Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Katsoin videon enkä nähnyt mitään järkyttävää. Taas on tyhjästä nyhjäisty kohu
-äiti
Et ole tosissasi, katsottiinkohan eri video?!? Nuo lapsethan on ihan pa*kan jäykkänä hämmennyksestä tuossa tilanteessa ja täti reuhtoo ja repii. Ja miksi tuo porukka ei kulje yhdessä, vaan hoitaja kuljettaa kahta edellä ja muu sakki tulee omia aikojaan? Siis tuo tien ylityskin! Eihän tuon tädin touhuissa ole mitään järkeä.
T. Äiti
Vierailija kirjoitti:
-äiti
Lapsesi mahtavat olla tosi onnekkaita.
Saavat silloin tällöin hieman vauhtia äiskältä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äiti
Et ole tosissasi, katsottiinkohan eri video?!? Nuo lapsethan on ihan pa*kan jäykkänä hämmennyksestä tuossa tilanteessa ja täti reuhtoo ja repii. Ja miksi tuo porukka ei kulje yhdessä, vaan hoitaja kuljettaa kahta edellä ja muu sakki tulee omia aikojaan? Siis tuo tien ylityskin! Eihän tuon tädin touhuissa ole mitään järkeä.
T. Äiti
Tuossa on vikaa ollut jo ohjeistuksissa, sillä hoitajia pitäisi ehdottomasti olla enemmän kuin yksi. Mutta kohun perusteella odotin jotain paljon järkyttävämpää, eli taas on kärpäsestä tehty härkänen.
T. Se sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äiti
Lapsesi mahtavat olla tosi onnekkaita.
Saavat silloin tällöin hieman vauhtia äiskältä?
En itse toimi noin, mutta minullapa ei ole 8 samanikäistä lasta huollettavana.
Eli ymmärrän hoitajan käytöstä, koska tuollainen homma on ollut tosella vaikeaa YKSIN.
Tilannetta pahentaa se että hoitaja huutaa lapsille, jatkuvasti.
Siksi koko tilannetta on päädytty kuvaamaan alunalkaenkaan kun naisen rähjääminen kuului sisälle asti.
Kauhusta kankeiden lasten retuuttaminen on vielä kaiken huippu.
Ne jotka ovat vielä sitä mieltä että eihän tuossa nyt mitään varsinaisen ’pahaa’ tapahtunut , olisitteko tällä kannalla jos videolla näkyisi oma kolmevuotiaasi ?!
Tuollaista komentelua ja "retuuttamista" näkee joka päivä kaupassa ja kadulla. Ja ne huutavat komentelijat on lapsen omat vanhemmat. Että ihan turha täällä kauhistella.
Mistä lähtien hyvät asiat on uutisoitu, varsinkaan yksityisistä yrityksistä?
"Huonoilla" uutisilla saa enemmän klikkauksia, enemmän rahaa.
Iltalehdellä on alusta asti ollut jotain kaunaa Touhulaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-äiti
T. Äiti
Tuossa on vikaa ollut jo ohjeistuksissa, sillä hoitajia pitäisi ehdottomasti olla enemmän kuin yksi. Mutta kohun perusteella odotin jotain paljon järkyttävämpää, eli taas on kärpäsestä tehty härkänen.
T. Se sama
Niin, ja silloinko saa käyttäytyä asiattomasti?
Onneksi en ole päiväkodissa töissä enkä mene. Kamalin työ mitä tiedän. Pienellä palkalla valtava melusaaste ja kyttäys päällä kokoaika.
Vierailija kirjoitti:
Siis tää videohan on aivan pöyristyttävä. Tässä on kaksi asiaa: Täysin käsittämätöntä, ettei omistaja anna välittömästi potkuja kyseiselle hoitajalle vaan jää arvioimaan, mitä tästä seuraa vai seuraako mitään. Onko Touhulan toimintakulttuuri lapsia väkivaltaisesti kohtelevaa hoitajaa tukevaa? Tuntuu, että omistajat vähättelevät asiaa, ja se kielii sen puolesta, että tämän kaltaista toimintaa tapahtuu yleisemminkin kyseisen ketjun hoitopaikoissa. Toinen asia: Kun hoitaja retuuttaa lapsia tuolla tavoin julkisella paikalla, on helppo arvata, miten paljon väkivaltaa lapsiin käytetään, kun muiden silmä välttää.
En todellakaan halua vähätellä tapahtunutta, mutta ei nyt sentään väkivallasta kuitenkaan ollut kyse... Retuuttaminen on väärin ja ammattilaisen toimesta ja päiväkodin kaltaisessa paikassa erityisen väärin, mutta jos se määritellään väkivallaksi niin siinä tapauksessa suurin osa äideistä on väkivaltaisia, mitä olen tuttuja lastensa kanssa kiireessä joskus katsellut...
Minun mielestäni vielä pahempaa kuin tuo retuuttaminen oli se miten pienet lapset saatettiin autotien vieressä jättää noin kauas hoitajasta ja jopa toiselle puolelle tietä ja myös se miten ala-arvoisesti lapsille puhuttiin (/huudettiin...), aivan kuin he olisivat idiootteja koska eivät ymmärrä että tien reunassa pitää kävellä (minkä tien ja kummassa reunassa, sitäkään ei voi noin pienten lasten olettaa tuolla ohjeistuksella tajuavan...). Ja se miten rumasti heille HUUDETTIIN ”Vauhtia!!”. Kamalaa, varsinkin kun olivat niin nätisti... :(
Väärinhän tuo on. Mutta nyt olisi hyvä nostaa esille se fakta että suuri osa hoitajista ja opettajista työskentelee jaksamisensa äärirajoilla joka ikinen päivä. Lapsia on jatkuvasti liikaa suhteessa hoitajiin, suhdeluvuilla keplotellaan mitä kieroimmilla tavoilla ja jos aikuisia on hitusenkaan liikaa suhteessa lapsiin, niin kaupungin johto puuttuu tilanteeseen välittömästi. Ja kun ne luvut on mielestäni liian isoja jo alunperin! Seitsemän tai kahdeksan 3-5-vuotiasta lasta yhdelle kasvattajalle on pääosin liikaa, koska siihen seitsemään mahtuu aina erityistarpeisia tai keskimääräistä haastavampia lapsia. Eikä näihin anneta mitään lisäresursseja. Oletteko itse joskus yrittänyt hoitaa tuollaista joukkoa yksin? Saatikka sitten kun niitä lapsia on 12/ hoitaja, mikä on ihan arkipäiväistä monessa talossa koska kaikki hoitajat ei voi olla paikalla aamusta iltaan.
Ja kyllä se palkkauskin ihan oikeasti vaan vaikuttaa. Töissä on raskasta, ja sitten myös kotona on raskasta, koska se palkka ei riitä elämiseen. Hoitaja saa 1500e/kk käteen kokopäivätyöstä, yksityisellä se summa on vieläkin pienempi. Yritä siinä sitten jaksaa oravanpyörässä.. kasvattaa omat ja toisten lapset lempeydellä ja antaen niille jotain eväitä elämään. Kyllä se on iso ja raskas duuni.
Edelleen kyllä, tuo on todella väärin mitä hoitaja tekee ja tuollaiseen tulee puuttua. Mutta puuttua pitää myös siihen millaisiin oloihin hoitajia ja opettajia jatkuvasti töissä painostetaan. Ja joo, ennen vanhaan niitä lapsia tosiaan oli myös paljon, jopa enemmän. Mutta ne hiljennettiin juuri noin. Huutamalla, retuuttamalla, pelottelemalla. Nykyään niin ei onneksi tehdä pääosin missään, ei kodeissa eikä päiväkodeissa eikä koulussa. Mutta se tekee kasvatustyöstä sitäkin haastavampaa, koska siihen tulee paneutua ihan eri tavalla. Ja ryhmänhallintataidot ei ole helppo laji, kun kohteena on parikymmentä pientä ihmisen taimea. :)
Minun lapsuudessani 80-90-lukujen taitteessa tuollainen tapahtuma kuin videolla, oli ihan normaalia. Päiväkodissa ja ala-asteen ekoilla luokilla ja kotona myös. Ja siitä opittiin, että kun aikuinen käskee niin silloin tehdään kuten sanotaan, tai itketään ja tehdään sitten kuten on sanottu. Jos tieto tottelemattomuudesta päiväkodissa tai koulussa meni vanhemmille, niin se kyllä tehtiin sitten kotona selväksi vanhempien toimesta.
Ei, en kannata väkivaltaa, joten eipä innostuta nyt liikaa. Kukaan kun ei ole lyönyt eikä satuttanut fyysisesti ketään, ei tässäkään videossa. Jos joku väittää että noita lapsia on satutettu, niin aikamoista mustamaalausta. Minuakin tänään nykäisi hihasta (kirjaimellisesti) kaupassa eräs vanhus kysyessään apua rollaattorinsa kanssa. Pitäiskö nostaa syyte, herranjumala mummo kajosi muhun!? Minä vain olen huolissani siitä, että kuinka pitkälle tämä "lempeän kasvatuksen" touhu menee, ja millaisia tänä aikana kasvaneista lapsista tulee aikuisina. Lapsia kun ei saa nykyisin edes ojentaa pahuuksien teosta ilman, että olet heti väkivaltainen hullu joka ansaitsee vähintään potkut ja oikeuden tuomion tekemästään hirveydestä. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta joku raja sentään tähän lellistelyynkin.
Kuinkahan monen kauhistelijan oma lapsi on joutunut ties minkä epämääräisen käytöksen kohteeksi hoitopaikassaan... Älkää olko sinisilmäisiä, vanhemmat!
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuudessani 80-90-lukujen taitteessa tuollainen tapahtuma kuin videolla, oli ihan normaalia. Päiväkodissa ja ala-asteen ekoilla luokilla ja kotona myös. Ja siitä opittiin, että kun aikuinen käskee niin silloin tehdään kuten sanotaan, tai itketään ja tehdään sitten kuten on sanottu. Jos tieto tottelemattomuudesta päiväkodissa tai koulussa meni vanhemmille, niin se kyllä tehtiin sitten kotona selväksi vanhempien toimesta.
Ei, en kannata väkivaltaa, joten eipä innostuta nyt liikaa. Kukaan kun ei ole lyönyt eikä satuttanut fyysisesti ketään, ei tässäkään videossa. Jos joku väittää että noita lapsia on satutettu, niin aikamoista mustamaalausta. Minuakin tänään nykäisi hihasta (kirjaimellisesti) kaupassa eräs vanhus kysyessään apua rollaattorinsa kanssa. Pitäiskö nostaa syyte, herranjumala mummo kajosi muhun!? Minä vain olen huolissani siitä, että kuinka pitkälle tämä "lempeän kasvatuksen" touhu menee, ja millaisia tänä aikana kasvaneista lapsista tulee aikuisina. Lapsia kun ei saa nykyisin edes ojentaa pahuuksien teosta ilman, että olet heti väkivaltainen hullu joka ansaitsee vähintään potkut ja oikeuden tuomion tekemästään hirveydestä. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta joku raja sentään tähän lellistelyynkin.
No sinusta huomaa, että pieleen meni se kasvatus. Et näytä ymmärtävän mikä on viattoman hihasta nykäisyn ja aggressiivisen retuuttamisen ero.
Vierailija kirjoitti:
Siksi koko tilannetta on päädytty kuvaamaan alunalkaenkaan kun naisen rähjääminen kuului sisälle asti.
Kauhusta kankeiden lasten retuuttaminen on vielä kaiken huippu.Ne jotka ovat vielä sitä mieltä että eihän tuossa nyt mitään varsinaisen ’pahaa’ tapahtunut , olisitteko tällä kannalla jos videolla näkyisi oma kolmevuotiaasi ?!
Mä veikkaan et ne itse retuuttavat omia lapsiaan, jotka ei näe tuossa mitään ongelmaa
jyrkkä ei yksityisille, lapsilla ei tehdä bisnestä! kirjoitti:
Tämähän tulee vain lisääntymään sitä mukaa kun koko varhaiskasvatus vielä yksityistetään, opettajien ja hoitajien palkat ajetaan niin alas, ettei alalle enää jää eikä hakeudu oikeasti motivoitunutta ja sopivaa porukkaa. Jäljelle jää ne jotka ei muuta työtä saa. Jo nyt tällä alalla työskentelee ihan valtavasti epäpätevää henkilökuntaa ja siitä on tullut jo normi. Ja sitä ei edes vanhemmat tiedä kenellä on pätevyys ja kenellä ei, koska ihan suvereenisti esim. wilmassa lukee vakaopen nimikkeen alla MINNA VIRTANEN, vaikka todellisuudessa Minna Virtasella olisi ihan toisen alan koulutus kuin kasvatusalan - tai edes hoitoalan koulutusta.
Ja kyllähän se on ihan yleistä tietoa että Touhulaan menee pääosin ne jotka ei muualle pääse. Yksikään itseään kunnioittava ammattilainen ei ensinnäkään lähde 200 euroa pienemmällä palkalla yksityiselle töihin, kun kunnalta saa enemmän palkkaa... eikä tarvitse lisäksi samalla palkalla siivoojaksi ja keittäjäksi ruveta; toisinkuin Touhulassa!
t. lastenhoitaja
Tämän takia postin lakko on tärkeä.
Tärkeintä olisi aluksi nostaa ne kaikista alhaisimmat palkat sille tasolle että niillä elää. Muuten halpuutus jatkuu seuraavalle tasolle. Kaikista tärkeintä olisi pistää sosiaalituet sille tasolle että niillä pärjää Suomessa. Sitten matalapalkka-alan hommat, eli alle 10e tuntipalkat vähintään 14e tuntitasolle.
Muuten pian halpuutetaan kaikkia muitakin aloja todella kovalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhusta kankeiden lasten retuuttaminen on vielä kaiken huippu.Ne jotka ovat vielä sitä mieltä että eihän tuossa nyt mitään varsinaisen ’pahaa’ tapahtunut , olisitteko tällä kannalla jos videolla näkyisi oma kolmevuotiaasi ?!
Mä veikkaan et ne itse retuuttavat omia lapsiaan, jotka ei näe tuossa mitään ongelmaa
Kamalaa olla tuollaisen tädin seurassa pelkkä tunti. Saa pelätä ja stressitasot nousee elimistössä. Tuo täti syyllistyy siihen että syöpä saa otollisen maaperän lapsen elimistölle.
Vierailija kirjoitti:
Kimmy kirjoitti:
Tota sattuu ihan kunnallisessakin päiväkodissa ihan joka päivä. Työntekijä on pikkasen väsynyt ja varmasti myös kuormittunut, tässä kohtaa on työnantajan syytä katsoa peiliin. Ko päiväkoti on yksityinen ja näin ollen myös voittoa tavoitteleva. Näissä vedetään työntekjiät mahdollisimman minimiin, ettei tule lisää kuluja. Tässä tapauksessa se tarkoittaa, että ne työntekjiät on aika lujilla. Tässäkin kohtaa tarvittaisiin lain muutos, että hoitajia lisättäisiin ryhmiin. Näin ollen myös työntekijät jaksaisivat paremmin ja lasten hoito olisi laadukkaampaa.
Ja ot: itse en suostuisi lähtemään noin monen pienen kanssa yksin liikenteeseen. Ne kaikki olisi mun vastuulla, jos jotain sattuisi.
Hoitajien pitää sopeutua vallitsevaan tilanteeseen ja joka kohdassa toimia lapsen parhaaksi. Jos kokee että on liian iso ryhmä, niin hommaa sopeutetaan tämän mukaisesti. "Leppoistetaan" tiukkoja päivärutiineja sille tasolle, että homma pystytään hoitamaan, lasten turvallisuus etusijalla.
isä
Aikuisen silmiin hoitajan käytös ei välttämättä näytä kovin pahalta, mutta muistan itse herkkänä ja ujona lapsena pelästyneeni kovasti tuollaista käytöstä. Päiväkodissani oli eräs vanhempi hoitaja, joka oli todella tiukka, otti helposti kiinni ja alkoi nopeasti äyskähtelemään, jos lapsi ei ymmärtänyt tai tehnyt jotain. Muistan edelleen tilanteen, jossa hän käytti jotain vanhahtavaa sanaa piposta, enkä minä 4-5-vuotiaana ymmärtänyt, mistä on kyse, jolloin selvästi turhautunut hoitaja alkoi jankkaamaan aggressiivisella sävyllä tuota sanaa ja minä herkkänä muksuna vain jäädyin paikoilleni. Lopulta hoitaja otti kovakouraisesti käsivarrestani kiinni, retuutti naulakon alle ja survoi pipon päähäni samalla vihaisesti marmattaen. Inhottava nainen, mutta siihen aikaan nämä oli ihan arkipäivää.
Tämähän tulee vain lisääntymään sitä mukaa kun koko varhaiskasvatus vielä yksityistetään, opettajien ja hoitajien palkat ajetaan niin alas, ettei alalle enää jää eikä hakeudu oikeasti motivoitunutta ja sopivaa porukkaa. Jäljelle jää ne jotka ei muuta työtä saa. Jo nyt tällä alalla työskentelee ihan valtavasti epäpätevää henkilökuntaa ja siitä on tullut jo normi. Ja sitä ei edes vanhemmat tiedä kenellä on pätevyys ja kenellä ei, koska ihan suvereenisti esim. wilmassa lukee vakaopen nimikkeen alla MINNA VIRTANEN, vaikka todellisuudessa Minna Virtasella olisi ihan toisen alan koulutus kuin kasvatusalan - tai edes hoitoalan koulutusta.
Ja kyllähän se on ihan yleistä tietoa että Touhulaan menee pääosin ne jotka ei muualle pääse. Yksikään itseään kunnioittava ammattilainen ei ensinnäkään lähde 200 euroa pienemmällä palkalla yksityiselle töihin, kun kunnalta saa enemmän palkkaa... eikä tarvitse lisäksi samalla palkalla siivoojaksi ja keittäjäksi ruveta; toisinkuin Touhulassa!
t. lastenhoitaja