80-LUKU OFFICIAL -elokuva-, tv-, musiikki- ym muistoja elämästä silloin
Itse olin 80-luvulla 8-18v, joten se eittämättä on itselleni rakkain vuosikymmen lapsuusmuistoineen, karkkeineen, MTV-musiikkivideoineen ja ensirakkauksineen.
Ajattelin tehdä ketjun, upean ajan kunniaksi.
Mitä sinä muistat 80-luvulta. Tai mitä musiikkia ja viihdettä haluat jakaa siltä ajalta.
Jos laitat linkin esim tubevideoon, muista laittaa myös teksti, mitä linkki sisältää.
Toki saa osallistua, vaikkei olisi sillon vielä syntynytkään. Moni nuorikin on onneksi löytänyt 80-luvun.
Laitan ketjun nyt alulle näin arkisena aikana, toivottavasti se ajan kanssa kuitenkin tuottaa hedelmää, ainakin viikonloppuisin kun ihmiset haluavat viihdyttää itseään kasarihelmien parissa.
ps. Official tarkoittaa tässä tapauksessa, että vain virallinen kasarimatsku tervetullutta, älä siis laita matskua muilta vuosikymmeniltä, vaikka ne jäljittelisivät kasaria.
Kommentit (933)
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla 14-23-vuotias. En kaipaa tuota täysin epäitsenäistä aikaa ollenkaan. Enkä se ajan rumia vaatteita, kampauksia, juppi-kulttuurin tuloa. Musiikki oli naurettavaa.
En tiennyt miten olisin pukeutunut, kun olin sellainen hippi- rock-tyyppi ja kaupossa oli lökärifarkkuja ja pastellin värsiä college-paitoja.
Koulun diskoissa oli vaivautunut olo kun odotin koko ajan (turhaan) että tulispa nyt Led Zeppeliiniä tai vaikka Juicen Marilyn.
Pidän ja pidin silloinkin 60-70-lukujen hardrockista, heavysta, progesta, balladeista. Melkein kaikki suomalaiset rock-bändit tai muusikot olivat kovia. Lyriikat olivat todella hyviä ja bändeissä taitavia soittajia.
Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt n.15-vuotta liian myöhään.
Kai silloinkin sai vanhoja vaatteita ostaa? Olisit siis vain pukeutunut lannefarkkuihin, haisaappaaisiin jne. Mutta kun et uskaltanut/kehdannut. Ja pakkoko sinne diskoon oli mennä naama vtulla olemaan? Olisit pysynyt kotonasi niitä zeppeliinejä soittamassa ja keltakynttilöitä polttamassa.
Ensiautot myös sellaisia ettei nykynuoret saisi edes koskea kun jo toimiva lämmityslaitekkin oli jo juhlaa ja renkaat oli kokoa kottikärry joilla lipsuttiin.
Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?
Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?
Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.
Rock Goddess- Satisfied Then Crucified
Vierailija kirjoitti:
Oliko sellasia sinappipurkkeja 70- vai 90-luvuilla, että niistä sai juomalasin kun sinapit oli syöry?
Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.
Anteeksi, tarkoitin tietenkin 70- vai 80-luvuilla.
T. lainatun kommentin kirjottaja
Vierailija kirjoitti:
Kim Wilde - Never Trust A Stranger
Kim Wildessä oli seksiä
Vierailija kirjoitti:
Muistan vaan kun lapsena kuulin, että juomalasini on entinen sinappipurkki, luultavasti turun sinappi?Toi olisi hyvin kätevä kikka saada juomalaseja, ihme kunnei nykyään ole myyntikikkaa hyödynnetty. Olisi ekologistakin.
Ainakin 70-luvulla oli sellaisia ruskeita tuoppeja. En muista mitä sinappia niissä myytiin mutta meilläkin niitä tyhjiä tuoppeja kaapissa käyttämättömänä lojui. Olisivat ehkä olut-tuoppeiksi soveltuneet. Taitaa vieläkin mummolassa olla kyseiset tuopit.
70-luvun lopussa ja 80-luvun alussa oli myös Happy Days TV-sarjan ja 50´s boomin innoittama Rock a Billy -musan huippusuosion aika kuten myös vanhan 50-luvun Rock´n´Rollin ja näyttelijöiden nostalgia suosio.
mm. Matchbox, crazy Cavan, Stray Cats, Robert Gordon, Shakin´Stevens,Teddy & The Tigers ja Johnny & The Dodgers olivat hetken aikaa suosittuja mutta jo 80-luvun puoleen väliin mennessä genre oli vain pienen ryhmän suosiossa. Nykyäänkin tuota fiftari / diinari-jengiä vielä löytyy . Hyvä musahan ei koskaan kuole - Rock´n´Roll will never die...
Vierailija kirjoitti:
Soitinmenot
Huippu huumoria kuten ÄlyWapaapalokuntakin
Vierailija kirjoitti:
Milli Vanilli - Girl You Know It's True
Tämä bändihän taisi saada jopa jotain palkintoja (Grammy?) ennenkuin paljastui että musan soitti ja lauloi ammattilaiset ja nuo kaverit aukoivat vain suutaan ja yrittivät näyttää seksikkäiltä. Oli pienoinen skandaali aikoinaan. No musahan ihan OK / hyvin tehtyä tossa genressä jos joku tykkää.
Vierailija kirjoitti:
LAUANTAI BILEFIILISTÄ
Black Box - Ride on Time
Biisi tuttu ja mainio ja soi paljon diskoissa 90-luvun alussa. Julkaistu toki jo 1989 mut soi enempi ysärin puolella.
Vierailija kirjoitti:
David Bowie - China Girl
Bowien Let´s Dance albumilta tuo biisi. Mainio albumi jolla soitti kitaraa legendaarinen kitaristi kasarilta: Stevie Ray Vaughan muita 80-luvun Blues Rock staroja olivat mm George Thorogood, Fabulous Thunderbirds, ZZ TOP, Omar & The Howlers, DR. Feelgood , Los Lobos jne. Suurin osa kyllä aloitti jo aiemmalla vuosikymmenellä mutta suursuosio avautui kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Madonna - Material Girl
Madonnan mainio kasari LP Like a Virgin löytyy vielä minunkin vinyylihyllystä. Kasarillahan etupäässä musa tuli LP levyiltä ja C-kaseteilta. Videonauhurit rullasivat, rock-radiota kuunneltiin ja kenellä sattui näkymään niin MTV oli kova juttu. Ei näkynyt maalla..
Vierailija kirjoitti:
Soitinmenot oli lapsuuteni ehdoton lempikomediasarja. Linkistä löytyy Elämän sain niminen biisi eli sarjan tunnusmusa.
Saman ryhmän "hyvästijättö-laulu" Lycka Till oli myös erittäin hieno. Sopisi muuten ylioppilaille lakitustilaisuuden lauluksi mainiosti mutta kukaan ei ole hiffannut vielä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla vasta leikki-ikäinen, mutta mieleen ovat jääneet:
- Matti Nykäsen voitot, takatukka ja sininen haalari.
- Vaatemuistot liittyvät etenkin talvivaatteisiin. Äidilläni oli hiihtopipo jossa oli kolme eriväristä pastellista tupsua, sekä hailakan pinkki toppahaalari, joka kiristettiin vyöllä. Lisäksi hänellä oli helmiäisen vihreä toppa-anorakki.
- Kummitädillä oli vaalea permanentti joka oli leikattu korvien päältä lyhyeksi, ja hän käytti sinistä ripsiväriä ja
prinsessa Diana-tyylisiä rusettipuseroita.- TV:ssä jumpattiin. Ihmettelin miksi naisilla oli uikkarit pyöräilyshortsien päällä.
- Pikkukaupungin keskustassa oli viiden eri pankin konttorit. Muutamaa vuotta myöhemmin niistä oli jäljellä yksi.
- Riki Sorsa ja Kirka olivat kavereiden äitien seksisymboleita.
- Televisiossa oli puiset kuoret ja paljon pieniä nappuloita.
Televisiot eivät kyllä olleet 80-luvulla enää mitään puukuorisia.
Kellä oli kellä ei. Aika monessa kodissa oli.
Deep Purplen come back albumi Perfect Strangers oli mainio. Olikohan vuodelta 1984? Kaverin Pioneer stereoista huudattetiin kovasti. Täytyy ostaa CD:nä itsellekin kun vielä saa ja halvalla...
Vierailija kirjoitti:
Olin 80-luvulla 14-23-vuotias. En kaipaa tuota täysin epäitsenäistä aikaa ollenkaan. Enkä se ajan rumia vaatteita, kampauksia, juppi-kulttuurin tuloa. Musiikki oli naurettavaa.
En tiennyt miten olisin pukeutunut, kun olin sellainen hippi- rock-tyyppi ja kaupossa oli lökärifarkkuja ja pastellin värsiä college-paitoja.
Koulun diskoissa oli vaivautunut olo kun odotin koko ajan (turhaan) että tulispa nyt Led Zeppeliiniä tai vaikka Juicen Marilyn.
Pidän ja pidin silloinkin 60-70-lukujen hardrockista, heavysta, progesta, balladeista. Melkein kaikki suomalaiset rock-bändit tai muusikot olivat kovia. Lyriikat olivat todella hyviä ja bändeissä taitavia soittajia.
Olen aina ollut sitä mieltä, että olen syntynyt n.15-vuotta liian myöhään.
No jos olisit syntynyt 15 vuotta aiemmin niin olisit varmaankin digannut Beatlesiä noiden sijaan...
Tyttökultia taas (enkun taitoisille).
Dorothyn ihana äiti, Sophia vauhdissa. :D