Anna mun kaikki kestää, kliseet jouluavustuksia hakevista pitää sittenkin paikkaansa!
Tällä palstalla näkee aina näitä aloituksia rahaa ja avustuksia krokotiilinkyyneleet silmissä kerjäävistä naisista, joilla kuitenkin varaa ripsipidennyksiin, tatuointeihin ja kynsihuoltoihin. Olen aina pitänyt tarinoita vahvasti liioiteltuina. Kunnes!
Törmäsin erääseen tuttavaan eilen kaupassa. Vuolaasti kiitollisuudesta kyynelehtien (hieno roolisuoritus) kertoi kuinka oli hakenut ja saanut ruoka- ja raha-avustuksia useammaltakin taholta, kun ei ollut rahaa ruokaan eikä mihinkään, vaikka koko vuoden kituutellut vähillä rahoilla ja myynyt mm. kodin irtaimistoa saadakseen kolmelle pienelle lapselleen puuroa pöytään. Lapsillekin oli selitetty, kuinka nyt ei ole varaa käydä missään, kesällä eivät päässeet edes huvipuistoon vaikka lapset niin olisivat toivoneet. Ja oli sydäntä särkenyt kieltää tämä huvi kun kaikki muut käyvät ulkomailla (ketkä muut, ei olla mekään käyty) Ja lasten toivoessa pääsyä Hesburgeriin hampurilaisille, oli tämä neuvokas äiti itse kotona tehnyt hampparit ja ranskikset tienpientareilta kerätyillä tyhien pullojen palautusrahoilla. Kun on niin raha tiukalla.
Kummasti on tällä äiteellä silti varaa käydä JUURI niissä kliseisissä kynsi- ja ripsihuolloissa (siis ihan oikeasti!) ja myös useammassa konsertissa käynyt itsekseen vuoden aikana (kyllä, kotiintultuani stalkkasin ja näkyi julkisia kuvia Facebookissa, juoma virrannut ja tupakka palanut, yhdessä kuvassa esittelee jopa uutta tatuointiaan, siis todella, en keksi näitä) Eikä mitkään ilmaiskonsertit kyseessä!
En voinut vastustaa kiusausta osoittaa pitkiä tekokynsiään ja ripsiään että eikö näihin palaneilla rahoilla olisi jo saanut puurot ja hampurilaisetkin, sain vastaukseksi itkua ja syyllistystä miksi köyhää kiusaan ja enkö suo minkäänlaista iloa hänelle kurjaan elämään vaan olisin viemässä tuhkatkin pesästä. Itkun, mulkoilun ja sättimisen säestämänä poistui paikalta huutaen että kai minulla on nyt hyvä mieli.
Ei ole, olen raivoissani tällaisista ihmisistä. Olisi varmaan avustuksille ollut parempikin kohde.
Ja tässä ehdotukseni: avustusten sijaan jonkinlaista taloustaito-opetusta ihmisille!!!
Kommentit (497)
Ehkä vähän ohi aiheen, mutta en kyllä ymmärrä, miten esim. kolmen alaikäisen erityislapsen työtön YH ei saa suomessa rahoja riittämään ja järjestettyä lapsille joulua, sillä toimeentulotuen perusosa on heille jo 1412 euroa/kk. ( Tuo summa siis jää elämiseen vuokran, sähkön, lääkärilaskujen ja lääkkeiden yms. jälkeen) Lisäksi harkinnanvaraisena tukena voi sosiaalitoimistosta pyytää lasten vaatteisiin, harrastusmaksuihin, leireihin ja vaikka pesukoneeseen. Vaatteita voi käyttää ja kierrättää isoimmalta pienemmälle ja lelut yms. voi jakaa.Lisäksi vammaistukea hän saa 92-416 euroa/kk per lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on että Suomessa on hyvin poikkeuksellista olla tilanteessa jossa ei olisi rahaa peruselämiseen, eli kotiin, ruokaan, vessapaperiin, matkakorttiin lasten vaatettamiseen ja vastaaviin arjen peruskuluihin. Jos elää tuilla ja rahat ei riitä niin pitää oikeasti kysyä mihin se raha menee?
Totta, täällä on perusturva kaikille ja kenenkään ei tarvitse täällä elää nälässä, ei ilman vaatteita eikä ilman asuntoa.
Jäin aikoinaan leskeksi lasten ollessa hyvin pieniä. Meiltä ei koskaan ollut puutetta mistään, ei edes sinä aikana kun opiskelin itselleni tutkinnon (5 vuotta).
Toki en tupakoi enkä käytä alkoholia, eikä minulla ollut autoa. Emme koskaan käyneet kanariansaaria pidemmillä lomamatkoilla.
Lapset ilmeisesti selvisivät hyvin yh äidin kanssa, koska molemmat opiskelevat (toinen yliopistolla) ja toinen saanut juuri opiskelut päätökseen ja sai heti vakituisen työpaikan.
Kaipa tämä selviytyminen on itsestä kiinni ja siitä miten ne rahat käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vähän ohi aiheen, mutta en kyllä ymmärrä, miten esim. kolmen alaikäisen erityislapsen työtön YH ei saa suomessa rahoja riittämään ja järjestettyä lapsille joulua, sillä toimeentulotuen perusosa on heille jo 1412 euroa/kk. ( Tuo summa siis jää elämiseen vuokran, sähkön, lääkärilaskujen ja lääkkeiden yms. jälkeen) Lisäksi harkinnanvaraisena tukena voi sosiaalitoimistosta pyytää lasten vaatteisiin, harrastusmaksuihin, leireihin ja vaikka pesukoneeseen. Vaatteita voi käyttää ja kierrättää isoimmalta pienemmälle ja lelut yms. voi jakaa.Lisäksi vammaistukea hän saa 92-416 euroa/kk per lapsi.
Siis oikeasti saako kolmen lapsen yh 1412 verojen jälkeen käteen? Vaikka olisi terveitä lapsia? Mulla on käytettävissä kolmen lapsen yh:na juurikin tuon verran lainanlyhennyksen jälkeen per kk ihan palkasta ja ei tulis mieleen itkeä köyhyyttä. Vaikka maksan tuosta sähköt ja lääkärikäynnit yms ihan itse. Jokaisella lapsella on harrastuskin ja itse uin ja käyn salilla. Ainiin lapsilisät tulee joilla saan maksettua nuorimman hoitomaksun mutta eiköhän työttömälle nuokin makseta jos lykkää lapsensa hoitoon?
MInulla on kokemusta todella pahasta rahatilanteesta. Lapset olivat pieniä ex-mies ei osallistunut koskaan mihinkään kuluihin, maksoi vain puolikkaan vuokran. Minä ostin kaikki perheen ruuat, maksoin lasten jutut ja lähes kaikki laskut. Mies taisi maksaa omia laskujaan jotain, muut rahat menivät baariin. Tilanne oli se että päivähoitomaksukin oli yli 500 e (miehen hyvän palkan takia) ja vuokra oli 1200 e, josta maksoin sen 600 e. Oma palkkani oli 1800 e käteen. Jotta pärjäsimme niin ostin kirpparilta lapsille lähes kaiken, itsellenikin useimmiten. Sattui niin upeasti että usein löysin lapsille uusia/uudenveroisia haalareita, kenkiä ym. kirpparilta. Kuitenkin joka ikinen kuukausi mietin miten raha riittää ruokaan ja muuhun, joulu oli aina painajaismainen kun minä ostin yksin kaikki lahjatkin. Ulospäin emme näyttäneet varmaan köyhiltä, koska lapsilla oli puhtaat vaatteet ja minulla myös. Kuitenkin olimme todella pienellä summalla pärjääviä. Joskus kun jollekin sanoin että pelottaa ettei rahat riitä, niin minulle lähinnä naurettiin. Olisin ollut varmaan paljon vakuuttavampi kun meillä olisi kuljettu likaisissa ja liian pienissä vaateissa ja olisin haissut tupakalle.
Mutta tosiaan, köyhyyttä ei voi päällepäin nähdä. Eikä rikkauttakaan: nyt olen rikastunut mutta käytän edelleen UFF:ista ostamiani vaatteita ja minulla ei ole tekokynsiä tai hienoja koruja. Varaa olisi kuitenkin. Ainoa mistä saattaa arvata varakkuuteni on se että matkustelemme.
Fb-jouluavun avustettavia ei tarkasteta mitenkään, satuja vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
MInulla on kokemusta todella pahasta rahatilanteesta. Lapset olivat pieniä ex-mies ei osallistunut koskaan mihinkään kuluihin, maksoi vain puolikkaan vuokran. Minä ostin kaikki perheen ruuat, maksoin lasten jutut ja lähes kaikki laskut. Mies taisi maksaa omia laskujaan jotain, muut rahat menivät baariin. Tilanne oli se että päivähoitomaksukin oli yli 500 e (miehen hyvän palkan takia) ja vuokra oli 1200 e, josta maksoin sen 600 e. Oma palkkani oli 1800 e käteen. Jotta pärjäsimme niin ostin kirpparilta lapsille lähes kaiken, itsellenikin useimmiten. Sattui niin upeasti että usein löysin lapsille uusia/uudenveroisia haalareita, kenkiä ym. kirpparilta. Kuitenkin joka ikinen kuukausi mietin miten raha riittää ruokaan ja muuhun, joulu oli aina painajaismainen kun minä ostin yksin kaikki lahjatkin. Ulospäin emme näyttäneet varmaan köyhiltä, koska lapsilla oli puhtaat vaatteet ja minulla myös. Kuitenkin olimme todella pienellä summalla pärjääviä. Joskus kun jollekin sanoin että pelottaa ettei rahat riitä, niin minulle lähinnä naurettiin. Olisin ollut varmaan paljon vakuuttavampi kun meillä olisi kuljettu likaisissa ja liian pienissä vaateissa ja olisin haissut tupakalle.
Mutta tosiaan, köyhyyttä ei voi päällepäin nähdä. Eikä rikkauttakaan: nyt olen rikastunut mutta käytän edelleen UFF:ista ostamiani vaatteita ja minulla ei ole tekokynsiä tai hienoja koruja. Varaa olisi kuitenkin. Ainoa mistä saattaa arvata varakkuuteni on se että matkustelemme.
Kerro nyt vielä
a) miksi ihmeessä hyväksyit mieheltä tuollaisen vastuun pakoilun, ilmeisesti vuosikausia???
b) olisiko oikeasti mielestäsi ollut jonkun ventovieraan tehtävä ostaa ne lapsien lahjat ENNEMMIN kuin sen oman isän???
Olen vienyt ensikodille ja turvatalolle leluja, vaatteita yms. Joskus ostan ihan liikkeestä lasten iloksi uusia leluja sillä tiedän tuonne päätyvän ne kaikista huono-osaisimmat tapaukset. Osallistuisin muuten noihin keräyksiin, jos voisin olla varma että tavarat menee aidosti tarpeeseen eikä niitä myydä heti eteenpäin. Siihen asti pitäydyn tuossa etten toimita muualle kuin noille kahdelle taholle.
Tuo "meidän hyväsydämisten höynäytettävien" tuen jakaantuminen reilusti minuakin on alkanut pohdituttamaan. Se on iso ongelma. Mielelläni autan jotakuta, jos lapsille tulee sitten parempi pätkä lapsuutta, mutta...
Autan lähistöllä asuvaa perhettä, joka "aidosti" tarvitsee avun varmaan kaikkien mittapuiden mukaan.
Isä tekee työtä mutta hyvin pienellä palkalla (eikä ole fiksuimmasta päästä, ei kannata haaveilla lisäkoulutuksen tuomasta palkan lisästä), äidillä on parantumaton rintasyöpä ja hän on sairaseläkkeellä, heillä on yksi lapsi, ei elukoita eikä tupakoita jne.
Kävin juuri leipomassa lapsen kanssa piparkakkutalon, ja olin ajatellut, että voisimme käydä myös ostamassa hänelle joulukalenterin (saisi itse valita, se lienee lapsista kivaa). Kun pääsin heille lapsi esitteli minulle kaikki kalenterinsa: isä oli ostanut halvan suklaakalenterin, srk oli antanut suklaakalenterin, joltain tädeiltä (siis vissiin jostain FB-ryhmästä tms) oli saanut muumikalenterin, tukiperheeltä LOL-kalenterin, hopelta suklaakalenterin ja joltain syöpätukiryhmältä tms myös jonkun yllärikalenterin.
En kadehdi hänen tilannettaan enkä kalentereitaan, kunhan siinä tuli mieleen, että taitaa kaupungista kyllä löytyä aika paljon sellaisissakin sinnitteleviä perheitä, joissa se halpa suklaakalenteri/lapsi on ihan max hankinta kun ihan vain omilla rahoillaan pärjätään vuoden ympäri. Mistä ihmeestä heitä löytäisin ja ilahduttaa voisin???
Kiitos ap tästä aloituksesta. Vihdoin joku uskaltaa. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikeasti saako kolmen lapsen yh 1412 verojen jälkeen käteen? Vaikka olisi terveitä lapsia? Mulla on käytettävissä kolmen lapsen yh:na juurikin tuon verran lainanlyhennyksen jälkeen per kk ihan palkasta ja ei tulis mieleen itkeä köyhyyttä. Vaikka maksan tuosta sähköt ja lääkärikäynnit yms ihan itse. Jokaisella lapsella on harrastuskin ja itse uin ja käyn salilla. Ainiin lapsilisät tulee joilla saan maksettua nuorimman hoitomaksun mutta eiköhän työttömälle nuokin makseta jos lykkää lapsensa hoitoon?
Tämä on vialla suomalaisessa järjestelmässä. Työssäkäyvän pitäisi mielestäni aina pärjätä paremmin kuin työelämän ulkopuolella olevan. Nythän kouluttamaton yh-vanhempi, jolla on useampi lapsi toteaa, että töihin ei kannata mennä. Tulot ja elintaso ovat samaa luokkaa kuin pienipalkkaista työtä tekevällä yh-vanhemmalla. Työssääyvän arki on vaan huomattavasti hankalampaa aikataulujen ja esim. päivähoitoon kuljettamisten vuoksi.
Tämä raivostuttaa minuakin. Olen parikymppinen nainen, lähtöisin pienituloisesta perheestä. Äiti on kaupan kassalla töissä ja isä myös matalapalkkaisissa pätkätöissä. Meiltä lapsilta ei ole koskaan puuttunut mitään. Joka joulu saatiin kinkut ja laatikot pöytään ja parit paketitkin. Ihan ilman avustuksia. Koskaan ei vanhemmat ole valittaneet.
Meille lapsille opetettiin fiksua rahankäyttöä ihan pienestä pitäen. Kuinka kaikki ylimääräinen laitetaan säästöön pahan päivän varalle, turhuuksia ei ostella ja budjetti suunnitellaan etukäteen. Kuinka kaupasta ostetaan terveellistä ja halpaa ruokaa. Olen helvetin kiitollinen.
313:
Mutta mieti:
Se ei olekaan omaa ansiotasi eikä tee sinusta parempaa ihmistä, että sinulla oli edes sen verran onnea, sinulla ollut jotenkin päin järkevät ne köyhät vanhemmat, tai se, teillä ei ole ollut lapsuusperheessäsi kukaan erikoisen sairas, juoppo, rikollisia, etkä ole itse sattunut olemaan sairas, vammainen, erityislapsi, ole vammautunut missään tai sairastunut mihinkään erikoiseen ja raskaaseen, tai kukaan nykyisestä omasta perheestäsi.
Ei se mitenkään sinun omaa ansiotasi ole eikä tee sinusta muita parempaa. Huomaa se. Sehän on helpottanut elämääsi mielettömästi, eikä kaikilla ole vastaavaa onnea mikä taas vaikuttaa elämään todella paljon.
SE kyllä tietysti ON sinun omaa ansiotasi, saatu oppi on mennyt perille ja opetat omat lapsesi samaan. Mutta sekään ei olisi kummoisesti auttanut mikäli tuuri olisi muutoin huonompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vialla suomalaisessa järjestelmässä. Työssäkäyvän pitäisi mielestäni aina pärjätä paremmin kuin työelämän ulkopuolella olevan. Nythän kouluttamaton yh-vanhempi, jolla on useampi lapsi toteaa, että töihin ei kannata mennä. Tulot ja elintaso ovat samaa luokkaa kuin pienipalkkaista työtä tekevällä yh-vanhemmalla. Työssääyvän arki on vaan huomattavasti hankalampaa aikataulujen ja esim. päivähoitoon kuljettamisten vuoksi.
Mä en edes ole mielestäni pienituloinen kun tienaan yli 2t nettona. Elatustuet sijoitetaan lasten omiin rahastoihin että näin köyhiä tässä ollaan... joskus on tehnyt mieli ottaa harrastuskuluihin sieltä rahastosta mutta sitä ei ole vielä tehty. Ajokorttirahat varmaan otetaan sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. Maksan asuntolainaa 2500e kuukaudessa ja muuhun jää vain 1400!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ap tästä aloituksesta. Vihdoin joku uskaltaa. :)
Tä? Näitä aloituksia on joka vuosi kymmeniä. Halpa aloitus kun saa varmasta aiheesta provota. Innokkaita paheksujia riittää varmasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan, nuo näkyvät ihan Kelan sivuilla. Tuon laskin alle 10-vuotiaiden lapsen ja yhden vanhemman perusosaksi. Summa on vielä suurempi, mikäli lapset ovat 10-17 vuotiaita. Hoitomaksuja toimeentulotuella elävän ei ymmärtääkseni tarvitse maksaa lainkaan.. Raskastahan elämä on varmasti yksin monen erityislapsen kanssa epäilemättä, mutta rahasta ei pitäisi missään nimessä olla puutetta jos ei ole velkaakaan isompia summia..
Kuulostaa ihan miehen siskolta. Itkee ja tiuskii suvun yhteisessä ruokapöydässä kuinka hänellä ei ole varaa mihinkään (ihan kuin se olisi muiden syy, tai muiden pitäisi ilmeisesti pyytämättä häntä tajuta avustaa), kun hetki aiemmin esitteli uutta kampaustaan, kun oli edellispäivänä käynyt kampaajalla...
Elämänhallintataidot 0.
Se on ihan järkyttävää miten paljon noilla avustettavilla jää käteen rahaa kuukaudessa. Ainakin juurikin yh:lla kellä lapsia. Yksi yh-kaveri kehui säästäneensä 10 000 rahaa vuodessa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ihan sama. Maksan asuntolainaa 2500e kuukaudessa ja muuhun jää vain 1400!
Ihan turhaa kateellisen lässytystä, tuen saajalle maksetaan asumistukea.
Eipä niitä töitä aina niin vain ole tarjolla. Harva myöskään palkkaa lasten- tai lemmikinhoitajaksi henkilöä, jolla ei ole edellämainituista mitään kokemusta.
Riippuu myös opiskelualasta pystyykö töitä tekemään vai ei. Varsinkin vaativimmat yliopistoalat on sellaisia, että kouluhommia on pakko tehdä myös viikonloppuisin tai muuten tipahtaa kärryiltä hyvin nopeasti.