Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!

Vierailija
30.11.2019 |

Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!

Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.

Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!

En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.

Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.

Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!

Kommentit (497)

Vierailija
261/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini sanoi aikoinaan, että lapsilisät on tarkoitettu äidille, koska ne maksetaan äidille. Hän käytti lapsilisät meikkeihin ja ihonhoitotuotteisiin. Ei me koskaan kuitenkaan nälkää nähty. Vanhemmilla oli työpaikat.

Vierailija
262/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä totta että yleensä ne ripsien laittajat ei ole mitään maailman rikkaimpia. Joten mitäpä tuo haittaa jos rahat menee kiertoon.

Itsekin käyn 4 lapsen yh-mamman luona laittamassa ripsiä. Voisi ensi kerralla maksaa käteisellä niin hänelle jää enemmän rahaa käteen. Ostakoot vaikka sitä tupakkaa sitten enemmän; siinä on kova verotus.

Mutta kyllä säälittää ne lapset keiden äideille on ripset, hajuvedet ja tupakka tärkeämpää kuin lapsien tarpeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, tuosta yhdestä kommentista (oli muuten kyllä hyvä kommentti!) tuli mieleen vielä nämä köyhyyskeskustelun peruspilarit vielä edellämainittujen lisäksi:

- Järjenköyhyys. Kun me veronmaksajat ollaan niin saakelin järjenköyhiä (mitä tarkoittaa????) ettei tunneta empatiaa ja kykyä syytää rahaa ripsihuoltoihin sun muihin. Kun ME MAKSAJAT ollaan niin kauheita. Kun se saajan puolen elämä on vaan niiiiiiiiin raskasta, ja me veronmaksajat EI VAAN YMMÄRETÄ eikä koeta empatiaa.

- "Jos kerran olette niin kateellisia työttömille, lopettakaa ite työt". Jep, koska tää maailma pyörii just niin.

Vierailija
264/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.

Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.

Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.

Jouluavustus on tarkoitettu koko perheelle. Se ei ole pelkästään lapsille.

Äiti saa ostaa myös itsellen jotain kivaa, esim hajuveden.

En tiennytkään olevani köyhä mutta taidan ilmoittautua avuntarvitsijaksi koska ei minulla ole varaa ostaa itselleni hajuvettä saatikka mitään ripisiä ja kynsiä.

Olen ymmärtänyt että jouluruoat voi myös kinuta muut maksamaan? Kuuluuko siihen viini että meillä aikuisillakin olisi jotain kivaa?

Vierailija
265/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin voi ilmoittautua hakijaksi?

Siis niin kätevää olis saada meidän lasten Ryhmä Haut ja HotWheelsit ilmaseksi kotiin kannettuna ja paketoituna. Koska en jaksa lähtä niitä ostamaan.

Vastikkeeksi voin keksiä jonku nyyhnyyh tarinan.

Vierailija
266/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu huijareita mahtuu ihan jokaiseen rtgnään niin rikkaisiin kuin köyhiinkin. Tiedän monia köyhiä joile apu on todella tarpeen mutta sitten on nämä jotka huijaavat saaden ihmiset yleistämään yhden tarinan perusteella että kaikki jouluapua tarvitsevat ovat huijareita.

Ja toisekseen olen sitä mieltä että kenenkään ihmisen pää ei kestä jos ei koskaan saa itselle mitään kivaa, vaan aina pitää laskea että jos nyt menen tuohon konserttiin joka maksaa 50€ niin se on sitten siitä ja siitä pois ja sillä saa jo hyvän joululahjan lapsille.

En myökään koe että jonkun tuttavan pitäisi selitellä kenellekkään että esim. Ystävä on tehnyt ilmaiseksi hänelle kynnet tai voitti liput konserttiin facebookista.. pointti on se että mä en arvostelisi ketään kun koskaan ei voi tietää miten asiat oikeasti ovat.

Mutta ilmeisesti sä sait tästä niin hyvän mielen ja tuydytystä omaan elämään kun pääsit asian tänne kertomaan, mukavaa joulunaikaa.

Erittäin hyvä kommentti. Kiitos siitä.Ajattelen samoin.

Vierailija
267/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vein eräälle perheelle jouluksi herkkukorin, kun sitä eräässä fb-ryhmässä pyysivät. Kuulemma molemmat vanhemmat työttömiä ja halusivat lapsille jouluksi parempaa ruokaa. Hämmennyin jonkin verran kun eteiseen astuessani näin olohuoneen sohvalle, jossa kaikilla kolmella lapsella uusin iPhone kädessä (tunnistin sen kun siskon muksulla on samanlainen) Perheen isä sattui juuri tulemaan kotiin n. 5 kertaa sen hintaisella autolla, mikä meillä, työssäkäyvillä perustuloisilla ihmisillä on. 

Pieni sivujuonne: mulla on IPhone, enkä todellakaan tunnista uusinta iPhonea. Ne näyttää päällepäin kaikki ihan samalta.

Vaan ei anneta faktojen sotkea hyvää tarinaa.

Vierailija
268/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks te köyhät teette lapsia? Itse olen 26 sinkku ja lapseton ja olen työttömänä tämän tästä, aion kouluttautua uudelle alalle jotta saisin vaikinaisen työn. Välillä löydän itse omia tapoja tienata ekstraa ja elän tuilla. Aina rahat riittäneet, joskus ollut tiukemmilla. En laita rahaa juomiin, tupakkaan tai kauneuden hoitoihin. Kotona vietän aikaa ja harrastukset on ilmaisia enimmäkseen :p helppoa kun sen osaa 

Minulla on nyt asiat hyvin ja työpaikka. Mutta niin oli silloinkin, kun tulin raskaaksi. Työpaikka isossa vakaassa valtakunnallisessa yrityksessä, alan huippuvuosia. Sitten sain vauvan ja toisen pian perään. Siihen syssyyn kuoli äitini ja mieheni lomautettiin. Säästöjä oli, mutta niitä joutui käyttämään. Isäni jäi kotitaloon. Koska minulla oli pieniä lapsia, en saanut lupaa luopua perinnöstä muuta kuin lasteni hyväksi. Perintöverot tuli maksuun ja olisi tullut vaikka olisin luopunutkin. Siitä kun ei saa määrätä, kenen hyväksi perinnöstä luopuu. Siinä mielessä omaa syytäni, etten vaatinut isääni myymään rakasta kesämökkiään, mikä nosti veron määrää. Mulla oli vaihtoehtona maksaa tai olla ilkeä. No ei siinä vielä kaikki, samalla viikolla kun äiti kuoli, toinen lapsi sairastui ja jouduttiin olemaan paljon sairaalassa. Tein vain yhden huonon valinnan: vaihdoin työpaikkaa huonompipalkkaisesta ja koulutusta vastaamattomasta parempipalkkaiseen koulutusta vastaavaan. Se toinen vain selvisi lamasta, mihin vaihdoin, ei selvinnyt. 

Mutta ikinä en ole käyttänyt itseeni rahaa välttämätöntä enempää, jos on ollut tiukkaa. Vastasin vain siihen, että kaikkea ei voi suunnitella. Mulla on nyt kaikki hyvin ja säästöjä, mutta jos vaikka sairastuisin vakavasti, äkkiä niitä säästöjä menisi ja palkan tulo loppuisi. 

Omat vanhempasi ovat typeryksiä jos eivät ole varautuneet mökin perintöveroon. Kyllä itselleni on tärkeämpää lasten hyvinvointi kuin se että isäni saa olla mökillä. Sairastumisiin pitää myös olla vakuutukset kunnossa ellei ole todella varakas.

Vierailija
269/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tuntisin itseni huijatuksi, jos minun lapsille tarkoittamallani avustuksella olisi ostettu äidille hajuvettä ym, vaikka se olisikin halvinta marketlaatua.

Juuri tuosta syystä lahjoittaisin mieluummin laatikollisen leluja kuin lahjakortin.

Kouluissa ei taloustaitoja opeteta, vaan mm. yhteiskuntaopin tunneilla historianopettajat opettavat politiikkaa ym. Niitäkin nuoria on paljon, jotka eivät ole tienneet toimeentulotuen olemassaolosta vaan ovat ottaneet pikavippejä tiukassa tilanteessa.

Lapsille annettuja

lahjojakin myydään, jopa heti jouluaattona näkyy netissä ilmoituksia.

Tämän vuoksi lopetin myytävissä olevan tavaran ostamisen kummilapsilleni. Äipät laittoivat lasten kamat  myyntiin kirppikselle, jotta saivat itselleen jotain kivaa, kun on niin rankkaa. Kummilasten kanssa vietän laatuaikaa elämysten muodossa, vain meille.

Näin voisi muutkin kummit tehdä, älkää antako teko köyhille rahaa. Ja jos äitiä tämä keljuttaa, niin lopeta yhteydenpito kokonaan.

Niin, koska lapsen vikahan se on. Ei ku?

Vierailija
270/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miks te köyhät teette lapsia? Itse olen 26 sinkku ja lapseton ja olen työttömänä tämän tästä, aion kouluttautua uudelle alalle jotta saisin vaikinaisen työn. Välillä löydän itse omia tapoja tienata ekstraa ja elän tuilla. Aina rahat riittäneet, joskus ollut tiukemmilla. En laita rahaa juomiin, tupakkaan tai kauneuden hoitoihin. Kotona vietän aikaa ja harrastukset on ilmaisia enimmäkseen :p helppoa kun sen osaa 

Minulla on nyt asiat hyvin ja työpaikka. Mutta niin oli silloinkin, kun tulin raskaaksi. Työpaikka isossa vakaassa valtakunnallisessa yrityksessä, alan huippuvuosia. Sitten sain vauvan ja toisen pian perään. Siihen syssyyn kuoli äitini ja mieheni lomautettiin. Säästöjä oli, mutta niitä joutui käyttämään. Isäni jäi kotitaloon. Koska minulla oli pieniä lapsia, en saanut lupaa luopua perinnöstä muuta kuin lasteni hyväksi. Perintöverot tuli maksuun ja olisi tullut vaikka olisin luopunutkin. Siitä kun ei saa määrätä, kenen hyväksi perinnöstä luopuu. Siinä mielessä omaa syytäni, etten vaatinut isääni myymään rakasta kesämökkiään, mikä nosti veron määrää. Mulla oli vaihtoehtona maksaa tai olla ilkeä. No ei siinä vielä kaikki, samalla viikolla kun äiti kuoli, toinen lapsi sairastui ja jouduttiin olemaan paljon sairaalassa. Tein vain yhden huonon valinnan: vaihdoin työpaikkaa huonompipalkkaisesta ja koulutusta vastaamattomasta parempipalkkaiseen koulutusta vastaavaan. Se toinen vain selvisi lamasta, mihin vaihdoin, ei selvinnyt. 

Mutta ikinä en ole käyttänyt itseeni rahaa välttämätöntä enempää, jos on ollut tiukkaa. Vastasin vain siihen, että kaikkea ei voi suunnitella. Mulla on nyt kaikki hyvin ja säästöjä, mutta jos vaikka sairastuisin vakavasti, äkkiä niitä säästöjä menisi ja palkan tulo loppuisi. 

Omat vanhempasi ovat typeryksiä jos eivät ole varautuneet mökin perintöveroon. Kyllä itselleni on tärkeämpää lasten hyvinvointi kuin se että isäni saa olla mökillä. Sairastumisiin pitää myös olla vakuutukset kunnossa ellei ole todella varakas.

Sinäpä olet täydellinen ja neuvokas ihminen. Hallelujaa. t.eri

Vierailija
271/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt. 

Opiskelijoilla on oma terveydenhuolto ja hammashoito.

T. Äiti, jonka 2 lasta opiskelee yliopistossa. Toinen valtsikassa ja toinen oikeudessa.

Vierailija
272/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pitkät kynnet, ihan omat vaikka moni luulee toisin ja magneettiripset. Tatuoinnit tekee kaverini sisko jolla tatuointikone ja on yllättävän lahjakas kyökkitatskaajaksi.

Ulkomuodostani huolimatta elämme kädestä suuhun ja ilman exän rahoja lapset eivät ikinä pääsisi esim tivoliin.

Kaupassa joutuu miettimään , otanko naamarasvan vai vessanpaperia.

Olisit jättänyt ne magneettiripset ostamatta, niin voisit ostaa vessapaperia.

Vierailija
273/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta oon huomannut saman tyyppistä käytöstä opiskelijoiden keskuudessa. Itketään kun rahat on loppu ja hyvä kun makaroniin on varaa kuun lopussa, mutta Instagram ja facebook täynnä biletyskuvia baarista ja pussikaljalta (mikä ei sekään kovin halpaa lystiä ole jos on känni hakusessa). Olen itsekin opiskelija ja yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat viimeisen kolmen vuoden ajalta, jolloin on ollut rahasta niin tiukkaa että on pitänyt pyytää lainaa porukoilta, silloin monesti kaikki vakuutusmaksut ynnä muut tulleet samalle kuulle maksettavaksi. Juju on siinä ettei juo joka viikko tai osta aina niitä kalliita pizzoja ja kebabeja.

Vierailija
274/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kouluissa ei todellakaan opeteta tästä yhteiskunnasta mitään eikä miten se konkreettisesti toimii. Opiskelija poikani paikkautta hampaansa Mehiläisellä kun ei ollut koskaan kuullutkaan että meillä on julkinen ja yksityinen terveydenhuolto. Sitten soitti vihaisena minulle kun oli joutunut maksamaan kolmatta sataa euroa lohjenneesta hampaastaan paikanpäällä. Ei ollut ikinä tullutkaan mieleen että poikani ei tällaista asiaa olisi tiennyt. 

Opiskelijoilla on oma terveydenhuolto ja hammashoito.

T. Äiti, jonka 2 lasta opiskelee yliopistossa. Toinen valtsikassa ja toinen oikeudessa.

No eipä ole kaikilla opiskelijoilla eli et ole yhtä viisas kuin lapsesi. Sitähän halusit kehua

Vierailija
275/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli toimeentulotuen ehtona pitää olla, että perustuslaki ei päde. Ei saa itse tehdä mitään päätöksiä elämässään. Voidaan kieltää hankkimasta lapsia ja voudaan pakottaa kurssille ja "tukityöhön".

Työttömyysetuutta hakeva joutuu menemään johonkin infotilaisuuteen, jossa kerrotaan miten työtä haetaan. Myös erilaisiin työllistymistä edistäviin koulutuksiin on osallistuttava. Jonkun mielestä nöyryyttävää ja turhaa, mutta pakko on. Miksi siis toistuvasti toimeentulotukea hakevaa ei voisi laittaa lyhyelle talouskurssille?

Samaa mieltä. Se kurssi voisi olla pakollinen vaikka aina vuoden välein jos hakee kuukausia yhtämittaisesti tt-tukea.

Mitäpä opettaisit minulle, taloushallinnon ammattilaiselle? 27 vuotta työuraa takana, vuoden olen joutunut nostamaan tt-tukea. 

Siellä työttömien kursseillakin on monia ihmisiä, jotka osaavat tehdä cv:n ja tuntevat työnhaun kanavat, mutta mentävä on.

Vierailija
276/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta oon huomannut saman tyyppistä käytöstä opiskelijoiden keskuudessa. Itketään kun rahat on loppu ja hyvä kun makaroniin on varaa kuun lopussa, mutta Instagram ja facebook täynnä biletyskuvia baarista ja pussikaljalta (mikä ei sekään kovin halpaa lystiä ole jos on känni hakusessa). Olen itsekin opiskelija ja yhden käden sormilla voi laskea ne kerrat viimeisen kolmen vuoden ajalta, jolloin on ollut rahasta niin tiukkaa että on pitänyt pyytää lainaa porukoilta, silloin monesti kaikki vakuutusmaksut ynnä muut tulleet samalle kuulle maksettavaksi. Juju on siinä ettei juo joka viikko tai osta aina niitä kalliita pizzoja ja kebabeja.

Opiskeluaika oli elämän parasta aikaa. Kannattaa käydä ulkona ja tutustua ihmisiin, sitä aikaa et saa ikinä takaisin. Pussikaljalle siitä.

Vierailija
277/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa jotain epäloogisuutta, kun tämä on pullollaan ihmisiä, jotka säästää kituuttaa, eikä ikinä käytä mitään turhaan, mutta silti kaikki apua hakevat on hassanneet rahansa tatskoihin ja ripsenpidennyksiin?

Vierailija
278/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vielä ihmettelen aina näissä, että pitää työttömän, perheellisen tt-tuen saajan on ihan väkipakolla saatava hirveesti piristystä arkeen? Siis miksi? Että miten se arki nyt on muka niin kauheaa, että sitä pitä niin kovasti piristää? Se, että on kotona, hoitaa lapsiaan, kotiaan, parisuhdettaan ilman ns. ruuhkavuosia, senhän pitäis olla ihan mahtavaa. Voi toki joskus olla irtiottoja omista kotiympyröistä, mutta näkisin, ettei se nyt ripsillä sun muilla siitä piristy.

Ja monet työttömät ainakin valittaa että arki on niin harmaata kun koko ajan vaan huoli rahasta. Niin, mutta silloinhan on aikaa miettiä budjetteja, lisäansioita, säästämistä, kilpailutuksia sun muita. Eli ei niitä nyt joka ikinen päivä miettiä vaan vaikka kerran kuussa tehdä kuukauden budjetointi ja sillä mennään.

Sitten myös aikaa kiertää kirppiksiä, kierrätysryhmiä ja nettiä.

Ei meillä "rikkaillakaan" välttämättä ole aina sitä arjen piristystä tai luksusta. Me paahdetaan työn ka perheen välillä ja odotetaan eläkeikää. Että voitais olla vaan kotona. Mitä työttömät jo tekeekin. Eikö olekin aika paradoksaalista?

Vierailija
279/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Poika 15v: vaatteet koko 4XL"

"Poika 17v: vaatteita esim. huppari koko 6XL"

Vierailija
280/497 |
30.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö 18v: vaatteita koko M, (luvattu talvikengät koko 39)

Äiti: vaatteet yläosa 56, alaosa 54, (luvattu kengät 41)

(luvattu Kissoille ruokaa (erityisruokavalio).)