Missä te naiset koko ajan muka kohtaatte sitä ahdistelua ja häirintää?
Alustukseksi siis, että olen itsekin nainen, normaalin/hyvännäköinen ja 30v.
En ole koskaan tajunnut niitä, ketkä koko ajan itkevät saavansa miesten taholta liikaa huomiota ja häirintää milloin missäkin. Ihan vilpittömästi kysyn, missä te muut naiset kohtaatte sitä paljonpuhuttua jatkuvaa esineellistämistä ja ahdistelua?
Ihan rauhassa olen koko elämäni saanut olla ilman pelkoakaan siitä, että joku olisi liian innokkaasti tuppautumassa seuraan. Suomessa varsinkin saa kulkea täysin näkymättömänä ilman, että kukaan kiinnittäisi mitään huomiota mihinkään. Ulkomaillakin olen ollut, miehet ovat kohdelleet aina normaalisti/kunnioittavasti.
Minulle on aina jäänyt jotenkin todella epäselväksi, missä ja miten tällaisia tilanteita syntyy, että naiset kokevat miesten taholta ahdistelua ja häirintää? Itse en ole naisellisesti pukeutuvana ja laittautuvana koskaan kokenut mitään vastaavaa. Tarkoitus ei siis ole mitenkään loukata ketään, vaan aidosti ihmettelen.
Saa jakaa kokemuksia.
Kommentit (876)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tämmöiset ihmettelevät ja vähättelevät aloitukset seksuaalisen häirinnän todellisuudesta. Maailmassa tapahtuu varmaan paljon asioita mitä ei itse koe, mutta mihin silti uskoo. Vai ovatko sodat samanlainen myytti, ei niitä tapahdu kun ei ole käynyt omalle kohdalle? Perheväkivalta? Lapsien kaltoinkohtelu? Uutisointi riittää näistä aiheista, mutta jos joku nainen kertoo ahdistelusta se nyt ei voi olla totta, koska itseä ei olla tultu kourimaan?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että 12-vuotiaana loppui lapsuus siihen kun tissit kasvoivat. Sen jälkeen oli vapaata riistaa humalaisille, teineille ja yhdelle sukulaiselle. Milloin tarrattiin rintaan kiinni koulumatkalla, milloin rinnat oli puheenaihe kahvipöydässä ja saunaan ängettiin väkisin. Olin töissä baarissa 18-25-vuotiaana ja joka päivä sai kuulla sellaista kommenttia että ällötti miehet. Noin kerran viikossa joku alkoi käpälöimään jos erehdyin poistumaan tiskin takaata tekemään muita töitä, esim blokkaamaan. Paksu nahka on tullut kasvatettua ja nyt 30+ olen jo sen verran kovettunut että enää ei lähestytä samaan tapaan. Ja jos joku käy iholle nostan sellaisen metelin nykyään, että ei jää muilta huomaamatta mitä tapahtui. Siinä saa äijät hävetä. Luultavasti minuakin pöyristellään, mutta ihan sama. Olen saanut tarpeekseni.
Mun mielestäni ei ole ihan sama asia kun sota ja perheväkivalta. Kyllä ymmärtän aloituksen koska olen sitä itteki miettinyt aika usein. Mua ihmetyttää esimerkiksi juuri se säännöllinen ahdistelu ja kun täällä aika monet sanovat miten niitä juuri julkisissa paikoissa esimerkiksi bussissa ja junassa ja kaduilla aina ahdistellaan. Koska itse en ole joudun minkään kummoisen ahdistelun kohteeksi elämän aikani. Ja ollaan käydy kavereiden kanssa paljon baarissa ja bileissä ja jotenkin vaan en ole nähnyt että joku kävis kimppuun mun kavereihin ja en ole nähnyt julkisesti mitään ahdistelua että no niin nyt tuossa juuri tämä on menossa että joku mies käy naisen kimppuun. En mä vähettele sitä ja en usko myös että ap-lla oli se tarkoitus. Mun mielestäni on tosi erikoista että jotkut naiset ei koe mitään ahdistelua ja toiset ihan säännölisesti koko elämän aikana. Ei pahalla! Vaan ajattelen että jännä mistä se johtuu.
Se johtuu tästä:
Ne naiset jotka eivät muka koe ahdistavaksi kun käydään sanallisesti tai fyysisesti kiinni (ihan sama kumminpäin!) heillä ei ole syntynyt normaalia tajua omista rajoistaan. Normaali ihminen on tietoinen kehonsa koskemattomuudesta mutta myös henkisestä koskemattomuudestaan.
Ok. Selittää vähän asiaa.
Jatkan: selittää ap : n asennetta, mutta naisen ei tarvitse todellakaan olla mitenkään kehittynyt edes rajojensa suhteen- harva nuorihan on- ja kehitys voi pysähtyä myös ahdisteluissa. Tämä on kaikki suojattomuutta jossa lakien on suojattava myös heitä ja erityisesti heitä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Missä ovat kaikki 5 kymppisten ja vanhempien naisten ahdistelukokemukset?
Mietin pitkään, että jaksanko kirjata näitä edes ylös, mutta tässä nyt jotakin:
Lukuisia itsensäpaljastajia, ensimmäisen näin, kun olin n.9-10-vuotias, yksi tuli ikkunani taakse. Torimyyjä "sovittaa" ostamaani vaatetta eteeni ja kourii sen takana sekä tissejä että haaroväliä, tissien ja takapuolen puristelua, pakottaminen suuseksiin, valokuvaamossa ehdotetaan alastonkuvien ottamista, kaikenlaisia rasvaisia kommentteja. Ja vaikka ikää on reilusti yli viidenkymmenen, ei se ihan kokonaan ole vielä loppunut. Ihan aikuisten paikoissa vedetty yllättäen syliin ja likistelty ja toisessa minua tanssittanut mies pussaisi yllättäen ja väkisin. Ja pomo tuijottelee tissejäni edelleen.
Nuorena ei noihin ahdisteluihin osannut sanoa mitään, jotenkin sitä vain oletti, että sellaista elämä oli ja se oli kestettävä. Nyt vanhemmiten sanon heti ja selkeästi vastaan, mutta harvemmin kukaan ympärillä reagoi. Ravintolassa olen käynyt sanomassa henkilökunnalle, mitä tapahtui. Toisessa tapauksessa (likistelijä) miehelle pidettiin puhuttelu, toisessa (väkisin pussaaja, joka tosin livahti saman tien ulos) poket vain nosteli olkiaan.
Omien tytärten perään on teini-iässä huudeltu ja ehdoteltu sopimattomia (suomalaisia, keski-ikäisiä miehiä keskellä päivää) ja ala-asteikäisenä ovat jo saaneet dicpicejä (eivät ikävä kyllä kertoneet ennen kuin myöhemmin).
En tietenkään koe, että ahdistelua on koko ajan, mutta kun sitä nyt kuitenkin aika säännöllisesti on ollut, niin jatkuvaahan se on.
Lisään vielä, että olen aina ollut töissä miesvaltaisella alalla ja olen ronskin huumorin ystävä. Tietyn kollegan kanssa voi heittää kovinkin rasvaista läppää, koska tietää sen olevan turvallista, jonkun toisen sanomana saman asian kokee ahdisteluna. Eli se ei ole niinkään se, mitä tekee tai sanoo vaan se tunne ja turvallisuus siellä takana.
Minulla on sukupuolen vaihtanut kaveri. Hän on nykyään nainen ja kiroaa ihmisten suhtautumista naisiin. Mies näistä.hänessä on vain pituus, enkä usko että moni huomaa hänen olleen ennen mies. Hänen mielestään naisiin suhtaudutaan aliarvoisempina kuin miehiin.
Tämä on vain yhden ihmisen mielipide, mutta hän on nähnyt molemmat puolet.
No siis minä kohtasin ahdistelua tällä palstalla. Kirjoitin tällä palstalla mielipiteen ja joku alaklikkasi tuota mielipidettä. Koska olen nainen (en tosin kertonut sitä mielipiteessäni), palstalla selvästi nyt esiintyy sovinismia tällä tavalla. Myös ikärasismia (ikä tosin ei ole rotu mutta minä en tajua näistä asioista oikeasti mitään) koska en ole 100-vuotias vaan nuori. Joten todellakin suvaitsemattomuus kukkii täällä palstalla ja EU:n pitäisi tehdä sille jotain, koska olen todellakin tärkeä suhteutettuna Euroopan suurimpien valtioiden väkilukuun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen sontaa mä juuri luin? Koska sinua ei ole haitannut ahdistelu niin tulit sitten tänne kevyesti mitätöimään kaikkien niiden muiden naisten kokemukset. Samalla kätevästi syyllistät kaikkia ahdistelua kokeneita. Kappas, emme olleet tarpeeksi sanavalmiita ja reippaita. Koska eihän reipasta naista kukaan ahdistele. Oikeasti, painu hiiteen täältä jos et osaa lainkaan asettua toisen asemaan ja haluat vain päteä omalla erinomaisuudellasi.
Tuo muiden kokemusten mitätöinti tapahtui vain omassa mielikuvituksessasi. Hän kertoi asiasta oman mielipiteensä ja siinä se. Ei hän siinä vastuuta vierittänyt mihinkään suuntaan, vaan totesi, että keinoja on olemassa. Ja sehän ei teille uhriutujille kelpaa. Tämä kertoo sen, että sieltä uhriasemasta ei edes _haluta_ nousta, vaan kun siellä kerran ollaan niin siellä myös pysytään. Jokainen terve ihminen kuitenkin haluaa voimaantua, eikä uhriutua.
Eihän nuo mitään keinoja ESTÄÄ ahdistelua olleet tuolla kotkatyypillä vaan kuvitelma siitä miten muka pystyisi kontrolloimaan kuin lapsi maagisessa vaiheessaan kaikkia ympäristöä ja miehiä. Se on harhaista.
Kukaan ei voi kontrolloida aina mutta että pitää olla selvä viesti yhteiskunnalta joka tasolla ettei saa tulla rajan yli joka on laissa. Tämä on jopa naisille epäselvää yhä, kuten ap:lle.
Entisellä työpaikalla, baarissa, bussissa ja bussi pysäkilläkin kerran eräs vanhempi mies huusi bussiinsa noustessaan et hei onko kukaan muuten koskaan sanonut että sulla on hyvä perse(hyi, etoo vieläkin) ja olin silloin juuri täyttänyt 17v,jopa lähikaupassa on sipsi hyllyllä lähennelty ja sen päälle urpo pyysi vielä ulos.. Ainiin ja kerran tulin baarista taxilla myöhään kotiin niin kuski tokaisi perillä että ei tarvitse maksaa jos lähdet hänen kanssa ulos huomenna(mitä vttua olisit vaan pyytänyt ulos jos siltä tuntuu etkä ehdottanut siitä maksua) seuraamaankin on lähdetty 2 otteeseen, nämä ollut ulkomaalaisia, luojan kiitos en ollut silloin yksin vaan kaverin kanssa, silti ahdisti kuunnella niitä törky huuteluita ja viheltelyä.. Nämä tuli nyt nopeasti mieleen.. En pukeudu paljastavasti enkä pahemmin meikkaakkaan.. Onneksi lähestyn 40 niin alkaa rauhoittua..
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sukupuolen vaihtanut kaveri. Hän on nykyään nainen ja kiroaa ihmisten suhtautumista naisiin. Mies näistä.hänessä on vain pituus, enkä usko että moni huomaa hänen olleen ennen mies. Hänen mielestään naisiin suhtaudutaan aliarvoisempina kuin miehiin.
Tämä on vain yhden ihmisen mielipide, mutta hän on nähnyt molemmat puolet.
Tuli mieleen tuosta edellisestä, että olen miesvaltaisella alalla ainoa nainen sihteerin lisäksi. Kukaan työkaveri ei ole ahdistellut ja käyttävät ihan asiallista kieltä minun läsnäollessa no. Odottavat minulta kyllä naisten duuneja esim. Joulukoristelua ja kahvihuoneen pöytien pyyhkimistä.yms. Tai jos on joku muuhun kuin työhön liittyvä ongelma, niin minulta kysytään ratkaisua.
Ainoa joka ahdistelee on pomo pikkujouluissa. Pomo, jota en juuri muuten edes näe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että ärsyttää tämmöiset ihmettelevät ja vähättelevät aloitukset seksuaalisen häirinnän todellisuudesta. Maailmassa tapahtuu varmaan paljon asioita mitä ei itse koe, mutta mihin silti uskoo. Vai ovatko sodat samanlainen myytti, ei niitä tapahdu kun ei ole käynyt omalle kohdalle? Perheväkivalta? Lapsien kaltoinkohtelu? Uutisointi riittää näistä aiheista, mutta jos joku nainen kertoo ahdistelusta se nyt ei voi olla totta, koska itseä ei olla tultu kourimaan?
Omasta kokemuksesta voin sanoa että 12-vuotiaana loppui lapsuus siihen kun tissit kasvoivat. Sen jälkeen oli vapaata riistaa humalaisille, teineille ja yhdelle sukulaiselle. Milloin tarrattiin rintaan kiinni koulumatkalla, milloin rinnat oli puheenaihe kahvipöydässä ja saunaan ängettiin väkisin. Olin töissä baarissa 18-25-vuotiaana ja joka päivä sai kuulla sellaista kommenttia että ällötti miehet. Noin kerran viikossa joku alkoi käpälöimään jos erehdyin poistumaan tiskin takaata tekemään muita töitä, esim blokkaamaan. Paksu nahka on tullut kasvatettua ja nyt 30+ olen jo sen verran kovettunut että enää ei lähestytä samaan tapaan. Ja jos joku käy iholle nostan sellaisen metelin nykyään, että ei jää muilta huomaamatta mitä tapahtui. Siinä saa äijät hävetä. Luultavasti minuakin pöyristellään, mutta ihan sama. Olen saanut tarpeekseni.
Mun mielestäni ei ole ihan sama asia kun sota ja perheväkivalta. Kyllä ymmärtän aloituksen koska olen sitä itteki miettinyt aika usein. Mua ihmetyttää esimerkiksi juuri se säännöllinen ahdistelu ja kun täällä aika monet sanovat miten niitä juuri julkisissa paikoissa esimerkiksi bussissa ja junassa ja kaduilla aina ahdistellaan. Koska itse en ole joudun minkään kummoisen ahdistelun kohteeksi elämän aikani. Ja ollaan käydy kavereiden kanssa paljon baarissa ja bileissä ja jotenkin vaan en ole nähnyt että joku kävis kimppuun mun kavereihin ja en ole nähnyt julkisesti mitään ahdistelua että no niin nyt tuossa juuri tämä on menossa että joku mies käy naisen kimppuun. En mä vähettele sitä ja en usko myös että ap-lla oli se tarkoitus. Mun mielestäni on tosi erikoista että jotkut naiset ei koe mitään ahdistelua ja toiset ihan säännölisesti koko elämän aikana. Ei pahalla! Vaan ajattelen että jännä mistä se johtuu.
Se voi johtua ihan mistä tahansa. Takapuolen muodosta, vaatetustyylistä. Punkkari joutuu varmaan eri ihmisten ahdistelemaksi kuin valkoiset legginssitoppityttö. Tuosta ahdistelusta pitäisi kysyä miehiltä. Mikä laukaisee sen, että ajattelee olevan sopivaa käydä käpälöimään vieraita ihmisiä.
Meillä oli ex-työpaikkassa huoltomies, joka kävi iholle pomosta siivoojana ja kaikille siinä välissä. Sitä vain siedettiin, koska se oli vain "Hessu". Jotenkin annettiin sen kuulua hänen persoonallisuuteensa. Itse oli siellä kesätöissä siivoojana ja sain henkilön jotenkin kuriin paikuttamallla hänelle faktoja. Olin nuori, ehkä hän hiukan varoi silläkin, koska itse oli vanha ja kävi myös vanhempiin naisiin käsiksi. Läppää hän heitti aina kun osui kohdalle. Siis aina.
Ainakin vaatetustyylista se ei johtu koska mä olen juuri se joka pukeutuu hyvin paljastavasti kesällä ja ole sen takia tullut miten ongelmia että joku olisi sanonut mitään tai koskenut. Kyllä katseita mä huomaan mutten mitään muuta. Ja kehon kieli on mulla tosi itsevarma ja uskon että se on yksi syy miksi en houkuttele ahdistelioita. Olen se sama kenelle vastasit.
Isossa kuvassa kysymys on siitä, että naisilla on seksuaalinen valta ja miehillä taas fyysinen ja taloudellinen valta. Naiset käyvät kauppaa omalla seksuaalisuudella ja käytännössä valitsevat kumppanin itselleen. Mies yrittää tehdä itsensä kiinnostavaksi lähinnä taloudellisella vallalla, mutta saattaa epätoivossaan käyttää fyysistä (väki)valtaa tavoitteidensa saavuttamiseen. Tästä syntyy ongelma, jota on puitu kaikissa kulttuureissa kaikkina aikoina.
Uskontojen vastaus tähän on lähinnä seksuaalisuuden kieltäminen, joka ei toimi. Hipit taas aikanaan vaativat kaiken seksuaalisuuden vapauttamista, mikä sekään ei toimi. Nykyaikana liberaalit vaativat että seksin harrastamiselle pitää olla molemmin puolinen suostumus, joka ei toimi (käytönnössä). Feministit yrittävät uhriuttaa naiset ja vähemmistöt - ei toimi.
Sama ongelma ja eri vastaukset, ja mikään ei taklaa ongelmaa täydellisesti. Näkisin kuitenkin, että emme ole lähellekään ratkaisuja lähinnä sen takia, että useimmat eivät halua ymmärtää mitä eettistä ongelmaa olemme edes ratkomassa ja millaisia ratkaisumalleja siihen on historiassa käytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen sontaa mä juuri luin? Koska sinua ei ole haitannut ahdistelu niin tulit sitten tänne kevyesti mitätöimään kaikkien niiden muiden naisten kokemukset. Samalla kätevästi syyllistät kaikkia ahdistelua kokeneita. Kappas, emme olleet tarpeeksi sanavalmiita ja reippaita. Koska eihän reipasta naista kukaan ahdistele. Oikeasti, painu hiiteen täältä jos et osaa lainkaan asettua toisen asemaan ja haluat vain päteä omalla erinomaisuudellasi.
Tuo muiden kokemusten mitätöinti tapahtui vain omassa mielikuvituksessasi. Hän kertoi asiasta oman mielipiteensä ja siinä se. Ei hän siinä vastuuta vierittänyt mihinkään suuntaan, vaan totesi, että keinoja on olemassa. Ja sehän ei teille uhriutujille kelpaa. Tämä kertoo sen, että sieltä uhriasemasta ei edes _haluta_ nousta, vaan kun siellä kerran ollaan niin siellä myös pysytään. Jokainen terve ihminen kuitenkin haluaa voimaantua, eikä uhriutua.
Eihän nuo mitään keinoja ESTÄÄ ahdistelua olleet tuolla kotkatyypillä vaan kuvitelma siitä miten muka pystyisi kontrolloimaan kuin lapsi maagisessa vaiheessaan kaikkia ympäristöä ja miehiä. Se on harhaista.
Kukaan ei voi kontrolloida aina mutta että pitää olla selvä viesti yhteiskunnalta joka tasolla ettei saa tulla rajan yli joka on laissa. Tämä on jopa naisille epäselvää yhä, kuten ap:lle.
Niin tavallaan annetaan lupa ahdistella siihen asti kun nainen tajua alkaa meuhkaamaan.
Mutta sitä on vaikea vaatia tosi nuorelta tai kehitysvammaiselta joita myös ahdistellaan.
Vierailija kirjoitti:
Isossa kuvassa kysymys on siitä, että naisilla on seksuaalinen valta ja miehillä taas fyysinen ja taloudellinen valta. Naiset käyvät kauppaa omalla seksuaalisuudella ja käytännössä valitsevat kumppanin itselleen. Mies yrittää tehdä itsensä kiinnostavaksi lähinnä taloudellisella vallalla, mutta saattaa epätoivossaan käyttää fyysistä (väki)valtaa tavoitteidensa saavuttamiseen. Tästä syntyy ongelma, jota on puitu kaikissa kulttuureissa kaikkina aikoina.
Uskontojen vastaus tähän on lähinnä seksuaalisuuden kieltäminen, joka ei toimi. Hipit taas aikanaan vaativat kaiken seksuaalisuuden vapauttamista, mikä sekään ei toimi. Nykyaikana liberaalit vaativat että seksin harrastamiselle pitää olla molemmin puolinen suostumus, joka ei toimi (käytönnössä). Feministit yrittävät uhriuttaa naiset ja vähemmistöt - ei toimi.
Sama ongelma ja eri vastaukset, ja mikään ei taklaa ongelmaa täydellisesti. Näkisin kuitenkin, että emme ole lähellekään ratkaisuja lähinnä sen takia, että useimmat eivät halua ymmärtää mitä eettistä ongelmaa olemme edes ratkomassa ja millaisia ratkaisumalleja siihen on historiassa käytetty.
Itse en näe asiaa noin ja isossa kuviossa homma toimii ilman erityisiä vallankäyttöjä. Suurin osa naisista ei käytä seksuaalista valtaa ja eikä edes maailman miehistä tuota taloudellista valtaa. Suurin osa miehistä haluaa pitää taloudellista huolta perheestään, vaikka maassa nainen olisi riippuvainen miehen tuloista tai maassa jossa nainen saa isompaa palkkaa kuin mies. Venäjällä miehet haluavat, että naisen palkka menee naisen hyvinvointiin ja he maksavat elämisen ja vielä lahjoa naiselle. Ei se tule naisen seksuaalisesta vallasta tai vaikka miehet odottavat naisen käyttävän rahat kauneuteen, niin eivät he kuitenkaan pakota vallallaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mihin me naiset enää tarvitsemme ahdistelijoita ja "tytöttelijöitä", kun meillä on aloittajan kaltainen besserwisseri, jonka mielestä ahdistelua ei ole, kun hän ei sitä ole kokenut omakohtaisesti.
Tässä on on oiva esimerkki sanonnasta: nainen on naiselle susi.
Sinä aloittaja olet kaikkien kanssasiskojesi pahin vihollinen.
En ole ap.
Mikä tekee meistä ei ahdistelua kokeneista susia ?
Aloittajahan kysyi ihan neutraalisti missä te/me muut olemme kokeneet ahdistelua. Jos hän kuten en minäkään ole sitä kokenut niin miten se tekee meistä vihollisia ? Pitääkö jokaisen naisen kaivaa jostain ahdistelukokemus , joka minusta aika henkilökohtaista. Lokaa niskaan vaan, mutta sen verran tyhmä olen, että esim.joku Pirellinkalenteri ei haittaa pätkääkään.
Olen käynyt koulua (pitkä matikka), opiskellut ja tehnyt töitä (insinööri) miesvaltaisessa ympäristössä lähes koko elämäni ja en nuorempana ollut todellakaan mitenkään huomaaton ulkonäöltäni. (Nyt sulaudun ladonseinään.)
Kertaakaan en ole omasta mielestäni kokenut ahdistelua.
Se ei tarkoita etteikö joku toinen jossain olisi , mutta ei myöskään että minun olisi pitänyt.
Ei tietenkään ahdistelua tms. voi täysin estää, eikä minusta kukaan sellaista ole väittänytkään. Ei mikään voi taata etten itse saisi vaikka puukosta heti kun lähden töistä.
Hauska sinänsä, että olette käytännössä samaa mieltä. Hän korosti, että rajat pitää asettaa itse ja sinun mielestäsi yhteiskunnan pitää asettaa ne rajat. Tiedätkös mitä? Olette molemmat oikeassa. On selvää, että yhteiskunnan pitää puuttua ahdisteluun, ja sitähän lainsäätäjät miettivätkin miten se tehtäisiin oikeudenmukaisesti. Mutta sitten kun joku uskaltaa väittää, että pitää puolustaa omia rajojaan, niin se on sitten niin kamalaa. Ei se yhteiskunta teitä kaikelta pahalta suojele, vaan kyllä se pitää tehdä itse.
Niin, ja vaikka itseä suojelisi kuinka niin se ei a) poista vastuuta pahantekijältä b) tee immuuniksi ahdistelulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi johtua ihan mistä tahansa. Takapuolen muodosta, vaatetustyylistä. Punkkari joutuu varmaan eri ihmisten ahdistelemaksi kuin valkoiset legginssitoppityttö. Tuosta ahdistelusta pitäisi kysyä miehiltä. Mikä laukaisee sen, että ajattelee olevan sopivaa käydä käpälöimään vieraita ihmisiä.
Meillä oli ex-työpaikkassa huoltomies, joka kävi iholle pomosta siivoojana ja kaikille siinä välissä. Sitä vain siedettiin, koska se oli vain "Hessu". Jotenkin annettiin sen kuulua hänen persoonallisuuteensa. Itse oli siellä kesätöissä siivoojana ja sain henkilön jotenkin kuriin paikuttamallla hänelle faktoja. Olin nuori, ehkä hän hiukan varoi silläkin, koska itse oli vanha ja kävi myös vanhempiin naisiin käsiksi. Läppää hän heitti aina kun osui kohdalle. Siis aina.Ainakin vaatetustyylista se ei johtu koska mä olen juuri se joka pukeutuu hyvin paljastavasti kesällä ja ole sen takia tullut miten ongelmia että joku olisi sanonut mitään tai koskenut. Kyllä katseita mä huomaan mutten mitään muuta. Ja kehon kieli on mulla tosi itsevarma ja uskon että se on yksi syy miksi en houkuttele ahdistelioita. Olen se sama kenelle vastasit.
Ei se välttämättä ole paljastavavaatetyyyli. Vaatteista tulee mielikuva. Jos sanon leopardileginssit ja tunika, terveyssandaalit ja vetokaukku, jokainen näkee mielessään tyypin.
Jotain ärsyttää punkkarit ja haluaa saada ne vallan kuosiin. Toinen taas tuntee, että vähävaraiset teinit kuuluu heille leikkikaluiksi. Senkin näkee vaatteista. Tuskin moni suomalainen mies uskaltaisi jonkun playboy-bunnyn iholle, vaikka hänellä olisi stringit ja pinkutoppi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta edellisestä, että olen miesvaltaisella alalla ainoa nainen sihteerin lisäksi. Kukaan työkaveri ei ole ahdistellut ja käyttävät ihan asiallista kieltä minun läsnäollessa no. Odottavat minulta kyllä naisten duuneja esim. Joulukoristelua ja kahvihuoneen pöytien pyyhkimistä.yms. Tai jos on joku muuhun kuin työhön liittyvä ongelma, niin minulta kysytään ratkaisua.
Ainoa joka ahdistelee on pomo pikkujouluissa. Pomo, jota en juuri muuten edes näe.
Ja yleensä tämä menee vielä niinkin että jos pomo ahdistelee ja senkin pomo on paikalla niin ne molemmat alkavat ihan kisata kumpi kellistää. Ja sen pomo ja sen pomo...
Miehiä nyt on monenlaisia. Suurin osa kykenee lähestymään naisia "ihan tavallisesti" ilman ahdisteluja tai muuta. Läpänheittoonkin osaavat suhtautua tilannetajuisesti, eli eivät tuntemattomille esittele ensimmäisellä tapaamisella koko rivoa arsenaaliaan.
Ongelmaksi muodostuvat siis vain he, jotka eivät osaa, eivät kunnioita toisen tilaa ja kehoa, jne. Jos se lohduttaa, niin ovat samanlaisia myös toisille miehille, naureskelevat olemusta tai muuta.
Kysymys siitä, miksi jotkut joutuvat näiden miesten kohteiksi ja toiset eivät, on myös aika selvä. Ensinnäkin, suurin osa naisista joutuu. On vain pienempi osa, joka sivuutetaan ja jonka annetaan olla. Ikävähän se on sanoa ääneen, mutta kyllä nämä naiset, joita ei ikinä ahdistella, todennäköisesti tulevat sivuutetuksi monella muullakin tapaa. Eli heidän ohitse puhutaan muille naisille jne. NImittäin vaikka nainen olisi päällisin puolin kuinka objektiivisesti ajatellen ihan kaunis ja oikeastaan hyvännäköinen vaalea pitkätukkainen kurvitar, hänessä nyt sitten vain on jotain, mikä ei miehissä herätä kipinää. Ei kiinnitä huomiota. Sitä, mikä tämä ominaisuus on, en osaa paremmin kuvailla, mutta olen nähnyt sen usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli ex-työpaikkassa huoltomies, joka kävi iholle pomosta siivoojana ja kaikille siinä välissä. Sitä vain siedettiin, koska se oli vain "Hessu". Jotenkin annettiin sen kuulua hänen persoonallisuuteensa. Itse oli siellä kesätöissä siivoojana ja sain henkilön jotenkin kuriin paikuttamallla hänelle faktoja. Olin nuori, ehkä hän hiukan varoi silläkin, koska itse oli vanha ja kävi myös vanhempiin naisiin käsiksi. Läppää hän heitti aina kun osui kohdalle. Siis aina.Ainakin vaatetustyylista se ei johtu koska mä olen juuri se joka pukeutuu hyvin paljastavasti kesällä ja ole sen takia tullut miten ongelmia että joku olisi sanonut mitään tai koskenut. Kyllä katseita mä huomaan mutten mitään muuta. Ja kehon kieli on mulla tosi itsevarma ja uskon että se on yksi syy miksi en houkuttele ahdistelioita. Olen se sama kenelle vastasit.
Ihan olet harhoissasi tässä asiassa todellakin. Hyvä kun olet täällä niin avarrut hiukan kuplassasi. Itsevarmuus päinvastoin haastaa tietyt miehet seuraan ja kimppuun.
Vierailija kirjoitti:
Miehiä nyt on monenlaisia. Suurin osa kykenee lähestymään naisia "ihan tavallisesti" ilman ahdisteluja tai muuta. Läpänheittoonkin osaavat suhtautua tilannetajuisesti, eli eivät tuntemattomille esittele ensimmäisellä tapaamisella koko rivoa arsenaaliaan.
Ongelmaksi muodostuvat siis vain he, jotka eivät osaa, eivät kunnioita toisen tilaa ja kehoa, jne. Jos se lohduttaa, niin ovat samanlaisia myös toisille miehille, naureskelevat olemusta tai muuta.
Kysymys siitä, miksi jotkut joutuvat näiden miesten kohteiksi ja toiset eivät, on myös aika selvä. Ensinnäkin, suurin osa naisista joutuu. On vain pienempi osa, joka sivuutetaan ja jonka annetaan olla. Ikävähän se on sanoa ääneen, mutta kyllä nämä naiset, joita ei ikinä ahdistella, todennäköisesti tulevat sivuutetuksi monella muullakin tapaa. Eli heidän ohitse puhutaan muille naisille jne. NImittäin vaikka nainen olisi päällisin puolin kuinka objektiivisesti ajatellen ihan kaunis ja oikeastaan hyvännäköinen vaalea pitkätukkainen kurvitar, hänessä nyt sitten vain on jotain, mikä ei miehissä herätä kipinää. Ei kiinnitä huomiota. Sitä, mikä tämä ominaisuus on, en osaa paremmin kuvailla, mutta olen nähnyt sen usein.
On naisia joissa on "se jokin" mutta ei sekään kata kaikkia naisia ollenkaan, myös selkeästi vammaisiakin ahdistellaan hyvin yleisestikin. Ja ns vaatimattomammankin näköisiä, kun taas hyvinkin tyrkky ja itseään seksipommina esille tuova voi olla iso este koskea tikullakaan.
Jos on liian helppo ei mies saalista, siinä lienee liskoaivojen kaava. Mutta helppo ja avuton vetää yhtä lailla. Samoin itsevarma haastaa miestä. Ylipäätään on ihan sama millainen se nainen on niin joskus löytyy miestyyppi joka saattaailman rajojen muistuttamista olla paska ja käyttää väärin tilanteita.