80-LUKU OFFICIAL -elokuva-, tv-, musiikki- ym muistoja elämästä silloin
Itse olin 80-luvulla 8-18v, joten se eittämättä on itselleni rakkain vuosikymmen lapsuusmuistoineen, karkkeineen, MTV-musiikkivideoineen ja ensirakkauksineen.
Ajattelin tehdä ketjun, upean ajan kunniaksi.
Mitä sinä muistat 80-luvulta. Tai mitä musiikkia ja viihdettä haluat jakaa siltä ajalta.
Jos laitat linkin esim tubevideoon, muista laittaa myös teksti, mitä linkki sisältää.
Toki saa osallistua, vaikkei olisi sillon vielä syntynytkään. Moni nuorikin on onneksi löytänyt 80-luvun.
Laitan ketjun nyt alulle näin arkisena aikana, toivottavasti se ajan kanssa kuitenkin tuottaa hedelmää, ainakin viikonloppuisin kun ihmiset haluavat viihdyttää itseään kasarihelmien parissa.
ps. Official tarkoittaa tässä tapauksessa, että vain virallinen kasarimatsku tervetullutta, älä siis laita matskua muilta vuosikymmeniltä, vaikka ne jäljittelisivät kasaria.
Kommentit (933)
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen eilen, että olen tainnut nähdä markkinapallon viimeksi 80-luvulla.
Ne oli ihania.
Heti jos nään jossain, ostan.
https://i.pinimg.com/originals/6c/f8/55/6cf855f6b2643a337d227ca640fe10d…
Tarkoitatko sitä mandariinin kokoista sahajauhoilla täytettyä, värikkäillä folioilla koristellua litteähköä palloa, jota pompoteltiin ohuessa kumilangassa? Sellaisen sain ensimäistä kertaa 60-luvun lopulla. Ai niin, ei saanut sanoa muita kun 80-luvun juttuja.
Sori.
TV-sarjat: Miami Vice (jaksais kattoa vieläkin), Taisteluplaneetta Galactica, Ritari Ässä, Katuhaukka, McGyver, Beverly Hills 90210.
Elokuvissa tuli laukattua jatkuvasti. Jos niistä nyt pitää joku nostaa, niin Top Gun, koska jatko-osa on ajankohtainen.
Musiikkia liian paljon lueteltavaksi. Limudiskot. NMT. Ford Sierra Cosworth.
Kattokaapa muuten montako myöhemmin kuuluisaksi tullutta näyttelijää vieraili aikanaan Miami Vicessä:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen eilen, että olen tainnut nähdä markkinapallon viimeksi 80-luvulla.
Ne oli ihania.
Heti jos nään jossain, ostan.
https://i.pinimg.com/originals/6c/f8/55/6cf855f6b2643a337d227ca640fe10d…Tarkoitatko sitä mandariinin kokoista sahajauhoilla täytettyä, värikkäillä folioilla koristellua litteähköä palloa, jota pompoteltiin ohuessa kumilangassa? Sellaisen sain ensimäistä kertaa 60-luvun lopulla. Ai niin, ei saanut sanoa muita kun 80-luvun juttuja.
Sori.
Joo tarkotan.
Visagen eka (Visage) ja toka (Anvil) LP:t taas tehokuuntelussa Youtubessa, noi on kyllä osoittauteent kaikkein klassisimmikisi 80-luvun LP-levyiksi itselleni. Parhaiten ajan hammasta kestäneet jonkun Lords of the New Churchin debyytti LP:n ohella. Sinänsä ei ihme kun muusikkoina oli 3/5 Magazinesta ja puolet Ultravoxista ja Steve Strange ja Rusty Egan enemmän kuin täytti paikkansa. Mutta täytyy samalla myöntää että noiden jälkeen ilmestyneet Visagen levyt on kohtalaista tuubaa.
Whitney Houston - Greatest Love Of All
Kit oli jäänyt jumiin tukkien alle, mutta michael painoi turbobuustia ja kit loikkasi pois pinteestä.
Vierailija kirjoitti:
Kit oli jäänyt jumiin tukkien alle, mutta michael painoi turbobuustia ja kit loikkasi pois pinteestä.
Entä se pahis-Kitt, jossa oli edessä vihreä vilkkuvalo? Miten tuo taistelu päättyi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasitteko jo silloin esim. George Michaelin suuntautumisen? Oliko ne oikeasti salaisuuksia vielä silloin? (Elton John, Freddie Mercury ym.)
Muistan kun Bravossa oli joku asiantuntija analysoimassa hittibiisien sanotuksia ja sanoi Wham ! hitistä I´m your man tekstin on tehnyt nainen tai homo. Tiesin että GM oli tehnyt sanoituksen joten se jäi mieleen.
Bravon lukijat muuten raivostui kun George sanoi brittimediassa Cant think of a more boring place to tour than Germany
Tuo on just sitä poliittista epäkorrektiutta jota kaipaan kasarilta
Tänä päivänä kommentti aiheuttaisi somemyrskyn ja George joutuisi pyytämään anteeksi Saksalta
George Michael - I Want Your Sex
Taylor Dayne - Tell It To My Heart
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turun Sinappi68 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?
Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.
Ainakin 70-luvulla oli sellaisia ruskeita tuoppeja. En muista mitä sinappia niissä myytiin mutta meilläkin niitä tyhjiä tuoppeja kaapissa käyttämättömänä lojui. Olisivat ehkä olut-tuoppeiksi soveltuneet. Taitaa vieläkin mummolassa olla kyseiset tuopit.
OK. Onkohan mun muistissa vikaa, vai onkohan sinappia myyty monissakin merkeissä sillälailla, kun minusta nämä mistä minä join, olivat ihan tavallisen maitolasin kokosia ja hämärä mielikuva että oisivat olleet vihreetä lasia.
Jääkäämme mielenkiinnolla oottamaan, oisko muilla näistä kerrottavaa. :)
Sinappia myytiin ainakin 60-70-luvulla laseista. Oli juomalasin kokoisia- ja näköisiä ja tuoppimallisia. Äkkiä muistellen tulee mieleen kaksi tuoppimallista ja viisikin juomalasimallista. Itse en muista 80-luvulta sinappilaseja. Taisi tuo ohuesta metallista tuleva tuubi tai muovipursotin tulla käyttöön. Mutta muistoja kannattaa verestää googlaamalla "sinappilasi".
Joo, varmaan niitä on myyty 60-70-luvuilla, mutta kyllä niitä on juomalaseina käytetty 80-luvullakin.
Pet Shop Boys - Left To My Own Devices
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla 14-23-vuotias. En kaipaa tuota täysin epäitsenäistä aikaa ollenkaan. Enkä se ajan rumia vaatteita, kampauksia, juppi-kulttuurin tuloa. Musiikki oli naurettavaa.
En tiennyt miten olisin pukeutunut, kun olin sellainen hippi- rock-tyyppi ja kaupossa oli lökärifarkkuja ja pastellin värsiä college-paitoja.
Koulun diskoissa oli vaivautunut olo kun odotin koko ajan (turhaan) että tulispa nyt Led Zeppeliiniä tai vaikka Juicen Marilyn.
Pidän ja pidin silloinkin 60-70-lukujen hardrockista, heavysta, progesta, balladeista. Melkein kaikki suomalaiset rock-bändit tai muusikot olivat kovia. Lyriikat olivat todella hyviä ja bändeissä taitavia soittajia.
Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt n.15-vuotta liian myöhään.
Olipas outo kommentti. Suomi oli kasarilla rock ja punk. Suomi oli tuolloin, ainakin pienempien paikkakuntien kohdalla, sellainen dinosaurusten hautausmaa. Tänne päätyivät 5-10 vuoden viiveellä ulkomaailman musatyylit ja ne myös katosivat täältä 5-10 vuoden viiveellä, vaikka muualta olivatkin kadonneet.
Punk kuoli 80-luvulle tultaessa. Suomessa se oli ihan validi tyyli vielä kasarin puolivälissä. Joku englantilainen toimittaja sitä ihmettelikin, että ei ole missään muualla nähnyt punkkareita enää vuosikausiin, mutta Suomessa niitä piikkitukkia ja hakaneuloja tuli vastaan vähän kaikkialla.
Muistan myös jostain musaohjelmasta jonkin elähtäneen suomalaisen rokkikukon, joka narisi syntikoista ja rumpukoneista. Epäili, oliko tuo musiikkia laisinkaan. Samaan aikaan ulkomaiden musalistat täynnä tätä "epämusiikkia".
Nena - Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann (joka soi hienosti nyt vaikka Dark-sarjassa) ja myös 99 luftballoons
Ihana lukea Juttuja ja kuunnella näitä biisejä.
Omia 80 luvun muistoja.
Polly pocket Lelut, itsellä ei ollut mutta kaverilla oli ja olisin itse niin halunnut kanssa. Hajukumit joita keräiltiin, ulkomaalaiset kirjekaverit, commodore 64, donkey Kong peli, Pastelliväriset vaatteet, hapsu saappaat. Suosikki, julisteet seinillä, Kasetit joille äänitettiin biisejä radiosta ja tvstä.
TV: Dallas, Dynastia, Falcon Crest, Twin Peaks, V, emmanuelle sarja, Levyraati, Nils Holgersson, Tao Tao, maailman ympäri 80 päivässä.
Elokuvista muistan Prinssille Morsian oli tosi kova.
Meilläpäin hiihdettiin ja kirjattiin kilometrit ylös ja sit sai jotain pinssejä.
Musiikki: Dingo, yö, Madonna, Bon Jovi, David Bowie, Nena, Bangles,
Muoti: hiihtohousut, kirjavat bodari housut, permanentti, tosi vaalea sellainen frosty huulipuna, värilliset ripsarit, tuuperaus ja kreppaus.
Täytin 6v vuonna 1980. Enpä oikeestaan kaipaa menneitä vuosikymmeniä. Koen, että elämä on helpompaa nykyään. Ei ehkä taloudellisesti, mutta muuten.