IL: Tässä on Suomen yleisin vaatekoko
Suomen yleisin naisten vaatekoko on S-ryhmän myyntidatan perusteella L tai 42. M niin kuin medium ei siis enää olekaan keskivertoa, vaan naiset ostavat suurta kokoa.
https://www.iltalehti.fi/keho/a/93c7db8b-2fa8-4163-a979-fdd874f3d8ee
Henna, Emma ja Satu kertovat, millaista on olla keskivertokokoa.
Yleensä Emma ostaa kokoa L tai 42, muttei koe itseään suureksi – ei edes pituutensa puolesta.
Näytän pieneltä, mutta selkäni, rintakehäni ja lantioni ovat leveitä. Pienemmät vaatteet eivät sopisi millään. Monet yllättyvät vaatekoostani, mutta pitäisi ymmärtää, että L-koon vaatteita käyttävät tällaiset ihan normaalit, urheilulliset naiset. En koe olevani iso, Henna sanoo.
Ennen esillä oli vain hoikkia kehoja. Kehopositiivisuuden myötä esille on tullut isompia vartaloita, mutta ei niinkään meitä välimuotoja. Meitä varten ei ole niin paljon esikuvia, Satu muistuttaa.
Kuvia näistä Large-koon naisista:
https://img.ilcdn.fi/PiU0_GF1_6WNVFEEJ-_peVjeVEE=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/jFuyFWjYDTghkyC7D6UzZyPKU8g=/full-fit-in/612x/img-…
https://img.ilcdn.fi/Zf2jwIsprl6r_Aamy65wbst-hHc=/full-fit-in/612x/img-…
---
Oletko sinäkin kokoa Large?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs kokoa se Marilyn edustikaan?
https://flametv.net/images/beauty-trends-blogs-daily-beauty-reporter-mo…
Vaihteli välillä 53,5-63,5kg ja pituus 166cm.
Ihana Marilyn <3 noilla mitoilla olisi nykypäivän S ihan saletisti.
Olen 170 cm ja 66 kg, vaatekoko yleensä L. Ystäväni on saman pituinen, mutta painaa 10 kg enemmän ja hänenkin vaatekokonsa on L. En ymmärrä miten voi olla mahdollista. Meillä on vielä melkoisen saman mallinen vartalo, kapea lantio, ehkä vähän leveähköt hartiat, ystäväni on kyllä minua paljon rintavampi, toisaalta mulla on kapeampi vyötärö ja hoikemmat jalat. Mutta sama vaatekoko tosiaan. En koe olevani iso, mutta en pienikään. Suurin osa ystävistäni on isompia. Ollaan viisikymppisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä erityisesti tässä kirjainmitoituksessa S-M-L on vaatteissa eniten heittoa. Mä olen 170cm ja 56kg. Menin kauppaan ja tarkoitus ostaa Superdryn T-paita. Kokeilin yhtä S-kokoa ja oli kuin makkaran kuori. Saman valmistajan toinen T-paita S-koossa oli liian iso.
Ostin taannoin Helly Hansenin ulkoilutakin. Piti ostaa L-koko. Ei ihme että liikkeessä roikkui rekissä todella monta vastaavaa takkia S-koossa.....
Totta kait niissä on suuremmat heitot, kun kolmeen koko numeroon ahdetaan nro 34,36,38,40,42 ja 44. Näin säästetään kaavoituksessa ja ompelussa. Enkä muista vuosiin nähneeni jonkun numeron rinnakkaiskokoja, jossa huomioitaisiin vyötärö tai rinnanympärys, vaan kaikki on samassa koossa.
Ei nuo mitään lihavia ole, ruumiinrakenne vaan on pötkylä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon kokoinen ja vaatteeni ovat useimmiten M-kokoa. Mieluummin 38 kuin 36.
Norma Jean oli lisäksi suht rintava, joten S- koko olisi kovin pinkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö kuuluu allekirjoittaa seuraavat väittämät:
- kuvien naiset ovat vartaloiltaan normaalikokoisia ja hyväkuntoisia, BM ei kerro totuutta
- tuota pienemmät ovat hoikkia tai laihoja
- tuota pienempänä pysyminen vaatii mikroskooppisen tarkkaa ruokavaliota ja älyttömästi liikuntaa
- elämä ilman säännöllistä herkuttelua on askeettista kidutusta
- helppoahan se on sinun puhua, koska (joku selitys tähän)?
Älä unohda traumoja ja sairauksia ylipainon aiheuttajana ja vasta BMI 30 on sitä ylipainoa.
Äläkä unohda fatsheimausta ja hyvien tapojen puuttumista varsinkin asioissa jotka eivät vaikuta sinuun yhtään millään lailla.
Mikä on kyllä tosiaan hassua, kun muiden hyvien tapojen puute voi vaikuttaa paljonkin sinuun, mutta muiden ylipaino ei mitenkään muuten kuin ehkä sairaalloisen ylipainoisen istuessa viereesi lentokoneessa.
Kyllä lihavuus aiheuttaa ongelmia. Erityisesti nuoret on niin isoja, että eivät mahdu bussissa yhdelle istuimelle. He myös asettuvat leveästi ja lääppivät puhelintaan edes yrittämättä vetäytyä kasaan. Siinä sit roikut puolittain istuimella ja puolittain käytävällä ja pitelet kiinni ettet putoa.
Ja näitä läskejä on paljon!
En tiedä mistä he hankkivat vaatteensa enkä käsitä miksi he eivät katso peiliin ja laihduta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena aina kuvittelin, että koko 42 on lihava. Niin kuvittelen nykyäänkin.
Niin minäkin ja edelleen kun katson 42/xl koon vaatetta niin ihan aina ensin siunailen kuinka hirvittävän iso tämäkin on ja oletan aina sen olevan itselleni liian väljä ja sitten kun sovitan sitä niin huomaankin sen olevan joko täydellisen passeli tai liian pieni. En siis mitenkään hahmota omaa kokoani kun olen 25 kg lihavampi kuin normaalisti. En vaikka ne vaatteet johon tämä kroppa mahtuu on kuin telttoja ja jotenkin hirvittävän isoja ympärysmitaltaan :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja aikanaan häntä haukuttiin lihavaksi. Käytti jotain huumaavia laihdutuslääkkeitä.
Luen näitä ketjuja aina jotenkin epäuskoisena. Olen itse hoikka nainen, joten ei ole oma lehmä ojassa, mutta minua järkyttää minkänäköisiä naisia pidetään lihavina. Artikkelin kolmikosta farkkutakkinen nainen on ainoa, jolla näyttäisi kertyneen ylimääräistä vyötärölle. Kaksi muuta eivät ole siroja ja pieniä, mutta ihan terveen näköisiä malliltaan. Mitä nyt kuvien perusteella pystyy sanomaan.
Vauhtisokeutta löytyy kummastakin ääripäästä. Varsinaisen lihavuuden ihannointi on epäterveellistä (tosin tosi vähän sitä oikeasti näen), mutta täysin tervepainoisten ihmisten syyllistäminen "ylipainostaan" on ihan sairasta.
Näen tosi usein täällä sensuuntaisia kommentteja, että ennen vanhaan oltiin hoikkia. Marilyn oli hoikimmillaan hoikka joo, ja niin olivat yleensä 1900-luvun useimmat missit, mallit ja näyttelijät. Kauneusihanne on menneinä vuosisatoinakin ollut enimmäkseen hoikka. Mutta katsokaapas huviksenne joskus vaikka tavallisten ihmisten kesäkuvia 50-luvulta. Vähemmän näkyy selkeästi lihavia ja silmiinpistävän laihoja kuin nykyään, mutta "normaaliin" kuuluu kirjo erilaisia tallaajia. Voi olla selluliittia tai alleja ja paksut reidet vaikka onkin tervepainoinen. Uskomatonta jos tätä ei tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi Marilynin vaatteet S-koossa näyttäisi kyllä pieneltä, kun hihat olisi liian lyhyet ja täyspitkät housut jäisi puolisääreen ja polvipituinen hame näyttäisi minihameelta.
Tuolla pituudella M-koko olisi lähempänä.
Vaatteiden koko eroissa merkittävin ero on pituudessa, ei leveydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi Marilynin vaatteet S-koossa näyttäisi kyllä pieneltä, kun hihat olisi liian lyhyet ja täyspitkät housut jäisi puolisääreen ja polvipituinen hame näyttäisi minihameelta.
Tuolla pituudella M-koko olisi lähempänä.
Vaatteiden koko eroissa merkittävin ero on pituudessa, ei leveydessä.
Oho, olen itse 167 cm ja ensimmäistä kertaa kuulen olevani pitkä. Kokonumerokin on S/36.
Laihalla 177 cm kaverillani on koko M.
Vierailija kirjoitti:
Luen näitä ketjuja aina jotenkin epäuskoisena. Olen itse hoikka nainen, joten ei ole oma lehmä ojassa, mutta minua järkyttää minkänäköisiä naisia pidetään lihavina. Artikkelin kolmikosta farkkutakkinen nainen on ainoa, jolla näyttäisi kertyneen ylimääräistä vyötärölle. Kaksi muuta eivät ole siroja ja pieniä, mutta ihan terveen näköisiä malliltaan. Mitä nyt kuvien perusteella pystyy sanomaan.
Vauhtisokeutta löytyy kummastakin ääripäästä. Varsinaisen lihavuuden ihannointi on epäterveellistä (tosin tosi vähän sitä oikeasti näen), mutta täysin tervepainoisten ihmisten syyllistäminen "ylipainostaan" on ihan sairasta.
Näen tosi usein täällä sensuuntaisia kommentteja, että ennen vanhaan oltiin hoikkia. Marilyn oli hoikimmillaan hoikka joo, ja niin olivat yleensä 1900-luvun useimmat missit, mallit ja näyttelijät. Kauneusihanne on menneinä vuosisatoinakin ollut enimmäkseen hoikka. Mutta katsokaapas huviksenne joskus vaikka tavallisten ihmisten kesäkuvia 50-luvulta. Vähemmän näkyy selkeästi lihavia ja silmiinpistävän laihoja kuin nykyään, mutta "normaaliin" kuuluu kirjo erilaisia tallaajia. Voi olla selluliittia tai alleja ja paksut reidet vaikka onkin tervepainoinen. Uskomatonta jos tätä ei tiedosta.
Aloituksen naisista vain se pitkä, 182cm, on normaalipainoinen ja kaksi muuta ylipainoista. Sinuakin vaivaa läskisokeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuon kokoinen ja vaatteeni ovat useimmiten M-kokoa. Mieluummin 38 kuin 36.
Norma Jean oli lisäksi suht rintava, joten S- koko olisi kovin pinkeä.
Marilyn ilmoitti vyötärökseen 55cm. Tuskin olet samoissa mitoissa? Ja siis sinun kokosi kattaa 10 kilon heiton?
Minä kuljen edelleen l-koon vaatteissa, vaikka olen laihtunut 80 kilosta 60 kiloon. Ehkä jonkun mielestä sitten olen läski, mutta painoindeksi on ihan normaalin rajoissa. M- koko näyttää makkarankuorilta.
Kauniita naisia, mutta kyllä heistä näkee heti, että ovat L-kokoisia tai isompia.
Itse olen kokoa S, enkä ole laiha vaan normaalivartaloinen/hoikahko.
Pituus 175cm, ei se vaikuta asiaan eli pituus ei selitä kenenkään suurikokoisuutta.
Parikymppisenä painoin 50 kg, pituus 163. Jouduin silti käyttämään kokoa L tai 40-42. Kiloja on tullut 15 lisää, mutta vaatekoko on sama. Olen aina ollut rintava ja leveälanteinen. En yhtään ihmettele, että koko 42 on ostetuin. Suomalaisilla naisilla on leveämpi rinnanympärys kuin aasialaisilla tai etelä-eurooppalaisilla sisarillaan. Joskus olen mallaillut xs vaatetta edessäni ja ihmetellyt, miten edes 7 vuotias mahtuisi siihen. Aika harvassa nykyään on ne aikuiset naiset, joiden luusto on kuin riisitautisen. Hartiat siis olemattomat, rintalasta kuopalla ja lantio kuin pikkupojalla. Kuitenkin tämä on vallitseva kauneusihanne.
Helppoa tämä vaatteiden valinta kun oma rinnanympärys on kokoa XL-XXL, vyötärö S ja lantio L. Vaatteita on silti kokohaarukalla XS-XL. Riippuu niin paljon valmistajasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulle mahtuisi helposti M kokoinen paita, mutta kuppikoko on 95E ja joudun käyttämään XL kokoa tai muuten tissit tursuais ulos kaula-aukosta.
Höpö höpö, 95 rinnanympärys on tosi iso. Joko sulla on miehen levyinen selkä tai olet fat.
Nykyään koot ovat mitä sattuu. Minulla on vaatteita xs-xxl. Olen lyhyt rinnakas omenavartaloinen, jalat ovat hoikat. Pari päivää sitten ostin neulemekon Vilasta, koko xs. Mekko on sopiva mulle, ei mikään makkarakuori vaan vähän löysä. Jos taas haluan joustamatonta kangasta olevan puseron tms niin mikään koko ei mene kiinni rintojen kohdalta. Isojen tyttöjen vaatteet ovat liian isoja ja pitkiä. En osta netistä vaatteita vaan niitä löytyy sieltä täältä.