Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ihmiset soittavat puhelimella toistamiseen, mutta eivät laita viestiä

Vierailija
08.12.2019 |

jos heille ei vastata? Nykyteknologia mahdollistaisi sujuvan viestin välittämisen. Usein on hyvä syy, miksi ei voi vastara. Itse tulkitsen, että asia ei ole ollut tärkeä, jos ei ole tullut viestiä perään. En soita takaisin

Kommentit (307)

Vierailija
161/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin unohtuikin että kesällä olin yksinäni yhdessä tapahtumassa jossa mun reppu varastettiin ja kännykkä, avaimet, auton avaimet siis siinä samalla. No infokopista kun sain puhelimen käyttööni ja selvitettyä parin kaverin numeron että voisi soittaa apua niin arvatkaa vaan kuinka moni vastasi?

Lopulta kun tarpeeksi pommitin tunnin ajan, sain toisen kiinni. Ei joutanut apuun, mutta antoi kuitenkin parin muun kaverin numeron jolle voi soittaa. Ja taas sama juttu. Kukaan ei vastaa.

Ärsyttävää kun itse vastaan aina puhelimeen ja olen nämäkin kaverit pelastanut vaikka kuinka monesta pinteestä, niin itse kun tarvisi apua niin kukaan ei ehdi auttamaan. Ja nämä tietää että en soita turhan takia vaan kun jos on tärkeää asiaa. Ehkä ne ajattelee että pärjään kuitenkin.

No pärjäsinhän minä. Löysin reppuni ojasta tapahtuma-alueen ulkopuolelta jossa onneksi avaimet ja auton avaimet tallella ja jäljitin lopulta puhelimeni Find my phone-sovelluksen avulla ja hain sen pois. 12 tunnin seikkailun ja tarpomisen jälkeen mutavellissä sain kuin sainkin kaikki omaisuuteni takaisin.

Mutta: VASTATKAA PUHELIMEEN kun teille soitetaan!

No eihän ne voineet tietää että se on juuri sinä joka soittaa, luulivat varmaan puhelinmyyjäksi.

Vierailija
162/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JOs asia on tärkeä, tai jopa erittäin henkilökohtainen, niin itse en ainakaan rupea kirjoittamaan viestiä. Sen voi kuka tahansa nähdä. Oletpa itsekäs.

... ja toinen, jolle soitat käyttää kaiutinta 🔊📣📢

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan soittajia. Jos laitan viestin jollekulle, sieltä kohta killauttelija tulee luuria myöten.

Onhan se suuri ero: Viestiin ei tarvitsette heti reagoida. Soittoon pitää.

Soittajat purkavat vihaansa kohteeseen.

Enkä puhu nyt esim laboratorion koetuloksista tai muusta työasiasta.

Vierailija
164/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua viestillä kertoa asiaa koska haluan kertoa henkilökohtaisesti toiselle kun on tärkeää asiaa..

.

En halua että joku muu saa tietää mitä olen kertonut.

Vierailija
165/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin ihmisille katsos ei ole luontevaa lähetellä tekstareita. Toisekseen, heillä voi olla jotain todella tärkeätä asiaa jota ei voi selittää yhdessä tekstiviestissä. Minullekkaan ei ole kovin luontevaa kysellä kuulumisia viestillä joten soitan mieluummin. On vähän tökeröä keskustella ihmisten kanssa viestien välityksellä.

Vierailija
166/307 |
11.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen olen huomannut, ettei mummojen ja isoäitien puhelimiin ole aikaa vastata muulloin ,kun tarvitsee akuutisti lapsenvahtia. Aikaa on lapsella ja lapsenlapselle kyllä olla whatsapissa , niin ,että jää kotihommat ja koulutyöt tekemättä , mutta se vanha (65v) mummi on sitä joukkoa , jolle ei tarvitse vastata muulloin kun on jotain vailla. ( vaikka se mummi ei mitään valita eikä jahnaa sairauksistaan)

Näin se vaan menee.

En tiedä millainen sinun mummisi on, jos ei osaa puhelintaan käyttää, mutta minun 70+ -ikäiset vanhempani käyttävät sujuvasti esim. WhatsAppia. Toki, jos vaikka on jotain muistiongelmaa, niin ei välttämättä pysty.

Vierailija
167/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolle kirjoitti:

En halua viestillä kertoa asiaa koska haluan kertoa henkilökohtaisesti toiselle kun on tärkeää asiaa..

.

Eikö silloin pitäisi pyrkiä tapaamaan kasvokkain kun on tärkeää henkilökohtaista asiaa. Tai vaikka sopia aika videopuhelua varten. Tai muuten vaan sopia soittoaika, ettei se toinen osapuoli joudu ruuhkabussissa kuuntelemaan sitä sinun tärkeää henkilökohtaista asiaa.

Pelkkä puhelu ilman kuvaajan on kyllä hirveän kylmä kommunikointiväline. Siinä jää keskustelun viestistä suurin osa saamatta kun mennään vain äänen (ja muistin) varassa. Itse koen sen ahdistavaksi.

Pelkkä kirjoitettu teksti tuntuu neutraalilta tai jopa hyvältä jos se on kirjoitettu kauniisti.

Varsinkin tärkeät asiat haluan saada kirjallisena, ihan jo siitä syystä että ne voi tarkistaa myöhemmin eikä tarvitse pelkän muistin varassa mennä. Että oliko se nyt a67 osasto 58 vai a76 osasto 8 tai 5, missä mummo nyt on hoidettavana. Oman suvun tuntien jokainen asianosainen muistaa asian eri tavalla (ja jokainen on oikeassa) ja mummo luulee olevansa kotona.

Ollaan käyty pitkät keskustelut mm jostain sairaalan vierailuajoista ja puheluita on soitettu joka suuntaan hirveällä sählingillä kun ei ole voitu uskoa sairaalan nettisivujen tietoa.

Ehkä jotkut eivät vaan ymmärrä kirjoitettua tekstiä. Ymmärtävät vasta kun asia sanotaan heille ääneen.

Vierailija
168/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en tunne numeroa niin en lähtökohtaisesti koskaan vastaa, koska jostain selittämättömästä syystä ahdistun niin paljon yllättävistä puheluista. Tarkistan numeron jostain numeropalvelusta ja sitten soitan takaisin jos puhelu on jostain tärkeästä paikasta. Usein on olleet puhelinmyyjiä. Pidän paljon enemmän sitä että ensin laitetaan viesti, silloin mulla on hetki aikaa suhtautua ja valmistautua puheluun. Voisin muutenkin kommunikoida 100% säköposteilla ja tekstareilla, puhelut on kammottavia.

Vierailija
169/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin kestää viesteihin vastaaminen sen 3 vuorokautta, eli jos haluan vastauksen johonkin asiaan kiireesti, niin kyllä soitan, vaikka se jonkun herkkähipiäisen periaatteita loukkaisikin.

Vierailija
170/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyteknologia mahdollistaa myös ääniviestin jättämisen jos ei halua kirjoittaa viestiä. Mulle tulee aika harvoin puheluita numeroista, joita en tunnista ja usein ne ovat puhelinmyyjiltä. En siis soita takaisin jos soittaja ei ole jättänyt ääniviestiä tai tekstiviestiä.

Olen tällä hetkellä kotona pienen vauvan kanssa, eikä ole kovin montaa hetkeä jolloin ehtisin rupatella puhelimessa.

Vierailija
171/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimessa lörpöttelijät odottaa, että joudut koska tahansa kuuntelemaan tunnin heidän lätinöitään. Olet sitten kassajonossa tai haet lasta päiväkodista tai kesken työpäivää. Loukkaannutaan, kun ei vastata

172/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitan nopeassa tapauksessa lähes aina. Se on vain nopeampaa, etenkin kun olen niin hidas viestinnäpyttäjä. Jos tavoiteltu henkilö ei vastaa ensimmäisellä kerralla. laitan yleensä viestin perään.

Onhan se rasittavaa jos joku soittaa viisitoista kertaa peräkkäin kun selkeästi toinen ei pysty vastaamaan.

Vierailija
173/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu, että maailma oli parempi paikka, kun oli vielä veivattavalla valintalevyllä varustettuja puhelimia.

Vierailija
174/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt että PUHELIMELLA voi PUHUA.  En tykkää, että tekstarilla käydään kankeaa

vuoroviestintää.  Sehän on kuin menneen ajan ensimmäiset radiopuhelimet, joilla piti puhua

vuorotellen!  Yhteyttä ei ollut molempiin suuntiin samanaikaisesti.   Puhelinkontaktissa saa asiaansa heti kommentin ja on neuvottelumahdollisuus.

Olen hankkinut puhelimeni etupäässä puhumista varten.

Vierailija
175/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan kun asiaa ei voi avata viestillä. Mikäli ei voi vastata eikä soita takaisin, ymmärrän etten ole tärkeä ko. henkilölle.

Jos soitan ihan muuten vaan, laitan viestin ettei mitään oikeaa asiaa, palataan joskus. Tarkoittaen että itse olen loppupäivän varattuna.

Eräs entinen...kaveriksi varmaankin voinee kutsua...laittoi syyttelevän ja marttyyrimaisen viestin kun oli ollut pitkä aika siitä kun viimeksi yhteydessä olimme. Vastasin vain Hyvää Joulun aikaa!

Koska jos olisi ollut oikeasti huolissaan kaveruudestamme, olisi soittanut.

Viestin voi halutessaan ymmärtää ihan miten vaan. Niin monet kerrat yrittänyt viesteillä selvitellä jotain elämän tapahtunutta ja joka kerta asia on mennyt entisestään solmuun.

Tärkeät asiat puhutaan ääneen.

Vierailija
176/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai niin unohtuikin että kesällä olin yksinäni yhdessä tapahtumassa jossa mun reppu varastettiin ja kännykkä, avaimet, auton avaimet siis siinä samalla. No infokopista kun sain puhelimen käyttööni ja selvitettyä parin kaverin numeron että voisi soittaa apua niin arvatkaa vaan kuinka moni vastasi?

Lopulta kun tarpeeksi pommitin tunnin ajan, sain toisen kiinni. Ei joutanut apuun, mutta antoi kuitenkin parin muun kaverin numeron jolle voi soittaa. Ja taas sama juttu. Kukaan ei vastaa.

Ärsyttävää kun itse vastaan aina puhelimeen ja olen nämäkin kaverit pelastanut vaikka kuinka monesta pinteestä, niin itse kun tarvisi apua niin kukaan ei ehdi auttamaan. Ja nämä tietää että en soita turhan takia vaan kun jos on tärkeää asiaa. Ehkä ne ajattelee että pärjään kuitenkin.

No pärjäsinhän minä. Löysin reppuni ojasta tapahtuma-alueen ulkopuolelta jossa onneksi avaimet ja auton avaimet tallella ja jäljitin lopulta puhelimeni Find my phone-sovelluksen avulla ja hain sen pois. 12 tunnin seikkailun ja tarpomisen jälkeen mutavellissä sain kuin sainkin kaikki omaisuuteni takaisin.

Mutta: VASTATKAA PUHELIMEEN kun teille soitetaan!

Eikö ihmisillä ole nykyään puhelimissaan vastaajaa?! Minulla on, joten jos en vastaa niin puhelu ohjautuu vastaajaani ja sinne voi sitten kertoa asiansa, Toki kuuntelen viestit heti kun voin ja soitan tarvittaessa takaisin. Tässäkin tapauksessa vastaajasta olisi ollut iso apu.

Vierailija
177/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskolle kirjoitti:

.

Tekstiviestillä voi sopia sen kasvotusten tapahtuvan tapaamisen ilman että tarvitsee soittaa. Jollei ole Supon hommissa tai rikollinen, niin mitä tarvetta sitä on muuten salailla asioita.

Vierailija
178/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttava, joka saattaa soittaa kymmenen kertaa peräkkäin.  Kun sitten huomaan, että kas, siellä on 10 soittoa, että asia varmaan oli tosi tärkeä, soitan takaisin. Mutta kaveri itse ei vastaa puhelimeen. Mutta kun en ole vastannut hänen kymmeneen soittoon (kun puhelin oli äänettömällä, koska olin esim. elokuvissa tms), hän  loukkaantuu, miksi en heti vastannut, kun hän soitti.

On se joskus vaikeaa joidenkin kanssa.

Vierailija
179/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on puhelin.

Vierailija
180/307 |
12.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisitko siis saada erikseen viestin, jossa toinen pyytää sinua soittamaan takaisin kun hänellä olisi tärkeää asiaa ennen kuin uskot, että hänellä on sinulle asiaa?

Haluan, koska haluan minimoida puhelujen määrän ja kaikkien ihmisten kanssa en halua puhua lainkaan, ellei asia ole hyvin tärkeä. Jotkut ovat todella raskaita puhelinpersoonia.

Ap

Ystävä hyvä, puhelun voi lopettaa milloin tahansa, jos ei halua puhua. Ei puhelimeen vastaaminen velvoita yhtään mihinkään. 

Pitäisin töykeänä sanoa toiselle suoraan, että ei kiinnosta, heippa.

Joskus suoraan sanominen on kaikkien osapuolien kannalta järkevintä, niin ei tule sellaista tilannetta, että ollaan vuosia tilanteessa, joka ei ole edullinen kummallekaan osapuolelle.