Touhulan päiväkodin työntekijä retuutti pikkulapsia Vantaalla
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata lävitse kaikkia kommentteja. En tiedä ovatko ihmiset sokeita vai eivätkö tahdo uskoa asioita. Se mitä tapahtui tuossa ko videossa, tapahtuu joka päivä... uskaltaisin sanoa, lähes jokaisessa toisessakin päiväkodissa.
Olen itse niissä työskennellyt, en siis tuulesta ole mielipidettäni tähän tempaissut. Kukaan ei tee yhtään mitään näille hoitajiksi soveltumattomille ihmisille. Ei yhtään mitään, eikä ikinä.
Ehkä ikävää, että videossa esiintyvän ihmisen oletetaan olevan poikkeuksen ja toimii nyt varoittavana esimerkkinä muille. Näitä samanlaisia on niin paljon... En usko, että teistä kenenkään lapsi on välttynyt jonkinlaiselta sopimattomalta käytökseltä, sikäli kun päiväkodissa on tai on ollut.
Jaa minä seuraan ikkunastani (ja kuulen asuntooni) lähes päivittäin erään toisen päiväkodin arkea ja ulkoiluhetkiä. En ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa että lapsille karjuttaisiin tai heitä riuhdottaisiin liikkeellä. Lapset toki kiukutteleeja välillä pistää liikkuvan jonon seisomaan, mutta tuolla hoitajat ottavat lapsia syliin, juttelevat tai työntävät selästä kevyesti jotta lapsi kävelee itse oikeaan suuntaa. Mutta selitä toki, että tämä minun kokemus on vain poikkeuksellinen yksittäistapaus.
Jos lapsi heittäytyy maahan ja kieltäytyy nousemasta, niin silloinkin varmaan vaan työnnetään kevyesti selästä?
Voi pyhä sylvi tätä järjen juoksua. Tuossa ryhmässä nuorin on n.1v ja vanhimmat 2-3v ja sen ikäiseltä ei voi odottaa moitteetonta käytöstä, kun lapsi ei ymmärrä, mikä tien reuna on tai suojatie, kun sanavarasto on vain muutama sana. Ja jos tuon ikäinen heittäytyy maahan suojatiellä, hänet nostetaan viipymättä syliin. Järjen käyttökin on sallittua.
Tai jos kysymyksessä olisi vanhus, tuossa tilanteessa vanhuksen töniminen tai karjuminen ei auta mitään.
joukossa oli 4 2-vuotiasta. Kaksi kolmevuotiasta. Näin Touhula johtaja kertoi eilen.
Eli täysin väärin toimittu lähteä retkelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan paljon tuollaista hoitajien/opettajien epäasiallista käytöstä jää piiloon? Lapset ovat todella puoöustuskyvyttömiä.
Tuommoisia elämäänsä kyllästyneitä väsyneitä akkoja on päiväkodit täynnä. Ajatelkaa omalle kohdalle kun pitäis päivästä toiseen kattoa hapanta naamaa ja vihaista ilmettä, kestää tiuskimista ja mielivaltaisuutta.Ja pakoon et pääse koska olet vain lapsi.
Ja sen lisäksi siellä on lisääntyviin vaatimuksiin ja jatkuviin ryhmäkokojen ylityksiin väsyneitä työntekijöitä myös. Myös siihen väsyy, että et voi tehdä työtä niin hyvin, kun toivoisit. Päivät vaan koitetaan selvitä, illat ( ja yöt mietit) mitenhän taas huominen selvitään.
Onneksi itse tajusin lähteä pois.
Viisas ratkaisu. Vastuullisen aikuisen ratkaisu. Et jäänyt väsymystäsi huutamaan ja purkamaan pieniin lapsiin.
Mä koin ihan samanlaista riepottamista itse kunnallisessa päiväkodissa 25 vuotta sitten. AS-lapsena (tuolloin vielä diagnosoimaton) olin mm. motorisesti surkea ja en osannut ilmaista kaikkia asioita sanoin. Eräs hoitaja vihasi minua koko sydämestään, huusi ja riuhtoi. Ja aina oikein isoon ääneen kailotti että "kattokaa ku Sanni ei vaan osaa" ja nauroi päälle. Ryhmän muut hoitajat näkivät ja kuulivat tilanteet mutta eivät välittäneet.
Ihme ja kumma eräänä päivänä sain kotona äidille sanottua että "Leena on ilkeä". Äiti kysyi että mitä, niin mä jotenkin sain siinä ymmärrettävästi sanottua mitä tämä hoitaja mulle teki. Äiti soitti päiväkotiin, järjestettiin palaveri mun vanhemmille, tämä hoitaja joutui puhutteluun jonka jälkeen hänet siirrettiin aivan pienimpien ryhmään!!! Mitvit?!
Mä luulen että syy sille miksi tiedostin jo lapsena oikeuteni, oli pitkässä koti- ja mummolahoidossa. Olin mummoni hoidettavana 1-5-vuotiaaksi asti. Ei ihme että valtio tuputtaa laadukasta varhaiskasvatusta: saadaan kasvatettua yksilöitä jotka eivät ymmärrä oikeuksistaan mitään ja nyökyttelelvät eliitille.
Tää keskustelu poistettiin eilen jostain syystä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi on vain yksi hoitaja tuollaisessa ryhmässä jossa noinkin pieniä lapsia? Miksei 2? Toinen edessä ja toinen takana.
Samaa ihmettelin! 6 kpl pikkutaaperoa ja autotie ylitettävänä, ihan liian vaarallista vain yhdellä aikuisella kun oli jakanut lapset kahteen osaan joten toinen osa oli aina eripuolella tietä kuin aikuinen.
Ryhmä jakaantui kahteen osaan koska hoitaja ei ollut tehtäviensä tasolla. Hän oli unohtanut että toimi lasten ohjaajana. Lompsi edellä ja jätti takana tulevat heitteille.
Isä
Missä hänen olisi isän mielestä pitänyt olla? Edessä ja takana, molemmilla sivuilla, yksi ihminen? Jos olisi kaikkien takana, niin lapsihan siinä johtaisi koko joukkoa. Edessähän sitä pitää olla ohjaamassa oikeaan suuntaan. Näyttää siltä, että kävelleet eteenpäin ja osa lapsista yhtäkkiä vaan pysähtyneet, katsomaan vaikka oravaa tms. Hoitaja ollut stressaantunut ja peloissaan, kun pieniä lapsia hajaantuneena ja autotie vieressä.
Joo nuo muksuthan tuossa pistivät pakin päälle kuin unessa olisivat..vai mitä lie kuhnailevat😁
Siinä on autotie, josta on varmasti puhuttu lapsille ennen tätäkin päivää joten tietävät että siihen liittyy jotain tärkeää ja vaarallista, ehkä jopa pelkoakin. Sitten toisena elementtinä se aikuinen, jota pitäisi totella ja tässä tapauksessa vielä pelätä kun se huutaa ja repii. Näiden asioiden sekamelskassa pitäisi sitten selvittää tilanne pikkulapsen ajatuksenjuoksulla että saako mennä vai ei ja mitähän nuo muut ketjussa kiinni olevat kaverit meinaavat. Vähän kun löytyy mielikuvitusta katsoa asioita muistakin kuin omasta näkökulmasta, niin voi ymmärtää jotakin.
Minkähän takia näiden Touhula-paikkojen touhuiluista tuntuu toistuvasti tulevan jotain otsikoita?
Iltalehti kerää rahat pois wt porukalta tehden hyttysestä asiaa...
Vierailija kirjoitti:
Mä koin ihan samanlaista riepottamista itse kunnallisessa päiväkodissa 25 vuotta sitten. AS-lapsena (tuolloin vielä diagnosoimaton) olin mm. motorisesti surkea ja en osannut ilmaista kaikkia asioita sanoin. Eräs hoitaja vihasi minua koko sydämestään, huusi ja riuhtoi. Ja aina oikein isoon ääneen kailotti että "kattokaa ku Sanni ei vaan osaa" ja nauroi päälle. Ryhmän muut hoitajat näkivät ja kuulivat tilanteet mutta eivät välittäneet.
Ihme ja kumma eräänä päivänä sain kotona äidille sanottua että "Leena on ilkeä". Äiti kysyi että mitä, niin mä jotenkin sain siinä ymmärrettävästi sanottua mitä tämä hoitaja mulle teki. Äiti soitti päiväkotiin, järjestettiin palaveri mun vanhemmille, tämä hoitaja joutui puhutteluun jonka jälkeen hänet siirrettiin aivan pienimpien ryhmään!!! Mitvit?!
Mä luulen että syy sille miksi tiedostin jo lapsena oikeuteni, oli pitkässä koti- ja mummolahoidossa. Olin mummoni hoidettavana 1-5-vuotiaaksi asti. Ei ihme että valtio tuputtaa laadukasta varhaiskasvatusta: saadaan kasvatettua yksilöitä jotka eivät ymmärrä oikeuksistaan mitään ja nyökyttelelvät eliitille.
Tuuollainen on vielä pahempaa kun kiusaaminen kohdistuu yhteen lapseen. Onneksi teitä uskottiin
Usein käy niin, että ladta ja vanhempaa ei uskota vaan leimataan hankalaksi vanhemmaksi.
Mikään kiva tätihän tuo ei ole.
Mutta olin yllättynyt kun video loppui.
Odotin koko ajan, missä kohtaa retuuttaminen alkaa.
Hän järjesti lapset jonoon käyttäen siinä käsiään sen verran rivakasti, että lapset kävellä tepsuttivat normaalia nopeammin.
Käytös oli selvästi epäystävällistä komentamista.
Retuuttaminen näyttää ihan toiselta.
Retuutettava lapsi itkee, kiljuu, protestoi.
Näin huomattavasti kovakouraisempia otteita taannoin bussissa mihin tuli leikkikouluikäisiä.
Hoitajia oli kolme, lapsia ehkä 12-16.
Siinä ei aikaa eikä ystävällisiä sanoja haaskattu, kun lapset istutettiin penkkeihin ja heidät kerättiin ulos ja työnneltiin kadulle jonoksi.
Mutta kukaan ei unohtunut bussiin, kaatunut tai jäänyt auton alle.
Hoitajat puhuivat ärjyen ja kovalla äänellä. Kaikki näyttivät tuikeilta. Lapset näyttivät väsyneiltä, hiljaisilta ja hämmentyneiltä.
Kukaan ei hymyillyt.
Heitä oli kuulemma kävelytetty pitkä matka, että ruoka maistuisi.
Jokainen 70-luvun lapsi on varmasti nähnyt ja suurin osa kokenut, mitä oikea retuuttaminen on: se on sitä, että aikuinen raahaa huutavaa lasta jonka jalat potkivat ja roikkuvat ilmassa, mutta joka ei mahda aikuisen voimalle mitään.
Tuli tosi ikävä olo lasten puolesta. Itse olisin aikoinani ollut aivan peloissani tuollaisesta, herkkä lapsi kun olin.
Toivottavasti ei saa jatkaa työssään.
Eikös ne Esperi caren pomot ole myös Touhulan hallinnossa? Jotenkin tuttu kuvio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.
Enkä puolustele tuota hoitajaa, tuo nyt teki väärin jo siinä että tiuskii eikä ohjeista selkeästi lapsia, eli toimii epäreilusti, tässä nyt vain yleisesti kielletty ettei lasta saa ottaa hihasta kiinni ja vetää oikeaan suuntaan.
Odotan ja odotan, mutta taitaa olla niin, ettei kukaan osaa sanoa parempaa vaihtoehtoa tähän ongelmaan?
Jännä juttu, että valtaosa ihmisistä minä mukaan lukien olemme aina ihan puhumalla tai hellällä ohjaamisella pärjänneet lasten kanssa. Sitten on tuollaisia kuin sinä ja tuo hoitaja, joilta se ei tunnu luonnistuvan jostain syystä.
Ikinä ei lapsi laita vastaan? Koskaan ei joudu pakottamaan? Huuto ja rimpuilu ovat täysin tuntemattomia käsitteitä?
Silloinkin kun joutuu lasta siirtämään, sen voi tehdä niin että ei revi hermona. Voi sanoa että "nyt minä nappaan sinut ja mentiin" ihan neutraalisti tai vaikka liioitellun pirteästi, ihan nyt miten vaan mutta ei raivoamalla. Minä olen äitinä lukemattomia kertoja, tietenkin, joutunut siirtäämän raivoavan lapsen paikasta a paikkaan b. Olen purrut hammasta ja saattanut mielessäni kirota, sanonut tiukastikin MUTTA ollut silti asiallisesti sille lapselle. En raivonnut enkä retuuttanut niinkuin tuo akka.
Saako sinua repiä ja töniä jos vaikka väentungoksessa et osaa mennä oikeaan suuntaan? Saako vaikka et haluaisi mennä johonkin suuntaan?
Jos joku ei näe "retuuttamista" niin ilmeisesti käsittelee lapsia samalla tavalla. Tuohan oli simputtamista!
Inhottava äänensävy hoitajalla, veti lapsia vaatteista niin lujaa eteenpäin, että pienet lapset singahtelivat siitä voimasta. Kävelyvauhti suojatien yli oli niin rivakka, että pienet joutuivat juoksemaan. Tahallista sanon minä. Ei vilkaissutkaan taakseen, seuraavatko toiset. Heillä oli naru mukana, olisi taluttanut sillä kaikki yhtä matkaa tien yli. Rauhassa!!
Hemmetti jos hoitajalla palaa proput päästä, kun 3 v ei osaa olla jonossa, kuin armeijassa, niin päässä vika tällä hoitajalla. Onneksi sai potkut. Mutta ikävä kyllä, päätyy henk.koht. avustajaksi jollekin lapsiraukalle tai PP hoitajaksi. En ikinä veisi lapsiani hänelle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen haluaisin vastauksen, että jos lasta ei saa "töniä" eikä ottaa vaatteista kiinni, niin mitä sitten saa tehdä, jos 4 taaperoa jumittaa eikä suostu kävelemään? Haluan vastauksen, koska kauhistelu on aina helppoa, mutta vaihtoehtoista toimintatapaa ei kukaan kuitenkaan esitä.
Enkä puolustele tuota hoitajaa, tuo nyt teki väärin jo siinä että tiuskii eikä ohjeista selkeästi lapsia, eli toimii epäreilusti, tässä nyt vain yleisesti kielletty ettei lasta saa ottaa hihasta kiinni ja vetää oikeaan suuntaan.
Odotan ja odotan, mutta taitaa olla niin, ettei kukaan osaa sanoa parempaa vaihtoehtoa tähän ongelmaan?
Jännä juttu, että valtaosa ihmisistä minä mukaan lukien olemme aina ihan puhumalla tai hellällä ohjaamisella pärjänneet lasten kanssa. Sitten on tuollaisia kuin sinä ja tuo hoitaja, joilta se ei tunnu luonnistuvan jostain syystä.
Ikinä ei lapsi laita vastaan? Koskaan ei joudu pakottamaan? Huuto ja rimpuilu ovat täysin tuntemattomia käsitteitä?
Silloinkin kun joutuu lasta siirtämään, sen voi tehdä niin että ei revi hermona. Voi sanoa että "nyt minä nappaan sinut ja mentiin" ihan neutraalisti tai vaikka liioitellun pirteästi, ihan nyt miten vaan mutta ei raivoamalla. Minä olen äitinä lukemattomia kertoja, tietenkin, joutunut siirtäämän raivoavan lapsen paikasta a paikkaan b. Olen purrut hammasta ja saattanut mielessäni kirota, sanonut tiukastikin MUTTA ollut silti asiallisesti sille lapselle. En raivonnut enkä retuuttanut niinkuin tuo akka.
Saako sinua repiä ja töniä jos vaikka väentungoksessa et osaa mennä oikeaan suuntaan? Saako vaikka et haluaisi mennä johonkin suuntaan?
Saako sinut kantaa väkisin johonkin vaikka huudat ja panet vastaan?
Päiväkoteja 270kpl joten vähän sattuu näitä vahinkoja tuohon määrään nähden. Kunnilla paljon enemmän mätiä hoitajia.
Pitäisikö kaikilta jotka ovat joskus huutaneet lapselle ottaa lapset pois? Sillä lapsihan menee rikki huutamisesta.
Onkohan edes ammattitaitoinen henkilö kyseessä. Eli onkohan koulutus kunnossa ja palkat kunnossa.
Jotenkin tulee sellainen mielikuva että yksityinen ei ole palkannut ammattitaitoista henkilöä ja kyseessä on joku alle 10e tunti työläinen jolla on ehkä orastavaa tai taustalla mt-ongelmia ja työttömyyttä.
Eli joku pakkotyöllistetty tapaus.
Olen kuullut että päiväkoteihin otetaan jotain työttömiä tekemään vähän samoja hommia ja extrana jopa siivoiluakin yms halpuutusta.
Katsoin videon enkä nähnyt mitään järkyttävää. Taas on tyhjästä nyhjäisty kohu
-äiti
En ole tuo jolle kommentoit. Trollin tunnistaa siitä, että se latelee aivan järjettömiä "mielipiteitä" ja ottaa toisten kommenteista jonkin kohdan, minkä liioittelee siten, että alkuperäinen kommentti vääntyy ihan joksikin muuksi, mitä se oli. Eli en nimittele, totean vain tosiasian. Ja toiveen että trolli menisi pois, jotta asiasta voitaisiin keskustella. Mutta koska on kyseessä trolli, niin oikeastaan tiedän tämän olevan täysin turha toivo.