Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Painan järkyttävästi enemmän kuin luulin!

Vierailija
21.11.2019 |

Tulin juuri lääkäristä, jossa tutkittiin alun perin muutamia oireita ja veriarvoja. Mulla on ollut väsymystä ja alakuloa jonkin aikaa. Selvisi, että paastoverensokeri on koholla... tämä jo ahdisti itsessään. Kyllähän olen tiennyt, että olen ollut hieman ylipainoinen aina, mutta en ole vaa'alla käynyt muutamaan vuoteen. Samat vaatteet ovat mahtuneet kuitenkin enimmäkseen päälle (useimmat kummiskin jotain stretch-kangasta eli taitaa syy löytyä siitäkin..), joten en ole sillä tavalla kiinnittänyt painooni huomiota.
Viimeksi, kun punnitsin itseni joskus 5v sitten niin painoin 73kg (olen 162cm pitkä), ja lääkärin luona pyydettiin minua menemään vaa'alle tarkistuttamaan paino. Painoin 89 kiloa!! Taino, painan.
Ihan järkyttävää. Meinasin alkaa itkemään siinä lääkärin edessä vaan samantien. Olin juuri sanonut ennen punnitusta, että painan suunnilleen 70 kiloa. Jeesus että häpesin silmät päästäni!!

Mitä h*lvettiä nyt teen, tekee mieli vaan olla kotona häpeämässä. Lääkärin kanssa verensokerin seuranta jonkin ajan kuluttua, pitäisi kuulemma laihduttaa.

Vertaistukea?

Kommentit (218)

Vierailija
181/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vastaavanlainen tarina, joskaan ihan noin suurista kilomääristä ei ole kyse.

Kuvittelin painavani n. 72 kg (olen 168 cm pitkä), mutta hoitajan patistaessa vaa’alle tulos olikin 78 kg. Oli se minulle järkytys - ikinä en ollut painanut noin paljon! Hoitajan vahingoniloinen ilme oli se viimeinen pisara, siinä hetkessä päätin, että nyt alkoi kurinpalautus. Silloin oli juuri tullut muotiin 5:2 -pätkäpaastodieetti, ja päätin kokeilla sitä. Kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat dieetit olin kokeillut jo aikaisemmin. Ja ihme tapahtui: n. 7 kuukaudessa laihduin 15 kg suunnilleen puolen kilon viikkovauhtia, rennosti ja normipäivinä välillä herkutellenkin. Helpoin dieetti ikinä! Siirryin silloin ylläpidolle, eli 1 paastopäivä/vko ja siinä painossa (~63 kg) olen pysynyt. Kerran viikossa käyn vaa’alla, ja jos näyttää siltä että paino alkaa nousta, palaan 5:2 systeemiin, kunnes paino taas vakiintuu, yleensä jo viikossa. Tällä lailla olen pysynyt tavoitepainossani nyt runsaat 5 vuotta.

Googlasin tuosta paastoamisesta vähäsen ja mietityttää se, kun minulla tulee tosi paha olo jo aamupäivällä, jos en syö aamiaista. Tottuuko siihen jotenkin? Siis oikeasti paha olo, en pysty tekemään töitä mitenkään.

Mutta pakkohan se on jotakin keksiä, oon ihan shokissa tällä hetkellä.

ap

Syöt reilun määrän rasvaa aamulla, niin sillä jaksaa hyvin vaikka koko päivän töissä, siis tehden ihan ruumiillista työtä. Hiilareilla ei jaksa ja ylimääräiset hiilihydraatithan muuttuvat tunnetusti läskiksi.

Rasvassahan on ihan hirveästi kaloreita, miksi sitä kannattaisi syödä?

ap

Olet kyllä ihan pihalla kuin lumiukko. Rasva pitää nälkää, se vie herkku- ja hiilarihimot, rasva polttaa rasvaa ja kropasta on tehtävä rasvapolttoinen, jotta laihtuu.

Itse suosittelen proteiinilisäystä aamupalalle, pelkillä hiilareilla tulee nälkäkiukku hyvin pian ja se on taas sitten menoa se syömisen suhteen.

Siis enkö pysty laihtumaan muuten kuin tekemällä kropastani rasvapolttoisen? Muistaakseni äitini joskus laihdutti painonvartijoissa ainakin ihan eri tavalla :o

ap

Painonvartijat, salli mun nauraa! Maailman tunnetuimmat jojolaihduttajat ja heidän pistekerhonsa. Ihan oikeasti, kuka jaksaa laskea jotain pisteitä koko loppuelämänsä? Koska niinhän sitä pitäisi tehdä myös sen jälkeen kun on laihduttu. Tunteeko joku jotain painonvartijaa, joka olisi myös pysynyt laihdutetussa painossaan? En usko, että niitä on kovinkaan montaa.

Varmasti on tuhansia. Pisteistä viis, kalorit on hyvä tietää, ne ovat ihan samat kaikille.

Vierailija
182/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi karppaajat on niin fanaattisia noissa jutuissaan? Ei kehon tarvitse todellakaan olla "rasvapolttoinen" voidakseen polttaa kehon omia rasvavarastoja!  ÄLY HOI

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin täällä katoaa viestejä? Siis wtf

Vierailija
184/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihanan viaton, kun hän yllättyi makaronin kalorimäärästä. Tämä on etusi, ekaa kertaa laihduttaessa se on paljon helpompaa ja pääset varmasti hyviin tuloksiin. Suunnittele sinulle sopiva loppuelämän ruokavalio. Pidä huolta nukkumisesta ja harrasta liikuntaa, jos siitä tulee hyvä mieli.

Itse olen entinen jojo-laihduttaja, painoa on aikuisena ollut joskus 50 kilo, joskus 100 kiloa. Älä sotke aineenvaihduntaasi tai altista itseäsi syömishäiriölle. Minulle sopiva ruokarytmi on useamman vuoden ollut sama ja paino on pudonnut ja pysynyt. Pieniä aterioita tasaisesti, hiilarilähteitä on kaura, kvinoa, bataatti, linssit.

Musta tuntuu, että en voi ainakaan omiin silmiini luottaa ruuan määrässä. Tiesin, että rasva on pahasta (?), mutta voissa näköjään hirveästi kaloreita. Sitä oon kuitenkin kans antaumuksella sivellyt leivän päälle aina. Pitää varmaan miettiä jotain korvaavaa...

ap

Sori, mutta elätkö sä ihan tässä maailmassa? Miten ihminen voi olla noin tietämätön perusravitsemuksesta?

Vierailija
185/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihanan viaton, kun hän yllättyi makaronin kalorimäärästä. Tämä on etusi, ekaa kertaa laihduttaessa se on paljon helpompaa ja pääset varmasti hyviin tuloksiin. Suunnittele sinulle sopiva loppuelämän ruokavalio. Pidä huolta nukkumisesta ja harrasta liikuntaa, jos siitä tulee hyvä mieli.

Itse olen entinen jojo-laihduttaja, painoa on aikuisena ollut joskus 50 kilo, joskus 100 kiloa. Älä sotke aineenvaihduntaasi tai altista itseäsi syömishäiriölle. Minulle sopiva ruokarytmi on useamman vuoden ollut sama ja paino on pudonnut ja pysynyt. Pieniä aterioita tasaisesti, hiilarilähteitä on kaura, kvinoa, bataatti, linssit.

Musta tuntuu, että en voi ainakaan omiin silmiini luottaa ruuan määrässä. Tiesin, että rasva on pahasta (?), mutta voissa näköjään hirveästi kaloreita. Sitä oon kuitenkin kans antaumuksella sivellyt leivän päälle aina. Pitää varmaan miettiä jotain korvaavaa...

ap

Sori, mutta elätkö sä ihan tässä maailmassa? Miten ihminen voi olla noin tietämätön perusravitsemuksesta?

Ihmiset omaksuvat eri tavalla asioita. Kaikki eivät ole edes kasin oppilaita.

Vierailija
186/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aloittaja tiennyt lihoneensa, siksi ei olekaan uskaltanut käydä vaa'alla. :)) Voi mitä itsepetosta. Ei muka tiedä lihoneensa 20 kg!!

Vierailija
187/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärihän ei olekaan uskonut aloittajan mainitsemaa 70 kg.n painoa, vaan punninnut aloittajan huomattuaan jo silmämääräisesti että painoa on rutkasti enemmän.

Usein hengenvaarallisesti lihava sarjassa lihavat itkevät itsesäälissä painonsa kuultuaan.

Juuri he joiden pitäisi seurata painoaan, eivät käy vaa'alla ollenkaan.!

Vierailija
188/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista vaatekoista sen verran, että monet merkit ovat suurentaneet niitä, eli nykyinen 38 onkin mitoitukseltaan nyt noin 40. Itse olen normaalisti ostanut 38-40 koon puseroita/paitoja, mutta nyt olen ostanut useita kokoa 36 (ja en ole todella laihtunut). Eli niitä kokonumeroita ei todellakaan kannata tuijottaa liikaa, ne huijaavat :(

Onpa muuten hyvä lukea, että muillakin on kotipeilissä vikaa. Itse olen normaalipainoinen, melko lihaksikas ja kotona peilistä näkyy ihan OK tikissä oleva urheilullinen nainen. Lomalla mieheni otti minusta bikinikuvan rannalla - kuka hemmetti on se siinä näkyvä punkero?

Niinpä. Näkeehän sitä silmillään peilistä kuin näkee vaatteistakin jos on alkanut ostaa isompia kokoja. Ei tarvii tuijottaa numeroita mitä lukee vaatteen kooksi.

Vierailija
189/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sokeri ja nopeat hiilarit ovat pahimpia. Rasva ei ole. Kaappaajat syövät rasvaa ja laihtuvat.

Vierailija
190/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vastaavanlainen tarina, joskaan ihan noin suurista kilomääristä ei ole kyse.

Kuvittelin painavani n. 72 kg (olen 168 cm pitkä), mutta hoitajan patistaessa vaa’alle tulos olikin 78 kg. Oli se minulle järkytys - ikinä en ollut painanut noin paljon! Hoitajan vahingoniloinen ilme oli se viimeinen pisara, siinä hetkessä päätin, että nyt alkoi kurinpalautus. Silloin oli juuri tullut muotiin 5:2 -pätkäpaastodieetti, ja päätin kokeilla sitä. Kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat dieetit olin kokeillut jo aikaisemmin. Ja ihme tapahtui: n. 7 kuukaudessa laihduin 15 kg suunnilleen puolen kilon viikkovauhtia, rennosti ja normipäivinä välillä herkutellenkin. Helpoin dieetti ikinä! Siirryin silloin ylläpidolle, eli 1 paastopäivä/vko ja siinä painossa (~63 kg) olen pysynyt. Kerran viikossa käyn vaa’alla, ja jos näyttää siltä että paino alkaa nousta, palaan 5:2 systeemiin, kunnes paino taas vakiintuu, yleensä jo viikossa. Tällä lailla olen pysynyt tavoitepainossani nyt runsaat 5 vuotta.

Mä olen jumpannut 3x viikossa ja käynyt lenkillä toiset 3x viikossa. Paino on pudonnut itsestään 4kg puolen kilon viikkotahdilla. En ikinä pystyisi paastoilemaan.

Vierailija
191/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen jumpannut 3x viikossa ja käynyt lenkillä toiset 3x viikossa. Paino on pudonnut itsestään 4kg puolen kilon viikkotahdilla. En ikinä pystyisi paastoilemaan.

Mä aloitin lenkkeilyn 2kk sitten, 4 x 1h niin kovaa kuin jaksan kävellä / osan hölkätä. Lisäksi aloin lisätä kasviksia ruokaan, laskea kaloreita ja jätin herkut pois. Tulos -100g... 😑

Vierailija
192/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kg näkyy jo vaatekoossakin, eli ihan tietoisesti olet lihonut.

Vierailija
193/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin lenkkeilyn 2kk sitten, 4 x 1h niin kovaa kuin jaksan kävellä / osan hölkätä. Lisäksi aloin lisätä kasviksia ruokaan, laskea kaloreita ja jätin herkut pois. Tulos -100g... 😑

Mulla nousi ensin paino 2kg. Sitten lähti laskemaan. Lenkkeily lähinnä palauttaa nopeammin treenien jälkeen. -eka-

Vierailija
194/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset aina olettavat painavansa vähemmän mitä todellisuudessa ovat, jos edellisestä punnituksesta on aikaa. Ei sitä voi arvioida, varsinkin kun painoa pidetään jostain syystä epämiellyttävänä asiana.

Eikä tarvitse välttämättä "tehdä mitään" jotta painoa kertyy lisää vuosien saatossa. Sekä miehellä että naisella vanhetessa hormonitoiminta muuttuu niin että lihominen on entistä helpompaa. Täytyy vain olla tarkempi ja pitää itsestään huolta jos haluaa olla 30+ ikäisenä fitti.

Hyvä että heräsit tähän ongelmaan, moni ei herää ikinä vasta ennen kuin saa ensimmäisen sydänkohtauksen, veritulpan tai sokeritaudin. Suomi on yksi lihavimpia maita. Sen näkee katukuvassa. On kamalaa kun ihmiset eivät halua pitää terveydestään huolta. Mikä voisi olla tärkeämpää kuin oma terveys?

Vierailija
195/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista vaatekoista sen verran, että monet merkit ovat suurentaneet niitä, eli nykyinen 38 onkin mitoitukseltaan nyt noin 40. Itse olen normaalisti ostanut 38-40 koon puseroita/paitoja, mutta nyt olen ostanut useita kokoa 36 (ja en ole todella laihtunut). Eli niitä kokonumeroita ei todellakaan kannata tuijottaa liikaa, ne huijaavat :(

Onpa muuten hyvä lukea, että muillakin on kotipeilissä vikaa. Itse olen normaalipainoinen, melko lihaksikas ja kotona peilistä näkyy ihan OK tikissä oleva urheilullinen nainen. Lomalla mieheni otti minusta bikinikuvan rannalla - kuka hemmetti on se siinä näkyvä punkero?

mutta eikö se oo niin että kamera lisää 5 kg? eli se kotipeili olisi parempi mittari. jotta näyttää valokuvissa hyvältä, pitää olla hoikka, normaalipainoisuus ei riitä (vaikka se tietysti riittää kaikissa muissa tilanteissa).

Vierailija
196/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta eikö se oo niin että kamera lisää 5 kg? eli se kotipeili olisi parempi mittari. jotta näyttää valokuvissa hyvältä, pitää olla hoikka, normaalipainoisuus ei riitä (vaikka se tietysti riittää kaikissa muissa tilanteissa).

Ainoa objektiivinen mittari edes jollain tasolla on vaaka ja mittanauha. Oma silmä on tottunut peilissä katsomaan tietyllä tavalla sitä omaa kehoa (valehtelemaan itselleen jopa) ja vaatteet nyt venyvät, koot ovat kasvaneet tasaisesti vuosien mittaan ja muodoton leikkaus on semmonen muu-muu-tunika, joka leviää kropan mukana. Valokuvissa taas selfieissä sama ongelma kuin peilissä, eli ihminen tottuu poseeramaan tietyllä tavalla, joka sopii omaan silmään ja muiden ottamissa taas harvoin edes tunnistaa itseään. 

Vierailija
197/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin menisi ilo elämästä, jos saisin jonku pt:n laatiman ruokavalion ja sitä pitäisi noudattaa. Kaikki tuntuisi harmaalta.

Elämäni(ja päivieni) suurimpia iloja on hyvät maut ja syöminen. Mutta minulla onkin ylipainoa.

Kuin myös mutta järkevästi! Usein lihavien gourmeeta on rasvainen hiilarimättö millä ei ole mitään tekemistä laadukkaan ja hyvän ruuan kanssa.

Jos tiedän syöväni kaloripitoisen päivällisen ( vaikka flammkuchen ja roseviiniä) syön kasvissosekeiton (taivaallisen hyvää sekin!) päivällä. Sopan kalorit vain n 150 jättää kivasti varaa illan herkuttelulle!

Jos söisin vaikka hanhenmaksaa ( tooodella kaloripitoista) nauttisin sitä vain suupalan tai pari puolen kilon sijaan

Ymmärrätkö mikä on lihavan ja hoikan nautiskelijan ero?

Ymmärrän, syön hyvän maukuista aina paljon. Joskus pystyn hillitsemään määriä, 90 prosenttisesti en. Siksi olen lihava.

Olisi ihanaa jos olisi sitä itsekuria. Mutta kun ei, niin alistun kohtalooni.

Vierailija
198/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lihoin 5:2 paastolla reilun puolen vuoden sisään kahdeksan kiloa. Oli niin järkyttävä nälkä paastopäivän jälkeen että söin valtavia annoskokoja ei-paastopäivinä, joita kuitenkin viikkoon mahtuu viisi. Esim. alkoholia pystyy viikonloppuisin juomaan 5:2:ella ihan entiseen tahtiin ja sen päälle makkaraperunat yms. Ei siis yksiselitteisesti mikään autuaaksi tekevä asia.

Vierailija
199/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ainakin menisi ilo elämästä, jos saisin jonku pt:n laatiman ruokavalion ja sitä pitäisi noudattaa. Kaikki tuntuisi harmaalta.

Elämäni(ja päivieni) suurimpia iloja on hyvät maut ja syöminen. Mutta minulla onkin ylipainoa.

Kuin myös mutta järkevästi! Usein lihavien gourmeeta on rasvainen hiilarimättö millä ei ole mitään tekemistä laadukkaan ja hyvän ruuan kanssa.

Jos tiedän syöväni kaloripitoisen päivällisen ( vaikka flammkuchen ja roseviiniä) syön kasvissosekeiton (taivaallisen hyvää sekin!) päivällä. Sopan kalorit vain n 150 jättää kivasti varaa illan herkuttelulle!

Jos söisin vaikka hanhenmaksaa ( tooodella kaloripitoista) nauttisin sitä vain suupalan tai pari puolen kilon sijaan

Ymmärrätkö mikä on lihavan ja hoikan nautiskelijan ero?

Ymmärrän, syön hyvän maukuista aina paljon. Joskus pystyn hillitsemään määriä, 90 prosenttisesti en. Siksi olen lihava.

Olisi ihanaa jos olisi sitä itsekuria. Mutta kun ei, niin alistun kohtalooni.

Noin minäkin luulin, mutta sitten opin että tottumus on toinen luonto! Itsekuria tarvitaan lähinnä siihen asti, että uusi terveellinen rutiini on päässyt syntymään.

Vierailija
200/218 |
22.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olet kerännyt 15 kg massaa viidessä vuodessa?

En ole se keneltä kysyit, mutta omalta osaltani voin sanoa, että helppoo kuin heinän teko. Kun aloin ajamaan taksia, niin paino nousi 5 kiloa vuodessa. Neljässä vuodessa lihoin siis 20 kiloa! En lisännyt syömistäni, mutta liikunta väheni ja syömiseni muuttui epäterveellisemmäksi, eli työvuorojeni aikana söin grilleillä ja huoltiksilla. Työvuorot oli pitkiä, eli pääaääntöisesti 12,5 tuntia. Työmatkoineen ja auton siivomisineen ja tilityksineen päivälle tuli mittaa 14 tuntia, koska työpaikalle oli matkaa yli 30 kilometriä. En siis päässyt käymään kotona syömässä. 

No nyt olen jälleen normipainossa kun taksihommien jälkeen laitoin ravintoasiat kuntoon ja aloin jälleen liikkumaan. Mutta siis pointtini on se, että yllättävän helposti se paino lähtee nousuun, kun liikunta vähenee ja ravintotottumukset muuttuu. Eikä sen muutoksen tarvi olla edes kovinkaan radikaali.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kolme