Helsinkiläiset, mitä aiotte tehdä tulevaisuudessa lasten koulutuksen suhteen?
Puhun siis tämän muutoksen sivuvaikutuksista: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006336197.html
Aiotteko kokeilla kotiopetusta? Muuttoa muualle? Itse olen miettinyt jos ystäväperheiden kesken pistettäisiin pieni kotikoulurinki pystyyn. Kymmenen lasta vuorotellen eri perheen kotona saamassa korkeatasoista opetusta.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Painotettu opetus ja yksityiskoulu.
Mutta tuota yksityiskoulutusta ne yrittävätkin ajaa läpi tuolla muutoksella. Yritetään yksityistää koulutusputki ala-asteelta yliopistolle asti.
Onneksi ei tarvitse tehdä enää mitään kun nuorinkin lapsi on jo ysillä. Paljon on pääsykokeita ja kuskausta takana mutta nyt pitää vielä saada tää viimeinenkin Ressuun.
En oikein ymmärtänyt koko uudistuksen pointtia. Ensin sanotaan:
” Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun”
Sitten samassa artikkelissa sanotaan:
” Tarkoituksena olisi taata jokaiselle helsinkiläislapselle päiväkotipaikka läheltä kotia ja suunnitella jo siinä vaiheessa, missä hän todennäköisesti käy esiopetuksen, alakoulun ja yläkoulun.”
Ja sitten:
” Päätösvalta kunkin lapsen paikasta olisi entistä vahvemmin rehtoreilla ja päiväkotien johtajilla. Ideana on nimenomaan sotkea nykyistä jakoa niin, että samaan kouluun tulee lapsia erilaisista perheistä.”
Että niin....suunnitella jo päiväkotivaiheessa minne kouluun menee yläkoulun loppuun asti? Mutta samalla rehtoreilla on nykyistä isompi päätösvalta? No miten tämä menee yhteen sen kanssa että suunnitellaan jo päiväkotivaiheessa kuka menee minnekin??? Eihän rehtorilla ole silloin mitään sananvaltaa mihinkään...
Mitäpä kun lapsen perhe muuttaa jossain vaiheessa? Suunnitelmat menevät sekaisin.
Tämän päätöksen on nyt taas tehnyt joku jolla ei ole mitään käsitystä siitä miten todellisuus toimii. Toivottavasti ymmärtävät pikaisesti uuden mallin mahdottomuuden.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt koko uudistuksen pointtia. Ensin sanotaan:
” Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun”
Sitten samassa artikkelissa sanotaan:
” Tarkoituksena olisi taata jokaiselle helsinkiläislapselle päiväkotipaikka läheltä kotia ja suunnitella jo siinä vaiheessa, missä hän todennäköisesti käy esiopetuksen, alakoulun ja yläkoulun.”
Ja sitten:
” Päätösvalta kunkin lapsen paikasta olisi entistä vahvemmin rehtoreilla ja päiväkotien johtajilla. Ideana on nimenomaan sotkea nykyistä jakoa niin, että samaan kouluun tulee lapsia erilaisista perheistä.”
Että niin....suunnitella jo päiväkotivaiheessa minne kouluun menee yläkoulun loppuun asti? Mutta samalla rehtoreilla on nykyistä isompi päätösvalta? No miten tämä menee yhteen sen kanssa että suunnitellaan jo päiväkotivaiheessa kuka menee minnekin??? Eihän rehtorilla ole silloin mitään sananvaltaa mihinkään...
Mitäpä kun lapsen perhe muuttaa jossain vaiheessa? Suunnitelmat menevät sekaisin.
Tämän päätöksen on nyt taas tehnyt joku jolla ei ole mitään käsitystä siitä miten todellisuus toimii. Toivottavasti ymmärtävät pikaisesti uuden mallin mahdottomuuden.
Ne aikoo katsoa ensin että mukula menee ns lähipäiväkotiin ja sen jälkeen sen päiväkodin ja ns lähiala-asteen rehtori katsoo minne kouluun lapsi pannaan. Ja sen jälkeen lapsen pitää käydä sitä valittua koulupolkua ysin loppuun asti.
En todellakaan tajua miten ne ne eri perheet sitten luokittelee ja pisteyttää ja millä ammattitaidolla.
Opetusviraston ämmät sai niin pahasti turpiinsa Meilahden kouluverkkotarkastelussa, että nyt sitten kostetaan.
Ajatuksena muutto Espooseen hyvälle alueelle, josta pääsee helposti Sykkin. Jos muksu ei pääse Sykkiin, niin ainakin on ihan kelvollinen lähikoulu
Omat lapset ovat jo koulussa, ei heidän koulupaikkansa tule muuttumaan. Jos eivät olisi, olisin kokeillut tietysti onneani koulubingossa - jos olisi käynyt huonosti, olisin harkinnut painotettua opetusta. Esim. musiikkiluokkaa nuoremmalle, joka on musikaalisempi. Esikoiselle olisi pitänyt keksiä jotain muuta. Ehkä kielivalintojen perusteella sitten pakoon ongelmakoulua.
Meillähän on nyt tilanne, että sain lapset hyvään kouluun, johon on tunkua joka vuosi enemmän mitä oppilaita mahtuu. Muut koulut lähistöllä ovat ongelmakoulujen maineessa.
Sijoittajat saa kuraa niskaan tällä palstalla ja huudellaan että käärinliinoissa ei ole taskuja. Vaan onpa kiva olla jemmassa sen verran että voisi vaikka harkita kotikoulua kun lapsi on kouluiässä. Ok-tasoinen lähikoulu olisi se ykkösvalinta, yksityiskoulu kakkonen, tuo sitten kolmosena.
Kotikoulurinki oli myös hyvä ehdotus!
Vierailija kirjoitti:
Opetusviraston ämmät sai niin pahasti turpiinsa Meilahden kouluverkkotarkastelussa, että nyt sitten kostetaan.
No ei niillä ollut mitään perusteita muutoksille. Ruoholahtelaiset saivat läpi sen, että lapset pääsevät yläkouluun Jätkäsaareen (eli lähimpään) Taivallahden sijaan. Millä perusteella Meilahdesta olisi joutunut lähtemään Pikku-Huopalahteen, kun vieressä on lähikoulu.
Vierailija kirjoitti:
Sijoittajat saa kuraa niskaan tällä palstalla ja huudellaan että käärinliinoissa ei ole taskuja. Vaan onpa kiva olla jemmassa sen verran että voisi vaikka harkita kotikoulua kun lapsi on kouluiässä. Ok-tasoinen lähikoulu olisi se ykkösvalinta, yksityiskoulu kakkonen, tuo sitten kolmosena.
Kotikoulurinki oli myös hyvä ehdotus!
Tämä on niin totta. Kun lähipäiväkodeista ei saanut paikkoja, niin perustettiin hoitorinki lähialueen lapsille. Näin sai valittua sekä hoitajan, että lapsen kaverit.
Nyt tämä sama tehdään koulumaailmassa. Ja opettajat juoksevat onnesta hihkuen opettamaan tällaista rinkiä, koska ryhmät pidetään pieninä ja ongelmat puuttuvat todennäköisesti kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärtänyt koko uudistuksen pointtia. Ensin sanotaan:
” Helsinki aikoo muuttaa oppilasvalintaa: Tietystä osoitteesta ei enää välttämättä pääsisi tiettyyn kouluun”
Sitten samassa artikkelissa sanotaan:
” Tarkoituksena olisi taata jokaiselle helsinkiläislapselle päiväkotipaikka läheltä kotia ja suunnitella jo siinä vaiheessa, missä hän todennäköisesti käy esiopetuksen, alakoulun ja yläkoulun.”
Ja sitten:
” Päätösvalta kunkin lapsen paikasta olisi entistä vahvemmin rehtoreilla ja päiväkotien johtajilla. Ideana on nimenomaan sotkea nykyistä jakoa niin, että samaan kouluun tulee lapsia erilaisista perheistä.”
Että niin....suunnitella jo päiväkotivaiheessa minne kouluun menee yläkoulun loppuun asti? Mutta samalla rehtoreilla on nykyistä isompi päätösvalta? No miten tämä menee yhteen sen kanssa että suunnitellaan jo päiväkotivaiheessa kuka menee minnekin??? Eihän rehtorilla ole silloin mitään sananvaltaa mihinkään...
Mitäpä kun lapsen perhe muuttaa jossain vaiheessa? Suunnitelmat menevät sekaisin.
Tämän päätöksen on nyt taas tehnyt joku jolla ei ole mitään käsitystä siitä miten todellisuus toimii. Toivottavasti ymmärtävät pikaisesti uuden mallin mahdottomuuden.
Eivät varmasti ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Opetusviraston ämmät sai niin pahasti turpiinsa Meilahden kouluverkkotarkastelussa, että nyt sitten kostetaan.
Mistä tästä voisi lukea?
Kotikoulut ovat lähinnä mt äitien juttuja. Hetkellisesti hurahdetaan ja kuukaudessa väsytään opettamiseen ja lapsi jää täysin heitteille. Kotikoululaista ei kata koulun terveydenhuolto, kuraattorit eikä psykologit. Yleensä varma tie syrjäyttää lapsi. Itse ajattelin laittaa lapseni ihan lähikouluun, mutta kuten jokainen fiksu akateeminen perhe, erikoisluokalle. Oli painotus sitten luonnontiede tai musiikki, niin tasohan noilla erityisluokilla on aina kovempi.
Meillä oli uusi asunto etsinnässä nykyiseltä asuinalueelta Helsingistä, mutta todennäköisesti muutetaan johonkin kehyskuntaan. Ei haluta uhrata lasten tulevaisuutta, vaikka hyvin täällä viihdytäänkin.
Oma fiksu lapseni ei halua alkaa palkatta suomi toisena kielenä -opettajaksi eikä opettamaan kenellekään käytöstapoja, joten taidamme muuttaa pois Helsingistä. Ei tämä enää ole lapsuuteni idyllinen Stadi muutenkaan ollut enää varsinkaan vuoden 2015 jälkeen, mutta tämä kaavailtu muutos saa toteutuessaan viimeinkin vaihtamaan asuinkuntaa.
Onneksi on etätyömahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulut ovat lähinnä mt äitien juttuja. Hetkellisesti hurahdetaan ja kuukaudessa väsytään opettamiseen ja lapsi jää täysin heitteille. Kotikoululaista ei kata koulun terveydenhuolto, kuraattorit eikä psykologit. Yleensä varma tie syrjäyttää lapsi. Itse ajattelin laittaa lapseni ihan lähikouluun, mutta kuten jokainen fiksu akateeminen perhe, erikoisluokalle. Oli painotus sitten luonnontiede tai musiikki, niin tasohan noilla erityisluokilla on aina kovempi.
Kotikoulu ei tarkoita sitä, että lapsia pidettäisiin eristyksessä :D Kyllä näilläkin kotona koulutetuillakin on kavereita. Mutta sen lisäksi ovat myös oppineet jotakin. Toisin kuin lähikoulun lapset, jotka joutuvat koulupäivän päälle opiskelemaan päivän asiat, kun se koko päivä onkin mennyt sosiaalisten taitojen opetteluun (lue selviytymiseen). Kyllä me fiksut akateemiset perheet koulutamme lapsemme juuri sillä parhaalla mahdollisella tavalla. Katsos kun se painotusluokkakin opiskelee samassa tilassa niiden 70 muun opiskelijan kanssa, lukuunottamatta ehkä niitä painotusaineita. Ja samalla tavalla joutuvat siellä itseohjautumaan kuin muutkin :)
Julkinen terveydenhoito on myös kotikoulutettujen lasten saatavilla. Ja myös yksityiseltä saa samat palvelut, jos tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotikoulut ovat lähinnä mt äitien juttuja. Hetkellisesti hurahdetaan ja kuukaudessa väsytään opettamiseen ja lapsi jää täysin heitteille. Kotikoululaista ei kata koulun terveydenhuolto, kuraattorit eikä psykologit. Yleensä varma tie syrjäyttää lapsi. Itse ajattelin laittaa lapseni ihan lähikouluun, mutta kuten jokainen fiksu akateeminen perhe, erikoisluokalle. Oli painotus sitten luonnontiede tai musiikki, niin tasohan noilla erityisluokilla on aina kovempi.
Kotikoulu ei tarkoita sitä, että lapsia pidettäisiin eristyksessä :D Kyllä näilläkin kotona koulutetuillakin on kavereita. Mutta sen lisäksi ovat myös oppineet jotakin. Toisin kuin lähikoulun lapset, jotka joutuvat koulupäivän päälle opiskelemaan päivän asiat, kun se koko päivä onkin mennyt sosiaalisten taitojen opetteluun (lue selviytymiseen). Kyllä me fiksut akateemiset perheet koulutamme lapsemme juuri sillä parhaalla mahdollisella tavalla. Katsos kun se painotusluokkakin opiskelee samassa tilassa niiden 70 muun opiskelijan kanssa, lukuunottamatta ehkä niitä painotusaineita. Ja samalla tavalla joutuvat siellä itseohjautumaan kuin muutkin :)
Julkinen terveydenhoito on myös kotikoulutettujen lasten saatavilla. Ja myös yksityiseltä saa samat palvelut, jos tahtoo.
Joku lahkolaisuusko on taustalla teillä vai mt ongelmat?
Painotettu opetus ja yksityiskoulu.