Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa jotain epäloogisuutta, kun tämä on pullollaan ihmisiä, jotka säästää kituuttaa, eikä ikinä käytä mitään turhaan, mutta silti kaikki apua hakevat on hassanneet rahansa tatskoihin ja ripsenpidennyksiin?
Ei, ei ole epäloogista. Nämä 'säästää kituuttavat' eivät ajattele, että muiden kuuluu rahoittaa heidän joulut ja tarpeet. He tekevät sen itse, koska eivät kuluta rahaa tekoripsiin ja muuhun ekstraan. Ei absoluuttisesti mitään epäloogista.
Pointtina on, että rahaa pitää ruinata muilta, kun oman käyttää sekundaarisiin tarpeisiin.
Epäloogista on ajatella, että kampaamokäynnit, ripset, matkat, uudet älypuhelimet ja merkkivaatteet sekä padit olisivat perusasia, kuten vessapaperi ja ruoka sekä lapsen kengät. Pointti on se, että tavallisilla itsensä elättävillä ihmisillä ei useinkaan ole varaa näihin. Eivätkä he näitä priorisoi perustarpeiden ohi.
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä ketjussa jotain epäloogisuutta, kun tämä on pullollaan ihmisiä, jotka säästää kituuttaa, eikä ikinä käytä mitään turhaan, mutta silti kaikki apua hakevat on hassanneet rahansa tatskoihin ja ripsenpidennyksiin?
Niin mikä epäloogisuus? Välttämättömät perusasiat saa, kun ei tuhlaa. Jos tuhlaa ja priorisoi ripset lastensa ohi, niin joutuu ruinaamaan muilta.
Hyvä ystäväni pirjo on samanlainen. Valittaa aina rahat on loppu ja hyvin vain ottaa tatuointeja, käy kampaajalla, hieronnassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Muut ymmärrän mutta tatuoinnit otetaan kerran ja maksetaan kerran. Ne ovat sen jälkeen ihossa kiinni vaikka olisi miljonääri tai rutiköyhä.
Ja joskushan ne on otettava. Ihminen ilman tatuointeja on kuin hevonen ilman hampaita. Kynnet taas on pakko huoltaa, koska muuten epäillään elämänhallinnan puutteesta ja sossu vie lapset. Työhaastatteluissakin katsotaan ensin kynsiä. Hiukset ovat itsestäänselvyys. Kukaan nainen missään oloissa ei saa laiminlyödä hiuksiaan. Tämä opetettiin amiksessa ekana päivänä, kun vielä jaksoin käydä siellä.
Yksi "köyhä" teeskentelee ja sitten ostelee just ripsenpidennyksiä+tekohiuksia+tekokynsiä koko ajan ja hiusten värjäys 2-5 kertaa kuukaudessa sekä biletys, sitten menee stockmannille ihailemaan merkkilaukkuja ja ei ole varaa niihin hänellä. Kuten myös säästää ruuassa ja kuitenkin matkustaa kesällä Turkkiin. Sairasta käytöstä. Tiesin myös yhden joka pisti rahansa asumiskelvottoman mökin ostoon ja sitten valitti köyhyyttä, naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.
Kouluissa opetetaan taloustaitoja ainakin yhteiskuntaopissa, kotitaloudessa, terveystiedossa, matematiikassa ja opossa. Kaikki eivät halua ottaa oppia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
Tämä on normaalin aikuisen ja vastuullisen vanhemman tavallista elämää. Lapsen tarpeet tulevat aina ensin, vaikka se tarkoittaisi itselle risaista talvitakkia vielä yhden talven yli ja taas kerran väliin jäävää teatterireissua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".
Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?
Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.
Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea.
Kävisin läpi syyt mikä on sinut laittanut tähän asemaan ja olisiko jotain tehtävissä millä pelastaa tilanteestasi eteenpäin.
Ja ihan uteliaisuutta kysymys, että mikä on syy tilanteeseen missä oletTyöttömyys ja 55+ ikä. Toki työpaikka pelastaisi tilanteen, mutta ei tämän ikäisiä enää palkata. Lapsia mulla ei onneksi ole, en kerjää mitään lahjoituksia.
Miksi ei ole säästöjä työajalta kertynyt, kun ei lapsiakaan ole eli kyllä talous olisi oltava turvattu alan ammattilaiselta.
Ja ymmärtääkseni tilitoimistohommia on kaikille halukkaille ja perusta vaikka toiminimi.Oli joo säästöjä. En halua kertoa koko elämääni tänne, mutta pelkästään miehen pitkäaikainen (ja kallis) sairaus ja hänen kuolema on vaikuttanut paljon nykytilanteeseen. Voit laittaa linkkiä tilitoimistosta joka palkkaa yli 55 vuotiaan. Tarkoitukseni oli tuoda tähän keskusteluun se totuudensiemen, että kaikki tt-tuen saajat eivät ole tyhmiä tai eivät osaa huolehtia raha-asioista kun ehdotettiin jotain taloudenhoitokurssia tuen saajille.
Voisitko ajatella harrastukseksi vaikka perustaa FB tai muuhun alustaan ryhmän, jossa auttaisit taloudellisissa ongelmissa olevia neuvomalla? Eihän sitä tiedä, mitä teitä sieltä avautuisi sinullekin. Iloa se on autamisen ilokin.
Jos ainoa "virhe" on ollut esim. sairastua lapsena loppuelämäkseen niin siitä vaan hekin kursseille opettelemaan rahankäyttöä?! Kiva kun niputetaan taas kerran kaikki köyhät yhteen...Kyllä itseäkin ketuttaa joidenkin "köyhien"valitus ettei rahat muka riitä yhden henkilön elättämiseen(itse kuullut näitä kylläkin esim. ansiosidonnaisella olevilta, tuhansia euroja palkkaa kuussa saavilta). Its ekitkuttelen työmarkkinatuella, en hae toimeentulotukea ja maksan siitä kaikki ruuan, vuokran, lääkkeet kaikki laskut itse. Kyllä saa penniä venyttää, on tullut tutuksi nälkä ja kaurapuurot ja linssikeitot ja se ettei mene hoitoo najoissa/ollenkaan, koska ei ole rahaa ja toisaalta toivoo jo ettei tarvitsisi elää tätä vihatun, kytätyn, alati kontrolloidne köyhän elämää enää hetkeäkään:(
Minut on ainakin syrjäytetty yhteiskunnasta juuri siksi, ettei ole ikinä ollut varaa osallistua mihinkään. Juuri ja juuri saan ne useimmiten, en aina, riittämään pakollisiin kuluihini yksinasuvalle, pahoina sairaskausinani en mitenkään, niin pieni on tuo kadehdittu työmarkkinatuki. Köyhiä on erilaisia (ilmeisesti yhä shokki-uutinen joillekin), osa osaa vaatia ja kerätä itselleen kaikki mahdoliset tuet ja avustukset, osa ei kehtaa potkittuna ja syylistettynä (ja helposti syyllistyvänä)hakea edes sitä jatkuvasti Suomelle moitittua perusturvaansa kokonaan. Ja itse tunnen todellakin paljon hyvätuloisia, joilel ei tunnu riittävän MIKÄÄN! Tonnin palkanlisäys ei riitä heille(jo valmiiksi muhkeaan palkaan), muta köyhälle joku 20€ korotus perusturvaan on liikaa, hohhoijaa.
Lapsella on niin helppo pummata.Tätä harrastetaan paremmissakin piireissä.Helsingin kavereille jatkuvasti tilausta pukkaa milloin mistäkin lasten luksusvaatteesta,jota ei kotikaupungista saa.Ainakaan oikeassa värissä.” Käytkö kattoon?Maksan kyllä” eikä aikomustakaan maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ainoa "virhe" on ollut esim. sairastua lapsena loppuelämäkseen niin siitä vaan hekin kursseille opettelemaan rahankäyttöä?! Kiva kun niputetaan taas kerran kaikki köyhät yhteen...Kyllä itseäkin ketuttaa joidenkin "köyhien"valitus ettei rahat muka riitä yhden henkilön elättämiseen(itse kuullut näitä kylläkin esim. ansiosidonnaisella olevilta, tuhansia euroja palkkaa kuussa saavilta). Its ekitkuttelen työmarkkinatuella, en hae toimeentulotukea ja maksan siitä kaikki ruuan, vuokran, lääkkeet kaikki laskut itse. Kyllä saa penniä venyttää, on tullut tutuksi nälkä ja kaurapuurot ja linssikeitot ja se ettei mene hoitoo najoissa/ollenkaan, koska ei ole rahaa ja toisaalta toivoo jo ettei tarvitsisi elää tätä vihatun, kytätyn, alati kontrolloidne köyhän elämää enää hetkeäkään:(
Minut on ainakin syrjäytetty yhteiskunnasta juuri siksi, ettei ole ikinä ollut varaa osallistua mihinkään. Juuri ja juuri saan ne useimmiten, en aina, riittämään pakollisiin kuluihini yksinasuvalle, pahoina sairaskausinani en mitenkään, niin pieni on tuo kadehdittu työmarkkinatuki. Köyhiä on erilaisia (ilmeisesti yhä shokki-uutinen joillekin), osa osaa vaatia ja kerätä itselleen kaikki mahdoliset tuet ja avustukset, osa ei kehtaa potkittuna ja syylistettynä (ja helposti syyllistyvänä)hakea edes sitä jatkuvasti Suomelle moitittua perusturvaansa kokonaan. Ja itse tunnen todellakin paljon hyvätuloisia, joilel ei tunnu riittävän MIKÄÄN! Tonnin palkanlisäys ei riitä heille(jo valmiiksi muhkeaan palkaan), muta köyhälle joku 20€ korotus perusturvaan on liikaa, hohhoijaa.
Asian ydin onkin juuri se, että nämä tekoripsikesäturkissamarraskuudubaissa köyhät vievät ihmisten halun auttaa sinun kaltaisiasi, joita he muuten auttaisivat mielellään. Eli ns oikeasti köyhät (ei bileiden ja ripsien takia köyhät) kärsivät lopulta.
hydbmki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen avustusjärjestössä missä jaetaan jouluavustuksiakin ja tämä on tuttu ilmiö.
Jatkan vielä, että yksi äiti pyysi lapsille juuri joulurahaa ja yllättäen olin hänen kanssaan kassalla samaan aikaan, kun hän osti meiltä saadulla lahjakortilla meikkiä ja kalliin hajuveden.
Lapset oli pieniä, niin ei heidän lahjoista ollut kyse ja kortin tunnistin ulkonäöstä.Olen avustuksen saajan puolella.
Perhe on elänyt köyhyydessä koko vuoden.
He eivät ole saaneet mitään kivaa koko vuonna.
Paitsi äiti oli ostanut itselleen ripset ja kynnet.
Ymmärrän myös sen.
Ymmärrän kyllä että äiti ostaa myös itselleen jotain kivaa, esim. hajuveden ja meikkejä.
Ei voi olla niin että äiti ostaa pelkästään lapsilleen jotain kivaa, eikä saa itse mitään.
Ja kyllä joululahja avustuksilla saa ostaa jotain jotain ylellistä, esim. hajuveden ja meikkejä.
Nyt he saavat kerran vuodessa vähän rahallista avustusta, jolla voi ostaa joululahjoja kaikille perheenjäsenille, myös äidille. Äidin ei tarvitse jäädä ilman.
Rahallista avustusta annetaan juuri siksi että sillä voi ostaa jotain kivaa lahjaksi edes kerran vuodessa.
Eivätkö he teidän vastustajien mielestä saisi ostaa sillä mitään kivaa lahjaksi?
Pitäisikö heidän ostaa sillä vain jotain ikäviä asioita, esim. rikkinäisiä kenkiä tai huumeita myös lapsille?
Vai jotain perusasioita, kuten pesuaineita ja makaroonia. Mutta ei mitään ylellistä. Saako lapsille ostaa mitään kivaa, esim. piparkakkuja ja leluja?
Miksi olette sitä mieltä?
Siksikö että he ovat köyhiä ja raha on annettu avustuksena?
Oletteko siis sitä mieltä, että he eivät saa ostaa mitään luksusta, koska he eivät ole ansainneet rahaa itse?
En tiedä käykö ap töissä.
Jos hän käy töissä, mutta palkka on niin pieni että rahaa ei vain ole, muuttaako se tilannetta?
Vai onko pieni palkka ap:n oma syy? Eikö syy ole ollenkaan palkanmaksajan?
Entä jos hän on työtön? Onko se pahempi asia?
Pitäisikö avustusten jakaminen lopettaa, koska te olette kuitenkin sitä mieltä että niillä ei saa ei saa ostaa mitään kivaa edes joululahjaksi, varsinkaan äidille?
On ristiriitaista: Haluatte auttaa ja jakaa rahaa köyhille, mutta sillä ei saisi kuitenkaan ostaa ainakaan mitään kivaa varsinkaan äidille.
Älkää vain valittako. Etsikää ratkaisua. Mitä ehdotatte asian ratkaisuksi?
Avustusten jakamisen lopettaminen, se että sillä ei saa ostaa mitään luksusta, tai että sillä saa ostaa vain perusasioita tai jotain ikäviä asioita.
Mitä mieltä olette?
Huh, mikä purkaus.
Nyt on kyllä marttyyrius huipussaan!
Onhan se kyllä ihan kamalaa, kun ei edes hajuvettä saisi ostaa viimeisillä rahoillaan. Viis siitä, että lapsilla ei ole ruokaa, kunhan äiti saa hajuvettä, että jaksaa elää.
Mitä ihmettä?
Miksi joku saa elämänilonsa vain siitä, että pääsee avustusrahoilla ostamaan ihan turhanpäiväisiä asioita, joita kukaan ei oikeasti tarvitse ollakseen onnellinen.
Ja järkevä ihminen todellakin ostaa niillä jouluavustusrahoilla perheelle ruokaa, eikä hajuvettä. Siitä hajuvedestä ei ole kuin haittaa. Ympäristö tukehtuu, kun nämä hajupommit ovat liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.
Tämä on normaalin aikuisen ja vastuullisen vanhemman tavallista elämää. Lapsen tarpeet tulevat aina ensin, vaikka se tarkoittaisi itselle risaista talvitakkia vielä yhden talven yli ja taas kerran väliin jäävää teatterireissua.
Lapsen tarpeella ja sillä, että lasta ihan itketti, kun niin toivoo tavaraa x, on helppo kerätä sääliä. Ja siihen sivuun voi toivoa äipällekin jotain. Mutta sitä ei saa mainita, mihin äipän rahat menee. Äipän ei tartte omaa lastaan priorisoida, muiden pitää.
En ole kaikkia ketjun viestejä jaksanut lukea, mutta halusin vain tulla sanomaan, että kyllä meitä oikeasti apua tarvitseviakin on.
Olen opiskelija. Syksyn aikana tuli yllättäviä kuluja sairastumisen myötä, joten opintolainaa ei jäänyt joulukuulle. Sos.toimi ei joustanut tällaisessa tilanteessa ja toimeentulotuessa katsotaan opintolaina tueksi vaikka siitä ei ole penniäkään jäljellä. Tällä hetkellä minulla on 20 euroa joulukuun ruokiin... Pelastusarmeija tuli apuun jouluavustuksen muodossa ja sillä saan ostettua joulukuuksi ruokaa...
Älkäähän ihmiset olko niin tuomitsevia. Koskaan ei tiedä jos itse joutuu syystä tai toisesta olemaan siellä avuntarvitsijoiden joukossa.
Odotan sitä päivää kun saan opintoni valmiiksi ja siirryn työelämään. Toivon todella että pystyisin sitten vuorostani auttamaan muita.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaikkia ketjun viestejä jaksanut lukea, mutta halusin vain tulla sanomaan, että kyllä meitä oikeasti apua tarvitseviakin on.
Olen opiskelija. Syksyn aikana tuli yllättäviä kuluja sairastumisen myötä, joten opintolainaa ei jäänyt joulukuulle. Sos.toimi ei joustanut tällaisessa tilanteessa ja toimeentulotuessa katsotaan opintolaina tueksi vaikka siitä ei ole penniäkään jäljellä. Tällä hetkellä minulla on 20 euroa joulukuun ruokiin... Pelastusarmeija tuli apuun jouluavustuksen muodossa ja sillä saan ostettua joulukuuksi ruokaa...
Älkäähän ihmiset olko niin tuomitsevia. Koskaan ei tiedä jos itse joutuu syystä tai toisesta olemaan siellä avuntarvitsijoiden joukossa.
Odotan sitä päivää kun saan opintoni valmiiksi ja siirryn työelämään. Toivon todella että pystyisin sitten vuorostani auttamaan muita.
Mikset tee opintojen ohella töitä? Vahdit vaikka kerran viikossa jonkun lemmikkiä tai lapsia niin tienaat kuussa 80e millä saat ostettua ruokaa melko paljon. Leipäjonosta saa myös ruokaa niin paljon kuin jaksaa hakea. Itse tein opintojen ohessa pe ja la yöt töitä klo. 20-06 grillillä. Siitä plus kesätöistä tienasin niin paljon että ei voinut edes nostaa opintotukea koska tulorajat ylittyivät. En nostanut opintolainaa.
Ei kukaan jaksa koko elämäänsä vain pihistellä.
En ole hakenut avustuksia.
Luulen, että osa köyhistä ihmisistä tekee lapsia nimenomaan siksi, että niiden kautta saavat enemmän rahaa ja tulevat hyväksytymmiksi yhteiskunnassa äiteinä. Lasten avulla saa rahaa ja vaikka suuremman asunnon ym. Talouden läpi virtaa enemmän rahaa ja sen käyttävät itseensä.
Minusta pitäisi yhtä lailla huolehtia lapsettomista köyhistä.
Ärsyttävää, että jotkut saavat lasten avulla ekstraa itselleen.
Toisaalta ei ole elämisen arvoista sinnitellä pienillä rahoilla vuosikaudet. Ensisijaisen etuuden pitäisi sisältää kaikki sossutuet ja sossjtjet vosii poistaa.
Suomessa on sen verran hyvät tuet, että jos joutuu ylimääräiseen apuun turvautumaan, on kyse 95%:sesti omista kulutusvalinnoista ja ahneudesta.
Tässä on mielestäni syytä erottaa kaksi eri asiaa:
- rahojen käyttäminen säännöllisesti ns. turhuuksiin ja ruinata sitten jouluavustusta
- ihmisen kituuttaminen vain perustarpeet täyttäen ilman mitään spesiaalia elämässään ikinä
Kumpikaan ei ole suotavaa tai kestävää, mutta en silti oleta, että kenenkään olisi hyvinvointiyhteiskunnassamme pakko mennä vain vesi-leipä -linjalla.
Jouluavustusta voi hakea ilman syyllisyyttä, vaikka vuoden aikana olisi kampaamoreissu tehty tai elokuva käyty katsomassa.
Vierailija kirjoitti:
Voisin auttaa juuri sinunlaistasi ihmistä. Olen itse sairastunut syöpään opiskeluaikana ja tiukkaa oli. Jotta sain nostettua opintplainaa kävin luennolla ja tein tenttejä sytostaattitiputusten välillä.
Perheeseen kuuluu vanhemmat ja neljä lasta. Molemmat vanhemmat ovat työttöminä, sillä erityislapsi vaatii molempien vanhempien avun ja tuen. Perheeseen on syntymässä ennen joulua viides lapsi. Jouluna avun tarve on suuri sillä perheellä ei ole paljoa tukiverkostoa ja sukua on todella vähän.