Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80-LUKU OFFICIAL -elokuva-, tv-, musiikki- ym muistoja elämästä silloin

Vierailija
21.11.2019 |

Itse olin 80-luvulla 8-18v, joten se eittämättä on itselleni rakkain vuosikymmen lapsuusmuistoineen, karkkeineen, MTV-musiikkivideoineen ja ensirakkauksineen.
Ajattelin tehdä ketjun, upean ajan kunniaksi.
Mitä sinä muistat 80-luvulta. Tai mitä musiikkia ja viihdettä haluat jakaa siltä ajalta.
Jos laitat linkin esim tubevideoon, muista laittaa myös teksti, mitä linkki sisältää.

Toki saa osallistua, vaikkei olisi sillon vielä syntynytkään. Moni nuorikin on onneksi löytänyt 80-luvun.

Laitan ketjun nyt alulle näin arkisena aikana, toivottavasti se ajan kanssa kuitenkin tuottaa hedelmää, ainakin viikonloppuisin kun ihmiset haluavat viihdyttää itseään kasarihelmien parissa.

ps. Official tarkoittaa tässä tapauksessa, että vain virallinen kasarimatsku tervetullutta, älä siis laita matskua muilta vuosikymmeniltä, vaikka ne jäljittelisivät kasaria.

Kommentit (933)

Vierailija
581/933 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marty Wilde kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kim Wilde - Never Trust A Stranger 

Kim Wildessä oli seksiä

ja voimaa. 

Vierailija
582/933 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turun Sinappi68 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?

Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?

Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.

Ainakin 70-luvulla oli sellaisia ruskeita tuoppeja. En muista mitä sinappia niissä myytiin mutta meilläkin niitä tyhjiä tuoppeja kaapissa käyttämättömänä lojui. Olisivat ehkä olut-tuoppeiksi soveltuneet. Taitaa vieläkin mummolassa olla kyseiset tuopit.

OK. Onkohan mun muistissa vikaa, vai onkohan sinappia myyty monissakin merkeissä sillälailla, kun minusta nämä mistä minä join, olivat ihan tavallisen maitolasin kokosia ja hämärä mielikuva että oisivat olleet vihreetä lasia.

Jääkäämme mielenkiinnolla oottamaan, oisko muilla näistä kerrottavaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/933 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madonna - Who's That Girl

Vierailija
584/933 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä https://www.youtube.com/watch?v=SFd85c8VZ88 (Troll: Jimmy Dean) oli yksi ehdottomia suosikkikappaleitani kasarilla. Olin 10-vuotias sen ilmestyessä. Kaverin isosiskon c-kasetteja aina kuunneltiin barbileikkiemme ohessa, ja tuo oli yhdellä kasetilla. 

En tiennyt kappaleen nimeä enkä esittäjää, muistin vaan pätkiä melodiasta. Monta vuotta etsin kappaletta Youtubesta, kunnes noin puolitoista vuotta sitten siihen sattumalta törmäsin. Ihanaa! <3 Muut tuon ajan suosikkikappaleeni löysinkin jo vuosia sitten. 

Ihana! Tuttu biisi :)

Todellakin! Hellepäivä mummolan järvenrannalla. Ei aurinkorasvaa tai pelkoa punkeista.

Pelattiin lentopalloa Ruotsin-serkun kanssa, joka ei osannut suomea. Hän laittoi mankasta soimaan tuon biisin (Jimmy Dean). Niin huoletonta ja ihanaa. Muisto on mielessäni oikein värikylläinen; taivas sininen, ruoho vihreää ja me ruskeita.

Nsynt.82

Vierailija
585/933 |
08.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Europe - Open Your Heart 

Vierailija
586/933 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dingo: Autiotalo (live 1986)

Kysymys Dingofaneille: Kuka oli suosikki-dingonne????

Omani oli Jonttu. 

Neumann se oli ihanine hiuksineen ja meikkeineen. Pepe oli myös suosikkini. Niin se kauneus on katoavaista...

Vierailija
587/933 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelkkikset tulivat jossain vaiheessa 80-lukua, niille jäädytettiin huimia ratoja. Näkyy olevan muuten vieläkin myynnissä noita ja vieläpä ihan samanlaisia. Sitten neppisautoilu oli myös muodissa jossain vaiheessa ala-astetta. Entä muistaako kukaan sellaista sarjaa kuin Katuhaukka? Yritti olla joku Ritariässän moottoripyöräilevä kopio, mutta ei tainnut oikein lyödä läpi.

Oi Katuhaukka! Olin niin ihastunut siihen, tykkäsin enemmän kuin Ritariässästä... Yläasteella rinnakkaisluokalla oli poika joka oli samannäköinen kuin Katuhaukka.

Vierailija
588/933 |
09.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan muista Bryan Adamsin Heaven -kappaletta?

Vierailija
589/933 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paul McKärttynä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla 14-23-vuotias. En kaipaa tuota täysin epäitsenäistä aikaa ollenkaan.  Enkä se ajan rumia vaatteita, kampauksia, juppi-kulttuurin tuloa. Musiikki oli naurettavaa.

En tiennyt miten olisin pukeutunut, kun olin sellainen hippi- rock-tyyppi ja kaupossa oli lökärifarkkuja ja pastellin värsiä college-paitoja. 

Koulun diskoissa oli vaivautunut olo kun odotin koko ajan (turhaan) että tulispa nyt Led Zeppeliiniä tai vaikka Juicen Marilyn.

Pidän ja pidin silloinkin 60-70-lukujen hardrockista, heavysta, progesta, balladeista. Melkein kaikki suomalaiset rock-bändit tai muusikot olivat kovia. Lyriikat olivat todella hyviä ja bändeissä  taitavia soittajia. 

Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt n.15-vuotta liian myöhään.

No jos olisit syntynyt 15 vuotta aiemmin niin olisit varmaankin digannut Beatlesiä noiden sijaan...

Todennäköisemmin olisin digannut  Modern Jazz Quartetia.  ja varmaankin Rolling Stonesia, Yardbirdsia, Big Brother and Holding Companya ja siinä laulavaa Janis Joplinia jne. vähän raskaampaa.  Ehkä Eleanor Rigbya olisin kyllä kuunnellut Beatlesilta.

Vierailija
590/933 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarikotka kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 80-luvulla 14-23-vuotias. En kaipaa tuota täysin epäitsenäistä aikaa ollenkaan.  Enkä se ajan rumia vaatteita, kampauksia, juppi-kulttuurin tuloa. Musiikki oli naurettavaa.

En tiennyt miten olisin pukeutunut, kun olin sellainen hippi- rock-tyyppi ja kaupossa oli lökärifarkkuja ja pastellin värsiä college-paitoja. 

Koulun diskoissa oli vaivautunut olo kun odotin koko ajan (turhaan) että tulispa nyt Led Zeppeliiniä tai vaikka Juicen Marilyn.

Pidän ja pidin silloinkin 60-70-lukujen hardrockista, heavysta, progesta, balladeista. Melkein kaikki suomalaiset rock-bändit tai muusikot olivat kovia. Lyriikat olivat todella hyviä ja bändeissä  taitavia soittajia. 

Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt n.15-vuotta liian myöhään.

Kai silloinkin sai vanhoja vaatteita ostaa? Olisit siis vain pukeutunut lannefarkkuihin, haisaappaaisiin jne. Mutta kun et uskaltanut/kehdannut. Ja pakkoko sinne diskoon oli mennä naama vtulla olemaan? Olisit pysynyt kotonasi niitä zeppeliinejä soittamassa ja keltakynttilöitä polttamassa.

Oletpas sinä pahantuulinen tyyppi!  Sinäkö ihan tiedät miksi en pukeutunut vanhoihin vaatteisiin? Olitko ehkä perheeni jäsen? Aika huonosti noita kirppareita oli meidän kylällä= ei yhtään.

Siihen aikaan 70-luvun vaatteet pidettiin kyllä niin riekaleiksi ettei niitä ollut oikein olemassakaan.  Tein sitten itse vaatteita, että olisin erottunut joukosta.

Diskoon ei tietysti ollut pakko mennä mutta rakastin tanssimista niin paljon että menin vaikka en musiikista pitänytkään ja näkihän siellä kavereita. Nykyään " pysyttelen kotona soittelemassa niitä zeppeliinejä". Kynttilöistä tulee käryä, en pidä niistä.

En myöskään arvannut tai oikeastaan tiennyt, että tässä ketjussa ei saa muistella mitään kielteistä 80-luvusta. 

Vierailija
591/933 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turun Sinappi68 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?

Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?

Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.

Ainakin 70-luvulla oli sellaisia ruskeita tuoppeja. En muista mitä sinappia niissä myytiin mutta meilläkin niitä tyhjiä tuoppeja kaapissa käyttämättömänä lojui. Olisivat ehkä olut-tuoppeiksi soveltuneet. Taitaa vieläkin mummolassa olla kyseiset tuopit.

OK. Onkohan mun muistissa vikaa, vai onkohan sinappia myyty monissakin merkeissä sillälailla, kun minusta nämä mistä minä join, olivat ihan tavallisen maitolasin kokosia ja hämärä mielikuva että oisivat olleet vihreetä lasia.

Jääkäämme mielenkiinnolla oottamaan, oisko muilla näistä kerrottavaa. :)

Sinappia myytiin ainakin 60-70-luvulla laseista. Oli juomalasin kokoisia- ja näköisiä ja tuoppimallisia. Äkkiä muistellen tulee mieleen kaksi tuoppimallista ja viisikin juomalasimallista. Itse en muista 80-luvulta sinappilaseja. Taisi tuo ohuesta metallista tuleva tuubi tai muovipursotin tulla käyttöön. Mutta  muistoja kannattaa verestää googlaamalla "sinappilasi".  

Vierailija
592/933 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun lopulla menin lukion jälkeen opiskelemaan ja asuin sen aikaisen poikaystäväni kanssa. 

Aivan hirveä sisustus kämpässä, maalasin vaaleansinisellä kaikki huonekalut, jopa telkkarin (se oli itse asiassa parhaimman näköinen) ja sitten se Tiimarista ostettu iso viuhka sängynpäätynä. Yök.

Verhokappaa en osannut ostaa koskaan: Mittasin ikkunan 140 sm. Jaha, kangasta siis 140 sm ja aina imehtelin miksi verho kinnaa rumasti eikä rypyty. 

Hölmönä menin myös ja ostin Kirkan Surun pyyhit silmistäni pois-lp:n.

Onneksi muutaman vuoden päästä älysin hävetä ja vein sen yöllä naapurikerrostalon roskasäiliöön. 

Olin nimittäin jo siihen aikaan saanut vähän rock-habitusta, etten ilennyt viedä sitä  julkisesti edes divariinkaan.

Vierailija
593/933 |
10.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luku.. olin silloin 5-15 vuotias. Ehkä parhaiten on jäänyt mieleen kuitenkin valtava elintason nousu. Siinä missä vielä 1970-luvulla autot olivat aika kämäisiä ja kuunneltiin rahisevia lp-levyjä, vuoden 1989 lopussa mulla oli himassa Amiga 2000 -tietokone 9600bps modeemilla ja kovalevyllä varustettuna. Muita 80-luvulla kotiin tulleita vempeleitä olivat astianpesukone, mikroaaltouuni, cd-soitin ja ekana kotitietokoneena C-64.

Winter Games, Summer Games 2, Pirates!, Gauntlet, Druid 1..siinä muutamia C-64 pelejä joita tahkottiin kasarin puolivälin jälkeen. Amigalla taas Super Hang-Onia ja tietysti Larry1 :stä ja 2:sta, mutta se oli jo melkein ysäriä se.

TV-sarjoista on pakko mainita Miami Vice, eihän sen parempaa sarjaa ole tehty ennen eikä jälkeen. V oli myös aika tiukka ja jännäkin sarja, mutta itsekin tuli katsottua myös Dallasia ja kotimaisista mm. Hymyhuulet oli ihan loistava. Vituttaa tuon PPP:n anteeksipyytely vuosikausia myöhemmin, tekopyhä jätkä. Leffoista kovia olivat tietty Rambot, mutta mä tykkäsin myös Commandosta ja Cobrasta, sekä tietysti Kyttä 1&2 olivat parhautta.

Ja se musiikki.. Olin ihastunut Kim Wildeen; You came jossain kaupungin limudiskossa oli ihan parhautta. Muutoin samaa mitä täälläkin jo toisteltu: Bon Jovi, U2, Iron Maiden, Metallica, Mötikät, Gunnarit, mutta myös Chicago, Richard Marx, Spagna, Sandra ja tietysti ikisuosikki Pet Shop Boys.

80-luvulla kaupungit erosivat vielä tosi paljon toisistaan ja olivat enemmän omaleimaisia. Asuin Tampereella ja käytiin sukulaisissa Kuopiossa aina kesäisin, ja - anteeksi nyt vain - Kuopio tuntui todella kälyiseltä perähikiältä; siellä ei ollut juuri mitään vaate- tai levykauppoja missään. Serkut pyysivätkin joskus tuomaan jotakin bändipaitaa tullessani tms. Katukuvassakin eroa oli todella paljon. Tänä päivänä kaiken voi ostaa netistä eikä maantieteellä tai kaupungin asukasluvulla ole ollenkaan samanlaista merkitystä.

Mä tykkäsin pastelliväreistä ja rinteessäkin oli kaikenkirjavaa porukkaa laskettelemassa. Katsokaa tämän päivän miesten muotia: mustaa, harmaata, mustaa, mustaa, mustaa, harmaata.. voi masennus.

Ja duunia oli joka paikassa tarjolla, etenkin '87-'90. Mut revittiin lähes väkisin kesäduuniin 13-vuotiaana erään puolitutun firmaan. Oli kyllä hienoa aikaa, ja ihan yht'äkkiä oli tuhansia markkoja omaa rahaa käytössä! Koitapa tänä päivänä hakea _minkäänlaisia_ töitä 13-vuotiaana..

Vierailija
594/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ankie Bagger - I Was Made For Loving You

Vierailija
595/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lita Ford - Kiss Me Deadly 

Vierailija
596/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen eilen, että olen tainnut nähdä markkinapallon viimeksi 80-luvulla.

Ne oli ihania.

Heti jos nään jossain, ostan.

https://i.pinimg.com/originals/6c/f8/55/6cf855f6b2643a337d227ca640fe10d…

Vierailija
597/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bryan Adams - Heaven

Vierailija
598/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dingo: Pistoolisankari (live @ Kaivopuisto Park 1984)

Vierailija
599/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dynastian Alexis ja Krystle ovat vaihteeksi kilttejä toisilleen. :) 

Vierailija
600/933 |
14.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dynastia: ALEXIS TAKES CONTROL OF DENVER CARRINGTON

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi