Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Ainakin minun tuttavapiirissä tällaiset henkilöt eivät ole mitään adhd tyyppejä, vaan iän myötä on hiipinyt maanisuus elämään ja toisilla myös ajatus siitä, että päihteiden käyttö kuuluu jokapäiväiseen elämään. Tuttavassani yhdistyy narsistisuus ja maanisuus. Rahaa hän hankkii kaikenlaisella röyhkeydellä, ihan sama mitä mieltä muut ovat.
Minkälainen ihminen mielestänne on oikeutettu hakemaan apua näistä keräyksistä?
Saako hakea jos on asuntolainaa? (=omaisuutta) Työtön, joka ei ole onnistunut saamaan kokoaikatyötä ja saa (paljon) yhteiskunnan tukia itselleen ja lapsilleen?
Sellainen, joka jotenkuten pärjää, ei saa toimeentulotukea eikä ole tarvetta käydä ruokajonossa?
Mihin se raja vedetään, kuka on oikeanlainen vähävarainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemani "köyhä yh lähihoitaja", jolla ei ole koskaan mihinkään varaa on 50kg ylipainoinen, pitää useita kertoja vuodessa tupperi/partylite/mitä vaan kotikutsuja, leipoo lähes päivittäin kalliista aineksista jotain mussutettavaa (tyyliin banoffeeta, Kinder piirakkaa). Jännästi siihen krääsään ja mässyyn on aina varaa. Neljä lasta, joista kolme erityislapsia. Niin ja niitä lemmikkejäkin löytyy.
Osallistuu kaikkiin, ihan kaikkiin, fasessa vastaan tuleviin kilpailuihin, jos vaikka jotain sais ilmaiseksi.Onhan se kauheeta! Lihava ja leipoo. Sitten vielä lemmikksejä. Ja kehtaakin osallistua kilpailuihin.
Erityislapsia vielä! Ja LÄHIHOITAJA. Sekin vielä.
Huono ihminen.
Mä myös osallistun facessa vaikka mihin kilpailuihin! En tiennyt että sekin on joku köyhän huijarin erityispiirre :D.
Vierailija kirjoitti:
Joku täällä hyvin totesikin, kuinka tämä "pieni luksus" ja "pieni arjen hemmottelu" käsitteet ovat aivan vääristyneitä joillakin. Omana köyhänä aikanani "pieni arjen hemmottelu" olisi ollut uuden kynsilakkapullon ja viilan osto. Kuukausittaisen kynsien huollon ajattelin olevan oikeasti äveriäiden luksusta. Niin oikeastaan ajattelen vielä nykyäänkin. Nettopalkkani on nykyään noin 2000e ja pärjään vallan hyvin. Mutta jos alkaisin ajattelemaan, että perushemmotteluun kuuluu kuukaisittaiset kynsihuollot, kampaajat, bileilta, ravintoilta, joka talvi uus talvitakki yms. niin jo olisi rahat jatkuvasti loppu.
Jep, sama. Mun mielestä on ihan oikeutettua kysyä miten joku pärjää oikein hyvin jollain rahamäärällä ja toinen samassa elämäntilanteessa samalla summalla “näkee nälkää”?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin outoa, että nämä samat provot aina jaksaa kiinnostaa. Samaa tuubaaaaa uudestaan ja uudestaan. Luulisi, että joskus riittää. Mutta ei. Samat typerät vastaukset aina uudestaa.
Kuules nyt loinen. Asioista saa keskustella ja varsinkin silloin kun ne on totta toisin kuin nämä teidän loisten antamat riipivät todellisuusvääristymät mitä julkisuuteen jaatte.
Ei tämä ole kovinkaan rakentava keskustelu. Tämä ketju (kuten muutkin vastaavat) ovat teidän "hyvien ihmisten" kilvenkiillotushöpötystä kuinka te osaatte hienosti hoitaa taloutenne ja elää ilman kynsiä ja ripsiä ja blaa blaa.
En ole koskaan tarvinnut muualta apua, hyvin tulen toimeen palkallani, mutta ymmärrän senkin, etten ole yhtään parempi ihminen kuin muutkaan, vaikka mulla ei ole mitään tekojuttuja eikä tatskoja. Mitä iloa te saatte oikein tällaisella riehumisella?
Sen että ihmiset edes yrittäisivät tehdä oikein ja hyvin. Ettei lasten tarvitsisi kärsiä puutetta äidin tekoripsien takia. En voi pitää hyvänä ihmistä, köyhää äitiä, jolla on tekoripset ja Tekokynnet. Tämä on mielipiteeni, ihmisellä on ei ole silloin arvot kohdillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu huijareita mahtuu ihan jokaiseen rtgnään niin rikkaisiin kuin köyhiinkin. Tiedän monia köyhiä joile apu on todella tarpeen mutta sitten on nämä jotka huijaavat saaden ihmiset yleistämään yhden tarinan perusteella että kaikki jouluapua tarvitsevat ovat huijareita.
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.
Joka ikinen keskituloinen asuntovelkainen pienten lasten vanhempi tietää mitä on välillä elää vuosia ilman ylimääräisiä konsertteja ja kauneushoitoja. Ja juuri siksi näitä tupakoivia ’köyhiä’ on niin vaikea ymmärtää. Toki ei se niiden lasten vika ole. Aikuisten kyllä.
Usein siksi koska se keskituloinen on ottanut maksimilainat asuntoon, remonttiin, sisustamiseen, autoon, jne.
Facebookissa on ryhmä "Apua ja iloa xxx" ja vähän aikaa sitten törmäsin pyyntöön saada ruokaa pariskunnalle ' tuet tulee ensi viikolla ja jääkaappi tyhjä jne '
No, vilkaisin kirjoittajan omaa profiilia ja julkisesti kirjoittanut parin päivän sisällä kuinka on taas juomassa ja tulipa käytyä taas Alkossa.. Niin miksi pitää tällaista henkilöä auttaa? Se faceryhmä on oikeasti toimiva ja ihmisiä autetaan erittäin mielellään, mutta kyllä sinne mahtuu näitäkin "hädässä olevia" joille raha riittää alkoholiin&tupakkiin, mutta ei sitten oikeasti ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut vuosia huonossa rahatilanteessa. Säästän kaikessa.
En lapsille kerro rahaa ei ole, he tietävät.Minulla on monia tapoja saada lisätuloja ja se tuottaa vaihtelevasti.
Itse käyn keikoilla ehkä joka 2 vuosi ja samoin, ehkä joka 2 vuosi ostan jonkun edullisen huonekalun.
Jos laitan kuvan uudesta yöpöydästä, saan aina välittömästi viestiä Ai tähän sinulla on varaa.
Kyllä. Joskus on kiva päästä jonnekin tai saada jotain.
Entä ne lapset? Oisko niidenkin kiva päästä joskus johonkin ja saada joskus jotain? Uusi huonekalu 2 kertaa vuodessa on kyllä paljon.
Voiko mitään ymmärtää tahallaan näin väärin kuin tätä!? Minä ainakin ymmärsin, että pisteet puuttui kakkosten perästä ja kirjoittaja tarkoitti joka toinen vuosi. Yöpöytä maksaa kirppareilla 5-10e. Mihin vie lapsia sillä rahalla? Lisäksi, millään tavalla tämän kirjoittaja ei kertonut, että lapsilta puuttuisi jotakin.
Jestas että ottaa päähän tällainen tahallinen ihmisten kiusaaminen. Ei ihme, että Suomessa on niin paljon masentuneita ihmisiä. Ei tarvi kuin katsoa tämän palstan täydellisten ihmisten kommentteja.
Vierailija kirjoitti:
Porvoon tarina-täti taas pistää parastaan.
Aloituksen kaltaisia ihmisiä on olemassa, mutta itseäänkin vi tuttaa nämä palstalla kirjoittava(t) ammattitrollit. Varmaan puolet jutuista muutaman ihmisen näppiksiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea.
Tästäkin syystä en anna rahaa avustuskeräyksiin, en usko että raha koskaan tavoittaa sitä oikeesti tarvitsevaa. Annan mieluummin jotain konkreettista. Vaikka olen kuullut että avustusvaate- ym. keräysjutuissa keräyksen hoitajissa on myös sellaisia jotka poimii parhaat palat itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea.
Kävisin läpi syyt mikä on sinut laittanut tähän asemaan ja olisiko jotain tehtävissä millä pelastaa tilanteestasi eteenpäin.
Ja ihan uteliaisuutta kysymys, että mikä on syy tilanteeseen missä olet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa köyhälläkin pitäisi olla oikeus iloa tuottaviin turhuuksiin. Silti on vaikea hyväksyä tekokynsien ja ripsien huoltamisen kaltaisia jatkuvia menoeriä lasten ruoan kustannuksella. Eri asia jos olisi vastuussa vain itsestään, tai jos nipistäisi vain omista syömisistään että voi laittaa taas kynnet.
Minulle menisi helpommin läpi vaikka joku pleikkarin ostaminen josta ne lapsetkin saisivat iloa, ja josta ei ole ylläpitokuluja. Pelejäkin saa käytettynä edullisesti. Tosin ymmärrän senkin että vanhemmalle on henkisesti rankkaa olla koskaan sijoittamatta itseensä. Mutta ne itseensä sijoittamiset pitäisi suhteuttaa omaan talouteen. Opettelee vaikka tekemään itse rakennekynnet niin säästää rahaa.
Periaatteessa pitäisi olla oikeus?
Niin, kun käytännössä sitä oikeutta ei ole jos iloa tuottavat vain kalliit asiat. Sen sijaan jos 8e ripsiväri tekee mielen iloisemmaksi, sillä ei ole kokonaistalouteen merkittävää vaikutusta. Sillä ei kummoisia joululahjojakaan ostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus näyttää kauniilta, josnmuuten menee päin v*ttu. Ja hyvältä näyttämällö talous paranee kun saa napattua työssä tieenavan ukon!
Se on sijoitus tulevaisuuteen.Jos tätä ketjua lukee kukaan keski- tai hyvätuloinen mies (epäilen) niin kertokaa onko hirviöripset ja tekokynnet naisella tie teidän sydämeen?
Mä oon keskituloinen?, noin 4k/kk enkä todellakaan pidä hirviöripsistä/kynsistä. En innostu tatuoinneistakaan, pari järkevää kuvaa on vielä ok, mutta niitä missä koko käsi peitossa en ole ikinä ymmärtänyt. Mutta kukin tyylillään... Yh-mamma millä useampia lapsia eri miesten kanssa on jo itsessään se mikä karkoittaa minut kauas.
T. M44
Täällä yh-mamma, jolla lapsia eri isille. Ensimmäisen avioliiton mies ja esikoisen isä menehtyi yllättäen. Myöhemmin menin uudestaan naimisiin ja tähänkin liittoon syntyi yksi lapsi. Liitto päättyi eroon koska mies paljastui väkivaltaiseksi narsistiksi. Olen tehnyt pitkän työuran useissa pörssiyhtiöissä. Vuosituloni on 60000€. Penniäkään sossutukia en ole koskaan tarvinnut. Mutta hyi minua kun olen tämmöinen yh-mamma. Huono ihminen sen takia kun ollut elämässä vähän paskaa tuuria? Eipä sen puoleen, en mistään hinnasta suostuisi enää parisuhteeseen.
Siinä mielessä oikein ymmärretty, että et ole sen parempi yh mamma kuin muutkaan. Paljonko sinä muuten kulutat lapsiisi rahaa, kulutatko lapsilisät ja lapseneläkkeen ja elatustuen omiin menoihisi. Millainen äiti oikein olet, meneekö kaikki aikasi yhden illan juttujen kanssa. Onko sinulla ollenkaan aikaa lapsillesi? Kenenkään työpanos ei ole niin merkittävä, että tuollaista palkkaa tarvitsisi maksaa. Halveksin sinua syvästi.
Mä olen nyt jo tehnyt joululahjoitukseni muutamalle eläinsuojeluyhdistykselle ja asunnottomien tukeen (VVA ry). Vielä osallistun siihen vanhukselle kukkalähetys- systeemiin. Näistä mulle tulee hyvä mieli ja tiedän, että apu menee tarvitsevalle. Suosittelen muillekin.
Omaakin jouluiloanne pilaatte tällaisella vaahtoamisella.
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin syystä en anna rahaa avustuskeräyksiin, en usko että raha koskaan tavoittaa sitä oikeesti tarvitsevaa. Annan mieluummin jotain konkreettista. Vaikka olen kuullut että avustusvaate- ym. keräysjutuissa keräyksen hoitajissa on myös sellaisia jotka poimii parhaat palat itselleen.
Niitä rättiä tulee niin paljon, että riittää ottaa päältäkin.
Iso osa lahjoituksista kuitenkin sen kuntoista ettei kelpaa köyhille suomalaisille vaan lähtevät maasta pois.
No jaa, provo tai ei, niin samaa olen nähnyt. Esimerkkejä:
- Peruslaskuja ei olee varaa maksaa. Lapsille pyydetään apua perustarpeisiin. Suku lahjoittaa 2000, että saisi kerrankin kaikki perusjutut kuntoon ja vähän puskuria. Mitä tekee perhe..? Lähtee Dubaihin. Ja kun siitä kysytään, on vastaus, että eikö köyhällä muka ole oikeus..
- Laskuja ei saa 30+ nainen maksettua. Saa 400€ yllätyksenä. Ostaa merkkikäsilaukun. Seuraavassa kuussa uhkaa pakollinen lasku mennä perintään. Lasku yllätti. Yllättäähän se, kun on vaan aina tasaisin välein saapuva peruslasku.
- Avustukset tulevat lapsiperheille. Tilillä rahaa. Kun on, niin ostetaan uusin konsoli. Muutenhan lapset kärsivät. Loppukuusta pitäisi taas avustaa ruokarahassa. Mutta kuuluhan kaikilla uusin konsoli olla.
On oikeita köyhiä. On köyhiä, jotka eivät ole mitenkään syyllisiä tilanteeseensa ja osaavat käyttää rahaa. Mutta nämä joulapurotukoirauusinkonsolitekoripset ihmiset pilaavat käsityksen oikeasta köyhyydestä mitä on.
Ei köyhän tarvitse poimia marjoja tai nöyrtyä kaikkeen. En sitä sano. Mutta ei normituloinenkaan osta uusimpia konsoleita, matkusta Dubaihin heti, jos tilillä on rahaa tai osta merkkikäsilaukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on oikeus näyttää kauniilta, josnmuuten menee päin v*ttu. Ja hyvältä näyttämällö talous paranee kun saa napattua työssä tieenavan ukon!
Se on sijoitus tulevaisuuteen.Jos tätä ketjua lukee kukaan keski- tai hyvätuloinen mies (epäilen) niin kertokaa onko hirviöripset ja tekokynnet naisella tie teidän sydämeen?
Mä oon keskituloinen?, noin 4k/kk enkä todellakaan pidä hirviöripsistä/kynsistä. En innostu tatuoinneistakaan, pari järkevää kuvaa on vielä ok, mutta niitä missä koko käsi peitossa en ole ikinä ymmärtänyt. Mutta kukin tyylillään... Yh-mamma millä useampia lapsia eri miesten kanssa on jo itsessään se mikä karkoittaa minut kauas.
T. M44
Täällä yh-mamma, jolla lapsia eri isille. Ensimmäisen avioliiton mies ja esikoisen isä menehtyi yllättäen. Myöhemmin menin uudestaan naimisiin ja tähänkin liittoon syntyi yksi lapsi. Liitto päättyi eroon koska mies paljastui väkivaltaiseksi narsistiksi. Olen tehnyt pitkän työuran useissa pörssiyhtiöissä. Vuosituloni on 60000€. Penniäkään sossutukia en ole koskaan tarvinnut. Mutta hyi minua kun olen tämmöinen yh-mamma. Huono ihminen sen takia kun ollut elämässä vähän paskaa tuuria? Eipä sen puoleen, en mistään hinnasta suostuisi enää parisuhteeseen.
Siinä mielessä oikein ymmärretty, että et ole sen parempi yh mamma kuin muutkaan. Paljonko sinä muuten kulutat lapsiisi rahaa, kulutatko lapsilisät ja lapseneläkkeen ja elatustuen omiin menoihisi. Millainen äiti oikein olet, meneekö kaikki aikasi yhden illan juttujen kanssa. Onko sinulla ollenkaan aikaa lapsillesi? Kenenkään työpanos ei ole niin merkittävä, että tuollaista palkkaa tarvitsisi maksaa. Halveksin sinua syvästi.
Sen uskon, että kukaan mies ei yksinhuoltajaa ottaisikaan, ainakaan hyvä mies.
Ei tämä ole kovinkaan rakentava keskustelu. Tämä ketju (kuten muutkin vastaavat) ovat teidän "hyvien ihmisten" kilvenkiillotushöpötystä kuinka te osaatte hienosti hoitaa taloutenne ja elää ilman kynsiä ja ripsiä ja blaa blaa.
En ole koskaan tarvinnut muualta apua, hyvin tulen toimeen palkallani, mutta ymmärrän senkin, etten ole yhtään parempi ihminen kuin muutkaan, vaikka mulla ei ole mitään tekojuttuja eikä tatskoja. Mitä iloa te saatte oikein tällaisella riehumisella?