APUA! Painan järkyttävästi enemmän kuin luulin!
Tulin juuri lääkäristä, jossa tutkittiin alun perin muutamia oireita ja veriarvoja. Mulla on ollut väsymystä ja alakuloa jonkin aikaa. Selvisi, että paastoverensokeri on koholla... tämä jo ahdisti itsessään. Kyllähän olen tiennyt, että olen ollut hieman ylipainoinen aina, mutta en ole vaa'alla käynyt muutamaan vuoteen. Samat vaatteet ovat mahtuneet kuitenkin enimmäkseen päälle (useimmat kummiskin jotain stretch-kangasta eli taitaa syy löytyä siitäkin..), joten en ole sillä tavalla kiinnittänyt painooni huomiota.
Viimeksi, kun punnitsin itseni joskus 5v sitten niin painoin 73kg (olen 162cm pitkä), ja lääkärin luona pyydettiin minua menemään vaa'alle tarkistuttamaan paino. Painoin 89 kiloa!! Taino, painan.
Ihan järkyttävää. Meinasin alkaa itkemään siinä lääkärin edessä vaan samantien. Olin juuri sanonut ennen punnitusta, että painan suunnilleen 70 kiloa. Jeesus että häpesin silmät päästäni!!
Mitä h*lvettiä nyt teen, tekee mieli vaan olla kotona häpeämässä. Lääkärin kanssa verensokerin seuranta jonkin ajan kuluttua, pitäisi kuulemma laihduttaa.
Vertaistukea?
Kommentit (218)
Mä painan ainakin neljä kertaa viikossa..
Aika järkkyä et tolla tavalla voi lihoa vaan vuosia tasaisen tappavaan tahtiin. Etkä muka herkuttele tai syö huonosti?
Sinun tulevaisuutesi on olla tukihenkilönä aivoinsinööreille, sekä jonkun ko asiantuntijan vaimona.
Tiedä ap itsekin, että olet 30 kiloa ylipainoinen. Emävale on, ette ole sitä muka huomannut. Syöt ja juot täydellisen väärin. Jos olet lukutaitoinen, niin netti on pullollaan terveellisiä ja laihduttavia ruokia, jotka on ihan sippeliohjeita ja saa syödä paljon. Mutta kaikki läskistävät juomat ja ruuat ym makeat on pakko jättää pois. Niin, mikäli et halua olla kohta 100- kiloinen möntti.
Nyt ei lässytys auta.
Ap sä jauhat sitä 'terveellistä kotiruokaa' tyyliin makaronilaatikko, joten sanotaan nyt, että makaronilaatikko ei ole terveellistä. Ja selvästikään se muukaan sun kotiruoka ei ole terveellistä, etkä ole syönyt sitä oikean kokoisia annoksia, koska olet lihonut lähes satakiloiseksi. Nykypäivänä ei voi välttyä kuulemasta tietoa oikeanlaisesta ruuasta, joten miten olet voinut välttyä siltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten täällä oli ketju, jossa kyseltiin, mikä lopulta sai laihduttamaan. Siellä toistui sama tarina moneen kertaan: punnitsin itseni ensimmäistä kertaa vuosiin ja painoin kymmeniä kiloja enemmän kuin luulin.
Miten on mahdollista, että ihmiset eivät käy vaa´alla vuosiin? Oman painon seuraaminen on tärkeä osa itsestä huolehtimista. Ei itseään tarvitse neuroottisesti punnita, mutta kyllä se pitää muutaman kerran vuodessa tehdä.
No se on helppo sanoa. Jos ei ole ollut terveydenhuollon kautta pakko niin sitä välttää usein helposti, koska totuuden tietäminen ahdistaa ajatuksena, vaikka usein jo jollain tasolla tiedostaa kiloja kertyneen. Tämä oli omalla kohdallani. Sattuihan se totuus, mutta auttoi sitten muutoksen käynnistämiseen.
Niin, ainoa syy on se, että haluaa vain lihoa huomaamatta. Luulin pitkään, että kaikilla ilmisillä on kotona vaaka. Lapsuuden perheessä oli, minulla on ollut aina, kaikilla sukulaisilla on, kavereillani on vaaka. Mutta joo, kukaan ei olekaan sairaalloisen lihava. Mielestäni ihmisen pitäisi herätä ajattelemaan jo siinä vaiheessa, kun hänellä ei ole vaakaa ja sen ostaminen ahdistaa. Siitähän sen jo sitten tietää, mikä tilanne on.
Minua hävetti aikoinaan aivan mielettömästi käydä ostamassa henkilövaaka.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkkyä et tolla tavalla voi lihoa vaan vuosia tasaisen tappavaan tahtiin. Etkä muka herkuttele tai syö huonosti?
Se syö terveellistä kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa. Ja kerran viikossa suklaata. Mutta kilpirauhanen ja varmaan ferritiinikin on aiheuttanut tuon yllättävän lihomisen.
vaik
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaka kotona on hyvä apuväline, tee jokin muutos syömiseen esim ei napostelua klo 19 jälkeen, ei siideriä kuin vain lauantaisin, ei karkkia, vähennä rasvaa ja sokeria. Yksikin muutos jo auttaa, kunhan se on pysyvä. Älä käy vaa'alla liian usein, esim kerran viikossa riittää. Älä masennu, lisää liikuntaa ja syö enemmän vihanneksia ja hedelmiä. Kilot tulevat nopeasti, mutta lähtevät hitaasti.
Alkoholia en onneksi juo kamalan paljoa muutenkaan, että sen poisjättäminen on helppoa.
Vaaka pitää varmaan käydä ekana ostamassa, vaikka tuntuu nyt siltä, että on täysi PTSD niistä.
Herkkuja oon tykännyt aina syödä, juurikin iltaisin. Ehkä pitäisi kokeilla syömisen lopettamista johonkin alkuiltaan, tuntuu vaan inhottavalta ajatukselta mennä maha kurnien nukkumaan.
Kiitti vinkeistä. Kai tää tästä paranee, tuntuu vaan tosi pahalta nyt, että oma minäkuva on romuttunut ihan kokonaan. Luulin syöväni enimmäkseen ihan hyvin, ehkä lähinnä liian isoja annoksia, mutta en sitäkään ole miettinyt moneen vuoteen. Tässähän tää lopputulos nähdään.
ap
Älä sitten missään nimessä tee niin! Kokeile vaikka vaihtaa osa herkuista johonkin terveellisempään ja vähentää niiden syömistä. Mene vaikka kävelyille ja tee niin kuin se yksi kirjoittaja, eli lähde ulos viideksi minuutiksi ja ehkä se muuttuu pidemmäksi lenkiksi.
Dramaattiset muutokset harvoin toimivat, koska ihminen ei tykkää muutoksesta. Itse olen yrittänyt vaihtaa pahoja tapojani pikku hiljaa parempiin. Yritän, että ateriani ovat lähtökohtaisesti terveellisiä. Silloin se pitsa kerran viikossa ei näy missään.
Joo ei ehkä näy se yksi pizza, mutta ei kyllä näy myöskään ne muut terveellisemmät valinnat vaan lopputulos on plusmiinusnolla. Painonhallintaan siis toimii tietenkin, mutta jos/kun extraa on kymmeniä kiloja niin ne ei putoa 80/20- taktiikalla vaan syömisen pitää olla oikeastaan ja poikkeuksetta 100% terveellistä. Herkutella voi tietenkin terveellisesti, ei pizza/sipsit/karkit ym ole ainoa herkku maailmassa ja mitä pidempään noita ilman on, sitä helpompi niitä on vastustaa jatkossakin. Ne kun ei enää maistu samalla tavalla herkulta kuin ennen vaan jopa ällöttää. Lisäksi noista tulee pitkän tauon jälkeen yleensä huono olokin. Siis ihan fyysisesti.
Sitten kun se paino on normaali eikä tarvetta laihtumiselle enää ole niin silloin voi hallitusti herkutellakin esim viikonloppuna ja skarpata taas arkipäivinä.
Nämä siis ihan omakohtaista kokemusta.
Saahan sitä syödä terveellistä kotiruokaa, kun ensin sisäistää, mikä on terveellistä ja syö vaan sen verran kuin kuluttaa. Paitsi ap:n tapauksessa pitää syödä paljon vähemmän kuin kuluttaa. Muuten ei nääs laihdu.
jos syöt normaalia kotiruokaa niin pienennät vaan annoksia!! älä missään nimessä jätä aterioita väliin, altistut ahmimiskierteelle joka tuottaa vain henkisesti huonon olon ja lisää kiloja. Jos syöt jo normaalia ruokaa niin mieti mistä et voi luopua ja mistä voit(voi kevyemmäksi rasvaksi, mehu/limu/maito ruokajuomana pois, pastan tilalle peruna, perunan tilalle salaatti) ja pienennä annoskokoja. Syö paljon kuituja (porkkana, kurkku, ruisleipä) ja paljon vettä, moni syö janoonsa.
Opettele elämään älä rupea dieetille. jos jätät aterian pois etkä kiinnitä annoskokoihin huomiota, voit myös ahmimisen sijaan syödä kaiken takaisin muilla aterioilla.
Hikoile kerran viikossa. Tapa vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen saman pituinen ja sain paskahalvauksen kun menin pitkästä aikaa vaa'alle ja painoni oli noussut 52->56kg. Aloitin heti herkkulakon ja urheilun väh joka toinen päivä, nyt 2 kiloa lähtenyt.
Tsemppiä ap! Suosittelen ruokailun suunnittelemista joka päivälle ja salille liittymistä. Vuoden päästä tästä voit jo olla tavoitepainossasi.
Huvittaa nää kuivan kesän oravat. Joka laihdutus/painonnousukeskustelussa haluavat tulla pätemään; "painoin 51,8 ja nyt viikon täyspaaston ja jokapäiväisen kuntosalikäynnin jälkeen painan 51,3. Jee, hyvä minä. Nyt syön koko kermakakun hyvällä omallatunnolla".
Vierailija kirjoitti:
Ap sä jauhat sitä 'terveellistä kotiruokaa' tyyliin makaronilaatikko, joten sanotaan nyt, että makaronilaatikko ei ole terveellistä. Ja selvästikään se muukaan sun kotiruoka ei ole terveellistä, etkä ole syönyt sitä oikean kokoisia annoksia, koska olet lihonut lähes satakiloiseksi. Nykypäivänä ei voi välttyä kuulemasta tietoa oikeanlaisesta ruuasta, joten miten olet voinut välttyä siltä?
Jotkut osaavat tehdä herkullista kotiruokaa. Ei ruoanlaittotaito katoa vaikka tekisi nyt kevyempiä kotiruokia. Moni luulee, että laihduttajan pitää elää salaatilla. Se ei vie nälkää. Mieluummin vaikka porkkanakasvissosekeittoa raejuuston kanssa kuten pääministeri tekee. Hän vaihtoi kuuluisan pekonipastansa kasvissosekeittoon.
Vierailija kirjoitti:
Tiedä ap itsekin, että olet 30 kiloa ylipainoinen. Emävale on, ette ole sitä muka huomannut. Syöt ja juot täydellisen väärin. Jos olet lukutaitoinen, niin netti on pullollaan terveellisiä ja laihduttavia ruokia, jotka on ihan sippeliohjeita ja saa syödä paljon. Mutta kaikki läskistävät juomat ja ruuat ym makeat on pakko jättää pois. Niin, mikäli et halua olla kohta 100- kiloinen möntti.
Nyt ei lässytys auta.
Niin, nyt tiedän. Kiitos aamuisen lääkärikäynnin. Vielä eilen luulin olevani vain pikkasen ylipainoinen. Onhan tää tosi masentavaa. Potkin itsekin nyt itteäni päähän koko ajan, että miten oon voinnu olla näin tyhmä ja sokea. En kuitenkaan aidosti syö mielestäni sen ihmeellisemmin kuin kaikki muut, työpaikan lounaalla syön samaa ruokaa kuin muutkin ja kotona teen itse suomalaisia kotiruokia. En juo edes limsaa!
Eikö makaroonilaatikko ole ok? Valitsen siihen täysjyvämakarooneja kummiskin. Lisäksi nyt oon tehnyt siskonmakkarakeittoa ja kaalilaatikkoa. Onko nämä sitten epäterveellisiä?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se syö terveellistä kotiruokaa kuten makaronilaatikkoa. Ja kerran viikossa suklaata. Mutta kilpirauhanen ja varmaan ferritiinikin on aiheuttanut tuon yllättävän lihomisen.
Taidat v*ttuilla, mutta en edes ole kuullut koskaan ferritiinistä. Mikä se sitten on?
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lässytys auta.
Niin, nyt tiedän. Kiitos aamuisen lääkärikäynnin. Vielä eilen luulin olevani vain pikkasen ylipainoinen. Onhan tää tosi masentavaa. Potkin itsekin nyt itteäni päähän koko ajan, että miten oon voinnu olla näin tyhmä ja sokea. En kuitenkaan aidosti syö mielestäni sen ihmeellisemmin kuin kaikki muut, työpaikan lounaalla syön samaa ruokaa kuin muutkin ja kotona teen itse suomalaisia kotiruokia. En juo edes limsaa!
Eikö makaroonilaatikko ole ok? Valitsen siihen täysjyvämakarooneja kummiskin. Lisäksi nyt oon tehnyt siskonmakkarakeittoa ja kaalilaatikkoa. Onko nämä sitten epäterveellisiä?
ap
”Epäterveellisiä”. Ei liity asiaan. Sun pitää laskea syömäsi ruuan kalorit. Terveellinenkin lihottaa kun syö liikaa
Minulle kertyi lisäpainoa kymmenessä vuodessa noin 12 kg ja silloin 3 vuotta sitten huomasin, että lähes koko vaatevarastoni olisi pitänyt uusia (ostan useimmiten klassisia, ajattomia malleja, kalliita, hyvät materiaalit). Päätin alkaa hitaan laihdutuksen ja paino on tippunut nyt 3:ssa vuodessa takaisin samat 12kg. Osa osa vaatteista on nyt hieman liian suuria, mutta olen kavennuttanut niitä ompelijalla. Tämä paino on säilytettävä, noi kalliit ja hyvät vaatteet olisi tulleeet aivan liian kalliiksi uusia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lässytys auta.
ap
”Epäterveellisiä”. Ei liity asiaan. Sun pitää laskea syömäsi ruuan kalorit. Terveellinenkin lihottaa kun syö liikaa
Ilmeisesti. Tyhmä olo kun kuvitellut, että kaikki on hyvin koska en syö herkkuja joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Miten olet kerännyt 15 kg massaa viidessä vuodessa?
Tiedän naisen joka keräsi massaa 40kg reilussa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei lässytys auta.
ap
Olet pystynyt elää itseäsi kanssa eilen, joten pystyt siihen tänäänkin. Hidasta tahtia pyrit vaan pudottamaan painoa.
Makaronilaatikko ei ole parasta mahdollista ruokaa kun painoa halutaan pudottaa, ei kuitenkaan täysin herkkuruokakaan. Annoskoko ei vaan saa olla suuri tuossa tilanteessa, vaan neljäsosa lautasellinen makaronilaatikkoa ja loput kasviksia. Se on ok. Annoskokoja pienentämällä on varmasti helpointa aloittaa.
Lähti juu joulusuklaat roskiin heti ensimmäisenä. Pääsekö ravitsemusterapeutille helposti? Voin kysyä lääkäriltä tuosta ainakin sitten parin kuukauden päästä, kun menen uudestaan.