esitän aina näkemyksen argumentoiden ja perustellen. Samoin muissa keskusteluissa. Ongelma on AINA se, että a) Miehet puhuvat päälle/eivät Anna puhua loppuun b)alkavat inttämään tätä yhtä näkemystään, eivätkä siitä suostu luopumaan, vaikka miten faktoilla perustelet sen olevan väärässä. Poikkeus on se, jos MIES on se vastaväittäjä. Sitäpaitsi, miehet reagoivat ihan yhtä vähän/ usein tunbepitousesti kuin naiset: mököttävät, osoittavat mieltä, alkavat häiritsemään, syyttelemään, menevät henkilökohtaisuuksiin...
Istut ihmeellisessä joryssa tai joko argumenttisi eivät kestä tarkastelua tai sinua ei kunnioiteta.
Meillä jokainen pyytää puheenvuoroa ja sen saatuaan saa esittää asiansa loppuun, ilman välihuutoa tai keskeyttämistä.
Surkea pj teidän joryssa.
Vierailija kirjoitti:
Joo toi "väittely", ja oman mielipiteensä, tai mielikuvitteisen faktansa muiden naamaan survominen on kyllä ollut minun kokemuksieni mukaan vain ja ainoastaan miesten (toksinen pätemis-maskuliinisuus-) juttu. Yksi miehensukuinen on inttänyt että joku asia on mahdotonta, vaikka sen todistaisi tällä jäärälle livenä, että hei eipä olekkaan. Sitä myöntymistä, että nämä olisivat jossain asiassa KOSKAAN väärässä ei muuten meinaa millään saada:D Inhoan näitä haastavia jankkaaja-tyyppejä. Tappelevatkohan keskenään?
Joskus jossain esim fb:n ryhmässä törmää siihen, että pari inttäjämiestä alkaa inttämään keskenään. Huvittava seurata. Jupas-Eipäs. Kumpikaan ei keksi mitään perusteltuja argumentteja asiansa tueksi. Lopulta käy niin, että mennään henkilökohtaisuuksiin, eli aletaan haukkua henkilöä, kuten tässäkin ketjussa on nähty: aletaan haukkua naisia, kun perustellaan tätä inttämistään. Asiallinen keskustelu ja väittely ei kuulu tähän kategoriaan. Ne vaativat tietoa, taitoa ja käytöstapoja. Inttäjillä ei näitä ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti johtunee siitä, että naiset luulevat olevansa oikeassa vain, koska ovat lukeneet kirjan tai opiskelleet alaa sivuaineena, vaikka pohjimmiltaan eivät ymmärttä asiaa syvällisesti. Ulkomuistista toistellut argumentit eivät ole keskustelua.
Nooo, miehet inttävöt asiasta vaikka eivät olisi lukeneet yhtään kirjaa aiheesta, kuten esim yksi mies, joka esitti aiheesta, jota olin opiskellut pääaineena yliopistossa, ja josta olin väitellyt, ihmeellisen kommentin. Kun sitten pyysin häntä perustelemaan kommenttinsa, alkoi hän inttämään mutkun mutkun mutkun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten loukkaannutaan ja syytetään jyräämisestä kun itse pyörii tunnesektorilla eikä osaa/saa suutaan auki asiapohjalta.Kuulepoas nyt. Itse Istun kokouksissa, johtoryhmässä ym. Ja esitän aina näkemyksen argumentoiden ja perustellen. Samoin muissa keskusteluissa. Ongelma on AINA se, että a) Miehet puhuvat päälle/eivät Anna puhua loppuun b)alkavat inttämään tätä yhtä näkemystään, eivätkä siitä suostu luopumaan, vaikka miten faktoilla perustelet sen olevan väärässä. Poikkeus on se, jos MIES on se vastaväittäjä. Sitäpaitsi, miehet reagoivat ihan yhtä vähän/ usein tunbepitousesti kuin naiset: mököttävät, osoittavat mieltä, alkavat häiritsemään, syyttelemään, menevät henkilökohtaisuuksiin...
Todellakin!
T. Juuri tänään väänsin palaverissa yhden törppömiehen kanssa ihan turhasta. Hienosti tuhlasi kaikkien aikaa ja hermoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä tietenkin ymmärrät asian kuin asian "syvällisesti" ja varmasti paremmin kuin kukaan nainen oli tämä sitten alan maisteri tai tohtori?
Huutonaurua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Istut ihmeellisessä joryssa tai joko argumenttisi eivät kestä tarkastelua tai sinua ei kunnioiteta.
Meillä jokainen pyytää puheenvuoroa ja sen saatuaan saa esittää asiansa loppuun, ilman välihuutoa tai keskeyttämistä.
Surkea pj teidän joryssa.
Todennäköisesti ei kunnioiteta, koska on nainen. Olen itsekin samoilla argumentaatiotaidoilla ollut useammassa joryssa ja toisissa saa suunvuoron ja toisissa ei.
Käyn työni puolesta usein erilaisissa tilaisuuksissa, missä on joku asian asiantuntija pistämässä esitystä. Lähes poikkeuksetta jokaisessa tilaisuudessa on joku mies, joka alkaa inttäjään tämän puhujan näkemyksiä vastaan , usein jopa niin kiihkeästi, että tälle inttäjäkke pitää sanoa "hienosti", että pitää turpansa kiinni, ja antaa puhujan puhua loppuun. Ja aina se on mies, ei koskaan nainen.