Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Shokki äidin perinnöstä

Vierailija
24.01.2024 |

Olen ihan shokissa: äitini kuoli joulukuussa ja perunkirjoitus kohta valmis. Äitini on pienistä tuloistaan säästänyt/sijoittanut 260 000€ osake-/rahastosijoitukset. Lisäksi omistaa n. 200 000 arvoisen kaksion, joka nyt myydään. Saadaan siis siskon kanssa ihan kivat rahat. Tuntuu TOSI väärältä iloita siitä tämän surun keskellä, mutta kyllähän tuo ihan kiva pieni pesämuna on

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etukäteen luulin siis kämpän olevan jokseenkin ainoa omaisuus

Vierailija
2/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten yhtäkkiä muuta omaisuutta on jopa enemmän kuin asunnon arvo 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä voi olla iloinen. Tai edes huojentunut. Oma vanhempani jätti vain velat. 

Vierailija
4/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syytä kiitollisuuteen. Äitisi varmaan halusi teille jäävän hyvät elämän eväät taloudellisesti. Käyttäkää rahat viisaasti.

Vierailija
5/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista ne perintöverot, tosin ei onneksi muutamaan kymppitonnia enempää.

Vierailija
6/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan hiukan ristiriitainen fiilis, ymmärrettävästi. Hieno juttu, itsellä ainakin elämä helpottuisi huomattavasti tuollaisesta summasta. Äitisi on kuitenkin säästänyt tietäen, että säästöt päätyvät teille aikanaan, joten voitte kyllä iloita siitä surusta huolimatta. Tuskin olitte vaikuttamassa kuitenkaan äitinne elinpäivien määrään..

Vierailija
7/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittakaa, kysykää pankistanne neuvoja

Vierailija
8/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti kuoli 2vko sitten. Oli jo "toivottu" kuolema kun elämänlaatu oli viimeiset vuodet ihan silkkaa paskaa. Mulla myös ei enää loppuikänäni ole taloudellista murhetta, äidillä oli isot säästöt. Kaikki omaisuus olikin jo myyty kun joutui hoivakotiin, kyllä mä olen ihan iloinen tilanteesta. 

Vierailija
9/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä pidä kuunnella pankin neuvoja. Niillä on oma lehmä ojassa.

Vierailija
10/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on kuollut ja perintö jakamatta. En edes tiiä paljon sitä on. Nauttikoon äitini rahoista, isä oli aikoinaan pihi mies. Äitini perintöäkään en kärky, säästän itse omat säästöni.

Vierailija
11/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tulossa suht saman kokoinen perintö. Toisaalta tuntuu hirveältä ajatella että vanhemmat ovat säästäneet omista pienistä palkoistaan aika ison summan eivätkä kuluttaneet itse. Ja toisaalta sitten tuntuu hyvältä että oma talous menee kertaheitolla reilusti paremaan suuntaan.

Vierailija
12/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tulossa suht saman kokoinen perintö. Toisaalta tuntuu hirveältä ajatella että vanhemmat ovat säästäneet omista pienistä palkoistaan aika ison summan eivätkä kuluttaneet itse. Ja toisaalta sitten tuntuu hyvältä että oma talous menee kertaheitolla reilusti paremaan suuntaan.

Moni ei säästä niinkään perinnöksi vaan itselleen tulevaisuudenturvaksi. Vanhana voi tarvita ties minkälaisia hoivapalveluita, joita yhteiskunta ei kustanna.

Vierailija
13/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omille vanhemmille aikanaan tolkutettiin että nauttikaa rahoistanne. Me kuitenkin tullaan omilla tienesteillämme toimeen. Vaikeaa on tuon sukupolven oppia "tuhlaamaan" kun kasvaneet niukkuuteen ja puritanismiin.

Vierailija
14/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni täti kuoli. Hirveät riidat perinnönjaosta.

Meillä on testamentit tehty, koti on lähes minimalisti. Sijoitukset merkattu. Toiveena elää pitkään ja terveenä. Vanhemnat ovat terveitä, mutta omaisuutta on vain pieni kaksio keskellä metsää. Saivat vaihdettua vanhan asunnon puolet pienempään ketjukaupalla. Yhtiövastike on 150 e ja klapeja on loppuelämäksi pilkottu ja varastoitu.

Vierailija
15/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikot välit olleet äitiin jos tällaiset tulee yllätyksenä kuoleman jälkeen.

Vierailija
16/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystäväni täti kuoli. Hirveät riidat perinnönjaosta.

Meillä on testamentit tehty, koti on lähes minimalisti. Sijoitukset merkattu. Toiveena elää pitkään ja terveenä. Vanhemnat ovat terveitä, mutta omaisuutta on vain pieni kaksio keskellä metsää. Saivat vaihdettua vanhan asunnon puolet pienempään ketjukaupalla. Yhtiövastike on 150 e ja klapeja on loppuelämäksi pilkottu ja varastoitu.

Kerrostalossa puulämmitys? On ne matalan rakennukset teidän pihalla navetoita. Luulin autotalleiksi.

Vierailija
17/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä pidä kuunnella pankin neuvoja. Niillä on oma lehmä ojassa.

Niihin hihhuleihin en luottaisi.

Vierailija
18/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika heikot välit olleet äitiin jos tällaiset tulee yllätyksenä kuoleman jälkeen.

Kaikille se raha ei ole tärkein puheenaihe vaikka sinulle olisikin.

Vierailija
19/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun faija kuoli sydäriin 66-vuotiaana. Minä sain siskoni ja veljeni kanssa (+äiti) isältäni aika kivan perinnön, mikä oli hiukan yllätys. Toki oli selvää, että isä oli yrittäjä ja ajeli ihan kivalla maasturilla (luultiin firman piikkiin ostetuksi...), mutta ulospäin se ei sitä rahaa muuten näyttänyt, oli kerrostalo-asunto ja vaatimaton vanha 30-luvun talo järven rannalla mökkinä, toki se oli sen rempannut kivaksi, osti jo 80-luvun alussa.

Isä jäi 14-vuotiaana puoliorvoksi eikä saanut käydä oppikouluja eikä edes ammattikoulua. Mutta se oli utelias ja aina valmis ottamaan asioista selvää, ja laskupäätä sillä oli ja kirjasto täynnä ilmaisia kirjoja. Nelikymppisenä se kävi iltalukion. Pankkeihin se suhtautui aina epäluuloisesti......

Vasaralla, poralla ja kirveellä ne rahat tehtiin. 90-luvun lamastakin se selvisi, kun moni firma kaatui. Yllätyimme siitä, että sijoitusasuntoja oli kiinteistöyhtiön verran ja maata, sijoituksia ja säästöjä seitsemännumeroinen summa. (Perintöveroihinkin meni kyllä rahaa...) Tarina on pitkä, en jaa sitä tähän mutta oma elämäntilanteeni oli tuolloin hyvin hankala ja isällä oli testamentti, jolla se sulki lasten aviopuolisoiden oikeuden perintöön pois. Se oli viisasta ja kaukonäköistä. 

Ajattelen isän viisautta  aina, kun ajattelen nykyistä tilannettani. Rahojen ansiosta se on vakaa ja voin jäädä eläkkeelle aikaisemmin, kuin olin ajatellut. Voin auttaa lapsiani. Paska-"vyö ei pysy kiinni"-ukosta erosin heti kun sain voimia. 

Käytä rahat viisaasti, ne on kovalla työllä tienattu. Ja muista tehdä sellainen testamentti, että rahat ei valu lastesi avioerojen osituksissa vieraisiin sukuihin....

Vierailija
20/25 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille se raha ei ole tärkein puheenaihe vaikka sinulle olisikin.

Sanottiinko jossain että se olisi tärkein?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän