Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Tässä on Suomen yleisin vaatekoko

Vierailija
29.11.2019 |

Suomen yleisin naisten vaatekoko on S-ryhmän myyntidatan perusteella L tai 42. M niin kuin medium ei siis enää olekaan keskivertoa, vaan naiset ostavat suurta kokoa.

https://www.iltalehti.fi/keho/a/93c7db8b-2fa8-4163-a979-fdd874f3d8ee

Henna, Emma ja Satu kertovat, millaista on olla keskivertokokoa.

Yleensä Emma ostaa kokoa L tai 42, muttei koe itseään suureksi – ei edes pituutensa puolesta.

 Näytän pieneltä, mutta selkäni, rintakehäni ja lantioni ovat leveitä. Pienemmät vaatteet eivät sopisi millään. Monet yllättyvät vaatekoostani, mutta pitäisi ymmärtää, että L-koon vaatteita käyttävät tällaiset ihan normaalit, urheilulliset naiset. En koe olevani iso, Henna sanoo.

Ennen esillä oli vain hoikkia kehoja. Kehopositiivisuuden myötä esille on tullut isompia vartaloita, mutta ei niinkään meitä välimuotoja. Meitä varten ei ole niin paljon esikuvia, Satu muistuttaa.

Kuvia näistä Large-koon naisista:

https://img.ilcdn.fi/PiU0_GF1_6WNVFEEJ-_peVjeVEE=/full-fit-in/612x/img-…

https://img.ilcdn.fi/jFuyFWjYDTghkyC7D6UzZyPKU8g=/full-fit-in/612x/img-…

https://img.ilcdn.fi/Zf2jwIsprl6r_Aamy65wbst-hHc=/full-fit-in/612x/img-…

---

Oletko sinäkin kokoa Large?

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tusinakaavoitus saa aikaan sen että sun ei tarvi olla paljoakaan keskiarvosta poikkeava jonkun ruumiinosan kohdalta niin oma vaatekoko jo kinnaa tai pussittaa. Esim. Isot rinnat, leveä lantio, pitkä selkä, jne. Joudut ostamaan isomman koon.

Niin, se yleisin ulkoneva ruumiinosa on maha.

No ei ole. Useilla nuorilla on leveyttä ja litteä vatsa. Se vatsa kasvaa jos omaa tietyn tyyppisen vartalon, yläoainoisen tai vanhempana kun aineenvaihdunta muuttuu.

Vierailija
42/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pitkä tosi hoikka juoksijaystävätär. Itse olen lyhyt ja pullukka. Lainaamme toistemme L-vaatteita. Hän laihana, siis oikeasti laihana käyttää kokoa L.

Koska hän on pitkä. Suurin osa ei ole.

Nykyään on. Kaikki tuntemani lapset, varsinkin tytöt ovat pidempiä kuin vanhempansa.

Onko tuo empiirinen tutkimus aiheesta vai tarkoititko että sun mutu aiheesta on jotenkin validia tietoa?

Vaikea uskoa, että yhdessä sukupolvessa keskipituus on hypännyt niin paljon, että siinä olisi selittävä tekijä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tusinakaavoitus saa aikaan sen että sun ei tarvi olla paljoakaan keskiarvosta poikkeava jonkun ruumiinosan kohdalta niin oma vaatekoko jo kinnaa tai pussittaa. Esim. Isot rinnat, leveä lantio, pitkä selkä, jne. Joudut ostamaan isomman koon.

Niin, se yleisin ulkoneva ruumiinosa on maha.

No ei ole. Useilla nuorilla on leveyttä ja litteä vatsa. Se vatsa kasvaa jos omaa tietyn tyyppisen vartalon, yläoainoisen tai vanhempana kun aineenvaihdunta muuttuu.

Suomalaisista 70% on vähintään ylipainoisia.

Vierailija
44/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on pakko matkustaa italiaan ostamaan vaatteita koska kokoni on 32 tai XS joita nykysuomessa on vaikea löytää.

Vierailija
45/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että tässä ketjussa M-kokoiset sanoo L-koon olevan tosi iso, vaikka todellisuudessa kokoero noiden välillä on melko pieni.

Vierailija
46/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutun naistet olivat kaikki mielestäni ihan normaalipainoisia?

Vierailija
47/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma miestenvaatteissa, kunnes ilmeisesti slim fit alkoi olemaan muodissa (?).

Jossain vaiheessa ainoat istuvat vaatteet piti ostaa nuorten kaupoista. S-koon kauluspaita on käytännössä L tai XL. Ellei ole mahaa, se on kuin teltta.

Vierailija
48/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jutun naistet olivat kaikki mielestäni ihan normaalipainoisia?

Kaikki ovat lihavia.

Vierailija
49/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 166cm ja noin 60kg ja käytän kokoja L ja XL. Mitat 89-67-95 (BMI 21,7). Olen harteikas ja jostain syystä en siedä ollenkaan kireitä vaatteita. L ja XL-koot näyttävät ylläni ihan normaalilta.

Vierailija
50/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo vähän hämmentävää ja niin on ihmisten mitatkin. Jotkut on bmi:n mukaan normaalipainoisia ja käyttävät noita kokoja. Itse olen nyt pääasiassa 40/M kokoinen ja pituutta 174 ja painoa 80 kiloa. Eli ylipainoiseksi yhä luokiteltais. Kesällä olin 7 kiloa lihavamapa 42/L kokoinen.

Vierailija
51/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Suomen yleisin vaatekoko” = S-ryhmän asiakkaiden keskuudessa yleisin siis? Eihän tuossa oltu tutkittu kuin yhden konsernin vaateketjujen asiakaskunnan kokoa. Prisman perheenäiti ei ehkä ole se eniten fitness.

No jos katsoo ylipainon yleisyyttä Suomessa, niin eiköhän se L ole yleisin koko muuallakin...

Vierailija
52/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaatekoko kerro yhtään mitään niinku ei BMI:kään

Vierailija
53/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Suomen yleisin vaatekoko” = S-ryhmän asiakkaiden keskuudessa yleisin siis? Eihän tuossa oltu tutkittu kuin yhden konsernin vaateketjujen asiakaskunnan kokoa. Prisman perheenäiti ei ehkä ole se eniten fitness.

No jos katsoo ylipainon yleisyyttä Suomessa, niin eiköhän se L ole yleisin koko muuallakin...

Mutta siitä ei nyt kirjoitettu vaan S-ryhmän asiakastutkimuksesta.

Vierailija
54/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset on ihan sairaan lihavia. Tuntuu että ihmiset on tosi sekaisin kun yrittävät selittää että 160cm. ja 80kg. nainen on normaali painoinen. Ei ole.

Vierailija
55/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytkö kuuluu allekirjoittaa seuraavat väittämät:

- kuvien naiset ovat vartaloiltaan normaalikokoisia ja hyväkuntoisia, BM ei kerro totuutta

- tuota pienemmät ovat hoikkia tai laihoja

- tuota pienempänä pysyminen vaatii mikroskooppisen tarkkaa ruokavaliota ja älyttömästi liikuntaa

- elämä ilman säännöllistä herkuttelua on askeettista kidutusta

- helppoahan se on sinun puhua, koska (joku selitys tähän)

?

Älä unohda traumoja ja sairauksia ylipainon aiheuttajana ja vasta BMI 30 on sitä ylipainoa.

Äläkä unohda fatsheimausta ja hyvien tapojen puuttumista varsinkin asioissa jotka eivät vaikuta sinuun yhtään millään lailla.

Mikä on kyllä tosiaan hassua, kun muiden hyvien tapojen puute voi vaikuttaa paljonkin sinuun, mutta muiden ylipaino ei mitenkään muuten kuin ehkä sairaalloisen ylipainoisen istuessa viereesi lentokoneessa.

Kohta se sairaalloinen ylipaino on Suomen yleisin paino. Ai niin, mutta sehän ei tietenkään rasita yhteiskuntaa mitenkään.

Vaatteen kaavoituksessa tärkein on kuitenkin pituus. Ja kun huomioidaan ihmisten pituus, niin Euroopassa ja erityisesti Pohjoismaissa ja Saksassa, passeli koko naisille on L-koko tai suurempi, jolloin hihan, lahkeiden ja rinnanympärys on ok. ja vastaavasti Aasiassa ollaan lyhyitä, jolloin S- ja M-koko on sopiva.

Vaatteissa käytetään kansainvälistä mittataulukkoa ja esim. S-kokoon mittasuhteet eivät millään kävisi 185 cm naiselle, vaikka hän olisi miten hoikka ja alipainoinen tahansa.

Vierailija
56/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen 180 cm pitkä ja käytän kokoa 42. Painoindeksi on 25, eli normaalin ylärajalla, mutta rasvaptosenttini aiheinen, eli lihasta on minulla. Eipä mahtuisi koko 40 kuin vyötäröltä, esim hartioista ja lantiosta liian pieni ja hihat ja lahkeet lyhyet. Eli ei se läskiä ole, me nuoret ollaan pitkiä ja jos urheilet, niin lihastakin löytyy. Aika moni kaverinikin käyttää kokoa 42. Ne pienempää kokoa käyttävät on lyhyitä.

Vierailija
57/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ongelma on vaatteiden huono istuvuus.

Vaate on pakko valita niin, että se mahtuu joka kohdasta, jolloin joistain kohdista se on väljä.

Nuokin naiset käyttävät kuvissa epäpukevia telttoja. Tuo yksi joka ihmetteli rintojaan, voisi valita edes sopivat rintsikat.

Nuo on alle nelikymppisiä, mutta näyttävät vankasti keski-ikäisiltä tanttakuoseissaan.

Vierailija
58/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko matkustaa italiaan ostamaan vaatteita koska kokoni on 32 tai XS joita nykysuomessa on vaikea löytää.

ei ole pakko, lastenosastoilta löytyy hyvin Xs kokoa kuten myös secondhandit ja bikbok jossa ei ole minulle S-M kokoiselle sopivia vaatteita kun ne vastaa xs kokoa kuten monissa muotiketjuissa. Muotiketjujen vaatteet valmistetaan aasian maissa joissa on paljon Xs kokoisia ja kapeita ihmisiä

Vierailija
59/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla pitkä tosi hoikka juoksijaystävätär. Itse olen lyhyt ja pullukka. Lainaamme toistemme L-vaatteita. Hän laihana, siis oikeasti laihana käyttää kokoa L.

Koska hän on pitkä. Suurin osa ei ole.

Nykyään on. Kaikki tuntemani lapset, varsinkin tytöt ovat pidempiä kuin vanhempansa.

Onko tuo empiirinen tutkimus aiheesta vai tarkoititko että sun mutu aiheesta on jotenkin validia tietoa?

Vaikea uskoa, että yhdessä sukupolvessa keskipituus on hypännyt niin paljon, että siinä olisi selittävä tekijä...

Kehitys on kylläkin alkanut jo 1800-luvulta alkaen elintason nousun myötä ja ihmiset ovat yhä pitempiä.

Meillä on huonekaluja 1800-luvulta ja esim. silloin sänkyn pituus oli yleisesti 175cm, pöydät ja tuolit hyvin matalia jne. Ja tämän päivän ihmisille hyvin epämielyttäviä käyttää. Meidän teini ei mahdu edes suorana sänkyyn, vaikka esivanhemmat ovat niitä käyttäneet eli pituus kasvu lisääntyminen ei ole mikään yhden sukupolven juttu.

Sama kenkäteollisuudessa. Nykyään harvoin naiset käyttävät 32 numeron kenkiä tai 35. Eiköhän suurin osa naisista käytä 39-42 kokoa ja miehet 43-47 kenkiä.

Tai nahkahanskat, ei taida olla enää myynnissäkään alle 5 nron hanskoja, vaan lähtevät nrosta 7.

Vierailija
60/109 |
29.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen huomaa siitäkin kun aina on Zalandossakin kivoimmista takeista ja paidoista XL ja L koot loppu ekana!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme