IL: Tässä on Suomen yleisin vaatekoko
Suomen yleisin naisten vaatekoko on S-ryhmän myyntidatan perusteella L tai 42. M niin kuin medium ei siis enää olekaan keskivertoa, vaan naiset ostavat suurta kokoa.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/93c7db8b-2fa8-4163-a979-fdd874f3d8ee
Henna, Emma ja Satu kertovat, millaista on olla keskivertokokoa.
Yleensä Emma ostaa kokoa L tai 42, muttei koe itseään suureksi – ei edes pituutensa puolesta.
Näytän pieneltä, mutta selkäni, rintakehäni ja lantioni ovat leveitä. Pienemmät vaatteet eivät sopisi millään. Monet yllättyvät vaatekoostani, mutta pitäisi ymmärtää, että L-koon vaatteita käyttävät tällaiset ihan normaalit, urheilulliset naiset. En koe olevani iso, Henna sanoo.
Ennen esillä oli vain hoikkia kehoja. Kehopositiivisuuden myötä esille on tullut isompia vartaloita, mutta ei niinkään meitä välimuotoja. Meitä varten ei ole niin paljon esikuvia, Satu muistuttaa.
Kuvia näistä Large-koon naisista:
https://img.ilcdn.fi/PiU0_GF1_6WNVFEEJ-_peVjeVEE=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/jFuyFWjYDTghkyC7D6UzZyPKU8g=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/Zf2jwIsprl6r_Aamy65wbst-hHc=/full-fit-in/612x/img-…
---
Oletko sinäkin kokoa Large?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä painoin 50 kg, pituus 163. Jouduin silti käyttämään kokoa L tai 40-42. Kiloja on tullut 15 lisää, mutta vaatekoko on sama. Olen aina ollut rintava ja leveälanteinen. En yhtään ihmettele, että koko 42 on ostetuin. Suomalaisilla naisilla on leveämpi rinnanympärys kuin aasialaisilla tai etelä-eurooppalaisilla sisarillaan. Joskus olen mallaillut xs vaatetta edessäni ja ihmetellyt, miten edes 7 vuotias mahtuisi siihen. Aika harvassa nykyään on ne aikuiset naiset, joiden luusto on kuin riisitautisen. Hartiat siis olemattomat, rintalasta kuopalla ja lantio kuin pikkupojalla. Kuitenkin tämä on vallitseva kauneusihanne.
Tää on ihan täyttä hölynpölyä :DDDD ai että 163cm/50kg ja jouduit käyttämään kokoa L. Hei haloo olen noissa mitoissa ja jopa laihempikin ollut ja koko ihan väistämättä XS-S. Turha myöskään alkaa muodoista höpisemään, sillä tissini ovat koko 70F ja lantiota löytyy ihan samalla tavalla.
Surkeita provoja yrittävät läskit tänne nyt kirjoitella ja valehdella koostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymppisenä painoin 50 kg, pituus 163. Jouduin silti käyttämään kokoa L tai 40-42. Kiloja on tullut 15 lisää, mutta vaatekoko on sama. Olen aina ollut rintava ja leveälanteinen. En yhtään ihmettele, että koko 42 on ostetuin. Suomalaisilla naisilla on leveämpi rinnanympärys kuin aasialaisilla tai etelä-eurooppalaisilla sisarillaan. Joskus olen mallaillut xs vaatetta edessäni ja ihmetellyt, miten edes 7 vuotias mahtuisi siihen. Aika harvassa nykyään on ne aikuiset naiset, joiden luusto on kuin riisitautisen. Hartiat siis olemattomat, rintalasta kuopalla ja lantio kuin pikkupojalla. Kuitenkin tämä on vallitseva kauneusihanne.
Tää on ihan täyttä hölynpölyä :DDDD ai että 163cm/50kg ja jouduit käyttämään kokoa L. Hei haloo olen noissa mitoissa ja jopa laihempikin ollut ja koko ihan väistämättä XS-S. Turha myöskään alkaa muodoista höpisemään, sillä tissini ovat koko 70F ja lantiota löytyy ihan samalla tavalla.
Joo tuo oli kyllä pohjanoteeraus. BMI 19 ja käyttää kokoa 42, ja valittaa päälle nykyajan kauneusihanteista. Kuinkakohan muodoton pallo pitäisi olla, että käyttää bmi 19 extra isoja kokoja. Säälittävää ja läpinäkyvää.
Mun koko on M ja olen mielestäni hiukan pullea.
Tulipa lihava olo kun luin tätä. Olen 168 cm pitkä, painan 50 kg mutta joudun silti käyttämään koon 38 housuja kun lantio on niin leveä. Paidat ovat onneksi 34/36 ja vyötärö kapea.
Eikö oikeasti lihaville tule tämän tyyppisistä uutisista yhtään paha olo? Aina kun luen jotain juttua suomalaisten lihavuudesta, niin tekee mieli lähteä lenkille. Niin teen nytkin :')
Ei tietenkään pitäisi provosoitua tämänkaltaisesta, mutta kertoo kyllä aika paljon yllä oleva kommentti siitä, kuinka hakoteillä ihmiset ovat läskivihassaan. Oikeasti hoikka nainen, jolla on leveät lanteet ja hartiat sekä c kuppi, joutuu todellakin käyttämään L kokoja. Paitapuserot irvistävät rintavaon kohdalta ja vaikka nappi menisi vyötäröltä kiinni niin housut eivät mene lanteiden yli. Jos nyt vain hyväksyttäisiin se tosiasia, että kokoon 42 tai L mahtuu monenmoista naista. Se, että joku mahtuu kokoon m tai pienempi, ei tarkoita sitä, että hän olisi jotenkin parempi ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään pitäisi provosoitua tämänkaltaisesta, mutta kertoo kyllä aika paljon yllä oleva kommentti siitä, kuinka hakoteillä ihmiset ovat läskivihassaan. Oikeasti hoikka nainen, jolla on leveät lanteet ja hartiat sekä c kuppi, joutuu todellakin käyttämään L kokoja. Paitapuserot irvistävät rintavaon kohdalta ja vaikka nappi menisi vyötäröltä kiinni niin housut eivät mene lanteiden yli. Jos nyt vain hyväksyttäisiin se tosiasia, että kokoon 42 tai L mahtuu monenmoista naista. Se, että joku mahtuu kokoon m tai pienempi, ei tarkoita sitä, että hän olisi jotenkin parempi ihminen.
Tämä oli siis viesteihin 102 ja 103 tarkoitettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskit? Kirjoittaja on bmi:n mukaan edelleen normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskit? Kirjoittaja on bmi:n mukaan edelleen normaalipainoinen.
Kirjoittaja ei oikeasti ole koskaan painanut niin vähää kuin väitti.
Vaatekoot olkoot mitä ovat, mutta kuka on valinnut noin hirveät vaatteet jutun naisille? Karsea "stailaus" kaikilla, sääliksi käy.