Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät kynnet, ihan omat vaikka moni luulee toisin ja magneettiripset. Tatuoinnit tekee kaverini sisko jolla tatuointikone ja on yllättävän lahjakas kyökkitatskaajaksi.
Ulkomuodostani huolimatta elämme kädestä suuhun ja ilman exän rahoja lapset eivät ikinä pääsisi esim tivoliin.
Kaupassa joutuu miettimään , otanko naamarasvan vai vessanpaperia.Onko ne kyökkitatskaajan tekemiset ilmaisia? Ihan hyvää hyvyyttää lahjoittaa aikansa ja tarvikkeet? Kerran paremmissa varoissa hankittu tatuointi ei katoa iholta köyhyyden myötä, mutta uusia ei todellakaan hankita, jos pitää miettiä onko rahaa vessapaperiin vai naamarasvaan. Ne exän rahat lienevät lasten isän lain mukaista elatusta.
Hän tekee osamaksulla tai palveluksia vastaan ,viimeeksi putsasin suihkun lattialaivon :D Itse ei nimittäin pystynyt kun oksetti. En myöskään ole ottanut uusia kuvia sen jälkeen kun saimme vasemman käden hihani valmiiksi viime keväänä.
Et sinä ainakaan mikään wt ole kun lattiakaivon puhdistuskin onnistuu :D Hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.
Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt.
Sinä olet vastuussa poikasi kasvatuksesta ja ohjauksesta kaikissa elämisen taidoissa, ei koulu!
Enpä ole noin tyhmästä vanhemmasta vielä ennemmin kuullutkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen avustusjärjestössä missä jaetaan jouluavustuksiakin ja tämä on tuttu ilmiö.
Jatkan vielä, että yksi äiti pyysi lapsille juuri joulurahaa ja yllättäen olin hänen kanssaan kassalla samaan aikaan, kun hän osti meiltä saadulla lahjakortilla meikkiä ja kalliin hajuveden.
Lapset oli pieniä, niin ei heidän lahjoista ollut kyse ja kortin tunnistin ulkonäöstä.Eikö niihin lahjakortteihin voi laittaa mustaa valkoisella, että vain ruokaa? Ei tupakkaa, alkoholia, eikä meikkejä!
Mitä se teille kuuluu mihin toiset rahansa käyttävät? Aina löytyy nillittäjiä joiden mielestä köyhä hassaa rahansa turhaan ja oikeita mielipiteitä siitä mikä heille nyt olisi parhaaksi.
Ei kuulukaan, joten omista rahoistani päättävänä minä en tämmöisiin kerjuuhommiin anna koskaan pennin jeniä.
Toinen tähän lainattu kysyy, "eikö niihin lahjakortteihin voi laittaa mustaa valkoisella, että vain ruokaa"? Näihin joulukerjuulahjakortteihin ei ilmeisesti voi, mutta eräisiin toisiin voi ja niihin menevät rahat minä maksan suht mielelläni veroistani! Eli kaupan maksusitoumuksiin, joita muutama vuosi sitten itsekin sain asuinpaikkakunnan sossusta ja olisiko niitä nykyään saatavilla Kelasta. En ole varma, kun en onneksi ole vähään aikaan maksusitoumuksia tarvinnut. Niitä ja leipäjonoja suosittelen näille kerjääville äityleille, jotka mielestäni olisivat yhtä turhaa porukkaa kuin kaduilla kerjäävä Kaakkois-Euroopan vaeltava ihmistyyppi, mutta vaeltajat sentään myyvät lehtiä ja sen sellaista eli ovat kuitenkin hieman hyödyllisempiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pitkät kynnet, ihan omat vaikka moni luulee toisin ja magneettiripset. Tatuoinnit tekee kaverini sisko jolla tatuointikone ja on yllättävän lahjakas kyökkitatskaajaksi.
Ulkomuodostani huolimatta elämme kädestä suuhun ja ilman exän rahoja lapset eivät ikinä pääsisi esim tivoliin.
Kaupassa joutuu miettimään , otanko naamarasvan vai vessanpaperia.Onko ne kyökkitatskaajan tekemiset ilmaisia? Ihan hyvää hyvyyttää lahjoittaa aikansa ja tarvikkeet? Kerran paremmissa varoissa hankittu tatuointi ei katoa iholta köyhyyden myötä, mutta uusia ei todellakaan hankita, jos pitää miettiä onko rahaa vessapaperiin vai naamarasvaan. Ne exän rahat lienevät lasten isän lain mukaista elatusta.
Hän tekee osamaksulla tai palveluksia vastaan ,viimeeksi putsasin suihkun lattialaivon :D Itse ei nimittäin pystynyt kun oksetti. En myöskään ole ottanut uusia kuvia sen jälkeen kun saimme vasemman käden hihani valmiiksi viime keväänä.
En sano että tämä koskisi välttämättä sinua, mutta moni ns. köyhä tuntuu kuvittelevan, että osamaksu (tai osta nyt, maksa 3 kk päästä) on ilmaista.
Jos on pakko ostaa esim. työmarkkinatuella tai opintotuella mitään mikä maksaa yli 50 euroa eikä löydy Torista käytettynä on osamaksu joskus välttämätöntä. Vai jätätkö syömättä tai sähkölaskun maksamatta? Ihan kuin pienituloinen olisi sama kuin tyhmä.
Olen monella mittapuulla köyhä ja kaiken lisäksi YH. Käyn töissä, maksan vuokrani (tulot juuri ja juuri niin isot, että en saa asumistukea, tähän ei muuten tarvita kuin vähän yli 1500 e/kk) ja elelen nuukasti. Lapsilta ei silti puutu yhtään mitään ja Hesessäkin on käyty. Näin siksi, että olen ihan avoimesti kertonut sukulaisille (turvaverkko!), mikä rahatilanne on, muutamalle jopa näyttänyt kirjanpitoni siitä, mihin rahaa menee ja mihin säästän. Niinpä mummi käytännössä vaatettaa lapseni (mummi on töissä ketjuliikkeessä, jossa saa työntekijäaalennuksia), vaari kustantaa jalkapallokerhon, lapsen kummi vie Linnanmäelle jne.
Voin monen mielestä olla lokki, mutta eipä tarvitse itkeä, että ei ole rahaa ja tulee lapsille köyhä joulu. Koko homma perustuu avoimuuteen ja siihen, että kaikki tietävät, missä mennään. En siis saa lapsille turhia tavaroita eikä kummi kanna meille kirpparitavaraa "auttaakseen vaikeassa tilanteessa". Se nintendokin löytyy, kiitos veljeni, joka osti itselleen uuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.
Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt.
Tarkoitatko, että et ollut vienyt lastasi edes pienempänä julkiselle hammaslääkärille? Huostaan lapsesi olisi pitänyt ottaa, kun olet noin surkea äiti.
Vitun wt, ei pikkulapsi allekouluikäinen näitä asioita ymmärrä, eikä tarvii ymmärtääkään. Muistin kyllä pestä lapseni hampaat aamuin ja illoin eikä reikiä ollut. Joten emme tarvinneet hammaslääkäripalveluja, kuten joku wt mukula.
Jokainen lapsi käy säännöllisesti hammaslääkärillä eli nyt höpöhöpö.
Miksi muuten lapsesi ei kasvanut sinun hoidossa vaan isän?Jokainen lapsi ei suinkaan käy julkisella hammaslääkärillä, vaan niiden vanhempien lapset, jotka näin valitsevat. Meidänkin lapset käy vuosittain tarkastuksessa, mutta yksityisellä. Ihan vaan siksi, kun siellä käyn itsekin, ja tykkään varata peräkkäiset ajat koko porukalle.
Vielä ei olla puhuttu julkisen terveydenhuollon olemassaolosta, kun ei nuo 8- ja 11-vuotiaat itse näitä asioita hoida, mutta tullaan sekin kertomaan kun lähtevät vaikka opiskelemaan.
Minä en ole tuota wt kommenttia kirjoittanut ja kuten totesin nepsy nuoren kanssa näköjään pitää olla näissä tarkempi. Joissakin asioissa todella aikuinen ja joissakin ei. Asia loppuun käsitelty. Yhdelle kommentoijalle tiedoksi. Lapset voi myös asua isällään. Miessukupuoli ei tee kelvottomaksi vanhemmaksi. Lähivanhemmuutta voi myös vaihdella elämäntilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä käsittämätöntä, että mitä huonommin kouluttautunut ja pienituloisempi nainen on sitä todennäköisemmin tällä on kaikki ripset, kynnet ym. kalliit turhat härpätykset. Sitten "ei ole varaa" ostaa terveellistä ruokaa, huolehtia lasten tarpeista saatika varautua tulevaisuuteen säästöillä, sijoituksilla tms. Ei siis laittaa rahaa mihinkään JÄRKEVÄÄN. Itse en ikinä raaskisi laittaa noin suuria rahoja hiuksiin, ripsiin, kynsiin jne, vaikka tienaan hyvin.
Juu entinen työkaveri on just tuommoinen. Nyt tekee kahta työtä että saa yyhoona maksettua nämä krääsät, jättäs sen toisen työn ja olis pentunsa kanssa alle kouluikäinen. Ja akka on jo melkein nelikymppinen tavoiltaan 12 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustaidon voisi siis pistää pakolliseksi näitä avustuksia hakeville, aikuisille menisi ehkä paremmin perille kuin yläasteikäisille.
Kurssi voisi kestää vaikka kuukauden. Jokainen pitäisi tämän ajan kirjaa tuloistaan ja menoistaan, ja ne käytäisiin yhdessä analysoiden läpi. Laskettaisiin, paljonko esim. yksi tupakka-aski päivässä tekee vuodessa (2920 €) Ja paljonko 50 € ripsihuolto kerran kuukaudessa tekee vuositasolla (600 €)
Opeteltaisiin vertailemaan hintoja kaupoissa. Miettimään mikä on kohtuullisesti ja tarpeeksi, tarvitseeko itse esim. kolmet farkut vai onko niitä hankittava kymmenen paria.
Tarvitseeko asunnossa olla uusimmat huonekalut vai voisiko vanhaa tuunata tai päivittää sisustustavaraa vain vaikka joka toinen vuosi.Tehtäisiin yhdessä edullista ja ravitsevaa kotiruokaa.
Mietittäisiin yhdessä, tuleeko se onni ja autuus elämään kuluttamalla ja ostamalla, vai löytyisikö muutakin mistä nauttia.
Ymmärtääkseni vankiloissa on näin toimittukin, mutta näille kursseille tuskin monikaan osallistuisi mikäli ei joku uhka olisi takana.
Toimeentulotuen pitkäaikaisesta pyytämisedtä voisi tehdä, että pakko olisi käydä jatkon saannin takia näitä tslouskurssiaMitä muuta voisimme laittaa toimeentulotuen ehdoksi?
Olisiko se oikeasti niin kamalaa että toimeentulotukea ja avustuksia saisi jos kävisi kurssin?
Ihan oikeasti nämäkään asiat eivät todellakaan ole kaikille ihmisille itsestäänselvyyksiä. Asioita, tietoa, vinkkejä pitää jakaa, ei rahaa syytämällä saada ihmisiä oppimaan, eihän kannettu vesi kaivossa pysy.Tässä on nähdäkseni turha ylpeys esteenä. Ei kenenkään tarvitse nöyristellä, mutta jatkuvassa nälänuhassa elävien olla vaikka sen verran valmiita omien toimiensa ja ajatustapojensa tarkasteluun, että voisi yrittää miettiä olisiko siinä omassa rahankäytössä oikeasti jotain parantamisen varaa. Että onko oma oletus siitä mitä kaikkea pitäisi saada ja kuinka usein linjassa todellisuuden kanssa.
Aiemmassa työssäni kunnalla opetin pitkän linjan köyhiä perheitä rahankäytössä ja kaupassakäynnissä. Nämä olivat oikeasti todella köyhiä ihmisiä ja kärsivät köyhyydestä kovasti. Usein kävi niin, kun tapasin perheenäidin kaupassa, jossa meidän oli tarkoitus opetella edullisten ostosten tekoa, niin äidillä oli kädessä automaatista ostettu limupullo (2,5e) tai kahvilasta ostettu täytetty sämpylä (4,5 e). "Kun ei ollut kotona mitään." Tai kun opetetaan, että aamupalaksi voisi olla puuroa, niin ostetaan jokaiselle perheenjäsenelle mikropuuro (a 2,5 e). Huoh! Oli kyllä monesti niin turhautunut olo.
Tämä on niin tuttua ja juuri yksi äiti oli ostanut matkahuollon kioskista lapsille omar karkkipussit sekä limpparit ja itselleen ison kahvin.
Tien toisella puolella oli s market josta olisi samat saanut puolet halvemmalla.
Sanoi vielä, että oli kerrankin rahaa ostaa lapsille eikä todellakaan varmasti ymmärtänyt paljonko kulutti ylimääräistä vähistä rahoista.Voi luoja tätä mammojen erinomaisuutta taas.
Oliko se jotenkin sulta pois nuo ostokset?
Itse tienaan vaihtelevasti 2200-4000e/kk käteen ja todellakin parempina kuukausina sitten ostetaan ne karkit ja kahvi vaikka siitä Matkahuollon myymälästä, käydään useammin ulkona syömässä ja kahviloissa, vaikka varsin hyvin tiedän että kaupasta saa halvemmalla.
Kyllä jokainen peruskoulun käynyt ihminen tietää että kahvipaketti kaupasta on halvempaa kun kupillinen kahvilassa mutta jos kerrankin on varaa johonkin tavallisesta poikkeavaan niin sehän on vaan hyvä asia että rahaa kulutetaan. Aina ei tarvitse olla järkevä.
Ero onkin siinä, että sinulla on VARAA tehdä noin! Ja sitten taas on ihmisiä, jolla ei todellakaan olisi varaa ja kaivavat kuoppaansa vielä syvemmälle tekemällä tosi ajattelemattomia ja idioottimaisia ostoksia. He pärjäisivät paljon paremmin, jos olisivat JÄRKEVÄMPIÄ ostopäätöksissään. Silti ei tarvitsisi kaikista mukavuuksista ja herkuista, saatika lasten tarpeista tinkiä, kun vähän ajattelisi ensin.
Mikä on pienituloinen? Minä erosin ja olen kahden lapsen äiti sekä opiskelija. Opintorahat about käytetty, mutta lainaa pystyn nostamaan vähillä tukikuukausilla kunhan palautan opintorahat aina. Saan puolet lapsilisästä, asumistuen, opintolainan ja sen mitä töitä tekemällä tienaa vaativien opintojen päälle. Asutaan yksiössä lasten kanssa, jossa ovat 50% ajasta. En omista autoa, en polta, en laita ripsiä. Mulla riittää rahat ihan tosi hyvin ja säästöönkin jää, ja siis palkkani on 500e kk suuruusluokkaa.
Ei me ulkomailla käydä ja nukutaan tällä hetkellä siskonpedisssä. Ketään ei kuitenkaan haittaa ja ollaan onnellisia.
Työn puolesta tapaan usein varsin vähävaraisia ihmisiä. Joidenkin kohdalla huomaa että ei ole oikein mitään kykyjä taloudenhoitoon. Eräskin nainen oli sairastunut ja tulot sitä myöten tippuneet. Lisäksi tuli ero. Halusi pitää entistä elintasoa yllä ja otti erilaisia luottoja. Siinä sitten ulosotossa kymmeniä tuhansia ja luottotiedot menneet. Ei siis edes yritystä suhteuttaa menoja tuloihin.
Mulla on pari ystävää jotka ovat ns. Pienituloisia ja molemmilla lapsia. Omiin menoihin rahaa tuntuu riittävän. Milloin mitäkin vaateostosta esitellään (viimeksi eilen), molemmat ystävät ottavat tatskoja lisää säännöllisin väliajoin ja erilaisia pidennyksiä löytyy. Kumpikin käy laitattamassa ripset, hiukset ja tatskat ihan kunnon paikoissa eli ei mitään asevelihintaan tutun kautta. Lapsille molempien mukaan tulossa köyhä joulu kun ei ole rahaa. No, jotain lahjakortteja tms. saaneet ainakin ruokaan. Ai niin, molemmat myös tupakoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huijareita mahtuu ihan jokaiseen rtgnään niin rikkaisiin kuin köyhiinkin. Tiedän monia köyhiä joile apu on todella tarpeen mutta sitten on nämä jotka huijaavat saaden ihmiset yleistämään yhden tarinan perusteella että kaikki jouluapua tarvitsevat ovat huijareita.
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.
Kolahtiko? Hitonmoinen tuuri saada ilmaiset liput vuoden aikana neljään eri konserttiin (ainakin nämä näkyivät julkisina Facebookissa), ja mistä löytyisi ystävä joka säännöllisesti tekee kynnet ja ripset ilmaiseksi, joka kuvassa näkyi viimesen päälle laitetut? Lisäksi joku tatuointitaiteilija joka tekee ison monen sadan euron tatskan vissiin ilmaiseksi senkin. Ja joku tarjoaa viinat ja tupakat.
Joo, on inhimillistä haluta ja ostaa jotain pientä kivaa itselleen silloin tällöin. Mutta olisiko ajattelemisen paikka siinä, ettei voi tai kannata tuhlata itseensä "hemmotteluun" ihan noin usein (tai noin 700 € tatskaa edes kerran vuodessa) jos on tiukkaa saada lapsille ruokaa?
Ap
Tatuointi voi olla vaikka kuinka vanha, ajalta ennen lapsia. Sitä on hankala myydä. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Lapsiköyhyyden syitä on tutkittu. Vaikeimmassa asemassa ovat ne, joiden vanhemmilla on päihdeongelma, sen tietää, että niitä lapsia ei voi lahjoituksilla auttaa.
Toinen syy on yleinen elämänhallinnan puute. Siihen voisi antaa apua, mutta varmaan ei ole resursseja tai ei ymmärretä sen tärkeyttä. Esim. Tanskassa (ja satunnaisia kokeiluja muuallakin) puututaan ongelmiin silloin, jos esim. vuokra jää maksamatta. Oikea ihminen menee ongelmissa olevan kotiin ja siellä käydään läpi tärkeitä talousasioita ja rahan riittävyyttä ja jopa neuvotaan, jos tarvitsijalla on oikeus vaikka lisätukiin. Joillekin joutuu opettamaan kaupassa asiointia ja kotiruuan laittoa, mutta ennen kaikkea, miten paljon voi rahaa säästyä järkevillä toimenpiteillä. Myös opastetaan työn haussa, jopa tehdään CV.
Itse ajattelen, että pitäisi saada nuorille ihanteeksi joku vaatimattomampi ja samalla luontoa säästävä elämäntapa. On vähän traagista, kun mammat ihastelevat jonkun (oikeasti ehkä persaukisen) maalatun naisen ostoksia Somessa.
Koulut voisivat laittaa kännykkäkiellon, silloin ei köyhän tarvitsisi hävetä vanhaa puhelintaan eikä kiusattaisi. Ei huomata, että monella köyhyyttä merkkivaatteiden puutteessa valittava luulee, että se vaate on ratkaisu. Ratkaisu on kiusaamisen lopettaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En sano että tämä koskisi välttämättä sinua, mutta moni ns. köyhä tuntuu kuvittelevan, että osamaksu (tai osta nyt, maksa 3 kk päästä) on ilmaista.
Jos on pakko ostaa esim. työmarkkinatuella tai opintotuella mitään mikä maksaa yli 50 euroa eikä löydy Torista käytettynä on osamaksu joskus välttämätöntä. Vai jätätkö syömättä tai sähkölaskun maksamatta? Ihan kuin pienituloinen olisi sama kuin tyhmä.
Voitko antaa esimerkin tuollaisesta täysin välttämättömästä, kalliista hankinnasta joka on saatava heti paikalla? Nimim. käsin pyykännyt.
Monen kohdalla on kyse siitä, ettei ole malttia odottaa. Taustalla voi olla esim ADHD, jota ei välttämättä ole aikuisella edes diagnosoitu, tai jokin muu impulsiivisuus. Tehdään hankintoja hetken mielijohteesta, koska se tuottaa välittömästi (hetkellisen) mielihyvän. Ei ole kärsivällisyyttä säästää ensin puoli vuotta ja hankkia vasta sitten. Tai kun saa vähän ylimääräistä rahaa, ei maksakaan rästissä olevaa sähkölaskuaan vaan hommaa rakennekynnet. Sähkölaskun maksaminen tuottaa välittömän mielihyvän korkeintaan silloin, kun sähköt on jo katkaistu tai katkaistaan seuraavana päivänä. Silloinkin harmitellaan, kun raha piti laittaa sähkölaskuun ja rakennekynnet jäi saamatta. Saatetaan jopa kokea jonkinlaisena vääryytenä tai epäoikeudenmukaisuutena, että ylimääräisen rahan joutui laittamaan sähkölaskuun.
Vähävaraiset, joilla ei ole em impulsiivisuutta, pärjäävät pienilläkin tuloilla yllättävän hyvin. He kykenevät säästämään konserttilippuihin tai mitä nyt haluavatkaan. Huvituksiin menevä raha ei kuitenkaan ole pois heidän asumiseen, ruokaan ja muuhun elämiseen tai lasten joululahjoihin tarvittavasta rahasta. He kykenevät pitkäjänteisyyteen eikä tavoitetta tarvitse saavuttaa välittömästi. Joskus nämä ihmiset rahan säästettyään toteavat, etteivät oikeastaan enää edes halua asiaa, johon alunperin olivat säästäneet. Mieliteko on mennyt jo ohi, vaihtunut toiseen mielitekoon tai säästetty raha voidaan käyttää johonkin tarpeelliseen, mutta voidaankin ostaa vähän laadukkaampi kuin mitä ilman säästämistä olisi ostettu.
Budjetointi ja taloudenhallinta ei ole vaikeaa. Pärjää ihan alakoulun matematiikalla eli yhteen-, vähennys-, kerto- ja jakolaskutaidoilla. Moni impulsiivinenkin tietää ihan hyvin, miten hänen pitäisi käyttää rahansa. Impulsiivisuus vaan menee järjen ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloustaidon voisi siis pistää pakolliseksi näitä avustuksia hakeville, aikuisille menisi ehkä paremmin perille kuin yläasteikäisille.
Kurssi voisi kestää vaikka kuukauden. Jokainen pitäisi tämän ajan kirjaa tuloistaan ja menoistaan, ja ne käytäisiin yhdessä analysoiden läpi. Laskettaisiin, paljonko esim. yksi tupakka-aski päivässä tekee vuodessa (2920 €) Ja paljonko 50 € ripsihuolto kerran kuukaudessa tekee vuositasolla (600 €)
Opeteltaisiin vertailemaan hintoja kaupoissa. Miettimään mikä on kohtuullisesti ja tarpeeksi, tarvitseeko itse esim. kolmet farkut vai onko niitä hankittava kymmenen paria.
Tarvitseeko asunnossa olla uusimmat huonekalut vai voisiko vanhaa tuunata tai päivittää sisustustavaraa vain vaikka joka toinen vuosi.Tehtäisiin yhdessä edullista ja ravitsevaa kotiruokaa.
Mietittäisiin yhdessä, tuleeko se onni ja autuus elämään kuluttamalla ja ostamalla, vai löytyisikö muutakin mistä nauttia.
Ymmärtääkseni vankiloissa on näin toimittukin, mutta näille kursseille tuskin monikaan osallistuisi mikäli ei joku uhka olisi takana.
Toimeentulotuen pitkäaikaisesta pyytämisedtä voisi tehdä, että pakko olisi käydä jatkon saannin takia näitä tslouskurssiaMitä muuta voisimme laittaa toimeentulotuen ehdoksi?
Olisiko se oikeasti niin kamalaa että toimeentulotukea ja avustuksia saisi jos kävisi kurssin?
Ihan oikeasti nämäkään asiat eivät todellakaan ole kaikille ihmisille itsestäänselvyyksiä. Asioita, tietoa, vinkkejä pitää jakaa, ei rahaa syytämällä saada ihmisiä oppimaan, eihän kannettu vesi kaivossa pysy.Tässä on nähdäkseni turha ylpeys esteenä. Ei kenenkään tarvitse nöyristellä, mutta jatkuvassa nälänuhassa elävien olla vaikka sen verran valmiita omien toimiensa ja ajatustapojensa tarkasteluun, että voisi yrittää miettiä olisiko siinä omassa rahankäytössä oikeasti jotain parantamisen varaa. Että onko oma oletus siitä mitä kaikkea pitäisi saada ja kuinka usein linjassa todellisuuden kanssa.
Aiemmassa työssäni kunnalla opetin pitkän linjan köyhiä perheitä rahankäytössä ja kaupassakäynnissä. Nämä olivat oikeasti todella köyhiä ihmisiä ja kärsivät köyhyydestä kovasti. Usein kävi niin, kun tapasin perheenäidin kaupassa, jossa meidän oli tarkoitus opetella edullisten ostosten tekoa, niin äidillä oli kädessä automaatista ostettu limupullo (2,5e) tai kahvilasta ostettu täytetty sämpylä (4,5 e). "Kun ei ollut kotona mitään." Tai kun opetetaan, että aamupalaksi voisi olla puuroa, niin ostetaan jokaiselle perheenjäsenelle mikropuuro (a 2,5 e). Huoh! Oli kyllä monesti niin turhautunut olo.
Onko kaikilla kunnilla tällainen palvelu? En nimittäin ole ennen kuullutkaan. Tuntuu että juuri tuo opastus olisi paljon tarpeellisempaa kuin lisäraha. Kokemuksesta tiedän, että tukirahoillakin pärjää ihan OK. Vika ei ole tukien pienuudessa vaan siinä, mihin ne käyttää. Ehkä jotkut eivät tosiaan ymmärrä ihan yksinkertaisiakaan juttuja, kuten sitä että kannattaa ostaa pelkästään ruokakaupan omia merkkejä. Olen aina kummastellut kun tuo säästövinkki annetaan usein. Mutta ehkä joillekin pitää sekin sanoa.
Joo oon oppinut, että itsekkyydellä tässä maailmassa pärjää, enkä lahjoita vaivalla tienaamistani pennosista yhdellekään kerjääjälle penniäkään. En odota myöskään silloin almuja itselleni, jos joskus itse joudun taas kituuttelemaan. Kirkollisveron muodossa teen hyväntekeväisyyttä ja WWF:n pandoille menee vuodessa satanen.
Toki harmittaa, että itsekkäistä vanhemmista kärsivät eniten ne lapset, mutta sitä asiaa minä en voi muuttaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Kaikki nämä kerjuupuut ja joulukerjäyspadat saisi lopettaa. Vai onko joku nähnyt kerjäläisen poistuvan katukuvasta rahan saatuaan? Ei. Kaikki loisimisapu vain ylläpitää tilannetta. Miksi nämä tekoripsiakat jatkossakaan maksaisivat lastensa asioita itse kun joka joulu ja 364 muuta päivää vuodessa joku muu hoitaa sen homman. Jää itselle enemmän virkistysrahaa.