Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nainen: häiritseekö sinua mies-loppuiset ammattinimikkeet, kuten eduskunnan puhemies, palomies, kirvesmies jne.?

Vierailija
23.11.2019 |

Näin pikkusieluisina aikona, kun kaikesta loukkaannutaan ja kaikki perinteinen halutaan muuttaa, niin kiinostaa kysyä naisilta seuraavaa. Häiritkseekö sinua mies-loppuiset ammattinimikkeet eli onko aihetta muuttaa ne sukupuolineutraaleiksi?

Kommentit (675)

Vierailija
461/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin melkein sanoa, että miehiä häiritsee enemmän, jos heitä kutsuttaisiin "nainen, emäntä, tar/tär" päätteellä. 

Vierailija
462/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sana "pelastaja" tuntuu hölmöltä, siitä tulee mieleen ennemminkin joku Jeesus tms. kuin palomies.

En mäkään tykkää siitä. En voi käyttää sitä ollenkaan. Puhun siis yhä vain palomiehistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana "pelastaja" tuntuu hölmöltä, siitä tulee mieleen ennemminkin joku Jeesus tms. kuin palomies.

Se on sinun ongelmasi joka ei kiinnosta ketään.

Puhu vain itsestäsi. Minua toi kiinnostaa.

Vierailija
464/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin melkein sanoa, että miehiä häiritsee enemmän, jos heitä kutsuttaisiin "nainen, emäntä, tar/tär" päätteellä. 

Ja sekin kertoo jotain että naiset suhtautuvat paljon tyynemmin siihen, että naisia nimitellään miehiksi.

En minä ainakaan halua missään nimessä tulla kutsutuksi esimieheksi. Olen nainen. En mies.

Vierailija
465/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinua kiinnostaa oma mielipiteesi. Ja laitoit vielä itsellesi ylänuolen. Noloa.

Vierailija
466/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mäkään tykkää siitä. En voi käyttää sitä ollenkaan. Puhun siis yhä vain palomiehistä.

Kuten vanhat mummot ja papat, jotka takertuvat nuoruutensa puhetapoihin.

Vierailija
467/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Paljon enemmän häiritsee tänä päivänä jatkuva kaikesta mielensäpahoittaminen ja woke- vöyhötys, joka mennyt aivan överiksi.

Vierailija
468/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin sinua kiinnostaa oma mielipiteesi. Ja laitoit vielä itsellesi ylänuolen. Noloa.

Ja sinua vain omasi. Ei tosin yllätä.

Vierailija
469/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on siihen täysi oikeus.

Vierailija
470/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. Olen nainen, mutta esimies .

Vierailija
471/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on siihen täysi oikeus.

Eikä ole. Ei kenelläkään ihmisellä ole oikeutta jäädä mököttämään omaan keinutuoliinsa. Siihen nimittäin loppuu elämä.

Vierailija
472/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen nainen, mutta mies." Hämmentävää.

Vierailija
473/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmekö voisi käyttää nimitystä "herra puhenainen"?

Vierailija
474/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olen nainen, mutta mies." Hämmentävää.

Olisi kiva kuulla, kuinka mies on nainen työssään, mutta muuten mies.

Vierailija
475/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee. Meillä ei töissä ole esimiehiä vaan esihenkilöitä. Virkamiesten sijaan käyttöön on jo vakiintunut viranhaltijat. Noille muillekin löytyy kyllä vielä sukupuolineutraalit vastineet.

Vierailija
476/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onneksi talous on menossa sellaiseen jamaan, että kohta on ihan oikeita murheita ja voidaan vaihtaa kaikessa hiljaisuudessa nimikkeet takaisin tän kaiken sekoilun jäljiltä

Takaisin mihin? Mikä on se aika, johon kielen kehitys pysäytetään? Miksi se olisi tämä aika?

Vierailija
477/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse, mutta voitaisiinhan  ne kaikki hyvin muuttaa -nais-päätteisksi. Se ei varmaan häiritsisi ketään, kun naisia on kuitenkin enemmistö eli 52 % ihmiskunnasta. Eihän se häiritsisi teitä, miehet, koska ette halua olla pikkumaisia kaikestaloukkantujia? Maskuliinisia pelastushenkilöitä ei häiritsisi olla palonaisia, eikä juristejä lakinaisia. 

Vai mitä?

Jos taas häiritsee, niin tajuatte, miksi nimet kannattaa muuttaa sukupuolineutraaleiksi.

Olen täysin samaa mieltä. Vastaus vielä aloitukseen: Kyllä häitsee ja onneksi ne tulevat vielä muuttumaan ajan kanssa.

Minua ei häiritse pätkääkään olla esimies vaikka nainen olenkin. Esihenkilöä minusta ei tule koskaan. Muutenkaan minua ei häritse -miespäätteiset ammattinimikkeet. Miksi häiritsisi?

Vierailija
478/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ei tajua että sana MIES on suomen kielessä merkinnyt ihmistä. Ei sukupuolta.

Ammattinimikkeissä se on sukupuoleen viittaava, koska aiempina aikoina naiset eivät laajalti olleet koulutuksen ja työelämän piirissä. Palomies oli palomies, koska naiset eivät näihin ammatteihin päässeet.

Nimenomaan. Yhteiskunta muuttuu, niin on myös kielen muututtava. Kieli luo todellisuutta ja mielikuvia.

Mitä väliä sillä enää on, että palomiehet olivat aikoinaan vain miehiä. Kielessä on paljon sanoja, jotka eivät ole kirjaimellisesti ymmärrettäviä. Onhan joillakin naisilla jopa sukunimikin "-mies" tai "-son" -loppuinen, eikä se häiritse ketään.

Eihän moottoriajoneuvojakaan kutsuta hevosvaunuiksi, vaikka aiemmin autojen tilalla kulki hevosvaunut. Outo logiikka, että sanoja ja käsitteitä ei olisi tarpeen uudistaa, koska "kielessä on paljon sanoja, jotka eivät ole kirjaimellisesti ymmärrettäviä". Eikö ole hyvä idea uudistaa kieltä niin, että sanat olisivat mahdollisimman ymmärrettäviä? :) helpottaa asioiden oppimista, myös kielen. Myös moni tyttö voi rajata tietyt ammatit haaveistaan alitajuisesti pois, koska ammattinimike ohjaa näkemään ammatin vain miesten ammattina.

Vertaus on ontuva, on kyse kahdesta erilaisesta kulkupelistä, ei samasta. Moottoreita ei ollut ennen muinoin kun hevoskärryillä kuljettiin. Ja toisaalta tänäkin päivänä puhutaan moottorin hevosvoimista.

Vierailija
479/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei häiritse. Tänä päivänä luulisi hitaammankin käsittävän että mies-pääte ammattinimekkeessä on jäänne menneisyydestä, eikä kerro ammattinimekkeen kantajan sukupuolta.

T: rakennusmies

Rajennusmies nimikettä ei ole käytetty 80-luvun jälkeen, vaan ammattinimike on rakennustyöntekijä.

Vierailija
480/675 |
21.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häiritsee. Meillä ei töissä ole esimiehiä vaan esihenkilöitä. Virkamiesten sijaan käyttöön on jo vakiintunut viranhaltijat. Noille muillekin löytyy kyllä vielä sukupuolineutraalit vastineet.

Mua häiritsee lähinnä lapseni takia. Haluan hänen kasvavan suoraan maailmaan, jossa ammateissa ei ole ennakko-oletuksia siitä, millainen ihminen niitä voi tehdä. Tarpeeksi vaikeaa jo muutenkin, kun jotkut ammatit on niin vahvasti sukupuolittuneita ilman nimikkeitäkin, että lapsikin sen huomaa ja kommentoi. Yleensä totean neutraalisti perään, että ammatissa toimii myös toisen sukupuolen edustajia, vielä parempi jos muistaa/tietää esimerkkitapauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi