APUA! Painan järkyttävästi enemmän kuin luulin!
Tulin juuri lääkäristä, jossa tutkittiin alun perin muutamia oireita ja veriarvoja. Mulla on ollut väsymystä ja alakuloa jonkin aikaa. Selvisi, että paastoverensokeri on koholla... tämä jo ahdisti itsessään. Kyllähän olen tiennyt, että olen ollut hieman ylipainoinen aina, mutta en ole vaa'alla käynyt muutamaan vuoteen. Samat vaatteet ovat mahtuneet kuitenkin enimmäkseen päälle (useimmat kummiskin jotain stretch-kangasta eli taitaa syy löytyä siitäkin..), joten en ole sillä tavalla kiinnittänyt painooni huomiota.
Viimeksi, kun punnitsin itseni joskus 5v sitten niin painoin 73kg (olen 162cm pitkä), ja lääkärin luona pyydettiin minua menemään vaa'alle tarkistuttamaan paino. Painoin 89 kiloa!! Taino, painan.
Ihan järkyttävää. Meinasin alkaa itkemään siinä lääkärin edessä vaan samantien. Olin juuri sanonut ennen punnitusta, että painan suunnilleen 70 kiloa. Jeesus että häpesin silmät päästäni!!
Mitä h*lvettiä nyt teen, tekee mieli vaan olla kotona häpeämässä. Lääkärin kanssa verensokerin seuranta jonkin ajan kuluttua, pitäisi kuulemma laihduttaa.
Vertaistukea?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääkäri mitään ajattele painon väärin arvioimisesta. Varmaan yleistä. Ei sun tarvitse mitään paastota. Muuta vähän ruokavaliota eli karsi ylimääräiset rasvat ja sokerit. Syö paljon kasviksia, pakaste ja tuore eli noi vois olla sen sapuska pohja. Karsi leivänsyönti pariin palaan päivässä ja pari hedelmää päivässä. Ihan pienillä muutoksilla painosi putoaa. Kilpirauhasen arvot olisi hyvä mitata. Kerroit että väsyttää koko ajan ja masentaa. Painon nousu voi selittyä. Tsemppiä et ole yksin asian kanssa ja suunta on eteenpäin.
Ajattelin näin ensiksi lisätä salaatin määrää ruoassa ja lopettaa herkkujen syömisen. En nyt mitään pizzaa pelkästään ole mättänyt, vaan syönyt mielestäni ihan terveellisesti suomalaista kotiruokaa (makaroonilaatikkoa jne). Eli kaipa sitten noi kilot tulleet sellasesta ja viikon suklaalevystä.
Mun mielestä mulla mitattiin kilpirauhasen joku arvo eikä lääkäri sanonut siitä muuta kuin että se oli normaali. Oli lähinnä huolissaan siitä verensokerista, eikä oikein muusta puhunut. Miten toi kilpirauhanen oikein oireilee?
Suklaalevy viikossa on suklaapatukka päivässä ja ne muutama sata extrakaloria per päivä tietenkin lihottaa.
Ihan sama kun vetäisi joka päivä jonkun pullan/munkin/leivoksen iltapäiväkahvin kanssa ja ihmettelisi että kummasti paino nousee.
Minä syön lähes suklaalevyn päivässä ja paino on pysynyt samana (65 kg) ainakin kymmenen vuotta. Muuten syön kyllä vähän, eli se suklaalevy on oleellinen osa päivän energiansaantiani. Olin lapsena laiha, nyt normaalipainoinen, röllykkä kyllä löytyy mutta sen kanssa eletään.
Vierailija kirjoitti:
klo 11:24 | 21.11.2019
Tulin juuri lääkäristä, jossa tutkittiin alun perin muutamia oireita ja veriarvoja. Mulla on ollut väsymystä ja alakuloa jonkin aikaa. Selvisi, että paastoverensokeri on koholla... tämä jo ahdisti itsessään. Kyllähän olen tiennyt, että olen ollut hieman ylipainoinen aina, mutta en ole vaa'alla käynyt muutamaan vuoteen. Samat vaatteet ovat mahtuneet kuitenkin enimmäkseen päälle (useimmat kummiskin jotain stretch-kangasta eli taitaa syy löytyä siitäkin..), joten en ole sillä tavalla kiinnittänyt painooni huomiota.
Viimeksi, kun punnitsin itseni joskus 5v sitten niin painoin 73kg (olen 162cm pitkä), ja lääkärin luona pyydettiin minua menemään vaa'alle tarkistuttamaan paino. Painoin 89 kiloa!! Taino, painan.
Ihan järkyttävää. Meinasin alkaa itkemään siinä lääkärin edessä vaan samantien. Olin juuri sanonut ennen punnitusta, että painan suunnilleen 70 kiloa. Jeesus että häpesin silmät päästäni!!Mitä h*lvettiä nyt teen, tekee mieli vaan olla kotona häpeämässä. Lääkärin kanssa verensokerin seuranta jonkin ajan kuluttua, pitäisi kuulemma laihduttaa.
Vertaistukea?
Miten tuollaista lihomista voi olla huomaamatta? Olen itse 174cm mies, painan 79kg. Jos lihon muutamankin kilon, esim. 82 kiloiseksi, niin tunnen ikävästi kuinka istuessa ja sängyllä maatessa läski puristuu kasaan ikävästi. Tulee fyysisesti ikävä olo siitä. Siksi olen aina paastonnut itseni alle 80 kiloiseksi, kun paino on tahtonut nousta. Eikö ap:lla ole tullut tällaista oloa läskien kasvaessa?
M/39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävin vähän samalla tavalla kuin sullekin. Pituutta 159cm, ja painon seurannan lopetin, kun painoa oli 68 kiloa. Siiten tuli työterveystarkastus ja vaaka näytti siellä 89,5 kiloa.
Hetkellisen järkytyksen jälkeen nappasin itseäni niskasta kiinni ja liityin Fatsecretiin (ilmainen sovellus).
Kirjasin kaikki käyttämäni kalorit tunnollisesti ylös ja sain 30kiloa painosta pois. Nyt olen pari vuotta painanut 59 kiloa ja edelleen seuraan painoani kerran viikossa ja kirjaan syömiseni viitenä päivänä viikossa ylös.
Kirjaamalla kaikki kalorit ylös, huomasin monesta "terveellisestä kotiruuasta", että niissä oli todella paljon kaloreita. Ja niitä pystyi pienillä muutoksilla saamaan paljon kevyemmiksi, maun silti kärsimättä.
Myös annoskoot oli mulla ajan myötä kasvaneet todella isoiksi. Lähes puolittamalla annoksen ja lisäämällä saman verran kasviksia vatsa tuli ihan yhtä täyteen, mutta kalorimäärä melkein puolittui.
Silloinkaan kun aktiivisesti pudotin painoa, en kieltäytynyt herkuista, vaan sallin itselleni yhden herkkupäivän viikossa. Se sama herkkupäivä on edelleen käytössä. Näin pystyn kontroloimaan herkuttelua.Latasin tuon appin, kiitos. Tuntuu tosi työläältä alkaa kirjaamaan kaikki ylös, mutta pakko kai se on.
Laskitko siis vain kaloreita vai muutitko dieettiäsi johonkin suuntaan? Oon nyt googlaillut ja näköjään on olemassa joku satamiljoonaa eri ruokavaliota ja kaikki tietenkin hehkuttaa, että se omansa on helpoin ja laihtuu varmasti (hiilihydraattien vähentäminen, paleo, pätkäpaastoaminen). Pää alkaa olemaan ihan pyörällä siitä, mitä kannattaisi tehdä.
ap
Koska sinulla on verensokerit koholla, niin suosittelisin vähähiilarista ruokavalioa. Ei tarvitse karpata, jos ei halua, mutta kuitenkin pitää ne hiilarit alhaalla. Jos kuitenkin haluat hiilareita syödä, niin niistä kannattaisi siirtyä pelkästään hitaasti imeytyviin.
Kun olet vähillä kaloreilla, niin ei kannata piikittää niitä verensokereita tai voi tulla outoja oloja. Laihduttaessa niitä tulee luultavasti muutenkin jonkin verran. Verensokerisi luultavasti palautuvat normaaleiksi parin kuukauden sisällä, kun han saat rasvaa poltettua sisäelimistäsi.
Yksi vaihtoehto jolla voi tehostaa rasvan polttoa, on pitää vaikka aamupala, iltapala tai molemmat minimi hiilareissa. Näin saat joka vuorokauteen sellaisen mini paaston. Tyyliin vaikka kaalisalaatti öljy vinaigretella (vähähiilarinen etikka)ja jollain protskulla, ja vaikka munakas aamiaiseksi.
En ole ap, mutta voisitko hieman avata noita "outoja oloja" joita laihduttaessa tulee? Onko huimaava/pyörryttävä/epätodellinen olo yksi niistä? Joskus syömisen jälkeen tulee nimittäin aika pelottavankin outo olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lääkäri mitään ajattele painon väärin arvioimisesta. Varmaan yleistä. Ei sun tarvitse mitään paastota. Muuta vähän ruokavaliota eli karsi ylimääräiset rasvat ja sokerit. Syö paljon kasviksia, pakaste ja tuore eli noi vois olla sen sapuska pohja. Karsi leivänsyönti pariin palaan päivässä ja pari hedelmää päivässä. Ihan pienillä muutoksilla painosi putoaa. Kilpirauhasen arvot olisi hyvä mitata. Kerroit että väsyttää koko ajan ja masentaa. Painon nousu voi selittyä. Tsemppiä et ole yksin asian kanssa ja suunta on eteenpäin.
Ajattelin näin ensiksi lisätä salaatin määrää ruoassa ja lopettaa herkkujen syömisen. En nyt mitään pizzaa pelkästään ole mättänyt, vaan syönyt mielestäni ihan terveellisesti suomalaista kotiruokaa (makaroonilaatikkoa jne). Eli kaipa sitten noi kilot tulleet sellasesta ja viikon suklaalevystä.
Mun mielestä mulla mitattiin kilpirauhasen joku arvo eikä lääkäri sanonut siitä muuta kuin että se oli normaali. Oli lähinnä huolissaan siitä verensokerista, eikä oikein muusta puhunut. Miten toi kilpirauhanen oikein oireilee?
Suklaalevy viikossa on suklaapatukka päivässä ja ne muutama sata extrakaloria per päivä tietenkin lihottaa.
Ihan sama kun vetäisi joka päivä jonkun pullan/munkin/leivoksen iltapäiväkahvin kanssa ja ihmettelisi että kummasti paino nousee.
Mä syön pullaa useampana päivänä viikossa ja paino vaan laskee. Hitaasti, mutta tasaisesti. Enkä korvaa pullalla muuta ruokaa.
Alan uskoa, että mulla on sittenkin jotenkin poikkeuksellisen hyvä metabolia, kun painon pudottaminen on onnistunut ilman kikkailuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä syön lähes suklaalevyn päivässä ja paino on pysynyt samana (65 kg) ainakin kymmenen vuotta. Muuten syön kyllä vähän, eli se suklaalevy on oleellinen osa päivän energiansaantiani. Olin lapsena laiha, nyt normaalipainoinen, röllykkä kyllä löytyy mutta sen kanssa eletään.
Mitäpä luulet onko se suklaa ap:llakin osa normaalia energiansaantia jos ruokavalio koostuu makaronilaatikoista ja siskonmakkarasopista?
Tottakai joku varmasti aikansa pysyy terveenä ja hengissä vaikka ruokavalio koostuisi vain suklaalevyistä mutta normaalisti muutakin ruokaa syövä ihminen ei. Toki se on sama mistä ne muutamat sata extrakaloria päivässä hankkii, ihan yhtä lailla se lihottaa mutta kyllä sitä saa melkoisen kasan järsiä vaikkapa porkkanoita että sen saa kasaan. Suklaassa kalorit on todella kompaktissa muodossa ja pienikin määrä sisältää energiaa hurjasti.
No ei paha, painan saman verran. 192cm, mies
Mieti mitä ja paljonko syöt päivän aikana? Tarvitsetko oikeasti joka päivä kunnon lämpimän lounaan ja illalla toisen?
Santsaatko?
Naposteletko syötkö välipalaa?
Entäs ne herkut?
Mitä juot?
Itselläni on auttanut annoskokojen ja herkkujen vähentäminen.
Iltaisin telkun ääressä tuli usein naposteltua tai juotua jotain (herkkuja). Tämän tavan aloin korvata kivennäisvedellä tai teekupposella ja toisinaan myös otin leivän siihen mussuteltavaksi. Pikkuhiljaa alkoi riittää myös pelkkä lasillinen vettä.
Muutos ei tapahtunut yhdessä viikossa tai kuukaudessa. Mutta pikkuhiljaa ja pienillä muutoksilla alkoi paino tippua eikä kilot ole tulleet takaisin.
Dieetit eivät olleet minua varten. Mitä enemmän kielsin jotain sitä enemmän niitä teki mieli.
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä välttämättä huomaa ollenkaan ellei käytä tiukkoja housuja tai muita vaatteita tai jos ei punnitse itse säännöllisesti. Itselläni paino nousi ihan täysin huomaamatta 10kg.
Höpö höpö, varmasti huomaa
Käyttäähän sitä muitakin vaatteita kuin stretchhousuja!
Rintsikat kinnaa ja selkäpuolelle tulee makkarat, pikkarit painuu läskin sekaan lanteilla, puserot ja jakut ahdistaa eikä mene kiinni. Jopa väljästä neulemekosta kuultaa makkarat. Tuossa nyt muutama mitä itse huomasin jo 2-3 kilon painonnoususta normaalipainon yli.
Voi, älä vaivu itseinhoon! Kaikki on vielä mahdollista.❤️ Muista avaintekijä, eli tee muutos siksi, että haluat kehollesi hyvää ja mahdollisesti lisää terveitä vuosia. Jos lähdet tekemään elämäntapamuutosta itseinhon vallassa, et tule todennäköisesti onnistumaan. Itsellä kävi niin, että lihoin 13kg masennuksen takia, söin huonoon olooni. Sitten sai aivan ihanan työpaikan, jossa koin oloni tärkeäksi ja siitä se lähti muutos parempaan päin. Laihduin kaikki liikakilot, kun ruokarytmi muuttui säännölliseksi ja terveelliseksi. Aloin myös harrastaa uusia urheilulajeja ja voi että mikä elämä aukesi❤️ Opin rakastamaan itseäni terveellä tavalla ja ajattelemaan, mikä on keholleni hyväksi. Tsemppiä sulle!
+15 kg vastaa suunnilleen +105000 kcal. Teoriassa tämä tarkoittaa sitä, että AP on syönyt päivittäin noin 58 kcal yli kulutuksensa. Siitä pienestäkin ylimääräisestä plussakaloreiden syömisestä lihoaa pitkän ajan kuluessa. Pienillä asioilla on suuria vaikutuksia. Toisinsanoen -100 kcal päivävajeella voisi rauhassa laihtua -15 kg alle kolmessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kuin mun tarina. Vasta lääkärin vastaanotolla tajusin miten paljon painoa olikin kertynyt!
Olen yleensä painanut n. 58-60kg ja olen 160cm. Olen myös melko rintava, joten osa kiloista varmaan tulee jo tästä syystä.
Pari vuotta sitten lopetin liikkumisen täysin, aloin kärsimään ahdistuksesta ja pienestä masennuksesta. Jouduin lopettamaan työt, en pystyny nukkumaan. Lähdin matkustelemaan 3 kuukaudeksi ja palattuani sama meno jatkui. En liikkunut ja söin mitä sattui + kävin ulkona viikonloppuisin juomassa mikä ei takuulla edesauttanut muuta kuin lihomista.
Koska minulla ei ollut töitä heti palattuani, jouduin lopettamaan ehkäisypillerien syönnin (koska maksavat 70e/puoli vuotta eikä ollut rahaa). Uskokaa tai älkää, minulla pillerit ovat poistaneet ylimääräistä nestettä kehosta. Kun lopetin, lihoin silmin nähden 3kk aikana.
Vaakaa en kuitenkaan omistanut ja oma silmä tottuu peilikuvaan.Tiesin, ettei parit vanhat farkut enää mahtuneet päälle & yksi toppi tuntui tiukalta - mutta mahduin kuitenkin vielä koon 38 Zaran farkkuihin ja paitakokoni oli M. (ok, se oli S silloin 2v sitten) Rintsikat piti päivittää ympäryskokoon 75, entisestä 60-65.
Naamani näytti hiukan turvonneelta kuvissa, mutta kuvittelin että kai se sitten on normaalia vanhetessa että ulkonäkö muuttuu.Herätys tuli sitten vihdoin lääkärin vastaanotolla. Kuvittelin mielessäni ennen vaa'alle astumista, että vaaka näyttäisi lukemaa 65-70kg välillä. Tiedostin siis osan tästä painonnoususta. Mutta lukema 84kg!! tuli täytenä järkytyksenä. Eikö vain lihavat ihmiset paina noin paljon, muistan ajatelleeni. (:D ei sopinut omaan identiteettiin tällöin)
Aloitin pillerien syönnin pian tämän jälkeen ja paino putosi jonkin verran. Näytin silti kuitenkin siltä, että ylimääräistä vielä on.
Kamppailin masennuksen kanssa vielä vuoden tästä eteenpäin. Toinen vuosi eteenpäin, aloin pikkuhiljaa saada otetta elämään, mutta lopullinen muutos tapahtui vasta tämän vuoden kesäkuussa kun liityin salille. Aloin käymään 2-3krt viikossa ruokatunnin aikana bodypump, cycling ja kahvakuula tunneilla.
Nyt marraskuussa tunnen oloni virkeäksi ja koen näyttäväni "hoikalta". Vaa'alla en käy enkä sellaista omista vieläkään, mutta vanhat vaatteet mahtuvat taas päälle ja tilaakin niissä taitaa jonkin verran olla.
Itse en koe pystyväni dieetteihin, rakastan ruokaa liikaa. Ainoa asia minkä kiellän itseltäni on aamupala, sillä se oman kokemukseni mukaan lihottaa minua pitkällä aikavälillä :D Luultavasti juuri ne ratkaisevat ylimääräiset kalorit per päivä. Toki syön aamiaista, jos vietän aikaa kotona. En kiellä itseltäni mitään ruokaa enkä pidä herkkupäiviä. Tällä tavalla pidän itseni kurissa, kun mikään mieliteko ei ala kontrolloida mieltä.
Haluaisinkin painottaa miten hyvä tunti esim. Bodypump on; kehität koko kropalle hiljalleen lihasmassaa (ei kuitenkaan pelkoa suurista lihaksista :D)
Ymmärrätkö miten paljon työtä vaatii ne suuret, näkyvät lihakset naisilla? Ne eivät todellakaan synny vahingossa ohimennen, "hups kävin 3 kk kahdesti viikossa salilla ja kato nyt näitä haukkareita!"... Se vaatii todella kovaa ja omistautunutta työtä pitkäkestoisesti, järkevän ja hyvän ohjelman (ja mielellään ohjaajan) avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kerännyt 15 kg massaa viidessä vuodessa?
Tyhmä kysymys. Elämä ja elämäntilanteet vaihtelevat ja ne vaikuttavat painoon.
Kannattaa pyytää lääkäriltä lähete ravitsemusterapeutille. Kannattaa tehdä yksi elämäntapamuutos kerrallaan. Itse pidän jonkun lehden juttua painoneutraalin ruoan syömisestä fiksuna. Käytännössä se tarkoittaa kaikkien ruokien, joissa on energiaa yli 150 kcal/100g tiukkaa rajoittamista ja vähentämistä.
Juu tuo kCal/100 g on aika selkeä ja helppo muistisääntö, mikäli jaksaa sisältöjä katsella. Alle 70 kCal/100 g ei ole juuri mitään, 70-150 kCal/100 g kannattaa syödä maltilla, 150-300 kCal/100 g on jo punaisella alueella ja yli sen erittäin harkitusti.
Cambridge-dieetti on aika helppo ja edullinenkin nopeaan painonpudotukseen ja pidemmän linjan elämänmuutokseen. Netistä löytyy paikkakuntasi ohjaajat.
Varmaan aika harvalla ihmisellä on nykyisin vaistomainen kyky syödä juuri kulutuksensa mukaan. Itselläni käy niin, että jos kuuntelen kehoani ja syön mielestäni tavallisesti, enkä koskaan ähkyyn ja kuntoilenkin jonkin verran, niin lihon koko ajan. Jos ei kontrolloi syömistä koko ajan, niin kilot kertyvät tasaisen tappavasti. Sellainen salliva ja epämääräinen tyyli, että lisää vihanneksia mutta ei stressaa, on kaikkein pahin tyyli, sillä lihon ehkä kaikkein eniten. Havahduin tähän jonkin aikaa sitten ja nyt syön noin 1600 kaloria päivässä, eli maltillista laihduttamista. Koko ajan on nälkä ja ruoka mielessä, mutta olo paranee ja pian olen tavoitteessani. Ap:n kannattaa hyväksyä että kieltäymyksiä on edessä, jos on tottunut siihen, että vetää aina mahan täyteen ja hieman ylikin. Siihen on syynsä, että maa on täynnä ylipainoisia. Yliapainoisuus on melkeinpä se normi. Sopivaan painoon päästäkseen pitää ottaa painonhallinta asiakseen.
Vierailija kirjoitti:
Paino hivuttautuu ja sitä ei jotenkin vain hahmota lopulta enää. Tiputa joitakin ruokia pois mitä syöt :)
Paino hivuttautuu salakavalasti ylöspäin, jos ostaa aina uusia isompia ja joustavampia vaatteita.
Vaatekoko antaa suuntaa, josta tietää mitä painaa. Yksi painonvartijointitapa on se, ettei laita koskaan uusia isompaa kokoa olevia vaatteita, vaan pysyy yhdessä tietyssä koossa.
Toki pienempiä vaatteita pitää hankkia, jos paino putoaa mut ei koskaan suurempaa kokoa.
En lukenut tästä kaikkia, mutta ensinnäkin aloittaja - tsemppiä! Muista, että se ylimääräinen ei kertynyt yhdessä yössä, vaan pidemmällä aikavälillä. Myös laihdutus pidemmällä aikavälillä on parempi kuin pikadieetti, sillä silloin saavuta pysyvämpää tulosta.
Minä itse pysyn ihannepainossani syömällä 5x päivässä ja isoin juttu oli ymmärtää, että nälkä on normaali tunne. Nälkää ei kannata pelätä. Toki nälkäisenä syö herkästi liikaa, mutta ennalta määritetty annoskoko ja hitaasti sen syöminen auttavat tähän.
Yritä löytää joku urheilulaji josta pidät ja jos tunnet olevasi ihan hukassa, suosittelisin itse henkilökohtaisesti palkkaamaan itselle sopivan personal trailerin joksikin aikaa. Minua auttoi ylipainon kanssa alkuun se, että sain paperilla ruokavalion mitä syödä ja koska - noudatin tätä ohjelmaa aikani ja nykyään pystyn koostamaan itse terveellisen ja hyvän makuisen ruokavalion vaakalukeman nousematta. Minun piti ensin ammattilaisen kanssa oppia ruokarytmi ja ensialkuun punnitsin kaiken mitä suuhuni pistin, jota kautta opin sopivat annoskoot. Nykyään punnitsen edelleen välillä, välillä arvioin. Viikolla syön täysin puhtaasti ja vloppuna syön jotakin spessua, jos haluan. Aina en edes halua.
Puhdasta mahdollisimman prosessoimatonta ruokaa saa syödä aikalailla mahansa täyteen ilman, että kalorit kärsivät. Oikein koostetulla ruokavaliolla sinun ei tarvitse luopua pastastakaan kokonaan, opettelet vain hallitsemaan sitä annoskokoa ja sen pastan kanssa nautittavien lisukkeiden sisältöä. Kannattaa opetella hyvät ruokailutavat nyt, niin et koe olevasi dieetillä ja jaksat jatkaa kyseisellä ruokavaliolla loppuikäsi.
Jos nimittäin nyt vedät pikakuurin ja palaat vanhoihin tapoihin, paino on äkkiä sama kuin ennen ja vähän yli :) Jos haluaa muutosta, se muutos pitää tehdä pysyväksi eikä vain palata sitä edellistä painoa ylläpitäneeseen tapaan.
Ravitsemusneuvojana toimiva terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että ei ole muuta selkeää keinoa kuin kirjoittaa ylös kaikki syömisensä. Kun jokaisen päivän kalorit ynnää yhteen, niin se luku ei valehtele. Tämä koskee niin laihduttajia kuin lihottajiakin. Kaikenlaisten dieettien maailmaan voi lähteä seikkailemaan, mutta lopulta kysymys on vain ja ainoastaan kaloreista. Ne jotka jaksavat hifistellä, voivat sitä toki harrastaa, mutta ei kaikilla ole mahdollisuutta syödä jotain erikoisuuksia. Esimerkiksi muun perheen syöminen vaikuttaa myös.
Mä en nyt tiedä mitä ap on tehnyt niin väärin, että itkeä pitää...Se on vain kiloja jotka varteen ovat kertyneet, et ole vahingoittanut ketään. Nyt vain alat pikkuhiljaa muuttamaan elämäntapoja itsellesi sopivalla tavalla. Kyllä se siitä ja kyllä ne kilot lähtee, ei ole vakava juttu. Tsemppiä!
Noista vaatekoista sen verran, että monet merkit ovat suurentaneet niitä, eli nykyinen 38 onkin mitoitukseltaan nyt noin 40. Itse olen normaalisti ostanut 38-40 koon puseroita/paitoja, mutta nyt olen ostanut useita kokoa 36 (ja en ole todella laihtunut). Eli niitä kokonumeroita ei todellakaan kannata tuijottaa liikaa, ne huijaavat :(
Onpa muuten hyvä lukea, että muillakin on kotipeilissä vikaa. Itse olen normaalipainoinen, melko lihaksikas ja kotona peilistä näkyy ihan OK tikissä oleva urheilullinen nainen. Lomalla mieheni otti minusta bikinikuvan rannalla - kuka hemmetti on se siinä näkyvä punkero?