Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla

Kommentit (709)

Vierailija
461/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessani 80-90-lukujen taitteessa tuollainen tapahtuma kuin videolla, oli ihan normaalia. Päiväkodissa ja ala-asteen ekoilla luokilla ja kotona myös. Ja siitä opittiin, että kun aikuinen käskee niin silloin tehdään kuten sanotaan, tai itketään ja tehdään sitten kuten on sanottu. Jos tieto tottelemattomuudesta päiväkodissa tai koulussa meni vanhemmille, niin se kyllä tehtiin sitten kotona selväksi vanhempien toimesta.

Ei, en kannata väkivaltaa, joten eipä innostuta nyt liikaa. Kukaan kun ei ole lyönyt eikä satuttanut fyysisesti ketään, ei tässäkään videossa. Jos joku väittää että noita lapsia on satutettu, niin aikamoista mustamaalausta. Minuakin tänään nykäisi hihasta (kirjaimellisesti) kaupassa eräs vanhus kysyessään apua rollaattorinsa kanssa. Pitäiskö nostaa syyte, herranjumala mummo kajosi muhun!? Minä vain olen huolissani siitä, että kuinka pitkälle tämä "lempeän kasvatuksen" touhu menee, ja millaisia tänä aikana kasvaneista lapsista tulee aikuisina. Lapsia kun ei saa nykyisin edes ojentaa pahuuksien teosta ilman, että olet heti väkivaltainen hullu joka ansaitsee vähintään potkut ja oikeuden tuomion tekemästään hirveydestä. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta joku raja sentään tähän lellistelyynkin.

No sinusta huomaa, että pieleen meni se kasvatus. Et näytä ymmärtävän mikä on viattoman hihasta nykäisyn ja aggressiivisen retuuttamisen ero.

Niiin no, voi kai se noinkin muotoilla. Minä kun en näe videolla aggressiivista retuuttamista, vaan lasten komentamista. Ketään ei satutettu. Jos olisi satutettu, niin asia olisi totta kai eri, sellainen ei ole hyväksyttävää. Kyllä, videon hoitaja olisi ehkä voinut toimia toisin, mutta edelleen.. no en jaksa toistaa itseäni. Lempeä lapsuus on hieno asia, mutta aikuisena iso maailma kun ei ole lempeä eikä pehmeä, ja koviakin asioita pitää oppia sietämään, ottamaan vastaan, hyväksymään ja käsittelemään. Joskus vaan pitää tehdä kuten sanotaan, vaikkei se kivalta tuntuisikaan. Kyse on kuitenkin vain omasta lapsen omasta parhaasta. Siitä minä vain olen huolissani, että miten nykykasvatustavan lapset tämän omaksuvat sitten myöhemmässä elämässään, kun opitaan pienestä pitäen siihen, että kaikki on vain lempeää eikä ketään tarvitse uskoa jos ei halua, tai tehdä kuten pyydetään tai käsketään. Älkää vihatko. Ei kukaan halua lapsille pahaa eikä mitään "kovaa", en minäkään, mutta pitää heidänkin oppia. 

Vierailija
462/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä minä sitä katsoin niin ei se nyt mitään kauheaa retuuttamista ollut.Koittakaapas itse yksin viedä 6 lasta tien yli paremmin.Helppohan se on aina arvostella.Hoitakaa itse muksunne niin ei tartte kauhistella olematonta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin videon enkä nähnyt mitään järkyttävää. Taas on tyhjästä nyhjäisty kohu

-äiti

Et ole tosissasi, katsottiinkohan eri video?!? Nuo lapsethan on ihan pa*kan jäykkänä hämmennyksestä tuossa tilanteessa ja täti reuhtoo ja repii. Ja miksi tuo porukka ei kulje yhdessä, vaan hoitaja kuljettaa kahta edellä ja muu sakki tulee omia aikojaan? Siis tuo tien ylityskin! Eihän tuon tädin touhuissa ole mitään järkeä.

T. Äiti

Tuossa on vikaa ollut jo ohjeistuksissa, sillä hoitajia pitäisi ehdottomasti olla enemmän kuin yksi. Mutta kohun perusteella odotin jotain paljon järkyttävämpää, eli taas on kärpäsestä tehty härkänen.

T. Se sama

Niin, ja silloinko saa käyttäytyä asiattomasti?

Mikä sinun tekosyysi tuolle väsyneelle trollaukselle sitten on? Jos opettelisit ensin itse käyttäytymään ja vasta sitten tulisit vaatimaan jotain muilta. 

Vierailija
464/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Touhula on yksityinen päiväkoti, jossa voiton tavoittelu näkyy mm. siinä että henkilökunnan määrä minimi. Oman lapseni olen ottanut pois kyseisen firman päiväkodista, sillä "halvalla mentiin". Tuntui, että lapsi päivästä toiseen ainoastaan väritti värityskuvia. Minusta tässä näkyy yksittäiselle hoitajalle kohdistunut paine, joka purkautuu lapsilaumaan täysin väärin. Mutta pitäisi katsoa asiaa syvemmin eikä syyttää yksittäistä hoitajaa... Voi miettiä mitä päiväkodin arjen taustalta löytyy jos on noin romahtanut. Touhula konsepti voisi nyt kastoa toimintaansa oikeasti kriittisesti.

Vierailija
465/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan monen kauhistelijan oma lapsi on joutunut ties minkä epämääräisen käytöksen kohteeksi hoitopaikassaan... Älkää olko sinisilmäisiä, vanhemmat!

Kuinkahan monen kauhistelijan oma lapsi joutuu epämärääisen käytöksen kohteeksi oman kauhistelija-vanhempansa toimesta? Veikkaan että aika moni, mutta ei nämä kauhistelijat näe malkaa omassa silmässään.

Minusta kaikista oleellisinta on, että kuinka toistuvaa tuo on. Ja ei tässä auta nyt minkään mutujaan viskojan mammukan tulla kertomaan omia "totuuksiaan", vaan ihan oikeasti, jos tuo on esim. kertaluontoinen tapahtuma, niin ei se nyt niin maatakaatava asia ole, mutta jos taas tuollainen käytös on jatkuvaa niin huh.

Jotakin toisaalta kertoo se, että videon kuvaajan mukaan hoitaja oli muuttanut käytöstään kun oli lähestynyt päiväkodin pihaa, eli tiesi ehkä toimivansa väärin.

Vierailija
466/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen opettajana tahdon muistuttaa, että kouluttamattomat työntekijät ja sijaiset ovat kohta arkipäivää myös kunnallisissa päiväkodeissa - sekä myös työntekijäpula.

Koko maassa on ennennäkemätön joukkopako alalta. Tähän ovat johtaneet alan heikko arvostus ja huono palkka, sekä liian isot ryhmät. Kun varhaiskasvatuksen alan palkat tulivat puheeksi niin joka paikkaan tulvi kirjoituksia kuinka työ on vain kurahousujen pukemista, naurettavaa että vaaditaan tällaiseen työhön koulutus jne. Se oikeasti vaikutti monen päiväkodin ilmapiiriin ja moni vaihtaa alaa, koska ei jaksa eikä halua olla huonolla palkalla töissä, kun samaan aikaan tajuaa ettei suurin osa ihmisistä näe työn merkitystä ja koulutuksen merkitystä (sekä hoitajien että opettajien) työntekoon ollenkaan.

Mitä järkeä on dissata alalle kouluttamattomia? Eiväthän he ole pääasiallisia työntekijöitä. Usein avustavat ryhmissä. Päävetovastuuhan on niillä lto:lla.

En viitsisi alkaa kertoa totuuksia alan "ammattilaisista" vastavuoroisesti. Osa sen jo tehnyt tässä ketjussa.

Tyhmää leimata. Osa on alalle sopimatonta oli koulutus mikä tahansa.

Vierailija
467/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen kyllä vastaavaa nähnyt ihan kunnallisissa

Vierailija
468/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jyrkkä ei yksityisille, lapsilla ei tehdä bisnestä! kirjoitti:

Tämähän tulee vain lisääntymään sitä mukaa kun koko varhaiskasvatus vielä yksityistetään, opettajien ja hoitajien palkat ajetaan niin alas, ettei alalle enää jää eikä hakeudu oikeasti motivoitunutta ja sopivaa porukkaa. Jäljelle jää ne jotka ei muuta työtä saa. Jo nyt tällä alalla työskentelee ihan valtavasti epäpätevää henkilökuntaa ja siitä on tullut jo normi. Ja sitä ei edes vanhemmat tiedä kenellä on pätevyys ja kenellä ei, koska ihan suvereenisti esim. wilmassa lukee vakaopen nimikkeen alla MINNA VIRTANEN, vaikka todellisuudessa Minna Virtasella olisi ihan toisen alan koulutus kuin kasvatusalan - tai edes hoitoalan koulutusta. 

Ja kyllähän se on ihan yleistä tietoa että Touhulaan menee pääosin ne jotka ei muualle pääse. Yksikään itseään kunnioittava ammattilainen ei ensinnäkään lähde 200 euroa pienemmällä palkalla yksityiselle töihin, kun kunnalta saa enemmän palkkaa... eikä tarvitse lisäksi samalla palkalla siivoojaksi ja keittäjäksi ruveta; toisinkuin Touhulassa!

t. lastenhoitaja

Tämän takia postin lakko on tärkeä.

Tärkeintä olisi aluksi nostaa ne kaikista alhaisimmat palkat sille tasolle että niillä elää. Muuten halpuutus jatkuu seuraavalle tasolle. Kaikista tärkeintä olisi pistää sosiaalituet sille tasolle että niillä pärjää Suomessa. Sitten matalapalkka-alan hommat, eli alle 10e tuntipalkat vähintään 14e tuntitasolle.

Muuten pian halpuutetaan kaikkia muitakin aloja todella kovalla kädellä.

Näinhän se on että mitä alhaisemmat matalapalkka-alan palkat niin sitä alhaisemmat hoitajien ja päivähoitajien sekä opettajien palkat on.

Suoraan suhteessa.

Jos postin palkkoja olisi leikattu niin olisi se vaara että lähtee alemmas myös niillä joilla se palkka on vielä 2000e kk kieppeillä.

Vierailija
469/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessani 80-90-lukujen taitteessa tuollainen tapahtuma kuin videolla, oli ihan normaalia. Päiväkodissa ja ala-asteen ekoilla luokilla ja kotona myös. Ja siitä opittiin, että kun aikuinen käskee niin silloin tehdään kuten sanotaan, tai itketään ja tehdään sitten kuten on sanottu. Jos tieto tottelemattomuudesta päiväkodissa tai koulussa meni vanhemmille, niin se kyllä tehtiin sitten kotona selväksi vanhempien toimesta.

Ei, en kannata väkivaltaa, joten eipä innostuta nyt liikaa. Kukaan kun ei ole lyönyt eikä satuttanut fyysisesti ketään, ei tässäkään videossa. Jos joku väittää että noita lapsia on satutettu, niin aikamoista mustamaalausta. Minuakin tänään nykäisi hihasta (kirjaimellisesti) kaupassa eräs vanhus kysyessään apua rollaattorinsa kanssa. Pitäiskö nostaa syyte, herranjumala mummo kajosi muhun!? Minä vain olen huolissani siitä, että kuinka pitkälle tämä "lempeän kasvatuksen" touhu menee, ja millaisia tänä aikana kasvaneista lapsista tulee aikuisina. Lapsia kun ei saa nykyisin edes ojentaa pahuuksien teosta ilman, että olet heti väkivaltainen hullu joka ansaitsee vähintään potkut ja oikeuden tuomion tekemästään hirveydestä. Ei, en kannata väkivaltaa, mutta joku raja sentään tähän lellistelyynkin.

No sinusta huomaa, että pieleen meni se kasvatus. Et näytä ymmärtävän mikä on viattoman hihasta nykäisyn ja aggressiivisen retuuttamisen ero.

Niiin no, voi kai se noinkin muotoilla. Minä kun en näe videolla aggressiivista retuuttamista, vaan lasten komentamista. Ketään ei satutettu. Jos olisi satutettu, niin asia olisi totta kai eri, sellainen ei ole hyväksyttävää. Kyllä, videon hoitaja olisi ehkä voinut toimia toisin, mutta edelleen.. no en jaksa toistaa itseäni. Lempeä lapsuus on hieno asia, mutta aikuisena iso maailma kun ei ole lempeä eikä pehmeä, ja koviakin asioita pitää oppia sietämään, ottamaan vastaan, hyväksymään ja käsittelemään. Joskus vaan pitää tehdä kuten sanotaan, vaikkei se kivalta tuntuisikaan. Kyse on kuitenkin vain omasta lapsen omasta parhaasta. Siitä minä vain olen huolissani, että miten nykykasvatustavan lapset tämän omaksuvat sitten myöhemmässä elämässään, kun opitaan pienestä pitäen siihen, että kaikki on vain lempeää eikä ketään tarvitse uskoa jos ei halua, tai tehdä kuten pyydetään tai käsketään. Älkää vihatko. Ei kukaan halua lapsille pahaa eikä mitään "kovaa", en minäkään, mutta pitää heidänkin oppia. 

Mutta kun vois satuttaa myös henkisesti ja tämä on henkistä väkivaltaa pahimmillaan. Minut on myös kasvatettu kovakouraisesti, "ei tuu verta ei voinut sattua" oli isäni hokema. Juuri tämän julman kasvatuksen takia tiedän miten kamalaa henkinen väkivalta aikuiselta pienelle lapselle on. Siksi en ikinä halua tuottaa sellaista oloa yhdellekään lapselle.

Vierailija
470/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puolustele hoitajan käytöstä, mutta harmillista kun vauvapalstalla tietämättömät lyttäävät yhden ihmisen. Kaupassa näkee usein kuinka äidit rettuuttavat lapsiaan hihoista, lentokoneessa äidit huutavat kilpaa lapsien kanssa ja kylpylöissä käytös on äideiltä niin järkyttävää että joskus haluan kuvata sitä. Miksi näitä tapauksia ei ihmiset kuvaa ja lähetä lehtiin. Itsekin työskentelen päiväkodissa ja ymmärrän kyllä hermostumisen lapsiin, jotka eivät kuuntele mitään. En silti retuuttaisi heitä kuitenkaan. Ehkä tästä näkee, että jos palkkaan panostettaisiin niin voisi hoitajalla olla ihan eri meininki.

Moni äiti ei suostuisi tekemään töitä päiväkodissa. Menee hermot omiin lapsiin, joten vielä lyhyempi pinna vieraiden lasten kanssa.

Arvostan kaikkia hyviä työntekijöitä, joilla on kärsivällisyyttä toimia lasten kanssa monenlaisissa tilanteissa. Sellaiset ihmiset pärjäävät muuallakin varmasti.

Vierailija
471/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksen opettajana tahdon muistuttaa, että kouluttamattomat työntekijät ja sijaiset ovat kohta arkipäivää myös kunnallisissa päiväkodeissa - sekä myös työntekijäpula.

Koko maassa on ennennäkemätön joukkopako alalta. Tähän ovat johtaneet alan heikko arvostus ja huono palkka, sekä liian isot ryhmät. Kun varhaiskasvatuksen alan palkat tulivat puheeksi niin joka paikkaan tulvi kirjoituksia kuinka työ on vain kurahousujen pukemista, naurettavaa että vaaditaan tällaiseen työhön koulutus jne. Se oikeasti vaikutti monen päiväkodin ilmapiiriin ja moni vaihtaa alaa, koska ei jaksa eikä halua olla huonolla palkalla töissä, kun samaan aikaan tajuaa ettei suurin osa ihmisistä näe työn merkitystä ja koulutuksen merkitystä (sekä hoitajien että opettajien) työntekoon ollenkaan.

Mitä järkeä on dissata alalle kouluttamattomia? Eiväthän he ole pääasiallisia työntekijöitä. Usein avustavat ryhmissä. Päävetovastuuhan on niillä lto:lla.

En viitsisi alkaa kertoa totuuksia alan "ammattilaisista" vastavuoroisesti. Osa sen jo tehnyt tässä ketjussa.

Tyhmää leimata. Osa on alalle sopimatonta oli koulutus mikä tahansa.

Tää on tätä. Käytäntö on sitten eri.

Päävastuu ja päävastuu. Aika usein kun on sitä porukkaa jolla ei ole pätevyyksiä, niin lopulta käytännössä luisutaan siihen että joku alaikäinen tai kouluttamaton joskus joutuu ottamaan eräällä tavalla päävastuun.

Tätä tapahtuu alalla kuin alalla.

Siltä ei voi välttyä jos käytetään halpatyövoimaa ja kouluttamattomia. Käytäntö ja halpuutus sekä kiire tekee sen mahdolliseksi.

Käytäntö työelämässä näyttää aina toista.

Siksi aina ammattilaiset ja hyvät palkat.

Tässä on se resepti ja riittävästi työvoimaa.

Vierailija
472/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on varmaan se syy miksi nykyiset teinit on niin nuhteettomia. Heitä on kasvatettu lempeästi. Ilman pelkoa ja retuutusta. Ei tarvita enää teinin kapinaa ja ylilyöntejä. Nämä hyvin hoidetut lapset ovat myös kiltimpiä. Ei ole kukaan huutamassa ja saa rauhassa tehdä oikein. Hyvällä mielellä.

Meidät vanhemmat kasvatettiin kuten kuvasit ja tulokset oli selvät.

Vierailija
473/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuossa ei retuuteta lapsia, vaan tönitään, videolla ainakin kahdella lapsella on vaikeuksia tasapainon kanssa ja kaatumisen riski mahdollinen. Ja töniminen on rinnastettavissa lyömiseen.

Ja mitä järkeä on kuljettaa lapsia erillään, ekas hoitaja vie kadun yli kaksi lasta ja jättää taaperoikäiset yksin ja kääntää selkänsä.

Eikös tuossa hihnassa voisi olla kaikki lapset ja hoitaja siellä hihnan lopussa, jolloin lapset olisi valvonnassa. Ja ihme karjumista ja komentamista, mikä ei ole edes johdonmukainen. Ja miksi kaikilla ei ole huomioliivejä päällä?

Käsittääkseni 2 lapsista olivat vielä niin pieniä etteivät olis ylettyneet/pysyneet siinä hihnassa kiinni pitelemässä. Siksi hoitaja käveli käsikädessä heidän kanssaan edellä ja loput hihnassa . HOitaja ei voinut pidellä hihnasta kiinni (missä muut lapset kulkivat) koska hänellä oli yksi lapsi kummassakin kädessä.

Tällöin hinassa olevat lapset joutuivat kävelemään ilman toista hoitajaa joka heille olisi kuulunut.

Törkeää toimintaa päiväkodin ylläpitäjältä. Verrattavissa lasten heitteillejättöön on tämä kun laitetaan yhden hoitajan vastuulle taaperolauma! Hävytöntä!

Tämänkaltainen toiminta kun jatkuu että lasten turvallisuudessa on puutteita (1 hoitaja)  niin on vääjäämätöntä että vakavia vahinkoja tulee tapahtumaan. Kuka ottaa silloin vastuun ? Se hoitajako joka on painostettu yksinään vastuuseen lapsilaumasta?

Se naru olisi pitänyt kiinnittää toisesta päästä sen hoitajan vyötärön ympäri, olisi loputkin lapset pysyneet porukan mukana.

Vierailija
474/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tilanne on selvä. Oli äkkiä päästävä tien yli ja huolehdittava yksin taaperoiden turvallisuudesta. Niin nopeasti hän hoiti lapset tien yli ja piti huolen, ettei kukaan lähde kimpoilemaan ja juoksentelemaan minne sattuu. 

Vierailija
475/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-äiti

Lapsesi mahtavat olla tosi onnekkaita.

Saavat silloin tällöin hieman vauhtia äiskältä?

En itse toimi noin, mutta minullapa ei ole 8 samanikäistä lasta huollettavana.

Eli ymmärrän hoitajan käytöstä, koska tuollainen homma on ollut tosella vaikeaa YKSIN.

mäenkyl ymmärrä yhtää et aikuinen ihminen siirtää stressiä lapsiin ja kiukuttelee lapsille lapsellisella tasolla.

sen verran pitäis töissä osata feikata jos ahdistaa. ei työpaikka ole mikään sellainan alusta terapialle missä saa kiukutella viattomille asiakkaille.

Siis kypsyyttä kehiin kun ollaa aikuisia ja näytetään lapsille mallia miten ollaan selkärankaisia ja kestetään stressiä. Ei ihme jos näitä on pesiytynyt jo vuosikymmenien aikana päiväkoteihin. Lapset oppii kiukuttelemaan suoraan näiltä ns hoitajilta.

Käytös tosiaan periytyy vanhemmilta ja hoitajilta.

Kiireisten vanhempien takia moni lapsi viettää enemmän aikaa hoitajien kanssa ja hoitajat ovat ensisijainen mallin lähde lapsille.

Kuka maksaa käytöshäiriöt myöhemmin koulussa ja elämässä (ei työelämässä). Ei tuolla käytösmallilla ole mitään edellytyksiä työelämään tai peruskouluun.

Yksi tuollainen stressiperse näyttää mallia noinkin monelle lapselle, niin aika pulassa on opettaja jatkossa näiden tapausten kanssa.

Vierailija
476/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-äiti

Lapsesi mahtavat olla tosi onnekkaita.

Saavat silloin tällöin hieman vauhtia äiskältä?

En itse toimi noin, mutta minullapa ei ole 8 samanikäistä lasta huollettavana.

Eli ymmärrän hoitajan käytöstä, koska tuollainen homma on ollut tosella vaikeaa YKSIN.

mäenkyl ymmärrä yhtää et aikuinen ihminen siirtää stressiä lapsiin ja kiukuttelee lapsille lapsellisella tasolla.

sen verran pitäis töissä osata feikata jos ahdistaa. ei työpaikka ole mikään sellainan alusta terapialle missä saa kiukutella viattomille asiakkaille.

Siis kypsyyttä kehiin kun ollaa aikuisia ja näytetään lapsille mallia miten ollaan selkärankaisia ja kestetään stressiä. Ei ihme jos näitä on pesiytynyt jo vuosikymmenien aikana päiväkoteihin. Lapset oppii kiukuttelemaan suoraan näiltä ns hoitajilta.

Käytös tosiaan periytyy vanhemmilta ja hoitajilta.

Kiireisten vanhempien takia moni lapsi viettää enemmän aikaa hoitajien kanssa ja hoitajat ovat ensisijainen mallin lähde lapsille.

Kuka maksaa käytöshäiriöt myöhemmin koulussa ja elämässä (ei työelämässä). Ei tuolla käytösmallilla ole mitään edellytyksiä työelämään tai peruskouluun.

Yksi tuollainen stressiperse näyttää mallia noinkin monelle lapselle, niin aika pulassa on opettaja jatkossa näiden tapausten kanssa.

Meillähän on näitä nuoria aikuisia jo, jotka heittäytyvät veteläksi ja aloittavat marmatuksen, kun opettaja lukiossa antaa tehtäväksi tehdä esitelmän tai tutkielman.

Vedetään läskiksi ja ulistaan.

Sama sitten työelämässä.

Juuri tuollaisille huonomallisille hoitajille vaan monoa perseelle ja sairaseläkkeelle. Vaikutti ihan täysin mt-ongelmaisen käytökselle.

Ei tuollaisia sairastuttamaan terveitä mukuloita.

Vierailija
477/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitaja.. kirjoitti:

Väärinhän tuo on. Mutta nyt olisi hyvä nostaa esille se fakta että suuri osa hoitajista ja opettajista työskentelee jaksamisensa äärirajoilla joka ikinen päivä. Lapsia on jatkuvasti liikaa suhteessa hoitajiin, suhdeluvuilla keplotellaan mitä kieroimmilla tavoilla ja jos aikuisia on hitusenkaan liikaa suhteessa lapsiin, niin kaupungin johto puuttuu tilanteeseen välittömästi. Ja kun ne luvut on mielestäni liian isoja jo alunperin! Seitsemän tai kahdeksan 3-5-vuotiasta lasta yhdelle kasvattajalle on pääosin liikaa, koska siihen seitsemään mahtuu aina erityistarpeisia tai keskimääräistä haastavampia lapsia. Eikä näihin anneta mitään lisäresursseja. Oletteko itse joskus yrittänyt hoitaa tuollaista joukkoa yksin? Saatikka sitten kun niitä lapsia on 12/ hoitaja, mikä on ihan arkipäiväistä monessa talossa koska kaikki hoitajat ei voi olla paikalla aamusta iltaan. 

Ja kyllä se palkkauskin ihan oikeasti vaan vaikuttaa. Töissä on raskasta, ja sitten myös kotona on raskasta, koska se palkka ei riitä elämiseen. Hoitaja saa 1500e/kk käteen kokopäivätyöstä, yksityisellä se summa on vieläkin pienempi. Yritä siinä sitten jaksaa oravanpyörässä.. kasvattaa omat ja toisten lapset lempeydellä ja antaen niille jotain eväitä elämään. Kyllä se on iso ja raskas duuni. 

Edelleen kyllä, tuo on todella väärin mitä hoitaja tekee ja tuollaiseen tulee puuttua. Mutta puuttua pitää myös siihen millaisiin oloihin hoitajia ja opettajia jatkuvasti töissä painostetaan.  Ja joo, ennen vanhaan niitä lapsia tosiaan oli myös paljon, jopa enemmän. Mutta ne hiljennettiin juuri noin. Huutamalla, retuuttamalla, pelottelemalla. Nykyään niin ei onneksi tehdä pääosin missään, ei kodeissa eikä päiväkodeissa eikä koulussa. Mutta se tekee kasvatustyöstä sitäkin haastavampaa, koska siihen tulee paneutua ihan eri tavalla. Ja ryhmänhallintataidot ei ole helppo laji, kun kohteena on parikymmentä pientä ihmisen taimea. :)

Tiedätkö, teen asiakaspalvelutyötä tuolla samalla nettopalkalla. Kuuntelen, kun AIKUISET ihmiset kiukuttelevat minulle, yritän ymmärtää ja revetä mahdottomuuksiin, on jatkuva asiakasvirta, kiire ja henkilöstöpula, kiristetään budjettia ja säästetään, säästetään ja säästetään ja ne säästöthän iskee aina sinne alimmalle tasolle. Olen usein iltaisin ja viikonloppuisin töissä, kahden peräkkäisen päivän vapaita on vain joskus harvoin, kotona on ne kotityöt, omien lasten kasvatus, lasten tukeminen kouluasioissa ym elämä suruine ja huolineen, mutta SILTI mikään näistä asioista ei saa näkyä asiakkaalle, ei koskaan! Jos näin pääsee käymään palaute on välitön, koska tässä tapauksessa asiakas on aikuinen. Mutta kun se "asiakas" on puolustuskyvytön asiaa ymmärtämätön lapsi on ihan ok ja ymmärrettävää, että hoitotäti käyttäytyy ammattitaidottomasti, koska hoitotädn työ on raskasta, palkka huono ja raha-asiat huolettaa?? Hemmetti mitä potaskaa! Jos joku on oikeasti tuossa jamassa jaksamisen takia (en viittaa nyt tähän kyseiseen tapaukseen vaan yleisesti), niin silloin on aika hakea saikkua tai ottaa lopputili, koska eihän sitä omaa mielialaa pureta viattomille lapsille!

Vierailija
478/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä tilanne on selvä. Oli äkkiä päästävä tien yli ja huolehdittava yksin taaperoiden turvallisuudesta. Niin nopeasti hän hoiti lapset tien yli ja piti huolen, ettei kukaan lähde kimpoilemaan ja juoksentelemaan minne sattuu. 

Olisi pitänyt pään kiinni ja ei olisi tehnyt hommasta niin kamalaa draamaa.

Uskomatonta valittamista. Miehenä olisin sanonut että "nyt hiljaa täti.

Selittänyt lapsille mitä tehdään ja ilman sen kummallisempaa älinää vienyt lapset tien yli.

Kyseessähän oli ihan tavallinen tien ylitys. Suhteettomasti selitystä ja mäkätystä.

Ei ihme jos työvoima riitä, kun työntekijä käyttää aikaa itkupillittämiseen useita minuutteja.

Mitä sillä sitten saatiin aikaan?

Stressihormonitasot koholle lasten elimistössä.

Tästä me maksamme.

Vierailija
479/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jyrkkä ei yksityisille, lapsilla ei tehdä bisnestä! kirjoitti:

Tämähän tulee vain lisääntymään sitä mukaa kun koko varhaiskasvatus vielä yksityistetään, opettajien ja hoitajien palkat ajetaan niin alas, ettei alalle enää jää eikä hakeudu oikeasti motivoitunutta ja sopivaa porukkaa. Jäljelle jää ne jotka ei muuta työtä saa. Jo nyt tällä alalla työskentelee ihan valtavasti epäpätevää henkilökuntaa ja siitä on tullut jo normi. Ja sitä ei edes vanhemmat tiedä kenellä on pätevyys ja kenellä ei, koska ihan suvereenisti esim. wilmassa lukee vakaopen nimikkeen alla MINNA VIRTANEN, vaikka todellisuudessa Minna Virtasella olisi ihan toisen alan koulutus kuin kasvatusalan - tai edes hoitoalan koulutusta. 

Ja kyllähän se on ihan yleistä tietoa että Touhulaan menee pääosin ne jotka ei muualle pääse. Yksikään itseään kunnioittava ammattilainen ei ensinnäkään lähde 200 euroa pienemmällä palkalla yksityiselle töihin, kun kunnalta saa enemmän palkkaa... eikä tarvitse lisäksi samalla palkalla siivoojaksi ja keittäjäksi ruveta; toisinkuin Touhulassa!

t. lastenhoitaja

Tämän takia postin lakko on tärkeä.

Tärkeintä olisi aluksi nostaa ne kaikista alhaisimmat palkat sille tasolle että niillä elää. Muuten halpuutus jatkuu seuraavalle tasolle. Kaikista tärkeintä olisi pistää sosiaalituet sille tasolle että niillä pärjää Suomessa. Sitten matalapalkka-alan hommat, eli alle 10e tuntipalkat vähintään 14e tuntitasolle.

Muuten pian halpuutetaan kaikkia muitakin aloja todella kovalla kädellä.

Lol? Joku koittaa sekä käyttää tätä asiaa keppihevosena surkimopuolueensa surkeiden kannatuslukujen nostamisessa että toivoo ilmeisesti ettei kansa huomaa että sen surkimopuolueen vastuulla on korjata tämäkin ilmeisesti ikuinen ongelma hoitoalalla.

Ei, koko maailmankaikkeudessa ei ole yhtään maata joka olisi noussut taloudelliseen nousukiitoon lakkoilemalla. Sen sijaan on monta jotka on romahtaneet entistä syvemmälle lakkoilemalla. 

Vierailija
480/709 |
28.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olipas hermoheikko hoitaja ja niin kiltit lapset. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi