APUA! Painan järkyttävästi enemmän kuin luulin!
Tulin juuri lääkäristä, jossa tutkittiin alun perin muutamia oireita ja veriarvoja. Mulla on ollut väsymystä ja alakuloa jonkin aikaa. Selvisi, että paastoverensokeri on koholla... tämä jo ahdisti itsessään. Kyllähän olen tiennyt, että olen ollut hieman ylipainoinen aina, mutta en ole vaa'alla käynyt muutamaan vuoteen. Samat vaatteet ovat mahtuneet kuitenkin enimmäkseen päälle (useimmat kummiskin jotain stretch-kangasta eli taitaa syy löytyä siitäkin..), joten en ole sillä tavalla kiinnittänyt painooni huomiota.
Viimeksi, kun punnitsin itseni joskus 5v sitten niin painoin 73kg (olen 162cm pitkä), ja lääkärin luona pyydettiin minua menemään vaa'alle tarkistuttamaan paino. Painoin 89 kiloa!! Taino, painan.
Ihan järkyttävää. Meinasin alkaa itkemään siinä lääkärin edessä vaan samantien. Olin juuri sanonut ennen punnitusta, että painan suunnilleen 70 kiloa. Jeesus että häpesin silmät päästäni!!
Mitä h*lvettiä nyt teen, tekee mieli vaan olla kotona häpeämässä. Lääkärin kanssa verensokerin seuranta jonkin ajan kuluttua, pitäisi kuulemma laihduttaa.
Vertaistukea?
Kommentit (218)
Vierailija kirjoitti:
Puntaris o rikki, o huoleti.
Läskien kootut selitykset osa 2348.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävin vähän samalla tavalla kuin sullekin. Pituutta 159cm, ja painon seurannan lopetin, kun painoa oli 68 kiloa. Siiten tuli työterveystarkastus ja vaaka näytti siellä 89,5 kiloa.
Hetkellisen järkytyksen jälkeen nappasin itseäni niskasta kiinni ja liityin Fatsecretiin (ilmainen sovellus).
Kirjasin kaikki käyttämäni kalorit tunnollisesti ylös ja sain 30kiloa painosta pois. Nyt olen pari vuotta painanut 59 kiloa ja edelleen seuraan painoani kerran viikossa ja kirjaan syömiseni viitenä päivänä viikossa ylös.
Kirjaamalla kaikki kalorit ylös, huomasin monesta "terveellisestä kotiruuasta", että niissä oli todella paljon kaloreita. Ja niitä pystyi pienillä muutoksilla saamaan paljon kevyemmiksi, maun silti kärsimättä.
Myös annoskoot oli mulla ajan myötä kasvaneet todella isoiksi. Lähes puolittamalla annoksen ja lisäämällä saman verran kasviksia vatsa tuli ihan yhtä täyteen, mutta kalorimäärä melkein puolittui.
Silloinkaan kun aktiivisesti pudotin painoa, en kieltäytynyt herkuista, vaan sallin itselleni yhden herkkupäivän viikossa. Se sama herkkupäivä on edelleen käytössä. Näin pystyn kontroloimaan herkuttelua.
Latasin tuon appin, kiitos. Tuntuu tosi työläältä alkaa kirjaamaan kaikki ylös, mutta pakko kai se on.
Laskitko siis vain kaloreita vai muutitko dieettiäsi johonkin suuntaan? Oon nyt googlaillut ja näköjään on olemassa joku satamiljoonaa eri ruokavaliota ja kaikki tietenkin hehkuttaa, että se omansa on helpoin ja laihtuu varmasti (hiilihydraattien vähentäminen, paleo, pätkäpaastoaminen). Pää alkaa olemaan ihan pyörällä siitä, mitä kannattaisi tehdä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedä ap itsekin, että olet 30 kiloa ylipainoinen. Emävale on, ette ole sitä muka huomannut. Syöt ja juot täydellisen väärin. Jos olet lukutaitoinen, niin netti on pullollaan terveellisiä ja laihduttavia ruokia, jotka on ihan sippeliohjeita ja saa syödä paljon. Mutta kaikki läskistävät juomat ja ruuat ym makeat on pakko jättää pois. Niin, mikäli et halua olla kohta 100- kiloinen möntti.
Nyt ei lässytys auta.
Niin, nyt tiedän. Kiitos aamuisen lääkärikäynnin. Vielä eilen luulin olevani vain pikkasen ylipainoinen. Onhan tää tosi masentavaa. Potkin itsekin nyt itteäni päähän koko ajan, että miten oon voinnu olla näin tyhmä ja sokea. En kuitenkaan aidosti syö mielestäni sen ihmeellisemmin kuin kaikki muut, työpaikan lounaalla syön samaa ruokaa kuin muutkin ja kotona teen itse suomalaisia kotiruokia. En juo edes limsaa!
Eikö makaroonilaatikko ole ok? Valitsen siihen täysjyvämakarooneja kummiskin. Lisäksi nyt oon tehnyt siskonmakkarakeittoa ja kaalilaatikkoa. Onko nämä sitten epäterveellisiä?
ap
Olet pystynyt elää itseäsi kanssa eilen, joten pystyt siihen tänäänkin. Hidasta tahtia pyrit vaan pudottamaan painoa.
Makaronilaatikko ei ole parasta mahdollista ruokaa kun painoa halutaan pudottaa, ei kuitenkaan täysin herkkuruokakaan. Annoskoko ei vaan saa olla suuri tuossa tilanteessa, vaan neljäsosa lautasellinen makaronilaatikkoa ja loput kasviksia. Se on ok. Annoskokoja pienentämällä on varmasti helpointa aloittaa.
Alan tajuamaan. Latasin äsken tuon mainitun appin ja tutkin joitain kalorimääriä. Laskurin mukaan mun pitäisi syödä joku 2000 kaloria päivässä tässä painossa, eli ilmeisesti tuon alle jos haluan laihtua. Makaroonissa pelkästään on ihan h*lvetisti kaloreita. Jeesus.
Vierailija kirjoitti:
En käytä vaakaa, mutta vaatteiden sovituskoppien peilit näyttävät kyllä järkyttävän totuuden läskeistäni.
Ei sitä painon nousua huomaa, jos käyttää jatkuvasti isoja väljiä vaatteita.
Väljiä vaatteita käytetään juuri sen läskin takia, ei se paino kenellekään yllätyksenä tule mutta itseään on helppo kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävin vähän samalla tavalla kuin sullekin. Pituutta 159cm, ja painon seurannan lopetin, kun painoa oli 68 kiloa. Siiten tuli työterveystarkastus ja vaaka näytti siellä 89,5 kiloa.
Hetkellisen järkytyksen jälkeen nappasin itseäni niskasta kiinni ja liityin Fatsecretiin (ilmainen sovellus).
Kirjasin kaikki käyttämäni kalorit tunnollisesti ylös ja sain 30kiloa painosta pois. Nyt olen pari vuotta painanut 59 kiloa ja edelleen seuraan painoani kerran viikossa ja kirjaan syömiseni viitenä päivänä viikossa ylös.
Kirjaamalla kaikki kalorit ylös, huomasin monesta "terveellisestä kotiruuasta", että niissä oli todella paljon kaloreita. Ja niitä pystyi pienillä muutoksilla saamaan paljon kevyemmiksi, maun silti kärsimättä.
Myös annoskoot oli mulla ajan myötä kasvaneet todella isoiksi. Lähes puolittamalla annoksen ja lisäämällä saman verran kasviksia vatsa tuli ihan yhtä täyteen, mutta kalorimäärä melkein puolittui.
Silloinkaan kun aktiivisesti pudotin painoa, en kieltäytynyt herkuista, vaan sallin itselleni yhden herkkupäivän viikossa. Se sama herkkupäivä on edelleen käytössä. Näin pystyn kontroloimaan herkuttelua.Latasin tuon appin, kiitos. Tuntuu tosi työläältä alkaa kirjaamaan kaikki ylös, mutta pakko kai se on.
Laskitko siis vain kaloreita vai muutitko dieettiäsi johonkin suuntaan? Oon nyt googlaillut ja näköjään on olemassa joku satamiljoonaa eri ruokavaliota ja kaikki tietenkin hehkuttaa, että se omansa on helpoin ja laihtuu varmasti (hiilihydraattien vähentäminen, paleo, pätkäpaastoaminen). Pää alkaa olemaan ihan pyörällä siitä, mitä kannattaisi tehdä.
ap
Koska sinulla on verensokerit koholla, niin suosittelisin vähähiilarista ruokavalioa. Ei tarvitse karpata, jos ei halua, mutta kuitenkin pitää ne hiilarit alhaalla. Jos kuitenkin haluat hiilareita syödä, niin niistä kannattaisi siirtyä pelkästään hitaasti imeytyviin.
Kun olet vähillä kaloreilla, niin ei kannata piikittää niitä verensokereita tai voi tulla outoja oloja. Laihduttaessa niitä tulee luultavasti muutenkin jonkin verran. Verensokerisi luultavasti palautuvat normaaleiksi parin kuukauden sisällä, kun han saat rasvaa poltettua sisäelimistäsi.
Yksi vaihtoehto jolla voi tehostaa rasvan polttoa, on pitää vaikka aamupala, iltapala tai molemmat minimi hiilareissa. Näin saat joka vuorokauteen sellaisen mini paaston. Tyyliin vaikka kaalisalaatti öljy vinaigretella (vähähiilarinen etikka)ja jollain protskulla, ja vaikka munakas aamiaiseksi.
Kysyisin tuosta 16:8 -paastosta.
Pitääkö sen olla joka päivä samat kellonajat vai tänään esim. 8 - 16 ja huomenna vaikka 12 -20? Mulla ku työhommat vaihtelee aika rajusti, niin ei pysty noudattamaan aina samoja aikoja....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloinkaan kun aktiivisesti pudotin painoa, en kieltäytynyt herkuista, vaan sallin itselleni yhden herkkupäivän viikossa. Se sama herkkupäivä on edelleen käytössä. Näin pystyn kontroloimaan herkuttelua.Latasin tuon appin, kiitos. Tuntuu tosi työläältä alkaa kirjaamaan kaikki ylös, mutta pakko kai se on.
ap
Koska sinulla on verensokerit koholla, niin suosittelisin vähähiilarista ruokavalioa. Ei tarvitse karpata, jos ei halua, mutta kuitenkin pitää ne hiilarit alhaalla. Jos kuitenkin haluat hiilareita syödä, niin niistä kannattaisi siirtyä pelkästään hitaasti imeytyviin.
Kun olet vähillä kaloreilla, niin ei kannata piikittää niitä verensokereita tai voi tulla outoja oloja. Laihduttaessa niitä tulee luultavasti muutenkin jonkin verran. Verensokerisi luultavasti palautuvat normaaleiksi parin kuukauden sisällä, kun han saat rasvaa poltettua sisäelimistäsi.
Yksi vaihtoehto jolla voi tehostaa rasvan polttoa, on pitää vaikka aamupala, iltapala tai molemmat minimi hiilareissa. Näin saat joka vuorokauteen sellaisen mini paaston. Tyyliin vaikka kaalisalaatti öljy vinaigretella (vähähiilarinen etikka)ja jollain protskulla, ja vaikka munakas aamiaiseksi.
Luen parhaillaan tuota vhh-foorumia. Kuulostaa siltä, että siellä monia, joilla ainakin kokemusta tämmöisestä ylipainosta. Ainoastaan mietityttää nuo ruuat, kun en yleensä ole tykännyt syödä kamalasti juustoja tms, mutta ennemmin just pastaa ja no, hiilareita :/ pitää silti varmaan kokeilla.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Olen kokeillut monia erilaisia dieettejä, mutta aina palannut takaisin vanhaan eli paino on tullut takaisin. Nyt päätin pysyä mahdollisimman lähellä omia ruokailutottumuksiani, mutta keventämällä sitä ja muuttamalla terveellisempään suuntaan. Nyt tää tuntuu toimivan. Tuolla fatsecretissä ihmiset toteuttavat eri tavoin (esim pätkäpaasto ja vhh) noita painonpudotuksiaan ja elämäntapamuutoksiaan, kannattaa lueskella ja vaikka osallistua keskusteluihin siellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö sen olla joka päivä samat kellonajat vai tänään esim. 8 - 16 ja huomenna vaikka 12 -20? Mulla ku työhommat vaihtelee aika rajusti, niin ei pysty noudattamaan aina samoja aikoja....
Kai se me menee vaikka säännöllinen olisi parempi. Tässä paastossa on mielestäni tavallaan 3 ideaa. Kalorit jää vähemmälle kun ei jaksa ahmia 8 tunnissa kovin paljon. 16 tunnin paastoaikana elimistö alkaa polttamaan rasvaa. Lisäksi koska sun vatsa on suuremman osan vuorokaudesta tyhjä, niin hiljalleen se kutistuu vähän, ja sitten saat ajan myötä yhä vähemmän syötyä sen 8 tunnin aikana.
ihankun vähän syöminen ois joku ihmeellinen ratkaisu.
1600 kaloria, 3krt salilla ja 1krt uimassa viikossa, vuodessa lähti huimat viisi kiloa.
laihdutus vaan ei ole mahdollista kaikille ilman kitudiettejä.
Vierailija kirjoitti:
1600 kaloria, 3krt salilla ja 1krt uimassa viikossa, vuodessa lähti huimat viisi kiloa.
Sulla on varmasti tullut lihasta myös tuolla tyylillä, eli läskiä sulta on oletettavasti palanut reilusti yli 5 kiloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla on varmasti tullut lihasta myös tuolla tyylillä, eli läskiä sulta on oletettavasti palanut reilusti yli 5 kiloa.
ei sitä lihasta tuu 20 kiloa kumminkaan.
kyllä vuodessa pitäisi laihtua helposti enemmän kuin 5 kiloa. viis kilookin on mitätön määrä, ei mitään eroa olossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se me menee vaikka säännöllinen olisi parempi. Tässä paastossa on mielestäni tavallaan 3 ideaa. Kalorit jää vähemmälle kun ei jaksa ahmia 8 tunnissa kovin paljon. 16 tunnin paastoaikana elimistö alkaa polttamaan rasvaa. Lisäksi koska sun vatsa on suuremman osan vuorokaudesta tyhjä, niin hiljalleen se kutistuu vähän, ja sitten saat ajan myötä yhä vähemmän syötyä sen 8 tunnin aikana.
Onko mahdollista, että toi paastoaminen edesauttaa ahmimista sitten kun saa syödä? Ja sitä kautta mahalaukkukin venyy niin, että ahmii suurempia määriä vaan ja alkaa lihomaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen on petollista. Mulla kävi niin, että koko aikuisikäni painoni oli ollut 65kg ilman mitään vaivannäköä. Erehdyin sitten aloittamaan ehkäisylaastarin, ja kolmen kuukauden päästä paino oli 75kg. Järkytys oli aikamoinen, ja ainoa vaate missä sen huomasi oli työvaatteet, koska kaikki kotivaatteet olivat joustavia. Ehkä se laastari sai elimistön käyttäytymään jotenkin samalla tavoin kuin raskaana, koska olen aina raskaana ollessakin kerryttänyt aivan tolkuttomasti kiloja hyvin rivakkaan tahtiin. Arkiliikunta on yksi hyvä keino painonhallintaan. Mulla auttaa aina se, että "piilotan" autoni avaimet ja pakotan itseni kulkemaan kaikkialle kävellen ja pyörällä.
Etkö huomannut edes rintaliivien käyvän ahtaiksi? Minä tajusin lisäkiloja tulleen, kun piti siirtyä joihinkin erityisen suuriin kokoihin, joita ei kaikissa myymälöissä edes ole. Nyt on taas mukavaa, kun voi käyttää "tavallisia" rintaliivejä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että toi paastoaminen edesauttaa ahmimista sitten kun saa syödä? Ja sitä kautta mahalaukkukin venyy niin, että ahmii suurempia määriä vaan ja alkaa lihomaan?
No jos niin käy, niin kannattaa varmasti kokeilla jotain muuta dieettiä. Käytännössä itsellä ei vaan ollut kovin kova nälkä 16 paaston jälkeen kuitenkaan, eikä tullut ahmittua. Kai sitä silti kannattaa miettiä, että ei ahmi liikaa ja mitä tahansa. Yksilöllisiä asioitahan nämä ovat ja jokaisen tulee vaan löytää se oma tapa.
Hattua nostan niille, jotka pystyy (ja pitemmän päälle vielä haluaa) pätkäpaastoilla ns. normaalin ruokavalion kanssa. Kaikkein helpommalla pääsee,kun totuttaa kehon rasvapolttoiseksi ja vasta sen jälkeen aloittaa pätkäpaastot. Kun elimistö käyttää rasvaa polttoaineena, verensokerit pysyy tasaisena niin pitkään kun ihmiskehossa rasvavarastoa riittää. Myöskin nälän tunne on heikompi, monilla jopa olematon mikäli keho on ketoosissa.
Pätkäpaastosta tulee elämäntapa. On suorastaan ihanaa, kun ei tarvitse miettiä ruokaa parina päivänä viikossa. Ylipäätäänkin ruoka saa aivan tajuttomasti huomiota. Ehkä lihoisin itsekin hetkessä, jos kiusaisin itseäni katsomalla ruokaohjelmia, mainoksia ym. Olisi aina jotain mielitekoa kokeilla uutuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ap sä jauhat sitä 'terveellistä kotiruokaa' tyyliin makaronilaatikko, joten sanotaan nyt, että makaronilaatikko ei ole terveellistä. Ja selvästikään se muukaan sun kotiruoka ei ole terveellistä, etkä ole syönyt sitä oikean kokoisia annoksia, koska olet lihonut lähes satakiloiseksi. Nykypäivänä ei voi välttyä kuulemasta tietoa oikeanlaisesta ruuasta, joten miten olet voinut välttyä siltä?
Makaronilaatikko on kylä ihan ok ruokaa. Moni normaalipainoinen syö sitä.
Ollakseen normaalipainoinen ei tarvitse alkaa millekkään tonton-dieetille.
Silloinkaan kun aktiivisesti pudotin painoa, en kieltäytynyt herkuista, vaan sallin itselleni yhden herkkupäivän viikossa. Se sama herkkupäivä on edelleen käytössä. Näin pystyn kontroloimaan herkuttelua.