Mikä näistä juhlien herkuista on terveellisin ja mikä epäterveellisin? Mustikka-juustokakku, mansikkatäytekakku, marjapiirakka vai perinteinen pullapitko?
Juhlissa juhlaruokaa jokainen voi syödä kohtuudella ja juhlia on harvoin - se on eri keskustelu.
Mikä näistä on terveellisin ja mikä epäterveellisin?
Kommentit (17)
Pullassa ainakin on vähiten raaka-aineita noista
Ihan kiinni siitä, miten nuo tuotteet on tehty. Hankala sanoa, onko marjapiirakka rasvaisempi kuin täytekakku tai onko pullapitkossa mitkä raaka-aineet.
Pullapitko, koska siinä on annoksessaan vähiten sokeria ja rasvaa noihin muihin verrattuna.
Pullapitko on terveellisin, koska siinä on vähiten sokeria.
Juustokakku, jos se on sellainen keksipohjainen, lienee epäterveellisin. Ne ovat tosi makeita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Pullaitko - vähitren huonolaatuista rasvaa ja sokeria.
Juustokakuissa on usein keksipohja, jossa on paljon prosessoituja keksejä. Tuskin terveellisimmästä päästä.
Pullapitko "terveellisin". Toki riippuu onko juhlapullaa (voita, maitoa, enemmän sokeria...) vai arkipullataikina (vähemmän sokeria, kevyempi margariini/öljy, ei munia).
Mansikkatäytekakku voi olla kermavaahdon takia kalori- ja kolesterolipommi. Eihän näitä kukaan mahaansa täyteen syö, joten mitä väliä 😊
Vierailija kirjoitti:
Itse kelpuutan noista syötäväksi vain pullapitkon.
Miksi kukaan söisi pullaa?
Vierailija kirjoitti:
Juu, se on vähiten epäterveellinen, vähäkalorisin.
Yksi pikkupulla, tai pitkon viipale, sopii myös molemmille diabeetikoille.
No sehän riippuu sisällöstä, ei nimestä. Ap on typerys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan söisi pullaa?
No arvaa pölvästi?
Olen diabeetikko ja ravitsemusterapeutti neuvoi, että yhdessä pikkupullassa on vähiten sokeria ja rasvaa.
Varmaan pullapitko tai marjapiirakka noista "terveellisimmät" vähän raaka-aineista riippuen. Olisivat myös ainoat, mitä noista söisin, kermakakku nyt on kamalan makuista ja niin rasvaista, että sen syöminen kutittaa kitalakea ja juustokakut taitaa pääsääntöisesti olla sen töhnäisen keksipohjan ohella liivatteellisia, en keksi miksi niitä haluaisi syödä.
Mutta kuten sanoit, ei juhlissa kannata joka suupalasta alkaa miettimään terveellisyyden kannalta. Se pieni kakkupala tai pulla joskus ja jouluna ei niin isoa eroa tee syömisiin, että kannattaisi pilata juhlafiilikset kalorien laskemisella.
Marjapiirakka saattaa olla terveellisin, riippuu ihan reseptistä. Mustikoita pullataikinapohjan päällä taitaa voittaa tavallisen pullan.
Vierailija kirjoitti:
Marjapiirakka saattaa olla terveellisin, riippuu ihan reseptistä. Mustikoita pullataikinapohjan päällä taitaa voittaa tavallisen pullan.
Voiko mustikkapiirakan tehdä pullataikinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Se perinteinen mustikkapiirakkahan on nimenomaan pullataikinaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi. Se perinteinen mustikkapiirakkahan on nimenomaan pullataikinaan tehty.
Se on hyvää!